Gå til innhold

Mobbing i arbeidslivet: Del din erfaring.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker svar fra de som har erfaring av å bli ha mobbet selv.

Selv har jeg vært i arbeidslivet i ca 21år, siste 13årene ca mye mobbing og trakkasering. Uansett hvor mye man varslet så hjalp det ikke noe, samme med ny jobb. Heldigvis på dagpenger nå, drømmer om en deltidsjobb for å bare overleve etterhvert. Fulltid er store skrekken i livet.

Mobbing i arbeidslivet er et stort problem som har store mørketall, minst like ille som på skolen.

- Utfrysning
- Trakksering
- Henger ut andre foran andre ansatte
- Ledelse som lukker øynene, den som blir mobbet er problemet!
- Konfliktskye ledere
- Grupperinger, stenge andre ute. Norske er gode på dette generelt.

LIsten er lang. Del gjerne fin erfaring.

Anonymkode: dec52...981

• Liker 10
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke personlig erfaring, men opplever at kollega blir mobbet. Jeg er ny i jobben, vært der noen dager. Sitter egentlig på kontor, men hjelper til på gulvet ved behov. En kollega «på gulvet» får flere kommentarer på utseende og er tydelig ekskludert. Jeg kommer til å rapportere dette, må bare finne ut hvem tillitsvalgt er. 

Anonymkode: 97ea6...fda

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meldte du det inn til Arbeidstilsynet?

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/mobbing/

Anonymkode: a9787...37a

Ikke så mye hjelp å få der, se bare hva som skjer med de som varsler i det offentlige.

• Liker 10
Skrevet

Har alltid blitt mobbet og ekskludert  på arbeidsstedene mine. Er man ny så er ikke de andre ansatte sene med å lage en klagestorm mot deg, for målet er å få konkurrentene kastet ut. Har opplevd å bli beskyldt og løyet om, i tillegg til å få problemer når jeg endelig turte å sette mobberne på plass. Mobberne valgte da å presse sjefen slik at han måtte velge mellom meg og mobberne(som sykemeldte seg).

Det er rett og slett helsefarlig og jobbe sammen med andre kvinner. Jeg har gått to år på dagpenger nå og er hjemmevi mammapermisjon :) Planen er å begynne på en ny jobb etterhvert hvor jeg har jobbet før. Og er jeg heldig så har de to som ødela miljøet før sluttet der. Da tar jeg meg en fest!

Anonymkode: 333fe...5b8

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid blitt mobbet og ekskludert  på arbeidsstedene mine. Er man ny så er ikke de andre ansatte sene med å lage en klagestorm mot deg, for målet er å få konkurrentene kastet ut. Har opplevd å bli beskyldt og løyet om, i tillegg til å få problemer når jeg endelig turte å sette mobberne på plass. Mobberne valgte da å presse sjefen slik at han måtte velge mellom meg og mobberne(som sykemeldte seg).

Det er rett og slett helsefarlig og jobbe sammen med andre kvinner. Jeg har gått to år på dagpenger nå og er hjemmevi mammapermisjon :) Planen er å begynne på en ny jobb etterhvert hvor jeg har jobbet før. Og er jeg heldig så har de to som ødela miljøet før sluttet der. Da tar jeg meg en fest!

Anonymkode: 333fe...5b8

Ikke bare kvinner, kan være blant menn også. Jeg har også blitt forsøkt mobbet ut i tidligere jobb. Det er bare det at jeg setter ned foten og spør dem om de ønsker å bli med utenfor, slik jeg kan mishandle dem til de holder opp. Jeg er også villig til å begå drap for å beskytte meg og de jeg bryr meg om. 

Anonymkode: cd727...aad

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare kvinner, kan være blant menn også. Jeg har også blitt forsøkt mobbet ut i tidligere jobb. Det er bare det at jeg setter ned foten og spør dem om de ønsker å bli med utenfor, slik jeg kan mishandle dem til de holder opp. Jeg er også villig til å begå drap for å beskytte meg og de jeg bryr meg om. 

😳

Sikker på at det ikke er du som er problemet her? Utstråler dårlige vibber eller lignende?

Anonymkode: bf187...89a

• Liker 19
Skrevet

Jeg blir mobbet nå. Begynte i jobben for 1,5 år siden. En mannsdominert arbeidsplass med kun meg og ei til som damer. Det er grupperinger og utfrysing. nå har en bestemt seg for at han vil presse meg ut fra arbeidsplassen. Han er ekkel med meg, roter i tingene mine, klager på meg til sjefen, baksnakker meg, forteller usannheter om meg til andre. 

Anonymkode: 08d27...5fc

• Hjerte 2
Skrevet

Ja, jeg ble mobbet ganske mye på det stedet jeg jobbet på. Jeg var god i jobben min, og kom meg høyt opp. Men fordi jeg var jente så var det problematisk da jeg ble en av lederne. Det jobbet mange utenlandske menn der som ikke hadde et greit kvinnesyn, og de nektet å høre på meg. De gjorde bare narr av meg, og min leder igjen klarte ikke å stoppe det. Til slutt fant jeg ut at det ikke var verdt det noe mer, og sluttet. 

Anonymkode: 6fbc5...63e

• Liker 5
Skrevet

Jeg har opplevd mobbing, trakassering, utfrysning, grupperinger og en håpløs ledelse på jobben. Det hele ble varslet om, men ingen ting ble gjort. Arbeidstilsynet ble rådspurt, men fikk beskjed om at det var lite de kunne gjøre uten at det hele havnet i retten. Tillitsvalgt, verneombud, HR og BHT var involvert, men problemet fortsatte. Halve arbeidsstokken sluttet, noen ble sykemeldt, flere fikk fysiske plager. 

Min erfaring er at varsling er et fint ord, men ingen tør å ta i det som varsles om. Skulle jeg noen gang komme inn i et arbeidsmiljø hvor det foregår mobbing skal jeg søke meg bort så fort jeg kan. Mobbing er gift. 

Anonymkode: 6fc6c...d9d

• Liker 6
Gjest secretidentity
Skrevet

Den tiden jeg jobbet ble jeg ofte utfryst, og også sett ned på av ledelsen.

Skrevet

Ble fysisk tvunget til å ikke gi en bruker medisin. Etterpå gikk to stykker til ledelsen og klaget på at jeg ikke kunne regelen for medisinutlevering. Hadde turnus hver tredje helg. Var mye problemer og baksnakkking. Sa opp på dagen.  Haddd heldigvis funnet meg en annen jobb. 

Anonymkode: 5e861...c4a

Skrevet

Jeg var 24, ny og full av iver til å lære. Jeg var "junior" med lav lønn, men fikk stadig flere AD oppgaver. Plutselig begynte en av karene der (alder 32-40) å bli misunnelig. ville ha utstyret jeg fikk av ledelsen tilbake når han så hva jeg lagde. Baksnakket meg og hakket på meg når jeg var i rommet, slik at jeg skulle tydelig høre hva han sa. Ble sur når jeg satte musikk på ørene slik at jeg ikke hørte. 

Det endte med at jeg ikke orket mer. Jeg gråt hver dag når jeg kom hjem pga denne sykelige sjalue fyren som hakket på meg hver dag. Jeg var så lei! Sjefen sa bare at "sånn er det bare her. Folk mobber..jeg blir også mobbet.."

Anonymkode: 7f182...9fb

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke om det var mobbing, men i hvert fall ikke grei oppførsel slik jeg ser det.

Opplevde i hvert fall at en kollega samlet "dritt" om meg for å klage til ledelsen om det. Hun hadde mange venner på arbeidsplassen og de sladret til henne hver gang det var et eller annet. Mange ganger helt usaklige ting og andre ting gikk på manglende opplæring. Noe ledelsen heldigvis skjønte og de støttet meg, men siden ledelsen ikke var der hvor jeg jobbet så var det vanskelig for dem å følge med. Så derfor ble det sånn at hun ringte dem for et eller annet og så ringte de meg og så måtte jeg forklare meg.

I hvert fall ble jeg syk av å jobbe der. Følte et voldsomt press om at ting måtte være perfekt sånn at ingen skulle klage på et eller annet.

Jeg hørte at etter at jeg hadde sluttet så hadde det vært flere utbyttinger i det som var min stilling og ei som var der før hadde heller ikke gode ting å si om den arbeidsplassen.

Jeg opplevde i hvert fall at den kollegen bidro til et miljø der kundene synes det var greit å klage på alt mulig av småting. Ja, generelt til et negativt miljø og det er ikke rart at nesten ingen ønsker å jobbe på et sted hvor det er sånn.

Anonymkode: e1a0c...6b7

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble mobbet av adm.dir på en tidligere arbeidsplass. Jeg jobbet hardt og mye overtid (uten overtidsbetaling). Og med javne mellomrom sånn helt ut av det blå ble jeg kalt inn til møte med han. Disse møtene varte i 1 time av gangen og bestod i å bare rakke ned på meg og hakke på meg. Han gjorde dette med flere andre også. 

Jeg ble så syk av å jobbe der etterhvert at jeg ble liggende på sykehus i en uke med ekstreme magesmerter, som de ikke fant noen årsak til. Endte til slutt med at jeg ble sykemeldt med friskmelding til arbeidsformidling. Da slipper man å jobbe ut oppsigelsestiden sin. 

Jeg snakket med fastlegen min og psykolog om dette. Vi var flere som prøvde å ta det opp med arbeidstilsynet men ingen hjelp å få der. 

Anonymkode: 870fd...6c3

• Liker 2
Skrevet
På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 14.09, AnonymBruker skrev:

😳

Sikker på at det ikke er du som er problemet her? Utstråler dårlige vibber eller lignende?

Anonymkode: bf187...89a

Ja, det er jo unnskyldningen til en del av mobberne. "Dårlige vibber", "rar" eller noe annet som brukes for unnskyldning til mobbing. 

Neida, jeg har ikke dårlige vibber. Og jeg angriper aldri noen uten at de angriper meg først. Men det betyr ikke at jeg ikke er redd for å forsvare meg, og prøve noen seg, og ikke stopper etter mange verbale forsøk over tid, så vil jeg ikke nødvendigvis unnlate å bruke vold for å forsvare meg. Og den som virkelig går etter meg eller min familie på et personlig plan, skal jeg selv behandle både ondskapsfullt og grusomt. Men ja, jeg er villig til drap. Legger ikke skjul på det. 

• Liker 2
Skrevet

Neste gang jeg blir mobbet og rakket ned på vil jeg bruke vold, som å sparke vedkommende hardt i skrittet.

Dessverre må man ty til slike ting for å sette et eksempel. Å varsle hjelper svært få, leste om en sak fra en svensk kommune. Der en som ble mobbet tok selvmord.

Link: https://www.tv2.no/a/5342519/

• Liker 1
Skrevet

Ble mobbet og utfryst på en tidligere arbeidsplass, sjefen ble med på det. Det fantes ikke noe tillitsvalgt som ville gå videre med saken. Jeg snakket med en enkelt person om det som foregikk som førte til at ei til fikk øynene opp for meg. Så heldigvis hadde jeg to stk på jobben som holdt meg litt oppe. Men med en sjef som var med på og trakasserte meg hver dag så orket jeg ikke mer. Etter at jeg dro kom det frem at jeg har fått skylda for rykter på jobben som andre kollegaer hadde snakket om lenge før jeg i det hele tatt begynte. 

Verste var vel 3 år etter jeg slutta der at det andre firmaet jeg endte opp hos ble solgt og kjøpt opp av disse. Jeg hadde en dårlig leder stilling som bare ble ignorert. På møte med de så fikk jeg stygge blikk og 3 ledere som ikke tok meg i hånda. Det første de gjorde da jeg tenkte at jeg får gi dette en sjanse var å forminske mine timer antall uke. Så jeg fikk færre kunder på min portefølje, jeg måtte gå ned i lønn, jeg fikk færre timer per kunde jeg hadde. I tillegg mente de at jeg var så dårlig i jobben min. Det ble direkte spurt om jeg trengte briller, etterfulgt av litt latter og flere kommentarer av hvor dårlig jeg var.

I de 3 årene uten de så hadde jeg vært ansatt to steder innenfor det samme, hadde kun fått positiv omtale. Det var jo en grunn til at jeg i det minste firmaet fikk en daglig leder stilling. Men på dette lille firmaet hadde ikke min sjef hatt kontrakter med kundene så de sto fritt til å velge selv om de ble med over til der det firmaet ble solgt til. Jeg gikk på dagen og ga klar tale om at dette ikke kom til å fungere. En av lederne var ny siden sist jeg var der og hadde hørt om meg sa hun, ja det kan jeg tenke meg sa jeg og dro. 

Kundene uten kontrakter skrev kontrakter med meg og jeg startet eget firma. Gamle sjefen fra dritt firmaet ble så sur på meg, men som flere av kundene sa var at de ikke stolte på hvem som helst og de visste hva jeg kunne. Ikke hadde den sjefen noe kontrakt med de å vise til heller så hun kunne bare være så sur hun bare ville. 

Så jeg stakk av med en stor bunke kunder og firmaet mitt suste av gårde, mens de satt sure tilbake. 

Anonymkode: cbc1b...d2b

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble mobbet og utfryst på en tidligere arbeidsplass, sjefen ble med på det. Det fantes ikke noe tillitsvalgt som ville gå videre med saken. Jeg snakket med en enkelt person om det som foregikk som førte til at ei til fikk øynene opp for meg. Så heldigvis hadde jeg to stk på jobben som holdt meg litt oppe. Men med en sjef som var med på og trakasserte meg hver dag så orket jeg ikke mer. Etter at jeg dro kom det frem at jeg har fått skylda for rykter på jobben som andre kollegaer hadde snakket om lenge før jeg i det hele tatt begynte. 

Verste var vel 3 år etter jeg slutta der at det andre firmaet jeg endte opp hos ble solgt og kjøpt opp av disse. Jeg hadde en dårlig leder stilling som bare ble ignorert. På møte med de så fikk jeg stygge blikk og 3 ledere som ikke tok meg i hånda. Det første de gjorde da jeg tenkte at jeg får gi dette en sjanse var å forminske mine timer antall uke. Så jeg fikk færre kunder på min portefølje, jeg måtte gå ned i lønn, jeg fikk færre timer per kunde jeg hadde. I tillegg mente de at jeg var så dårlig i jobben min. Det ble direkte spurt om jeg trengte briller, etterfulgt av litt latter og flere kommentarer av hvor dårlig jeg var.

I de 3 årene uten de så hadde jeg vært ansatt to steder innenfor det samme, hadde kun fått positiv omtale. Det var jo en grunn til at jeg i det minste firmaet fikk en daglig leder stilling. Men på dette lille firmaet hadde ikke min sjef hatt kontrakter med kundene så de sto fritt til å velge selv om de ble med over til der det firmaet ble solgt til. Jeg gikk på dagen og ga klar tale om at dette ikke kom til å fungere. En av lederne var ny siden sist jeg var der og hadde hørt om meg sa hun, ja det kan jeg tenke meg sa jeg og dro. 

Kundene uten kontrakter skrev kontrakter med meg og jeg startet eget firma. Gamle sjefen fra dritt firmaet ble så sur på meg, men som flere av kundene sa var at de ikke stolte på hvem som helst og de visste hva jeg kunne. Ikke hadde den sjefen noe kontrakt med de å vise til heller så hun kunne bare være så sur hun bare ville. 

Så jeg stakk av med en stor bunke kunder og firmaet mitt suste av gårde, mens de satt sure tilbake. 

Jeg hadde en daglig leder stilling*

Skrevet

Men hvis man har blitt mobbelt, utfryst og dårlig behandlet på opptil flere arbeidsplasser, er det ikke på tide å se litt nærmere på sin egen adferd? Om man kanskje er i overkant sensitiv og nærtakende, overtolker, eller har en utstråling/væremåte som gjør at andre tar avstand eller reagerer.

Minner meg litt om en kollega, som mente hun ble mobbet. Bare man sa noe i en litt for skarp tone i et stressa øyeblikk, eller ikke kunne hjelpe henne med noe akkurat da, var det snurpeleppe og gjerne gråt og løping til sjefen. Husket du ikke å spørre henne om også hun ville bli med ned i kantina og ta en fem minutters kopp kaffe, ble hun passiv-aggressiv og på krigsstien. I tillegg hadde hun en ekstremt negativ væremåte hvor hun la ut om egen sykdomshistorikk og familieproblemer, som gjorde at jeg omtrent fikk migrene av å sitte på kontor sammen med henne. Det ble til slutt så slitsomt å være i nærheten av henne at de fleste trakk seg unna.

Noen få mennesker er så klart reelle mobbere, har selv observert det, men de aller fleste er jo greie og hyggelige folk. Ikke alt er mobbing, noe er sosial dynamikk som ikke fungerer. Man har også ansvar selv for å være en behagelig kollega som tar initiativ og viser interesse for de andre.

Anonymkode: a419e...ba5

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...