Gå til innhold

Fosterbarn som har egen telefon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hva gjør dere når fosterbarn får egen telefon, leser dere alle meldinger eller har dere fått noen retningslinjer fra barnevern når det gjelder biologisk familie? Hvor gammel var ditt barn da du ga telefon? 

Anonymkode: 9aa1c...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hva gjør dere når fosterbarn får egen telefon, leser dere alle meldinger eller har dere fått noen retningslinjer fra barnevern når det gjelder biologisk familie? Hvor gammel var ditt barn da du ga telefon? 

Anonymkode: 9aa1c...757

Ehh du har samme regler som for din egen unge selvsagt. Leser du ikke meldingene til din unge så gjør du det selvsagt ikke det med fosterbarnet sin mobil heller.

Anonymkode: 422df...cc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fosterbarn skal skånes fra sin bio familie, og noen skal helst ikke ha telefon kontakt med sine foreldre heller. Derfor lurte jeg på hva fosterforeldre gjør når di gir barna telefon for første gang?

Anonymkode: 9aa1c...757

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh du har samme regler som for din egen unge selvsagt. Leser du ikke meldingene til din unge så gjør du det selvsagt ikke det med fosterbarnet sin mobil heller.

Anonymkode: 422df...cc8

Forstår hva du tenker men er ikke helt enig med deg. Det er ganske mange barn i fosterhjem som skal ha begrenset kontakt med biologisk familie det er ikke så lett å overholde når de selv skal ha telefon og man ikke kan følge med.

Et veldig bra spørsmål fra ts og verdt å diskutere. Har ikke så mange gode ideer selv, men regner med barnevernet har noen retningslinjer på dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange fosterbarn skal skånes fra sin bio familie, og noen skal helst ikke ha telefon kontakt med sine foreldre heller. Derfor lurte jeg på hva fosterforeldre gjør når di gir barna telefon for første gang?

Anonymkode: 9aa1c...757

Du kan ikke akkurat kontrollere hvem en tenåring ringer til. For eksempel kan han ringe til familien fra kompisene sin telefon eller Skype fra data. 

Anonymkode: 3489b...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange fosterbarn skal skånes fra sin bio familie, og noen skal helst ikke ha telefon kontakt med sine foreldre heller. Derfor lurte jeg på hva fosterforeldre gjør når di gir barna telefon for første gang?

Anonymkode: 9aa1c...757

men det er jo du selv som fosterforelder som må vurdere om det er greit å i det hele tatt gi barnet ditt mobil. Hvor gammel er barnet ditt? Jeg ville ikke gitt mitt 8årige fosterbarn mobil, på samme måte som jeg ikke ville gitt mitt biologiske barn mobil. 8 åringer har ingenting på sosiale medier å gjøre. 

Anonymkode: 702dc...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98

Vil barnet ha kontakt og får lov av barnevernet, så er det ikke noe problem. Hvis barnet er redd for å bli oppsøkt på sosiale medier så ville jeg sagt at det var mulig å blokkere telefonnummer og f.eks Facebook og snapchat. Og at telefonnummeret til barnet kan stå oppført med deres navn i telefonkatalogen/internet slik at nummeret hans/hennes ikke er å finne noen sted. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at når barnet blir eldre og faktisk selv kjøper seg mobil så ville jeg vurdert utifra hvordan bakgrunnen til biologiske foreldre var. Dreier det seg om tidligere psykisk mishandling fra mor og far er det viktig å ha en balanse der mellom å opplyse barnet og å la barnet få velge om han/hun vil ha kontakt med foreldrene. Det siste kan bli kinkig når man vet det er kontakt som barnet egentlig ikke har godt av. Jeg tror at man kan få helt motsatt reaksjon om man er for overvåkende og kontrollerende ifh kontakt. At barnet lett kan trekkes mot biologiske foreldre om det blir "forbudt". Viktig å være åpen og ærlig og forteller barnet/ungdommen generelt om f.eks psykisk mishandling (nå tar jeg det som eksempel) og ikke direkte knytte det til foreldrene. Fiendliggjøring av foreldrene kan ha motsatt effekt, så man skal trå forsiktig. 

Anonymkode: 702dc...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det er jo du selv som fosterforelder som må vurdere om det er greit å i det hele tatt gi barnet ditt mobil. Hvor gammel er barnet ditt? Jeg ville ikke gitt mitt 8årige fosterbarn mobil, på samme måte som jeg ikke ville gitt mitt biologiske barn mobil. 8 åringer har ingenting på sosiale medier å gjøre. 

Anonymkode: 702dc...e09

Men nå er det da mange mobilen man kan gi, hvor man ikke samtidig gir tilgang på sosiale medier. 

Å ha en mobil kam være veldig smart! Og en god trygghet, for hjem er bare et tastetrykk unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er biologisk mor, men vet at mitt barn skal få telefon i 4 klasse. Vi har fått beskjed tra barnevernet om at barnet helst ikke skal ha noe spesielt telefonkontakt med oss. Men far er ikke like pliktoppfyllende med regler, så derfor jeg lurte på hva andre fosterforeldre har erfart? Og hvordan en skal forholde seg til dette? Selv har jeg avklart med fosterhjemmet når jeg kan ringe. Noe jeg skjeldent gjør.. Sender også bildemeldinger til fosterhjemmet. Men usikker når di viser det til barnet, kan godt være barnet ikke får se det før samme dag det er samverd, av hensyn til reaksjoner. Men tenker litt spesielt på far her, og hva andre har erfart rundt dette. 

Anonymkode: 9aa1c...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er biologisk mor, men vet at mitt barn skal få telefon i 4 klasse. Vi har fått beskjed tra barnevernet om at barnet helst ikke skal ha noe spesielt telefonkontakt med oss. Men far er ikke like pliktoppfyllende med regler, så derfor jeg lurte på hva andre fosterforeldre har erfart? Og hvordan en skal forholde seg til dette? Selv har jeg avklart med fosterhjemmet når jeg kan ringe. Noe jeg skjeldent gjør.. Sender også bildemeldinger til fosterhjemmet. Men usikker når di viser det til barnet, kan godt være barnet ikke får se det før samme dag det er samverd, av hensyn til reaksjoner. Men tenker litt spesielt på far her, og hva andre har erfart rundt dette. 

Anonymkode: 9aa1c...757

Du gjør hvertfall noe veldig riktig her: du tar hensyn til barnet og dets mulige reaksjoner. Du har kommet lenger enn visse andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...