Gå til innhold

Tips til å få barn til å forstå pengeverdi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 6-åring får innemellom penger av besteforeldre. De legges på sparebøssen. Til jul fikk hun gave kort på kr 200 i en klesbutikk(H/M) av en tante. Hun gleder seg til å bruke kortet, men sliter naturlig nok med å skjønne hvor mye beløpet er...hun er ofte med meg på matinnkjøp,og da er kommentaren "Så mye😀" enten det er stort eller lite beløp. 

Hva gjør dere for å lære barna om pengenes verdi?

Anonymkode: ba43e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva gjør dere for å lære barna om pengenes verdi?

 

Hun er 6 år gammel. Jeg regner med at hun får lov til å kjøpe ting på egen hånd og betale for dem? Under oppsyn av voksne, selvsagt.

Hvis ikke er det nok på tide både med slike øvelser og symbolske lommepenger.

Anonymkode: 63b2f...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar sønnen min på 7 år betale selv med sine penger for en leke han for eksempel vil ha,da lærte han at 200 kr går fort :P

Anonymkode: 0eec0...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 6 år gammel. Jeg regner med at hun får lov til å kjøpe ting på egen hånd og betale for dem? Under oppsyn av voksne, selvsagt.

Hvis ikke er det nok på tide både med slike øvelser og symbolske lommepenger.

Anonymkode: 63b2f...343

Hun har betalt med penger alene noen ganger,men derfra til å skjønne hvor mye 50kr er,at det er billig noen ganger og dyrt andre ganger......det sitter ikke enda. Vi prøver å fortelle henne at dyre ønsker kan spares til ,men det skjønner hun ikke. Jeg handler alltid med kontanter slik at hun skal se de fysiske pengene.

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar sønnen min på 7 år betale selv med sine penger for en leke han for eksempel vil ha,da lærte han at 200 kr går fort :P

Anonymkode: 0eec0...596

Bruker han evnt sparepenger da?

Anonymkode: ba43e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker han evnt sparepenger da?

Anonymkode: ba43e...02f

Penger han får til barnebursdagen eller når han en gang fant 200 kr ute.

Anonymkode: 0eec0...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Penger han får til barnebursdagen eller når han en gang fant 200 kr ute.

Anonymkode: 0eec0...596

Oki. Har enda ikke opplevd fysiske pengegaver i noen av bursdagene vi har vært i..,.penger fra besteforeldre (mellom 30-50kr) på sommeren til is,men de havner oftest i sparebøssen......hun sparer ikke til noe spesielt......har ca 400kr på bøssa.....burde hun virkelig bruke de opp på tull for å lære seg pengeverdi?🤔

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har betalt med penger alene noen ganger,men derfra til å skjønne hvor mye 50kr er,at det er billig noen ganger og dyrt andre ganger......det sitter ikke enda. Vi prøver å fortelle henne at dyre ønsker kan spares til ,men det skjønner hun ikke. Jeg handler alltid med kontanter slik at hun skal se de fysiske pengene.

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Noen ganger??

Hun er 6 år, nå må du begynne å ta litt tak i oppdragelsen.

Anonymkode: 63b2f...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Oki. Har enda ikke opplevd fysiske pengegaver i noen av bursdagene vi har vært i..,.penger fra besteforeldre (mellom 30-50kr) på sommeren til is,men de havner oftest i sparebøssen......hun sparer ikke til noe spesielt......har ca 400kr på bøssa.....burde hun virkelig bruke de opp på tull for å lære seg pengeverdi?🤔

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Hun burde betale for seg selv regelmessig.

Huff, ikke rart det oppdras barn som ikke klarer noen ting selv.

TS, skjemmes du ikke?

Anonymkode: 63b2f...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Oki. Har enda ikke opplevd fysiske pengegaver i noen av bursdagene vi har vært i..,.penger fra besteforeldre (mellom 30-50kr) på sommeren til is,men de havner oftest i sparebøssen......hun sparer ikke til noe spesielt......har ca 400kr på bøssa.....burde hun virkelig bruke de opp på tull for å lære seg pengeverdi?🤔

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Å bruke penger på tull er vel det motsatte av å lære pengeverdi.

Gi henne små summer og la henne handle eget lørdagsgodt og andre småting, la henne spare penger til større ting hun ønsker seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser jeg burde skjemmes og at jeg er en dårøig oppdrager. Kan leve med det om det er læring om dårlige pengeverdier som gjøre henne dårlig rustet til fremtiden. Vi kjenner flere med barn i alderen 3-10 år. Av de er det kun de over 8år som betaler for seg selv,får med penger når de skal på noe(til kino godt f.eks)....men skal nevne for de aktuelle familiene ved aneldening at vi må skjerpe oss og la barna som er under 8 også få penger så de kan betale...

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leser jeg burde skjemmes og at jeg er en dårøig oppdrager. Kan leve med det om det er læring om dårlige pengeverdier som gjøre henne dårlig rustet til fremtiden. Vi kjenner flere med barn i alderen 3-10 år. Av de er det kun de over 8år som betaler for seg selv,får med penger når de skal på noe(til kino godt f.eks)....men skal nevne for de aktuelle familiene ved aneldening at vi må skjerpe oss og la barna som er under 8 også få penger så de kan betale...

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

Alltid noen som skal slenge drit her. Sønnen min er 7 år å det sjeldent at han betaler selv egentlig,99 % av alle gangene vi kjøper noe så bruker jeg kort. Har egentlig aldri kontanter ute. De få gangene han har betalt selv er hvis han fått penger i barnebursdag eller funnet penger ute. Han tror 200 kr er sååå mye penger men han så fort at det var ikke mye han fikk for den summen når han betalte selv.

Anonymkode: 0eec0...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er vanskelig. 

9-åringen vår ønsket seg Switch for noen dager siden. Da jeg svarte med at "det koster mer enn en sykkel, og nå må vi spare til sykkel til deg først", ble poden målløs. Sluttet relativt raskt å spørre flere ganger da.

Da vi var i lekebutikken i dag, så poden en leke som poden ønsket seg. Mitt svar da var: "Den leken hadde jeg måttet jobbe nesten en hel arbeidsdag for å klare å få nok penger til." 

Neste gang kommer svaret mitt til å bli at "men pappa hadde ikke måttet jobbe like lenge som meg, kanskje en halv dag mindre".

Men jeg føler meg sikker på at slike svar er med på å gi ungen perspektiv på pengers verdi.

Anonymkode: 313a7...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oki. Har enda ikke opplevd fysiske pengegaver i noen av bursdagene vi har vært i..,.penger fra besteforeldre (mellom 30-50kr) på sommeren til is,men de havner oftest i sparebøssen......hun sparer ikke til noe spesielt......har ca 400kr på bøssa.....burde hun virkelig bruke de opp på tull for å lære seg pengeverdi?🤔

Ts

Anonymkode: ba43e...02f

400,- er ikke mye å bruke på tull.

La henne kjøpe ting i butikken. Gi henne arbeidsoppgaver hjemme og gi lommepenger for oppgavene. Rydde rommet = 20,-. Da ser hun at man må jobbe ganske lenge for ting man vil ha. Selv små ting.

Og så vil hun etterhvert med erfaring skjønne at det ikke er de store tingene som alltid er dyrest. Små ting kan også være dyrt.

Man må erfare for å lære, nytter ikke å snakke med barn om økonomi. De har ikke forutsetningene for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 7 har eget bankkort og får 50 kr i uka inn på det i lommepenger. Det skal dekke lørdagsgodt, kino, tyggis og andre småting, eller han kan velge å spare til noe større. Når han vil kjøpe noe litt større så forklarer jeg ham at den summen er så og så mange uker med lommepenger og ber ham tenke gjennom om han synes det er verdt det. Synes han det, så får han kjøpe det. Hvis han har nok penger da selvsagt.

Etter han har brukt kortet går vi alltid inn på bankappen sammen og ser på hvor mye han har brukt og hvor mye han har igjen.

Jeg prøver å ikke styre det for mye, for jeg tenker at hvis han bruker en stor sum på noe som jeg synes er bortkastet, og han angrer etterpå, så kanskje han lærer noe... Det vil uansett være småpenger i forhold til summene han må kunne håndtere når han blir voksen, så han trenger jo treningen.

Jeg ville i alle fall begynt med å la henne kjøpe is for de pengene hun faktisk får til å kjøpe is, evt. la henne velge å spare dem til en liten leke eller noe om hun ikke vil ha is. De pengene har hun jo fått for å bruke.

Anonymkode: 2de99...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å gjøre det på en måte der man la frem f.eks 10 100-lapper fordi det tjener mamma og forklart til barnet at hver dag går 

5 av disse til å bo i huset

1 av dem til å betale for strømmen

2 til å betale for maten

2 til å betale bilen

 

Juster etter eget behov.

Anonymkode: e46eb...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...