Gå til innhold

Kan man ha baby i forsetet?


sadia

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er tillatt å ha 2mnd gammel baby med bilstol i forsetet? Vanligvis er det mannen min som kjører. Da sitter barnet mitt bak og jeg sitter med han. De gangene jeg er aleine å kjører med babyen ,hender det at han mister smokken og begynner å hylgråte da må jeg stoppe flere ganger for å trøste han og for å gi smokk. Så det hadde vært så deilig å ha bilstolen hans i forsetet. 

Lurer på om det er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.1.2019 den 21.50, sadia skrev:

Lurer på om det er tillatt å ha 2mnd gammel baby med bilstol i forsetet? Vanligvis er det mannen min som kjører. Da sitter barnet mitt bak og jeg sitter med han. De gangene jeg er aleine å kjører med babyen ,hender det at han mister smokken og begynner å hylgråte da må jeg stoppe flere ganger for å trøste han og for å gi smokk. Så det hadde vært så deilig å ha bilstolen hans i forsetet. 

Lurer på om det er lov?

Hvis du har airbag er det livsfarlig.

Selv når man har skrudd av airbag har det vært tilfeller der den har blitt utløst.

Hvis airbagen utløses vil den klappe bilstolen sammen som et vaffeljern. 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/barnesete-og-airbag/

Trygg trafikk sier det ikke er lov å ha barnesete foran en aktiv airbag. I moderne biler fraråder de ikke å ha barnet i forsetet. 

Jeg stiller meg litt forundrende til hvordan du skal være oppmerksom på veien samtidig som du fisker fram en smokk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 21.50, sadia skrev:

Lurer på om det er tillatt å ha 2mnd gammel baby med bilstol i forsetet? Vanligvis er det mannen min som kjører. Da sitter barnet mitt bak og jeg sitter med han. De gangene jeg er aleine å kjører med babyen ,hender det at han mister smokken og begynner å hylgråte da må jeg stoppe flere ganger for å trøste han og for å gi smokk. Så det hadde vært så deilig å ha bilstolen hans i forsetet. 

Lurer på om det er lov?

Husker en baby fikk kappet hode av pga airbagen. Ikke så smart.

Anonymkode: bd580...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du skrur av airbagen kan du det :) 

Anonymkode: d59a1...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt er det lov om airbagen kobles ut. 

Men det er distraherende med en baby ved siden av. Jeg opplevde det som tryggere å stoppe og ordne i baksetet. Selv om det ble noen stopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 21.50, sadia skrev:

Lurer på om det er tillatt å ha 2mnd gammel baby med bilstol i forsetet? Vanligvis er det mannen min som kjører. Da sitter barnet mitt bak og jeg sitter med han. De gangene jeg er aleine å kjører med babyen ,hender det at han mister smokken og begynner å hylgråte da må jeg stoppe flere ganger for å trøste han og for å gi smokk. Så det hadde vært så deilig å ha bilstolen hans i forsetet. 

Lurer på om det er lov?

Fullt lovlig så lenge babyen er sikret forsvarlig i bilstol og airbag i forsetet der bilstolen står er koblet ut. 

Vi har et barn med fødselsskader som vi måtte følge med på 24/7 da hun var mindre. Vi diskuterte opp og i mente hva og hvordan en voksen skulle kunne kjøre bil med barnet. Bilsetet fremme ble anbefalt av barnelegen. 

Anonymkode: f1d7f...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...