Gå til innhold

Angrer på valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk oss hund for en liten stund siden og han er mye mer krevende enn jeg kunne forestille meg. Han sover ikke så mye og da han er våken er han spinnvill, bjeffer og vil alltid leke. Om jeg gjør noe annet er han i hæla på meg og driter og pisser overalt selvom han nettopp var ute og selvom han er stueren. 

 

Flere som har angret? Er valpetiden verst? 

Vi planlegger å få barn og har prøvd lenge og jeg kommer ikke til å ha tid eller energi til å stå på pinne for bikkja. Skammer meg sånn for å føle det sånn...ønsket meg hund så mye og har hatt hund mange ganger før. Håper det går over 😭

Anonymkode: 9119f...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk oss hund for en liten stund siden og han er mye mer krevende enn jeg kunne forestille meg. Han sover ikke så mye og da han er våken er han spinnvill, bjeffer og vil alltid leke. Om jeg gjør noe annet er han i hæla på meg og driter og pisser overalt selvom han nettopp var ute og selvom han er stueren. 

 

Flere som har angret? Er valpetiden verst? 

Vi planlegger å få barn og har prøvd lenge og jeg kommer ikke til å ha tid eller energi til å stå på pinne for bikkja. Skammer meg sånn for å føle det sånn...ønsket meg hund så mye og har hatt hund mange ganger før. Håper det går over 😭

Anonymkode: 9119f...3e8

Hva med å levere den tilbake til oppdretter? 

Anonymkode: 0f36e...df9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du si at hunden er stueren når du i samme setning sier han pisser og driter overalt? Start forfra. Ros og gi en godbit hver gang han gjør fra seg ute. Ut hver gang han har spist, sovet og lekt. Fort. Det er ikke tid til å somle, de gjør fra seg fort.

Jeg har en hund selv, og hun var en snill valp. Veldig motivert av mat, og fikk hun belønning i form av mat for noe, passet hun på å gjenta det for å få mer. Hunder er smarte, de skjønner fort hva vi ønsker av dem.

Anonymkode: 54613...b5b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har fått en rase som ikke er kompatibel med deres levesett. Jeg hadde kontaktet oppdretter for å se om h*n kan hjelpe med å finne et mer passende hjem, slik at valpen får det stimuli og aktivitet den trenger.

En hund skal man ha i 10++ år, og det er viktig å ta seg tid til å finne den riktige rasen og hunden som passer til akkurat din familie. Ellers vil verken du, hund eller familien ha det noe bra sammen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg hadde lyst å levere tilbake valpen de første månedene..! Det blir heldigvis bedre! Etterhvert roer valpen seg mer, kan mer. Har større blære og klarer mer. Men de første 2mnd var helt forferdelige. Valpen er kjempeskjønn, men for en jobb! 

Det som er viktig er rutiner. Ha gode rutiner på når dere tar ut hunden, også er det viktig med ros, ros og mer ros. 

En valp må sove mye, så om han er helt spinnvill og aldri roer seg, ville jeg laget en valpegrind til han der dere kan ta han inn når han er sliten.. helst før han bikker overtrøtt. Gi han noen godbiter i en kong som han kan jobbe rolig med, så sovner han mest sannsynlig etterpå. 

Men som sagt, det blir mye bedre! Dere blir mer kjent med han, vil og anbefale valpekurs. Har nå en 1åring i hus, og jeg drømmer om en valp til snart. De to første mnd med hunden i hus er nesten glemt  😛

Anonymkode: 7e6cc...7db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var et mareritt de to første årene. Han er en mellomstor blandingshund. Hadde altfor mye energi, tisset inne, bet oss i tærne, gnagde i stykker klær, sko, møbler. Stakk av og var vanskelig å håndtere på tur.

Jeg holdt ut, og jobbet hardt med han. Han er nå 9 år og de siste 7 årene har han vært helt perfekt. Rolig, lydig kosehund.

Så ja, valpetiden kan være lang, slitsom og frustrerende. Men det går over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ikke til og gå bra om dere nå skulle få barn. Best og få levert hunden til oppdretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å stappe barna mine tilbake i magen mange ganger også. Det er tøft med både valp og baby, med det er en periode. 

Jeg regner med valg av rase var veloverveid og valg på hund likeså? Så suck it up og vær en god eier. Til sommeren har du trolig en helt ny hund. 

Anonymkode: e6649...dc8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må også trene ro med valpen. En valp SKAL sove mye, du må sette av tid til å gi den ro og stillhet i rommet. Ikke gir den opp og ikke bli med på leken når det er tid for ro. Ta vekk lekene og gi noe godt eller kos rolig på den når den endelig finner roen. 

Du må spesifikt sette av tid til lek og tid til ro. Valpen må aldri vekkes om den sover. Og den valpen er IKKE stueren og må trenes mer på det. 

Anonymkode: 8aeb8...2bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha sorry at jeg ler, ikke vondt ment. Kjenner bare så sykt igjen den frustrasjonen der.

Valpetiden går over før du aner det! Bare fortsett å vær konsekvent og ha gode rutiner så ordner det seg. En dag klarer han å sove lenge om morgenen til dere skal ut med han for å tisse og bæsje, forså å inn å sove igjen. Også ut å bæsje + tisse/tur på ettermiddagen og tisse + bæsje/tur på kvelden.

Det blir null problemer med barn og hund så lenge hunden har gode rutiner og dere er nøye med ro-treninga innendørs.

Anonymkode: ecc6b...f6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har angret på alle hundene våre når de har vært valper utenom en - men det går seg til. Viktig å trene nok, stimulere fysisk og psykisk og jobbe godt med valpen likevel - det går seg til og da kan du ikke lenger fatte og begripe at du noensinne tenkte at du angret. 

Anonymkode: 76836...1a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bare en liten "fødselsdepresjon" da? Det er ikke uvanlig å få valpenoia om man så har planlagt aldri så lenge å få hund. Vær ærlig med deg selv, vil du ikke ha hund likevel, eller er det bare akkurat nå det er trasig? 

Jeg hadde det akkurat likt, angret som bare det, og nå sitter jeg her med verdens beste frøken på snart ti år. Valpetiden var fæl fra 6mnd til ett år, så litt bedre da hun fylte to (men da var jeg vant til hunden, så jeg tok ikke evt. Utfordringer så tungt) fra tre år og utover var alt perfekt.

Om du finner ut at du vil ha hunden så anbefaler jeg valpekurs, og kanskje etter hvert trene litt triks og sånt? Når dere løser morsomme utfordringer sammen bygger du en god relasjon til hunden, og det blir lettere å jobbe med det du opplever som problematisk. 

Klarer du ikke å ha hunden er det beste å ta kontakt med oppdretter og prøve å finne et godt hjem til hunden. Det tjener ingen om både dere og hunden ikke trives sammen. Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde innlegget Ista da det rant over for meg. Mannen jobber natt i perioder og sover da på dagen. Er bare så sliten. Vet at det går over. Har selvfølgelig lyst på hund. Er bare så JÆVLIG frustrerende og slitsomt når det står på som verst. Ista var det helt sirkus her, og  jeg valgte etter å ha lekt med han at jeg skulle vaske leiligheten, og da var det å gå i hæla på meg og tissa inne 4 ganger og bæsja en gang på 40 min. Tror det var pga støvsugeren. 😫😄😅 Nå er det natta 

Anonymkode: 9119f...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker jeg lå på stuegulvet og gråt i frustrasjon mens valpen min løp rundt meg og dro meg i håret der jeg lå. 😛 

Valpetiden kan være ekstremt frustrerende. Men er fin trening til babytiden da, som jo tross alt er meget slitsom og frustrerende til tider den og. ;) 

Anonymkode: 2c5dd...271

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjell på valper. Ene hunden min var en engel. Hun var renslig og sov til 10 på morgenen fra jeg hentet henne (hun var da 10 uker). Hun var enkel å ha inne og såpass liten at hun ikke egentlig klarte å ødelegge noe. Hun var alltid utrolig enkel å ha med å gjøre. Den andre hunden jeg hadde, av akkurat samme rase, var ikke like enkel og ble ikke renslig før hun var kanskje 5 mnd. Hun var også veldig lite selvstendig, selv om begge var veldig avhengige av masse nærhet og kos var hun ekstra ekstrem slik. Det gikk seg til etterhvert.

Og valpen jeg har nå... Det er vel og merke en annen rase. Hun er 9 mnd og man skulle tro hun var veldig mye yngre. Veldig umoden for alderen. Kan ikke være alene løs fordi da ødelegger hun ting. Ekstremt avhengig av meg. Er heldigvis renslig nå, men uhell skjer, og da sier hun ikke fra. Fikk diarè i sofaen for noen dager siden, mens jeg var rett ved. Ikke noe tegn på å si ifra at hun måtte på do :P Hun har vært helt GAL! inne. Hun er en sånn som ligger og sover, så lister man seg ned på do, løper opp igjen, og da har hun ødelagt tre ladere... Hun raser gjennom stua og høres ut som en dinosaur. Først nå har hun begynt å bli mer lydhør i ulike situasjoner og roligere inne. Vi har fokus på å slappe av, konstant :P Heldigvis sover hun nå godt om natta, måtte ut sent og veldig tidlig med henne lenge, men nå sover hun til 10. Hun har også vært et helvete på de andre hundene.. På katten. Osv. Hun er en liten skrue. Og i tillegg vært en del syk stakkars, så hun har vært en håndfull. Blir gal av henne til tider, men elsker henne så høyt. Ser egentlig bare humor i det, og er mye som faller på plass med henne nå. Har studert og hatt ferie mens jeg har hatt henne, kunne aldri hatt henne og jobbet fulltid f.eks.. 

Poenget mitt var bare, ja, å ha valp er litt som å ha barn, og det er vanlig å bli gal til tider. Og det er veldig forskjell på valpene, slik det er forskjell på barna. Men det er også fint å innse at man ikke strekker til og gi hunden en mulighet til et godt og varig hjem.

Anonymkode: 462c2...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hund hele livet og har oppdratt tre stykker som voksen. Det har vært stor forskjell på dem, til tross for at det har vært samme rase og kjønn. Den forrige holdt jeg på å bli gal av da han var valp. Sjukt aktiv. Rampete som få. Sov lite. Virket umulig å få renslig. Høøøøøøyt frustrasjonsnivå. Så løsnet det plutselig da han var omtrent åtte måneder og han ble verdens beste hund. Dessverre ble han syk og måtte avlives i romjula. Ny valp flytter inn i begynnelsen av februar og jeg håper på en enklere valp enn den forrige. #krysserfingre Er han like gal som forgjengeren fikser vi det også, men jeg håper å slippe det.

Anonymkode: de6be...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så eitrende forbanna på folk som bare skaffer seg kjæledyr uten å tenke nøye gjennom konsekvensene på forhånd og tror det bare er lett og rosenrødt å ha dyr. Bruk og kast mentalitet! Akkurat på samme måte som at mange aldri burde fått barn gjelder dette også folk som deg som aldri burde fått kjæledyr. 

Stakkars alle de dyrene der ute som ikke kan omplasseres/leveres tilbake blir avlivet.....

 

Anonymkode: f488b...3e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...