Scoop Skrevet 25. januar 2019 #521 Skrevet 25. januar 2019 Jeg synes det høres rart ut at de eventuelle kidnapperne skal ha vært nede ved vannet midt på lyse dagen og åpenlyst sett med kikkerter opp på huset. Og i tillegg være så avvisende og "bryske" mot andre at de vekket oppsikt. Ifølge han ene som hadde sett dem er det vanlig å ta bilder av fugler o.l. der, og da er det jo en sjanse for at kidnapperne kunne kommet med på et bilde, eller i det minste at folk ville huske hvordan de så ut. 4
SoWhat? Skrevet 25. januar 2019 #522 Skrevet 25. januar 2019 8 minutter siden, Scoop skrev: Jeg synes det høres rart ut at de eventuelle kidnapperne skal ha vært nede ved vannet midt på lyse dagen og åpenlyst sett med kikkerter opp på huset. Og i tillegg være så avvisende og "bryske" mot andre at de vekket oppsikt. Ifølge han ene som hadde sett dem er det vanlig å ta bilder av fugler o.l. der, og da er det jo en sjanse for at kidnapperne kunne kommet med på et bilde, eller i det minste at folk ville huske hvordan de så ut. Jeg syns også at det er rart, og ikke for å si noe galt om alle østeuropeere, men jeg bor blant mange utlendinger, og nevnte skiller seg veldig ut ved at de holder seg for seg selv og sammen. De er overhodet ikke lette å komme innpå! De hilser og thats it. Noen kan nok oppfatte dem som bryske tenker jeg. Tror de søkte i vannet etter tips som er kommet inn. 2
Hvem er dette? Skrevet 25. januar 2019 #523 Skrevet 25. januar 2019 Er det ingen som tror at han kan ha drept hun selv for å beholde pengene sine? Hva er motivet for at han ikke betaler løsepengene? Man er jo desperat i en slik situasjon.. 1
an onym Skrevet 25. januar 2019 #524 Skrevet 25. januar 2019 1 time siden, timbar skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7la7EV/loerenskog-forsvinningen-politiet-ser-paa-lignende-saker-inte Hvis du leser lengst nede i artikkelen vil du finne 3 eksempler på at det kan lønne seg og betale. I tillegg kjenner jeg vil saken med Sotramannen som ble kidnappet på Filipinene. Etter at han kom tilbake til Norge fortalte familien at de hadde betalt løsepenger. Jeg skal Google litt til før jeg mener det finnes flere saker som har endt bra selv om de har valgt å betale løsepenger. Du får ha din mening jeg har min og kan bare snakke før meg selv og jeg ville aldri gamblet på å ikke betale.Da lever hun iallefall farlig. Gjengangeren her er at disse ikke er utviklede land. Kidnappinger i Sør-Afrika f.eks er dagligdags og gjerningsmennene blir som oftest aldri engang forsøkt straffet. Å slippe fri offeret under disse omstendighetene blir helt annerledes enn denne situasjonen ettersom gjerningsmennene bokstavlig talt står over loven. "Metaen" i disse tilfellene hvor man ikke er redd for å bli tatt blir helt annerledes sammenlignet med kidnappinger i første verden. Samme gjelder kidnappinger utført av kartellene i Mexico. Kidnappingen av Pavel Lerner som nevnes i artikkelen var et ran og løsepengekrav var ikke involvert. Lerner ble kidnappet og tvunget til å overføre bitcoin som han eide til ranernes konto. Kidnappingen av Chloe Ayling er en meget interessant sak som for de interesserte kan utforskes her: https://www.deepdotweb.com/2017/09/27/black-death-group-kidnapping-case-publicity-sham/ Kort fortalt ble det aldri framstilt noe løsepengekrav og mest sannsynlig var det aldri noen kidnapping. Forskjellen i alvorlighetsgrad bak en nøye planlagt kidnapping og et ran er massiv. Det er millioner av ransmenn der ute men bare en handfull kidnappere som gjør det ut fra økonomisk vinning. Det å mentalt torturere en uskyldig familie med det eneste motivet å tjene penger er så inhumant som man kommer. 2 minutter siden, Hvem er dette? skrev: Er det ingen som tror at han kan ha drept hun selv for å beholde pengene sine? Hva er motivet for at han ikke betaler løsepengene? Man er jo desperat i en slik situasjon.. Familien har levd et helt liv sparsommelig og penger har åpenbart aldri vært noe tema. Familien har nok oppsparte midler til å leve 50 liv til med det forbruket de har hatt. Jeg tror ikke slutten av sektisårene er tidspunktet man finner ut at man er lei av kona man har vært sammen med hele livet heller. Grunnene til å ikke betale er mange. For det første ville å betale iløpet av de første par ukene vært umulig siden å kjøpe den mengden Monero ville sikkert tatt nærmere en måned. Med andre ord så er det umulig å betale løsepengene som en impuls handling. For det andre er alltid anbefalingen i slike saker å ikke betale uten noen form for garanti at offeret løslates. Så vidt jeg har fått med meg er TH ingeniør og realist, at han klarer å velge det rette over det emosjonelle er ikke overraskende. 7
N.Tonks Skrevet 25. januar 2019 #525 Skrevet 25. januar 2019 3 timer siden, Hvem er dette? skrev: Hva er motivet for at han ikke betaler løsepengene? Man er jo desperat i en slik situasjon.. De får ingen livstegn, han vil vel ikke betale uten å vite at hun lever. 1
Gasellen Skrevet 25. januar 2019 #526 Skrevet 25. januar 2019 2 timer siden, N.Tonks skrev: De får ingen livstegn, han vil vel ikke betale uten å vite at hun lever. Pluss at man blir vel stort sett rådet til ikke å betale av politiet, selv om det til syvende og sist er hans valg? Og det er jo flere ganger blitt sagt at familien har stor tillitt til politiet og deres etterforskning 3
Scoop Skrevet 25. januar 2019 #527 Skrevet 25. januar 2019 Det stod jo på de lappene som lå i huset deres at politi og media ikke skulle blandes inn. Om det skjedde ville hun bli drept. Begge deler har jo skjedd, så til de grader også.. i tillegg gjør kidnapperne svært lite for å få pengene. Kan ikke forstå at dette kan ende godt. 3
Callisto83 Skrevet 26. januar 2019 #528 Skrevet 26. januar 2019 Så rart at ikke "Mitt Anbud" tipset dukket opp i media litt tidligere? Jeg mener, det er vel et ypperlig utgangspunkt for noen til å innhente informasjon om hus, familie etc. Jeg vet også det, at som hundeeier, ville jeg også kanskje lukket hunden min inn på et rom hvis noen arbeidsfolk skulle inn i hus - så ikke de blir hoppet på av en vilter hund for eksempel. Politiet har nok sjekket ut dette nøye håper jeg. De sa på pressekonferansen at siste kommunikasjon med gjerningspersonene var den 16. januar. Det er vel et godt tegn, selv om vi ikke vet hvordan AEH har det. Det gir kanskje et lite håp. Jeg håper virkelig den her saken blir oppklart og ender så godt den kan; det må være helt grusomt for hennes familie.😢 1
Gjest Brukernavn9 Skrevet 26. januar 2019 #529 Skrevet 26. januar 2019 3 minutter siden, Callisto83 skrev: Så rart at ikke "Mitt Anbud" tipset dukket opp i media litt tidligere? Jeg mener, det er vel et ypperlig utgangspunkt for noen til å innhente informasjon om hus, familie etc. Jeg vet også det, at som hundeeier, ville jeg også kanskje lukket hunden min inn på et rom hvis noen arbeidsfolk skulle inn i hus - så ikke de blir hoppet på av en vilter hund for eksempel. Politiet har nok sjekket ut dette nøye håper jeg. De sa på pressekonferansen at siste kommunikasjon med gjerningspersonene var den 16. januar. Det er vel et godt tegn, selv om vi ikke vet hvordan AEH har det. Det gir kanskje et lite håp. Jeg håper virkelig den her saken blir oppklart og ender så godt den kan; det må være helt grusomt for hennes familie.😢 Det er kanskje ikke så rart, ettersom det ikke har gått så veldig lang tid siden forsvinningen av AEH ble offentliggjort? "Han har vært i kontakt med politiet om opplysningene som han nå forteller om til VG, men hverken han eller kollegene som var på befaringen har vært i avhør." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus?utm_content=row-1&utm_source=vgfront
timbar Skrevet 26. januar 2019 #530 Skrevet 26. januar 2019 14 hours ago, an onym said: Gjengangeren her er at disse ikke er utviklede land. Kidnappinger i Sør-Afrika f.eks er dagligdags og gjerningsmennene blir som oftest aldri engang forsøkt straffet. Å slippe fri offeret under disse omstendighetene blir helt annerledes enn denne situasjonen ettersom gjerningsmennene bokstavlig talt står over loven. "Metaen" i disse tilfellene hvor man ikke er redd for å bli tatt blir helt annerledes sammenlignet med kidnappinger i første verden. Samme gjelder kidnappinger utført av kartellene i Mexico. Kidnappingen av Pavel Lerner som nevnes i artikkelen var et ran og løsepengekrav var ikke involvert. Lerner ble kidnappet og tvunget til å overføre bitcoin som han eide til ranernes konto. Kidnappingen av Chloe Ayling er en meget interessant sak som for de interesserte kan utforskes her: https://www.deepdotweb.com/2017/09/27/black-death-group-kidnapping-case-publicity-sham/ Kort fortalt ble det aldri framstilt noe løsepengekrav og mest sannsynlig var det aldri noen kidnapping. Forskjellen i alvorlighetsgrad bak en nøye planlagt kidnapping og et ran er massiv. Det er millioner av ransmenn der ute men bare en handfull kidnappere som gjør det ut fra økonomisk vinning. Det å mentalt torturere en uskyldig familie med det eneste motivet å tjene penger er så inhumant som man kommer. Familien har levd et helt liv sparsommelig og penger har åpenbart aldri vært noe tema. Familien har nok oppsparte midler til å leve 50 liv til med det forbruket de har hatt. Jeg tror ikke slutten av sektisårene er tidspunktet man finner ut at man er lei av kona man har vært sammen med hele livet heller. Grunnene til å ikke betale er mange. For det første ville å betale iløpet av de første par ukene vært umulig siden å kjøpe den mengden Monero ville sikkert tatt nærmere en måned. Med andre ord så er det umulig å betale løsepengene som en impuls handling. For det andre er alltid anbefalingen i slike saker å ikke betale uten noen form for garanti at offeret løslates. Så vidt jeg har fått med meg er TH ingeniør og realist, at han klarer å velge det rette over det emosjonelle er ikke overraskende. Nå svarer jeg på generelt grunnlag ( ikke henvist til Hagen) men du skriver, hvem bestemmer seg for å kvitte seg med kona i 60 årene. Det kan tenkes grunner til det f.eks hvis kvinnen ønsker skilsmisse og vil ha halve formuen. Sier igjen at hypotesen ikke gjelder Hagen, men du er bra naiv hvis du tror det ikke finnes grunn er til drepe i 60 årene. Ville bare arrestere deg på den ikke fordi jeg tror det er grunnen her. 4
timbar Skrevet 26. januar 2019 #531 Skrevet 26. januar 2019 18 hours ago, Brukernavn9 said: Interessant betraktning her: "Om man vill kidnappa en kvinna med en hundvalp är enklaste modus operandi att ta henne när hon lämnat sitt hus och börjat gå rundturen med hunden. Det blir flera turer per dag med en hundvalp. Det blir enkelt att välja var kidnappningen skall genomföras, från ytterdörren till garageuppfarten, eller senare på vägen eller kanske vid sjön. De kidnappare som tog EH kunde lika gärna väntat ut henne, än att ta risken med att de själva ger sig in ett ett okänt (?) hus.Det är mycket mer komplicerat att ta sig in i ett hus, och dessutom inte lämna spår. Brevet kunde lika gärna lagts i brevlådan eller vid ingången till huset. Eller postas vid en enskild brevlåda där det garanterat inte finns kameror."https://www.flashback.org/t3009055p94 Så, hvorfor valgte den/de antatte kidnapperen(e) å ta AEH inne i huset, og ikke mens hun var på luftetur med hundevalpen? (Jeg har vel bare ett mulig svar: Fordi kidnapperen(e) ikke ønsket den risikoen det var for at vitner kunne se kidnappingen dersom den skjedde utendørs under hundelufting). ---------- Og hvordan har den/de antatte kidnapperen(e) greid å ta med seg AEH uten at noen så det? Hadde naboer utsikt til alle utganger og alle utkjørsler fra AEH's hus? Kan hun ha blitt lagt i en stor eske før hun eventuelt ble båret ut av huset og rett inn i en bil, for at det ikke skulle se mistenkelig ut? Det sto i en annen kidnappingssak at offeret ble plassert i en stor eske. (Esker er jo ikke så uvanlig å bære hverken inn eller ut fra hus (og vekker derfor ikke umiddelbart oppsikt eller mistanke), i forbindelse med oppussing og i forbindelse med innkjøp av møbler, vaskemaskiner o.l. Og i tillegg hadde de hatt håndtverkere der i en periode, så det kan være at naboer ikke har reagert på det (og derfor eventuelt heller ikke husker det) om de så en bil utenfor AEH's hus som kjørte bort derfra med en eske...) ------ Søkene i Langvannet er avsluttet og det er ikke planer om nye søk per nå. De kommer ikke til å kommentere eventuelle funn. De anser søkene som er gjennomført som tilstrekkelige, og avslutter derfor søket. https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=6396 Godt spørsmål da regner med at de dopet henne fort ned iallefall så det ikke skulle bli spetakkel.
timbar Skrevet 26. januar 2019 #532 Skrevet 26. januar 2019 On 1/24/2019 at 5:40 PM, SoWhat? said: Det kreves veldig mye å bortføre mennesker. Da skal en ikke bare ha hodet iskaldt og nervene under kontroll i en gitt situasjon, men også i tiden etterpå, så jeg tror ikke at det vil gå sport i det i et såpass oversiktlig land som Norge. Men det fins østeuropeisk mafia her, så at de eller andre kan få ideer kan en jo ikke se bort fra. Derfor veldig viktig at dette blir oppklart. Jeg tror heller ikke det går sport i å kidnappe folk her i landet. Det er som sagt ingen enkel jobb og kidnappe et menneske og komme fra det uten å bli tatt.Det er nok heller ikke mange rike folk som er så sløv med hensyn til sikkerhetstiltak. Å kidnappe Hermansen gir nok ikke mye uttelling. Det triste med dette er at hvis de hadde hatt alarm og overvåking i huset hadde ikke kidnapperne lykkes med dette prosjektet. Neppe prøvd heller. 1
Pipaluk Skrevet 26. januar 2019 #533 Skrevet 26. januar 2019 17 timer siden, Scoop skrev: Jeg synes det høres rart ut at de eventuelle kidnapperne skal ha vært nede ved vannet midt på lyse dagen og åpenlyst sett med kikkerter opp på huset. Og i tillegg være så avvisende og "bryske" mot andre at de vekket oppsikt. Ifølge han ene som hadde sett dem er det vanlig å ta bilder av fugler o.l. der, og da er det jo en sjanse for at kidnapperne kunne kommet med på et bilde, eller i det minste at folk ville huske hvordan de så ut. Det kan ha vært et større team av kidnappere. Noen blir brukt til å spane, andre til å gjøre selve kidnappingen. 2
jabx Skrevet 26. januar 2019 #534 Skrevet 26. januar 2019 18 timer siden, Hvem er dette? skrev: Er det ingen som tror at han kan ha drept hun selv for å beholde pengene sine? Hva er motivet for at han ikke betaler løsepengene? Man er jo desperat i en slik situasjon.. Sannsynligvis betaler man for ingenting. 2
Gjest Mysticgirl Skrevet 26. januar 2019 #535 Skrevet 26. januar 2019 Ved å betale gjør man det svært attraktivt å holde på med slike kidnappinger.
T-Rex Skrevet 26. januar 2019 #536 Skrevet 26. januar 2019 9 minutter siden, Mysticgirl said: Ved å betale gjør man det svært attraktivt å holde på med slike kidnappinger. Det er riktig. Samtidig tenker en ikke helt i de baner når en kjær er kidnappet, vil jeg tro. Men en forutsetning for å betale må være å få en forsikring for at den kidnappete er i live og vil bli løslatt. Det er jo det det strander på, i dette tilfellet. Sannsynligheten er dessverre stor for at fru Hagen er død. Men det er veldig bra at norske myndigheter ikke er villig til å betale løsepenger for norske borgere, som blir kidnappet. Hadde de gjort det, kunne vi nordmenn parkert innaskjærs - oljefondet er stort... 2
SoWhat? Skrevet 26. januar 2019 #537 Skrevet 26. januar 2019 (endret) Greit at politiet selv nå sier at de også tenker på annet enn bortføring som har skjedd. Ikke at noen ikke har skjønt det, men at de nå bekrefter alternativer som drap og frivillig forsvinning; eventuellt de to siste sammen. Jeg har vondt for å tro at det er frivillig forsvinning. Det ville vært det som hadde sjokkert meg. Fordi hun beviselig er dedikert til familien og fordi det virker hårreisende at hun selv skal late som å være bortført og holde så mange for narr pluss sende beskjeder som er blitt gjort! Så da er alt annet mye mer sannsynlig. Mente at dødsfall og frivillig forsvinning er et alternativ. Ikke drap! Endret 26. januar 2019 av SoWhat? 1
mafiadrone Skrevet 26. januar 2019 #538 Skrevet 26. januar 2019 38 minutter siden, SoWhat? said: Mente at dødsfall og frivillig forsvinning er et alternativ. Ikke drap! Så hva mener du har skjedd?
Gjest Brukernavn9 Skrevet 26. januar 2019 #539 Skrevet 26. januar 2019 (endret) Noen skriver følgende her : Det är mycket märkligt att Hagens bott länge i samma hus, i samma område, har byggfirma i nära familj, sysslar med fastigheter, har grannar som kan ge rekommendation om hantverkare, m.m. och inte bara ringer upp och ber någon att fixa det de vill ha gjort." Det sto et annet sted at AEH ikke ga oppdraget til noen av de firma som var på befaring fra Mitt anbud, og at det er mulig at hun satte inn annonsen kun for å få et prisoverslag fra de som kom på befaring. Er det vanlig å gjøre det slik? Endret 26. januar 2019 av Brukernavn9
T-Rex Skrevet 26. januar 2019 #540 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, Brukernavn9 said: Noen skriver følgende her : Det är mycket märkligt att Hagens bott länge i samma hus, i samma område, har byggfirma i nära familj, sysslar med fastigheter, har grannar som kan ge rekommendation om hantverkare, m.m. och inte bara ringer upp och ber någon att fixa det de vill ha gjort." Det sto et annet sted at AEH ikkega ppdraget til noen av de firma som var på befaring fra Mitt anbud, og at det er mulig at hun satte inn annonsen kun for å få et prisoverslag fra de som kom på befaring. Er det vanlig å gjøre det slik? For økonomisk anlagte er dette helt normalt, ja. Og det er ofte økonomisk anlagte som blir rike. 7
Anbefalte innlegg