AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #61 Skrevet 17. januar 2019 Hver sin smak, jeg kunne aldri bodd slik. Det er så langt fra min smak og jeg synes fargene er deprimerende. Men det er bra ikke alle pusser opp i hytt og pine. Nordmenn er på 1 eller 2 plass i verden på opppussing! Kjenner nesten ingen lenger som ikke bor i "strøkne" nyoppussa hus. Og det setter en standard. Nordmenn har blitt altfor bortskjemte ifh interiør og hva som er godt nok. Men det huset var rett og slett så motsatt av min smak at jeg ikke hadde greid å bo der uten å pusse opp med en gang. Så får jeg være "soss" jeg også.. jeg er ikke opptatt av dyrt interiør men fine friske farger på veggene og lyst gulv må jeg ha for å føle meg hjemme. Anonymkode: 26c0e...3ae 3
frk.Helene Hare Skrevet 17. januar 2019 #62 Skrevet 17. januar 2019 3 timer siden, Monica1968 skrev: På den andre siden, er ikke alle mennesker opptatt av estetikk, og det må aksepteres. Om noen jeg kjente ville leve slik, hadde det ikke vært min sak. Det du mener med estetikk her er vel at ikke alle mennesker er opptatt av å følge ett av de for tiden rådende stilidealene (også kalt trender)? Dette huset har jo en helt egen estetikk. For en stund siden var 50/60tallsestetikken helt inne (mulig den er det fremdeles), nå ser vi tydelige elementer fra syttitallet i både interiør og klær. Det morsomme er jo at hvis man lar være å pusse opp i dette huset, så er det hypertrendy etterhvert. 3
Nuith Skrevet 17. januar 2019 #63 Skrevet 17. januar 2019 Teppegulvet hadde røket og det rød/gule soverommet hadde nok blitt malt i en lys farge umiddelbart, men ellers så dette ok ut. Er ikke mye mer moderne huset mitt, og jeg trived godt. 1
Monica1968 Skrevet 17. januar 2019 #64 Skrevet 17. januar 2019 10 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Det du mener med estetikk her er vel at ikke alle mennesker er opptatt av å følge ett av de for tiden rådende stilidealene (også kalt trender)? Dette huset har jo en helt egen estetikk. For en stund siden var 50/60tallsestetikken helt inne (mulig den er det fremdeles), nå ser vi tydelige elementer fra syttitallet i både interiør og klær. Det morsomme er jo at hvis man lar være å pusse opp i dette huset, så er det hypertrendy etterhvert. Vel, mine foreldre er av omtrent samme oppfatning: Unnlater man å pusse opp, vil stilen og standarden som er flere tiår gannrl etterhvert bli moderne igjen. Argumentet er selvsagt at moren går i ring, hvilket for så vidt er korrekt. Jeg vil aldri bli enig. Riktignok kommer stilarter vi tidligere har sett, tilbake igjen, men da fortrinnsvis med ny vri. Det er enkelt å se om boligen faktisk har standard fra 1980 - tallet, eller om det er en moderne bolig hvor stilen er inspirert av 80 - årenes mote. Merk også at enkelt rom har byggteknisk utløpstid, eksempelvis bad. Gulv vil også bli slitt med årene. Et gammelt kjøkken er langt dårligere enn hva et nytt kjøkken med moderne hvitevarer er. Dermed blir det litt kreativt å mene at oppussing bare er å følge trender. 3
Djungelvrål Skrevet 17. januar 2019 #65 Skrevet 17. januar 2019 17 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Det du mener med estetikk her er vel at ikke alle mennesker er opptatt av å følge ett av de for tiden rådende stilidealene (også kalt trender)? Dette huset har jo en helt egen estetikk. For en stund siden var 50/60tallsestetikken helt inne (mulig den er det fremdeles), nå ser vi tydelige elementer fra syttitallet i både interiør og klær. Det morsomme er jo at hvis man lar være å pusse opp i dette huset, så er det hypertrendy etterhvert. 60 og 70 talls estetikk har vært in i en årrekke. 80-90 tallstilen er det nok enda en stund blir in. 1
frk.Helene Hare Skrevet 17. januar 2019 #66 Skrevet 17. januar 2019 5 minutter siden, Monica1968 skrev: Vel, mine foreldre er av omtrent samme oppfatning: Unnlater man å pusse opp, vil stilen og standarden som er flere tiår gannrl etterhvert bli moderne igjen. Argumentet er selvsagt at moren går i ring, hvilket for så vidt er korrekt. Jeg vil aldri bli enig. Riktignok kommer stilarter vi tidligere har sett, tilbake igjen, men da fortrinnsvis med ny vri. Det er enkelt å se om boligen faktisk har standard fra 1980 - tallet, eller om det er en moderne bolig hvor stilen er inspirert av 80 - årenes mote. Merk også at enkelt rom har byggteknisk utløpstid, eksempelvis bad. Gulv vil også bli slitt med årene. Et gammelt kjøkken er langt dårligere enn hva et nytt kjøkken med moderne hvitevarer er. Dermed blir det litt kreativt å mene at oppussing bare er å følge trender. 2 minutter siden, Peonjenta skrev: 60 og 70 talls estetikk har vært in i en årrekke. 80-90 tallstilen er det nok enda en stund blir in. Jeg er enig med dere begge to, jeg satte bare ting litt på spissen. Hva gjelder det byggtekniske kan det være viktig å holde dette oppdatert med tanke på at vi bruker rommene våre på en annen måte i dag enn tidligere. Bad er et godt eksempel, jeg har selv eid en leilighet hvor badet ikke hadde membran, og det derfor oppstod fuktproblemer. De fleste vil også ønske praktiske løsninger som har kommet de siste årene, samt energibesparende tiltak. Jeg antar også at å utbedre dersom slitasje skaper utfordringer er ganske normalt. Men akkurat her i tråden oppfattet jeg det som at det var det rent estetiske som var problemet, altså at interiøret fremstod som utdatert. (Noe de færreste er uenige i, men som ikke trenger å være et problem om eierene selv er fornøyde.) 2
kvinneguide Skrevet 17. januar 2019 #67 Skrevet 17. januar 2019 23 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Men akkurat her i tråden oppfattet jeg det som at det var det rent estetiske som var problemet, altså at interiøret fremstod som utdatert. (Noe de færreste er uenige i, men som ikke trenger å være et problem om eierene selv er fornøyde.) Jeg tenkte overflater, gulv, kledning, og interiør kjøkken og bad. Man kjøper jo ikke bolig ferdig møblert. En bolig vil aldri komme på moten igjen uten noen modifikasjoner og oppgraderinger. Retro er gammelt på nytt, hvis ikke blir det museum. Denne boligen har potensiale til å bli moderne hvis man skifter ut alt 90-tallsinteriør og setter inn designklassikere i kombinasjon med retro og maler. Estetikk er subjektivt
frk.Helene Hare Skrevet 17. januar 2019 #68 Skrevet 17. januar 2019 1 minutt siden, kvinneguide skrev: Jeg tenkte overflater, gulv, kledning, og interiør kjøkken og bad. Man kjøper jo ikke bolig ferdig møblert. En bolig vil aldri komme på moten igjen uten noen modifikasjoner og oppgraderinger. Retro er gammelt på nytt, hvis ikke blir det museum. Denne boligen har potensiale til å bli moderne hvis man skifter ut alt 90-tallsinteriør og setter inn designklassikere i kombinasjon med retro og maler. Estetikk er subjektivt Men om boligen er i teknisk god nok stand for det bruket det utsettes for, og eierene ikke plages av at innredning (ikke interiør som jeg feilaktig skrev) er utdatert, så har det vel ingenting å si? Poenget her var vel at eierene kjøpte et hus i god stand, og ikke har lyst til å bruke pengene sine på innredning/maling. Å foreta oppgraderinger på boligen for å hindre problemer er sunn fornuft. Jevnlig vedlikehold må man jo følge opp slik at man unngår større problemer senere. Om man skal selge boligen er jo saken en ganske annen, da kan man få god uttelling for noen liter maling, evt. bytting av fronter på kjøkkenet osv. Ja, estetikk er subjektivt, my point exactly.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå