Gå til innhold

Tatt over en meget krevende 7. klasse. Jeg trenger råd


spenol

Anbefalte innlegg

Dette må du faktisk få hjelp til hos kollegaer/ledelse og andre relevante etater sm ppt f.eks. Anonyme brukere på et forum kan ikke hjelpe deg, da en vanskelig klasse krever konkrete løsninger tilpasset nettopp den gjengen. Akkurat på grunn av at hver klasse er satt sammen av en gjeng små (megastore) personligheter. I tillegg er siste halvdel av 7. klasse det mest krevende semesterer å ha klasser på.....

Anonymkode: 41ab3...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt en vanskelig klasse her og, og en av løsningene ble å hente hjelp utenifra. Ppt kom inn, med nye verktøy til læreren, tiltak og oppfølging. Kanskje det kan være noe? 

Anonymkode: 52b20...03a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, spenol skrev:

Jeg skal si deg hva «greia» er.

Læreryrket er ikke lenger hva det enn gang var. Vi har svært mange roller. Store deler av min tid går med til psykiske ting som angår barna. Eller til å ringe/maile ørten ganger mellom foreldre som ikke vil prate sammen osv. Dette inngår ikke i lærerutdanningen. Det at vi fungerer som helsesøstre også er egentlig ikke meningen, men det er sånn det er blitt.

Foreldre som lar barna sine langt under 13 år ha snapchat. Der foregår det mye grums som de drar med seg på skolen. 

Lista er lang.

Ja!

Vi skal være eksperter på alt! Alle faglige ting, alle mulige slags vanlige og uvanlige diagnoser og vansker, som Tourettes, Aspergers, ADHD, OCD, BBD, spiseproblemer, angst, selvskading, mobbing, utagering, og alt mulig annet.

Vi skal kunne takle barn som står midt i foreldrenes skilsmisse, foreldre som driter i barna sine, foreldre som slår, og foreldre som utfører seksuelle overgrep. 

Vi skal trøste, legge til rette, ordne opp i alt, og nærmest ukentlig snakke med PPT, BUP, barnevern, psykisk helsevern m.m. 

Undervisningen kommer i andre rekke virker det som, men likevel blir det forventet at vi skal kunne lære vekk alt mulig lærestoff, også til elever som ikke er motiverte eller kognitivt i stand til å lære. Så kommer ramaskrikene i media når norske elever ikke får perfekte resultater...

Ja til flere yrkesgrupper i skolen! Ja til at lærere kan være pedagoger, ikke alt-mulig-menn!

Anonymkode: c9f07...ccd

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryder meg over slike tråder. I alle år hørte vi ALLE må FULLTID i barnehage. Der lærer de høflighet, vente på tur og danbelse. LOL. Noen kanskje, men MANGE sliter etter å ha tilbragt 45 timer i uken i barnehagen. Skal barna oppføre seg, slutte å banne og ellers være dritt mot alle så MÅ dette tas tak i allerede i BARNEHAGEN. Vi finner oss ikke i dritt lengre. Få inn nok VOKSNE i barnehager og skolen. Barn som herjer eller kler av seg foran instagram er de sårbare barna som ikke ble sett og hørt av de voksne. Da er det forsent å kreve høflighet av dem i 12 års alderen. Nei få inn psykisk helse, oppførsel, økonomi og samliv allerede i 1.klasse. 

Anonymkode: ae36b...aac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere lærere skulle hatt mye høyere lønn. Minst 700k i året. 

Anonymkode: e5383...2c2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at du som lærer søker faglige råd hos tilfeldige på nettet. Du er selv en fagperson og i et fagmiljø, der henter du råd. Ikke på kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er forbauset over hvor mange lærere som skriver her om konkrete utfordringer i sin jobb. Hvor er taushetsplikten? Har dere ikke noe lav terskel for å snakke om slikt mellom dere som jobber på skolen? Er alle lærere redd forbi miste maska foran kollegaer? Ingen takhøyde for å gjøre feil innenfor mellom-menneskelige utfordringer?? Ingen landsdekkende nasjonalt nett-fora kun for lærere??? Hilsen overrasket mor til skolebarn.

Anonymkode: 82628...c6a

Du har tydelig ikke skjønt konseptet med taushetsplikt.

Anonymkode: b8db0...7a2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer, og syns ikke det er noe negativt at Ts søker råd. Hver enkelt skole har sin kultur, også blant de ansatte, og det er ikke alltid så lett å endre rutiner og måter ting blir gjort på. Det kan derfor være fint å høre med lærere rundt om i landet hvordan ting gjøres. Det finnes Facebookgrupper for lærere, der tar og noen opp utfordringer med klasser/elever, men der kan man ikke være anonym så det er grenser for hvor mye man tør å skrive. 

Mitt forslag til Ts: Ha tydelige regler. Henvis til dem ofte. Om noen bryter regler, ta tak i det med en gang! For eksempel hvis de skal hente bøker men bare tuller, så ber du alle sette seg og bli stille. Så prøver dere igjen. HELT til det er PERFEKT!!!! Ikke bry deg om det tar hele timen å øve på slike rutiner. Det SKAL sitte!! Gi masse ros når/hvis de klarer det. 

Start hver time med at de skal komme inn stille og lese/tegne e.l. Alle må vente i gangen og få tillatelse til å komme inn. De som ikke klarer det blir rolig geleidet ut av rommet og må prøve igjen til de klarer det.

Det samme med alle andre aktiviteter. Stopp aktiviteten. Start på nytt. Øv, øv, øv.

Konsekvenser for banning og frekke kommentarer. Sett en regel om at det er IKKE lov å si stygge ting, banne og å kverulere. Konsekvenser for de som bryter regelen, fks melding hjem. (Gi beskjed til foreldre at det vil skje og at du forventer at de tar tak i det). Ikke diskuter med de, bare henvis til reglene. Du kan godt gi de en advarsel før konsekvens da, så får de en sjanse til å skjerpe seg. 

Ha høye forventninger. Selvfølgelig forventninger som passer til alderen både sosialt og faglig. Ikke vik fra de. 

Et tips jeg har fått er å gi de «overradkelsesbelønning». Om de har vært flinke en dag, så overrasker du dem med en film/lek e.l. I steden for å samle på stjerner og sånn. Noe annet jeg har hørt er at du velger ut en hemmelig elev hver dag eller hver uke. Ingen vet hvem eleven er, bare du. Følger den eleven reglene får hele klassen belønning og navnet blir avslørt. Følger ikke eleven reglene blir det ingen belønning, og navnet blir ikke nevnt. Jeg har ikke prøvd det da. 

 

Anonymkode: cccbb...153

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det veldig som man skulle tyte om valg av fora her. Det er storm i vannglass. Situasjonen TS beskriver kunne ha vært et utall klasser i hele landet, så taushetsplikten er ikke brutt. I mine øyne er det også uproblematisk å be om generelle råd til jobbing med klassemiljø på nett. Selvfølgelig snakker man om slike ting på jobb, men det er nå en gang slik skoler gjerne har forskjellig praksis og erfaringer, og tips fra utenforstående kan være nyttig. 

 

TS: jeg synes AB over her har flere gode tips. Jeg har veldig troa på å jobbe med relasjoner, samtidig som man er tydelig, har forventninger til dem og prater med dem. 7. klassinger er gamle nok til at man kan forvente generell folkeskikk og at de er greie med hverandre. Det er ofte slik at vanskelige klasser har skapt seg en negativ identitet, de har blitt fortalt at de er sånn og fortsetter på samme vis. Det blir en selvoppfyllende profeti. Derfor er det også viktig på å være bevisst på å fortelle dem en annen historie om dem selv, rose når de gjør noe bra og vise at man tror på dem. 

Samtdig tror jeg det er viktig å være realistisk på at det er begrenset hva man får til i løpet av et halvt år, og at det er krevende å ta over en vanskelig klasse så sent. Da må man bare prøve å gjøre så godt man kan, og gjøre det beste ut av situasjonen. 

Lykke til! :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatten av for alle dere lærere der ute som gjør en kjempejobb for barna våre!

Jeg er bare en vanlig mamma med barn på barneskolen, ikke 7.klasse enda. Tenkte bare nevne at der barna mine går så er det ingen grense for å ringe hjem dersom noen elev har gjort/sagt sånn eller slik, og hva sånn og slik er er definert på forhånd. Så barna vet at dersom en voksen tar de i å banne eller slå så må de være med å ringe hjem og fortelle. Litt usikker om det blir møte etterhvert dersom dette skjer så så mange ganger. 
Selvfølgelig positiv oppmerksomhet også, men det regner jeg med du som lærer vet. Er vel heller hvordan få dette til å funke her, helt konkrete råd du søker. Har dessverre ingen gode råd her.

Håper noen mammer eller pappaer eller lærere har noen gode forslag om hva som har fungert hos andre.

Anonymkode: 95c17...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er lærer på videregående skole, så de er en del eldre. Men jøye meg som de kan oppføre seg som barneskolebarn. Mye skryt når de gjør noe bra, og de smiler fra øre til øre og er så stolte. Mange får rett og slett ikke den oppmerksomheten de trenger hjemmefra. 

Moren min prøver å oppmuntre med f.eks kake eller annet godt dersom de gjør det bra i timen/prøver, og dette virker overraskende bra. Det blir en type samhold. Og disse elevene er da altså nesten myndige, men kake er viktig! 

Hun har også fortalt om en elev (hun nevner aldri navn og jeg vet heller ikke hvem noen ved skolen hennes er), som ofte gjorde mye for å få oppmerksomhet, f.eks å plutselig legge seg ned på gulvet. Moren min begynte å overse denne type oppførsel, og da reiste vedkommende seg fort opp igjen når h’n ikke fikk respons på dette. Minner igjen om at dette er på videregående skole. Så fikk selvsagt eleven oppmerksom når h’n gjorde «normale ting». 

Praktiske oppgaver/forsøk som skal løses i grupper er også en suksess. Da glemmer «de kule» å være kule, og de har det gøy, hjelper hverandre, diskuterer, og igjen får de et samhold. 

Derimot er det noen elever det rett og slett ikke er stort å få gjort noe med. Spesielt i guttegjenger hvor det er en «leder», og resten ikke tør å stå i mot. Har hørt om flere skrekkhistorier, der sånne ledere får med hele klassen mot en lærer. Det er forferdelig, og det får som regel ingen konsekvenser dessverre. 

Det overrasker meg stadig hvordan elevene  oppfører seg, og hvor lite som skal til for at de får tilbake interesse og motivasjon. Så selvom disse elevene er noen år eldre enn dine, så er videregående elevene som små barn også egentlig. 

Anonymkode: 6e134...efa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv lærer, og syns ikke det er noe negativt at Ts søker råd. Hver enkelt skole har sin kultur, også blant de ansatte, og det er ikke alltid så lett å endre rutiner og måter ting blir gjort på. Det kan derfor være fint å høre med lærere rundt om i landet hvordan ting gjøres. Det finnes Facebookgrupper for lærere, der tar og noen opp utfordringer med klasser/elever, men der kan man ikke være anonym så det er grenser for hvor mye man tør å skrive. 

Mitt forslag til Ts: Ha tydelige regler. Henvis til dem ofte. Om noen bryter regler, ta tak i det med en gang! For eksempel hvis de skal hente bøker men bare tuller, så ber du alle sette seg og bli stille. Så prøver dere igjen. HELT til det er PERFEKT!!!! Ikke bry deg om det tar hele timen å øve på slike rutiner. Det SKAL sitte!! Gi masse ros når/hvis de klarer det. 

Start hver time med at de skal komme inn stille og lese/tegne e.l. Alle må vente i gangen og få tillatelse til å komme inn. De som ikke klarer det blir rolig geleidet ut av rommet og må prøve igjen til de klarer det.

Det samme med alle andre aktiviteter. Stopp aktiviteten. Start på nytt. Øv, øv, øv.

Konsekvenser for banning og frekke kommentarer. Sett en regel om at det er IKKE lov å si stygge ting, banne og å kverulere. Konsekvenser for de som bryter regelen, fks melding hjem. (Gi beskjed til foreldre at det vil skje og at du forventer at de tar tak i det). Ikke diskuter med de, bare henvis til reglene. Du kan godt gi de en advarsel før konsekvens da, så får de en sjanse til å skjerpe seg. 

Ha høye forventninger. Selvfølgelig forventninger som passer til alderen både sosialt og faglig. Ikke vik fra de. 

Et tips jeg har fått er å gi de «overradkelsesbelønning». Om de har vært flinke en dag, så overrasker du dem med en film/lek e.l. I steden for å samle på stjerner og sånn. Noe annet jeg har hørt er at du velger ut en hemmelig elev hver dag eller hver uke. Ingen vet hvem eleven er, bare du. Følger den eleven reglene får hele klassen belønning og navnet blir avslørt. Følger ikke eleven reglene blir det ingen belønning, og navnet blir ikke nevnt. Jeg har ikke prøvd det da. 

 

Anonymkode: cccbb...153

Hvorfor skal timen til hele klassen bli kastet bort fordi noen få ikke oppfører seg? Synes du det er rettferdig?

Anonymkode: 72d9c...41f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.1.2019 den 21.37, AnonymBruker skrev:

 I tillegg er siste halvdel av 7. klasse det mest krevende semesterer å ha klasser på.....

Anonymkode: 41ab3...e2c

Det er jeg IKKE enig i! 7.klasse er gjerne det beste året,  for lærere og elever.  Da begynner de å blitt store,  de vet at nå må de skjerpe seg. De ønsker å lære mest mulig før de skal på ungdomsskolen.  Har hatt mange vanskelige klasser i 5. og 6. klasse, men i 7. har de roet seg. 

Ts. Er dere flere voksne i klassen? Har du assistent eller tolærer? Kan man skjerme de andre i klassen og rett og slett fjerne de som forstyrrer? Kan de være på et grupperom? Hvis ikke, kan klassen ha et belønningsystem? Ved at god oppførsel belønnes med en aktivitet som alle har lyst til?  Tenker her på film,  aktivitetsdag,  pizzakveld, spillkveld , skøytetur eller noe sånt? At de samler stjerner ved god oppførsel,  og at ved å oppnå et visst antall stjerner,  blir det belønning  Det har jeg gjort med flere klasser,  og med godt resultat.  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull av de KG-brukerne som drar inn taushetsplikten her. Ikke oppgir TS hverken navn, sted eller annen info som er identifiserbart. Dette kan være en hvilken som helst 7.kl. - hvor som helst i landet.

Og så dere som mener hun som lærer ikke bør søke råd her. Hva i all verden er galt med det? Hun ber om innspill, og kommer neppe til å følge alle råd slavisk. KG brukerne kommer i mange varianter, og selvfølgelig kan det være noen her som har gode råd å gi! 

Har selv en datter i 7.kl. Gudene skal vite at det ikke kan være lett å være lærer i den klassen! Og jeg er så glad for lærere som TS, som er åpen for gode råd, og åpenbart er løsningsorientert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal favne over altfor mye dere lærere, altså. Føler med dere!

Veiledning fra bupa, ppt, glenne? TFT (tverrfaglig team)-møter? styrke foreldregruppa (sosiale tiltak via foreldrerepresentant)? Ansette miljøterapeuter, vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger i skolen (ikke opp til deg/dere det, da, men..)?

Anonymkode: b3b9f...9b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare si at jeg er så imponert over læreren til min datter i 7.

'Man må vise at man SER dem, og liker dem. Bli litt kjent med hver enkelt, så man føler en nærhet til dem'.

Dette sa hun i foreldremøte etter å ha snudd en trøblete klasse, på et halv år. Forrige lærer klarte ikke trygge dem, og det var mange ulykkelige sjeler i den klassen. Mye skyldes antagelig en lærer som var mest opptatt av disiplin. Etter et halv år med ny lærer, var det en ny gjeng, som gledet seg til skolen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkord: Disiplin

Dette er unger som ikke har fått oppdragelse hjemme. Da blir de sånn...

Anonymkode: 3300e...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stikkord: Disiplin

Dette er unger som ikke har fått oppdragelse hjemme. Da blir de sånn...

Anonymkode: 3300e...e22

Det er en veldig forenkling av bildet. Det er mer sammensatt enn manglende foreldreferdigheter. Skolen trenger økte ressurser, barnehagene likeså

Anonymkode: b3b9f...9b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal timen til hele klassen bli kastet bort fordi noen få ikke oppfører seg? Synes du det er rettferdig?

Anonymkode: 72d9c...41f

Det er ikke rettferdig, men det er nødvendig. Når man ikke kan sende elever som forstyrrer ut på gangen, så må man ta tak i det i klasserommet. De som klarer å hente bøker klarer jo det fint, det er de som ikke klarer det som må prøve igjen. Uansett er det mange ulike måter å gjøre det på. For eksempel la en og en rekke gå om gangen. De som tuller, må sette seg og gå til slutt. 

Anonymkode: cccbb...153

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...