Gå til innhold

Shire hest ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 0 peiling på hest, så nå måtte jeg google! Og da så jeg jo at det var vel den hesterasen som ble brukt bl,a. på bryggeriene i gamle dager (så gammel er ikke jeg at jeg har sett det da) :fnise:

Veldig fine! Men som sagt så har ikke jeg greie på det!

Anonymkode: 06eec...2b4

Det stemmer, tror den opprinnelig er engelsk :) og er vel verdens største hesterase....

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shirehest er DYRT! 

Frakte hesten? De passer ikke inn i vanlig hestehenger, så da må du leie noe større. Utstyr? Kjempedyrt, spesielt dekken. Hestesko? Enten er det kjempedyrt, eller så vil ikke hovslagerne sko dem i det hele tatt. Mat? Jepp. Dette er ikke hester for fart og spenning på tur, dette er hester som trives best i lavere tempo. Du hopper ikke med en shire. 

Anonymkode: c437e...627

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shirehest er DYRT! 

Frakte hesten? De passer ikke inn i vanlig hestehenger, så da må du leie noe større. Utstyr? Kjempedyrt, spesielt dekken. Hestesko? Enten er det kjempedyrt, eller så vil ikke hovslagerne sko dem i det hele tatt. Mat? Jepp. Dette er ikke hester for fart og spenning på tur, dette er hester som trives best i lavere tempo. Du hopper ikke med en shire. 

Anonymkode: c437e...627

Ts her! Tror nok lynne dems passer meg veldig bra, jeg er ikke spesielt glad i mye fart på tur. Liker hester som er rolige 😊

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her! Tror nok lynne dems passer meg veldig bra, jeg er ikke spesielt glad i mye fart på tur. Liker hester som er rolige 😊

Anonymkode: 586c8...a13

Det som i tillegg er, at de er forjævlig sterke. Jeg er vant til dølahester og til og med belgisk trekkhest, nordsvensk trekkhest og alt sånt, men jeg på 189cm, LANGE ben og sterk, jeg hadde ikke en sjanse i helvete til å stoppe min gamle shire forhest når den ble skremt. Det er massive krefter i sving og får du ikke bena tett inntil hesten og helst litt under, som du kanskje ikke får med dine 167cm, så kan det bli farlig.

Shirehester er vakre, men de er meget dyre, ofte må utstyr spesialbestilles og sko bestilles, og det må være en hovslager parat til å orke å styre med det. Den jeg hadde var veldig utsatt for mugg, og etter å ha forhørt meg litt så oppdaget jeg at det er et kjent shire problem. Heldigvis hadde vi tørr innhengning den skulle stå i. Bare det å frakte den kan koste tusenvis av kroner i og med at du må ha dyrevogn, de spiser virkelig for en formue og er dyre å forsikre. Det er dyrere enn en vanlig hest i normal størrelse, å kjøpe shire bare fordi de er fine, og med der begrensede bruksområdet de har som ridehest, det er ganske luksus ja. 

Anonymkode: 7cea3...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Shire på stallen. Hun var stor og sterk, vennlig med enormt krevende å ri. Jeg ville ikke anbefalt rasen til en som ikke har a. god råd (de er dyre å holde.). b. Er trygg og bestemt nok til å takle at de som alle andre hester vil teste grensene, og når de gjør det er de kjempe sterke,

Og ja: det kan  være fart i dem.

Anonymkode: 7961a...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS. Dette er som med hund. Du kan ganske enkelt ikke velge etter utseende.

Anonymkode: df9d7...4c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har i dag er en KWPN, så det er jo noe helt annet! Er også veldig betatt av Frieser rasen... 

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frieser er anbefalt ❤️ Flott varmblods ridehest med ekstra showfaktor. Passer ypperlig som både kjørehest og dressur. Pluss luksus turhest. Min går MA dressur, kjører både terreng og presisjon og er veldig stødig på foten på tur. Og helt fantastisk å se showe på banen eller på beitet. Men de er dyre å kjøpe....

Anonymkode: fdccf...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en på for et år, de trenger at alt er større, absolutt alt. Boksen dens var større enn stua mi, utstyret meget dyrt, og hvis du ikke er en spesielt høy jente (jeg er 189cm) så blir det slitsomt for deg. Slle de lavere jentene på stallen slet med å sele på eller stelle hesten på rygg og nakke. 

Anonymkode: 7cea3...f97

Nåja, vi har en 11 åring på knappe 155 på stallen som håndterer shirehesten her uten problem. Tar i bruk de hjelpemidlene man kan, hun bruker krakk.

Derimot burde man være veldig obs på hovkvaliteten, da de fleste shirer sliter med ekstremt porøse hover. Og benskader som ikke er fatale for andre hester, kan fort få et svært uheldig utfall på shirene da benene er for tynne i forhold til selve størrelsen på hesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shirehest er DYRT! 

Frakte hesten? De passer ikke inn i vanlig hestehenger, så da må du leie noe større. Utstyr? Kjempedyrt, spesielt dekken. Hestesko? Enten er det kjempedyrt, eller så vil ikke hovslagerne sko dem i det hele tatt. Mat? Jepp. Dette er ikke hester for fart og spenning på tur, dette er hester som trives best i lavere tempo. Du hopper ikke med en shire. 

Anonymkode: c437e...627

Hesten får plass i en av iFor Williams sine hengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frieser er anbefalt ❤️ Flott varmblods ridehest med ekstra showfaktor. Passer ypperlig som både kjørehest og dressur. Pluss luksus turhest. Min går MA dressur, kjører både terreng og presisjon og er veldig stødig på foten på tur. Og helt fantastisk å se showe på banen eller på beitet. Men de er dyre å kjøpe....

Anonymkode: fdccf...a58

Ser at de relativt dyre ja, men er din nervøs? Vil ha en hest jeg kan være 99% trygg på😊

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Clydesdale? De finnes vel i litt lettere typer også (litt variasjon innad i rasen?) Jeg red en sånn i utlandet og den løp iallfall veldig fort hehe. Sterk var den og da men jeg er 170 og følte ikke at den var umulig stor. Den jeg red var nokså ung da, 4-5 år, og reagerte veldig raskt og fint på signaler. Mulig derfor den var noe nettere og raskere enn et par av de andre de hadde også. Men de som drev med dem sa det var en generelt rolig og snill rase :)

Anonymkode: 51919...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med Clydesdale? De finnes vel i litt lettere typer også (litt variasjon innad i rasen?) Jeg red en sånn i utlandet og den løp iallfall veldig fort hehe. Sterk var den og da men jeg er 170 og følte ikke at den var umulig stor. Den jeg red var nokså ung da, 4-5 år, og reagerte veldig raskt og fint på signaler. Mulig derfor den var noe nettere og raskere enn et par av de andre de hadde også. Men de som drev med dem sa det var en generelt rolig og snill rase :)

Anonymkode: 51919...dd4

De er også kjempe fine :) må nok vurdere nøye, og kanskje bli litt kjent med disse store rasene før jeg eventuelt kjøper en. Bare så synd at det er så få av de, så er vanskelig og bli kjent🙈

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Frieser er anbefalt ❤️ Flott varmblods ridehest med ekstra showfaktor. Passer ypperlig som både kjørehest og dressur. Pluss luksus turhest. Min går MA dressur, kjører både terreng og presisjon og er veldig stødig på foten på tur. Og helt fantastisk å se showe på banen eller på beitet. Men de er dyre å kjøpe....

Anonymkode: fdccf...a58

En frieser er da en kaldblods?

Anonymkode: 4fbe6...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en dølahest, Ts, de kan være ganske spektakulære. Se på denne, Elstad-Blesen heter den...sukk Image result for gjerde blesen

Anonymkode: 4fbe6...301

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har dølahest, de er fantastiske. 

Sjekk ut "dølahesten" på fb.

Anonymkode: 1bea2...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dølahest, de er fantastiske. 

Sjekk ut "dølahesten" på fb.

Anonymkode: 1bea2...8d4

Døl er også fine :) men de er ikke like spesielle som en Shire, og jeg tror vel ikke lynne på en døl er noe bedre enn hos Shirehesten?

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Døl er også fine :) men de er ikke like spesielle som en Shire, og jeg tror vel ikke lynne på en døl er noe bedre enn hos Shirehesten?

Anonymkode: 586c8...a13

Som nordmann synes jeg de er mer spesielle. Dølahest er kulturarv.

Dølahester er kjent for sitt gode lynne. Var bare et forslag :)

Anonymkode: 1bea2...8d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som nordmann synes jeg de er mer spesielle. Dølahest er kulturarv.

Dølahester er kjent for sitt gode lynne. Var bare et forslag :)

Anonymkode: 1bea2...8d4

Det er et godt forslag. De norske hesterasene er utrydningstruet, så vi kan gjerne være litt lojale mot de etter min mening😊

Anonymkode: df9d7...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...