Gå til innhold

Hva er en ressurssterk forelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at man er ressurssterk om man tar ett sånt kurs. Man prøver å lære mer om barn og oppdragelse. Tilegner seg kunnskaper og verktøy som man bruker på rett måte. 

Det å være ressurssterk og svak handler ikke bare om utdanning og økonomi, men hvordan du oppdrar barnet ditt, hvor du finner ny kunnskap, nettverket ditt, hvor delaktig man er i barnets hverdag, med skole, bhg og aktiviteter. Det kommer an på så mye. 

Vi hadde en del episoder med mitt barn og hans 2kamerater som ble plaget av noen eldre barn. Jeg og den ene mammaen brukte alt av ressurser vi hadde for å få en slutt på dette og finne ut hva som hadde skjedd. Vi snakket med skolen, foreldrene til de eldre barna, og plagingen sluttet. Vi snakket mye sammen.  Den siste mammaen viste ikke helt hvordan hun og vi skulle gripe dette an, ville vente med for å se hva som skjedde, og ville helst bare la skolen ordne alt.  Det syns jeg er ressurssvakt. Det handler om hva man gjør og hvordan bruke de ressursene som er der ute. 

Anonymkode: faf6b...6b8

Sant hvert ord her. 

Anonymkode: cb5fe...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen sier jeg er ressurssterk. Det er pga måten jeg følger opp barna på, måten jeg hjelper med lekser (vi kan bruke lang tid på lekser, men ungene er helt med. Jeg sitter med de til de har lært det de ikke får til på skolen), de har alltid det de trenger, jeg har vært med i fau de siste årene og er alltid på dugnader og møter. Jeg er alenemor, leier leilighet (skal kjøpe, men det tar tid. Enten må jeg smøre meg med tolmodighet eller vi må flytte til annen kommune og barna må bytte skole, noe som er uaktuelt). Økonomien er ikke så bra, det går akkurat rundt, men får til å spare litt.

Nettverket er ikke så veldig stort, men jeg samarbeider godt med far, og jeg har foreldrene mine ikke så langt unna. 

Føler meg ressurssterk, så om andre mener jeg er det motsatte bryr jeg meg ikke om det egentlig.

Har forresten vært på foreldreveiledningskurs. Barna var små, jeg var ung. Lærte utrolig mye og har noen flotte og veloppdragne barn:) Det er ikke sikkert jeg hadde hatt uten, for jeg hadde virkelig ikke peiling! Las mye om det, men det var så mye forskjellig at jeg ble helt forvirra! Anbefaler det på det sterkeste! Barnevernet ser bare positivt på det!

 

Anonymkode: eac67...8ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er en ressurssterk forelder en som følger opp barnet og ser det. Deretter kommer økonomiske ressurser. Enkelt sagt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes @Grønt bladforklarte det veldig godt.

Nei ressurssterk er ikke nødvendigvis god økonomi, men det henger sammen. God utdannelse, gir god jobb som gir god økonomi. 

Interesse for å lese og lære henger sammen med god utdannelse. 

Jeg kjenner 2 familier som har barn med spesielle behov. Det ene barnet har fått så mye mer støtte fra kommunen forde de bor i en rik kommune. Foreldrene bosatte seg der forde de hadde undersøkt på forhånd hva kommunen kunne tilby. De er også flinke til å sjekke opp, undersøke, søke og kjempe for å få penger og støtte til barnet sitt. Den andre familien er ikke dårlige foreldre til sitt barn, men de tar mer situasjonen "sånn den er". Det er feks hjelpemidler man kan søke på for aktivitet og lek, som man går før fylte 16 år. Det hadde ikke denne familien fått med seg. Barnet er 18 og det er for sent. Dette synes jeg er eksempel på ressurssterk, ingen av dem er dårlige foreldre. Men det er en sirkel 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alenepappaer får jo så mye støtte og hjelp av andre hele tiden at det er kvalmt! En alenemamma får ikke halvparten av den støtten engang,for det er bare en selvfølge at vi damer klarer oss alene med barn uten noen som helst avlastning i 15-16 år..

Anonymkode: 2432d...be3

Hvilken fantastisk observasjon.

 

Til saken.

Økonomi er kun en liten fraksjon i spørsmålet om å være en ressurssterk eller -svak forelder.  Økonomistyring er langt viktigere.  Man kan godt ha velordnet økonomi selv om den ikke preges av overflod. 

I langt større grad er evnen til å følge opp lekser og fritidsaktiviteter en viktig faktor.  Dette er ofte knyttet opp mot tilgjengelig tid, effektiv utnyttelse av den tiden, og evnen til å bytte tjenester med andre foreldre der tid eller egne evner ikke strekker til.
(Noen er flinke med leksehjelp, andre kan være fotballtrener, noen er rett og slett transportør, heiagjeng og førstehjelper)

 

It takes a village to raise a child. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

Nå fokuserer du på økonomisk ressurssterk, det tar ikke foreldreveiledningskurs hensyn til.

På et kurs vil man gå gjennom punkter som omhandler sosialt og emosjonelt ressurssterk. Evnen til å være en trygg omsorgsperson. 

Men stabil økonomi til å dekke nødvendige ting er viktig, ja.

Jeg anser meg selv som normalt ressurssterk. Har høy utdanning, er i arbeid, har ikke store helseutfordringer til nå (som påvirker omsorgsevne over tid), har nok en ganske trygg tilnærming til foreldrerollen.

Men jeg er ikke superpedagogisk (med viten og vilje), jeg tror det er viktig for barn å ha forbilder som kan gjøre feil (og snakke om det sammen), og som forholder seg til virkeligheten. 

Uansett da: jeg kjenner ressurssterke foreldre som har tatt kurs av eget initiativ. Om man blir tilbudt kurset uten å ha bedt om tips så er man nok i kategorien «trenger veiledning». 

Anonymkode: deff9...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssterke foreldre har høyere utdannelse, middels til godt betalte jobber, nettverk rundt seg som gir de flere ben å stå på. De har muligheter til å for eksempel hjelpe barna sine med lekser, ta de med på fritidsaktiviteter og andre opplevelser, tar barna med på ferier. 

Anonymkode: d0d8e...b12

Definisjonen ressurssterk forelder har ingenting med utdanning og økonomi å gjøre, men det kan så klart ofte ha en sammenheng. Ferier og slikt går ikke innunder her. En forelder er fortsatt ressurssterk om han eller hun ikke har penger, hvis vedkomne står på for å skaffe barnet det det trenger og er oppegående i den forstand at ting blir tatt tak i. En ressurssterk forelder er en som er godt utrustet evnemessig (engasjement i barnet, kjærlighet, er opplyst, oppfølging, er fornuftig og står på). Ressurssterk økonomi bruker man som regel om bedrifter.

Anonymkode: a7ab8...cc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg fordrar at folk tenker at en ressurssterk person er mennesker med god økonomisk styring, høy utdanning og godt betalte jobber. Vi ble torturert og mobbet gjennom hele barndommen. Jeg husker jeg satt gråtende under pulten på rommet mitt flere ganger, la meg gråtende og alt føltes som om verden gikk under. At folk definerer foreldrene mine som er fortsatt gift som ressurssterke gir meg lyst til å spy. Vi manglet ingenting økonomisk sett, men det er viktigere ting i livet enn penger.

Anonymkode: 657d9...ce2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Whistler skrev:

Hvilken fantastisk observasjon.

 

Til saken.

Økonomi er kun en liten fraksjon i spørsmålet om å være en ressurssterk eller -svak forelder.  Økonomistyring er langt viktigere.  Man kan godt ha velordnet økonomi selv om den ikke preges av overflod. 

I langt større grad er evnen til å følge opp lekser og fritidsaktiviteter en viktig faktor.  Dette er ofte knyttet opp mot tilgjengelig tid, effektiv utnyttelse av den tiden, og evnen til å bytte tjenester med andre foreldre der tid eller egne evner ikke strekker til.
(Noen er flinke med leksehjelp, andre kan være fotballtrener, noen er rett og slett transportør, heiagjeng og førstehjelper)

 

It takes a village to raise a child. 

Etter å ha jobbet i barnehage så er det helt tydlig ja at alenepappaer får helt utrolig mye hjelp fra andre,tenk om alemammaer kunne fått samme støtten..

Anonymkode: 2432d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå fokuserer du på økonomisk ressurssterk, det tar ikke foreldreveiledningskurs hensyn til.

På et kurs vil man gå gjennom punkter som omhandler sosialt og emosjonelt ressurssterk. Evnen til å være en trygg omsorgsperson. 

Men stabil økonomi til å dekke nødvendige ting er viktig, ja.

Jeg anser meg selv som normalt ressurssterk. Har høy utdanning, er i arbeid, har ikke store helseutfordringer til nå (som påvirker omsorgsevne over tid), har nok en ganske trygg tilnærming til foreldrerollen.

Men jeg er ikke superpedagogisk (med viten og vilje), jeg tror det er viktig for barn å ha forbilder som kan gjøre feil (og snakke om det sammen), og som forholder seg til virkeligheten. 

Uansett da: jeg kjenner ressurssterke foreldre som har tatt kurs av eget initiativ. Om man blir tilbudt kurset uten å ha bedt om tips så er man nok i kategorien «trenger veiledning». 

Anonymkode: deff9...59d

Nei i ganske mange kommuner så tilbyr helsesøster dette tilbudet til alle som har barn så det er ikke bare til "de som trenger veiledning".

Anonymkode: 2432d...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

Barn som vokser opp med alenemor med lavtlønnsjobb i en leid bolig trenger heller ikke å mangle noe. Alt handler heller ikke bare om økonomi. Om moren er i stand til å gi barnet alt det faktisk trenger lkonomisk (barn har ikke nødvendigvis godt av å få alt de peker på), gi barnet kjærlighet, omsorg og oppmerksomhet, og føkge opp barnet på alle vis, er hun ikke ressurssvak. 

Om foreldrene har god økonomi, eier hus og har alt de trenger og mer til økonomisk, trenger ikje det å bety at barna har det bra. Mye kan skjule seg bak fine fasader. Barna kan vokse opp med vold, overgrep, omsorgssvikt, foreldre som ikke er følelsesmessig til stede for barna. 

Alt er ikke så svart/hvitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei i ganske mange kommuner så tilbyr helsesøster dette tilbudet til alle som har barn så det er ikke bare til "de som trenger veiledning".

Anonymkode: 2432d...be3

Så riktig! Kjenner mange i omgangskretsen som har fått tilbud om COS-P på helsestasjonen. Det er for alle foreldre, sier helsesøster i hvertfall. 

Anonymkode: cb5fe...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterke foreldre er foreldre som ser barnet for den det er  og utifra det hjelper barnet til å bli et selvstendig tenkende menneske. 

Ressurssterke foreldre lar barnet komme i første rekke. De er i besittelse av en stoisk ro som gjør hjemmet til et trygt og godt sted å være. Fasade er ikke viktig for dem. De er ekte og genuine mennesker. Ikke kunstige. 

Anonymkode: 50143...da6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ressurssterk forelder kan og vet ikke alt, men vet hvor han/hun skal henvende seg (eller er i stand til å lett finne det ut) når det oppstår situasjoner/utfordringer han/hun ikke har kunnskap om. 

At barna får alt de trenger for å dekke basale behov (mat, hygiene, trygghet) ses som en selvfølge, og har i utgangspunktet ikke så mye med å være ressurssterk/-svak å gjøre. Dersom man derimot får utfordringer med å dekke barnas basale behov, vil en ressurssterk forelder raskt finne en løsning på det.

Anonymkode: 15296...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ressurssvake foreldre er foreldre som ikke ser barnas behov, og som setter seg selv foran barna i situasjoner hvor barna burde være første prioritet. 

Dette vil si f.eks. Ikke skjønne barnets basisbehov, eller drikke seg dritings på julaften. 

 

Å ta et foreldrekurs har ingen vondt av. Du blir heller ikke satt på noen «radar». De som ender på den radaren er ikke foreldrene som tar disse kursene, da disse foreldrene rett og slett ikke bryr seg nok til å vite om slike tilbud.

Når man tar et slikt kurs, er det for å få en dypere innsikt i trygghetssirkelen. Av alle barnehagene jeg har vært vikar i, merker jeg en stor forskjell i kvaliteten om de jobber etter denne eller ikke. Det samme vil jeg tro gjelder hos foreldre. Jeg har hvertfall blitt en mor som har blitt enda bedre på å kommunisere med mitt barn, se barnets behov og være en trygg base for barnet.

Anonymkode: df605...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om å være bevisst på hva som gir barnet et godt utgangspunkt til å bli en selvstendig ungdom med god psykisk helse. Jeg vet ikke om det er resurssterkt å feks risikere at barnet for stress-relaterte psykiske plager, selv om det skulle bety aktiviteter hver eneste dag. Jeg vet ikke om det er ressurssterkt å prioritere dyre klær, når man heller kan opprette sparekonto, og lære barnet om sparing av penger. Og hva med å bruke tid på egen læring, feks foreldre kurs eller egen psykisk helse? Det er vel ressurssterkt. En psykolog, har glemt navnet, nevnte at han angret på at han ikke ivaretok sin egen psykiske helse når han hadde små barn. 

 

Anonymkode: 56c9f...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ressurssterke foreldre har ok+ økonomi, høy utdannelse, god jobb, høy sosioøkonomisk bakgrunn og evner å gi barnet det det trenger. Ressurssvake har feks dårlig økonomi, lite utdannelse, ingen jobb eller jobb med lav inntekt, lav sosioøkonomisk bakgrunn og lignende. 

Anonymkode: 4a72d...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tenker tilbake på mitt kull på barneskolen kan jeg lett plukke ut de med ressurssterke foreldre og de med de ressursvake foreldre. Vi andre var midt i mellom. En av det med ressursvake foreldre vokste opp med en fattig alenemor, som var på fest hver helg. De bodde i et kaldt gammelt hus. Han slet på skolen og skulket etterhvert mye. Den andre eleven med ressurssvake foreldre var enebarn, bodde i et flott stort hus, hadde foreldre med høy utdannelse og reiste på ferier til fjerne land. Men han manglet genuin kjærlighet og forståelse. Han ble ikke sett og anerkjent, men forsøkt presset inn en mal som foreldrene ønsket han skulle bli. Han har ikke særlig mye kontakt med sine foreldre i dag.

De ressursterke foreldrene skapte trygge hjem. De var omsorgsfulle og gav støtte både med det sosiale, det faglige og på andre måter. De var aktive med å skape samhold i klassen f.eks arrangerte de utflukter og turer, de trente fotballaget (eller lignende), de kjørte oss hit og dit. De var rause mot vennene, de hadde åpne dører osv. Det har gått veldig bra med deres barn som voksne. 

Anonymkode: 69218...6f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viser til tråden "foreldre som har fått tilbud om foreldreveiledningskurs". Hva menes egentlig med ressurssterke foreldre og ressurssvake foreldre? Jeg kunne godt tenke meg et sånt kurs fordi jeg ønsker å være en best mulig forelder, og å legge tilrette for at barnet mitt skal bli en trygg person. Er jeg da ressurssvak? 

Anonymkode: eb4ee...468

Slike foreldrekurs er for alle foreldre, noen har kanskje mer behov en andre, mindre erfaring, kognitivt svake etc...men ingen taper på å gå på ett slikt kurs. Tenk om du skal ha valp -da går du på valpekurs, men foreldrekurs trenger man ikke, det er jo helt merkelig-ALLE vordende forleder burde få tilbud om dette eller at det var obligatorisk-skulle ønske jeg hadde fått tilbud om det som usikker nybakt mor som 21 åring for 20 år siden, tror det kunne hjulpet masse med tanke på å få mestringsfølelse og bli mer sikre på seg selv i rollen, jeg syntes det var kjempevanskelig å vite hva som var bra nok. Jeg hadde ikke tvilt på å gå på sånt kurs når jeg hadde yngre barn (PS, de som er redd for det, det står ingen barnevernsarbeidere å lusker i kullissene)

Anonymkode: 3fda3...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssterke foreldre er foreldre som ser barnet for den det er  og utifra det hjelper barnet til å bli et selvstendig tenkende menneske. 

Ressurssterke foreldre lar barnet komme i første rekke. De er i besittelse av en stoisk ro som gjør hjemmet til et trygt og godt sted å være. Fasade er ikke viktig for dem. De er ekte og genuine mennesker. Ikke kunstige. 

Anonymkode: 50143...da6

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...