Gå til innhold

Når skal regjeringen forstå at ulven må vekk?


BMW 5-serie 535D

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Skal vi gjeninnføre svartrotta i Norge da? 

VI skal vel ikke gjeninnføre noe som helst. VI er ikke Gud/Jordens enehersker/naturen. Vi bor på denne jorden og deler denne jorden med andre levende vesner. Ja vi forvalter denne jorden, men fuck vi gjør en dårlig jobb. 

VI har på ingen måte gjeninnført ulven heller. Ulven var alltid her. Om den har vandret over en usynlig grense som VI mennesker har bestemt at skal være der er urelevant. De grensene er for mennesker og  totalt ubetydelige for dyr. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si meg delvis enig. Er ikke for å utrydde ulven og skyte for alle penger, men Jeg bor på gård og ser hvor mye plager slike rovdyr gjør, når vi drev med sau mistet vi utallige sau til gaupe, ulv og rovdyr generelt. Vi hadde ulv i nærmiljøet i fjor høst som endte med at hundene ikke ville ut, hestene var urolige og rare, kuene på nabogården var nervøse og rautet mye, og den ene drektige hoppa kastet føllet i fare for ulv... jeg skal ærlig innrømme at jeg var litt lettet når denne ulven ble skutt, men det var pågrunn av mine dyr og min jobb

Så det er ikke bare bonden å passe på dyrene, det er ikke så simpelt, og det er heller ikke rett fra folk som ikke kjenner til plagene personlig å påstå at de har rett i å frede ulven. Bonden mister både husstand og inntekt, samt pågangsmot til å forsette.  Jeg er ikke for å utrydde den og jakte den ned, men den burde være lov å gjøre noe med når den faktisk utgjør en reell fare

 

Endret av Thjelp
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Påkrevd skrev:

Mårhund er et dyr som nylig gjorde sitt inntog i Norge (sent på 1900 tallet en gang). Den lever på dyr som er viktigere for norsk natur enn den selv, og formerer seg såpass effektivt at det er lett å miste kontrollen. Den er i tillegg kjent som en skummel sykdomsspreder, bl.a Rabies. Det er sånt man gjerne vil unngå. På elg og annet vilt som blir skutt, tar man for eksempel prøver for skrantesyke. Blir dette påvist i en viss grad, må man vurdere hva man skal gjøre med elgstammen for å forhindre spredning til oss. Tilsvarende kontroller er ikke mulig med et lite dyr som mårhund, hvis de får spre seg.

Ulven gjør oss ingenting, tar en veldig liten andel av husdyr i forhold til andre rovdyr, og det er lett å holde oversikt over stammene. Og jo, ulven hører hjemme her. Vi har hatt ulv i Norge siden slutten av siste istid, så den hører vel egentlig mer hjemme her enn oss selv, kan man godt si. Og den "døde" ikke ut. Den ble (nesten) utryddet av mennesker. Det er ingen grunn til å utrydde dem. Som en bonus tar de ut mange syke/svake dyr og bidrar dermed til å opprettholde sterke og friske stammer av andre dyr i skogene våre.

Dagens bestand i Norge og Sverige er av finsk-russisk opprinnelse og etablerte seg i Sør-Skandinavia på begynnelsen av 1980-tallet. 

https://www.rovdata.no/Ulv/Bestandsstatus.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Dagens bestand i Norge og Sverige er av finsk-russisk opprinnelse og etablerte seg i Sør-Skandinavia på begynnelsen av 1980-tallet. 

https://www.rovdata.no/Ulv/Bestandsstatus.aspx

 

Ja, de har jo kommet fra et sted. Også de første som var her for 10 000(?) år siden. De spratt ikke ut av isen da den smeltet. Ulvene som alltid har vært her ble nesten helt utryddet, men nye dyr som kom over grensen, sørget for at antallet økte igjen. Ville dyr går ikke innom passkontrollen, så både i gamle dager og nyere tid har ulveflokker og enkeltindivider krysset grenser og etablert seg. Ulv er ulv, og hører hjemme her. Grunnen til at de nesten forsvant var oss. Da skulle det bare mangle at nåværende stamme har gener fra et annet område.

"Ulven har vært i norsk natur i tusenvis av år. Det har vært registrert ulv jevnlig i Norge de siste 100 år. Den har dog vært nesten utryddet i Sør-Skandinavia en periode på 1960-tallet, før det igjen ble påvist yngling på 1980-tallet. Det var svært lite ulv en periode i Sør-Skandinavia, og kun en yngling ble registrert mellom 1964 og 1983. Men det fantes streifdyr, og bare på 1980-tallet ble fem ulver skutt i Norge. "

https://naturvernforbundet.no/naturvern/vern_av_arter/rovdyr/fakta-og-myter-om-ulv-article37571-747.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Zikkzakk said:

Så du mener altså at vi ikke skal utrydde dyr som ikke hører til i norsk fauna? For guess what, ulven er faktisk ikke norsk. Den norske ulvestammen døde ut for kjempelenge siden. Jeg er ikke interessert i at dyr som ikke hører hjemme i Norge skal ødelegge for de dyrene som faktisk hører hjemme her. Folk er så sykt påvirket av media og har blitt skikkelige ulveforkjempere, men vi hører ikke en pip om f.eks mårhundforkjempere. Så hvorfor diskriminerer ulveforkjempere dyr som ikke hører hjemme i norsk fauna i og med at de tydeligvis ikke kjemper for andre dyr som også ikke hører hjemme her? 

https://www.nrk.no/nordland/100.000-i-dusor-for-marhund-1.6303086

Da burde vi ihvertfall utrydde katter, de tilhører ikke her og de gjør enorm stor skade på norsk fauna, da spesielt fugler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oardnji skrev:

Da burde vi ihvertfall utrydde katter, de tilhører ikke her og de gjør enorm stor skade på norsk fauna, da spesielt fugler.

Er katter ville dyr? Vi har allerede viltregulering av vilt som ikke hører hjemme i norsk fauna, og fugler er en del av dette, for eksempel kanadagås. Det er noen arter dyr man har tillatt jakt på hele året i og med at de ikke hører hjemme i norsk natur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Påkrevd skrev:

Ja, de har jo kommet fra et sted. Også de første som var her for 10 000(?) år siden. De spratt ikke ut av isen da den smeltet. Ulvene som alltid har vært her ble nesten helt utryddet, men nye dyr som kom over grensen, sørget for at antallet økte igjen. Ville dyr går ikke innom passkontrollen, så både i gamle dager og nyere tid har ulveflokker og enkeltindivider krysset grenser og etablert seg. Ulv er ulv, og hører hjemme her. Grunnen til at de nesten forsvant var oss. Da skulle det bare mangle at nåværende stamme har gener fra et annet område.

"Ulven har vært i norsk natur i tusenvis av år. Det har vært registrert ulv jevnlig i Norge de siste 100 år. Den har dog vært nesten utryddet i Sør-Skandinavia en periode på 1960-tallet, før det igjen ble påvist yngling på 1980-tallet. Det var svært lite ulv en periode i Sør-Skandinavia, og kun en yngling ble registrert mellom 1964 og 1983. Men det fantes streifdyr, og bare på 1980-tallet ble fem ulver skutt i Norge. "

https://naturvernforbundet.no/naturvern/vern_av_arter/rovdyr/fakta-og-myter-om-ulv-article37571-747.html

Så alle ville dyrearter burde få være i Norge fordi alle dyr har jo kommet fra et sted en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Så alle ville dyrearter burde få være i Norge fordi alle dyr har jo kommet fra et sted en gang? 

Ingen grunn til å gjøre seg vanskelig med vilje, det er bare unødvendig fyllmasse i trådene. Du vet selv at det der bare er fjas. Skal vi snu spørsmålet rundt? Alle ville dyr skal utryddes, fordi de en gang i historien ikke var her? (Det gjelder også oss, men rette løsning er neppe kollektivt selvmord)

Vi er en dyreart og har også vårt behov for territorie. De artene som er tilpasset vårt hjørne i verden og har en funksjon, skal også ha en plass. Dyr som kommer og sprer sykdom, utrydder viktige plante/dyrearter eller på andre måter gjør stor skade, bør ikke være her. 

Eksempel: Afrikanske morderbier dreper mennesker, hester og hva det måtte være. De trenger vi neppe. Vanlige honningbier (pollenspredere) trenger floraen vår, og dermed også faunaen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Påkrevd skrev:

Ingen grunn til å gjøre seg vanskelig med vilje, det er bare unødvendig fyllmasse i trådene. Du vet selv at det der bare er fjas. Skal vi snu spørsmålet rundt? Alle ville dyr skal utryddes, fordi de en gang i historien ikke var her? (Det gjelder også oss, men rette løsning er neppe kollektivt selvmord)

Vi er en dyreart og har også vårt behov for territorie. De artene som er tilpasset vårt hjørne i verden og har en funksjon, skal også ha en plass. Dyr som kommer og sprer sykdom, utrydder viktige plante/dyrearter eller på andre måter gjør stor skade, bør ikke være her. 

Eksempel: Afrikanske morderbier dreper mennesker, hester og hva det måtte være. De trenger vi neppe. Vanlige honningbier (pollenspredere) trenger floraen vår, og dermed også faunaen. 

Så jeg er vanskelig fordi jeg spør om argumentene for at ulv skal bli i Norge også gjelder for andre arter enn bare ulv? Det er tydeligvis sånn at ulveforkjempere synes de argumentene bare gjelder for ulv. Jeg tror ikke ulveforkjemperne er sauebonder for å si det sånn. Da hadde de ikke vært ulveforkjempere, og det kan man se bare man ser argumentene for å bevare ulven som i grunnen igjen ikke er norsk, men finsk-russisk. 

For sauebondene som har opplevd store økonomiske tap grunnet ulv så har ulven gjort stor skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Så jeg er vanskelig fordi jeg spør om argumentene for at ulv skal bli i Norge også gjelder for andre arter enn bare ulv? Det er tydeligvis sånn at ulveforkjempere synes de argumentene bare gjelder for ulv. Jeg tror ikke ulveforkjemperne er sauebonder for å si det sånn. Da hadde de ikke vært ulveforkjempere, og det kan man se bare man ser argumentene for å bevare ulven som i grunnen igjen ikke er norsk, men finsk-russisk. 

For sauebondene som har opplevd store økonomiske tap grunnet ulv så har ulven gjort stor skade. 

Måten du skriver på, gir inntrykk av at du egentlig forstår at argumentene dine er oppbrukt, og bare vil ha siste ordet, ja.

Sauebøndene (ikke bondene) er forsikret. De får igjen tapet sitt og vel så det. Ulv har vi forøvrig hatt i Norge i flere tusen år før sauen kom (ble innført). Så om noen skal ha livets rett, er det neppe sauen. (hypotetisk. Det er god plass til begge). De sauerasene vi kaller "norske" er egentlig bare fremavlede hybrider av andre raser. Det er kanskje også verdt å nevne...igjen...at dyr som jerv og bjørn står for mange ganger flere sauedrap enn ulv, så om du på død og liv skal bekjempe dyr i solidaritet med bøndene, så drit i ulven. Bli heller jervens nemesis. Forøvrig sto følgende artige sitat i Dagens Næringsliv: 

"Ting tyder på at den norske statistikken formes etter hva som lønner seg. For 30 år siden antok Rovdyrskadeutvalget at 25.984 sauer og lam var drept av rev. Da erstatningen for rev ble opphevet, forsvant revedrepte sau ut av statistikken. Hittil i år er det rapportert ti tilfeller av sau tatt av rev." Bare å fjerne erstatning for ulvedrap, så finner bøndene noen nye dyr som er så slemme, så slemme😂

Og igjen......Dyr gir beng i grenser. Vi slaktet ned ulvene, og det kom noen flere fra nabolandene. Samme skau. Spiller ingen rolle. De finske/russiske/svenske igjen hadde garantert også gener fra den gamle ulvestammen i Norge. Til og med du har gener fra utlandet. 100% sikkert. Men ta det med ro, ingen skal slakte deg.

 

https://www.dn.no/ulven-gir-mer-penger-enn-slakteren/1-1-1002198

Endret av Påkrevd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hverdagsfrue skrev:

VI skal vel ikke gjeninnføre noe som helst. VI er ikke Gud/Jordens enehersker/naturen. Vi bor på denne jorden og deler denne jorden med andre levende vesner. Ja vi forvalter denne jorden, men fuck vi gjør en dårlig jobb. 

VI har på ingen måte gjeninnført ulven heller. Ulven var alltid her. Om den har vandret over en usynlig grense som VI mennesker har bestemt at skal være der er urelevant. De grensene er for mennesker og  totalt ubetydelige for dyr. 

Svarttotta er utryddet (så godt som) i Norge. Akkurat som ulven var.

Du svarer ikke på spørsmålet. Vil du ha tilbake andre arter som også er forsvunnet, eller vil du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Svarttotta er utryddet (så godt som) i Norge. Akkurat som ulven var.

Du svarer ikke på spørsmålet. Vil du ha tilbake andre arter som også er forsvunnet, eller vil du ikke?

Forskjell på skadedyr og nyttedyr. Se gjerne mine tidligere innlegg i tråden. Ulven "forsvant" forøvrig ikke. Det var vi som fjernet den.

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lollybby skrev:

De FORBANNEDE fjøsnissene , FLYTT FOR H!  Jeg er sååååå lei av totalt irrasjonelle støinger som hater ulv og SAU.

99% av bønder gir blanke F i sauene sine.!

 

 

Ta med seg sauene og flytte til byen meiner du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanlig fyr
On 1/8/2019 at 11:02 PM, BMW 5-serie 535D said:

Når skal vi bygdefolk bli hørt om den jævla ulven som løper rundt husene og dreper alt av liv kun for moro??

Hadde jeg vært politiker hadde jeg sørget for at ingen ulv hadde blitt skutt overhodet, kun basert på brukernavnet  og avataren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gagaen skrev:

Ta med seg sauene og flytte til byen meiner du? 

Eller tilpass saueholdet etter forholdene. Eventuelt være strålende happy med forsikringsutbetalingene. 

"Sauebonde Reidar Hansen holder sine sauer på innmark bak høye gjerder. Han har ikke hatt tap i år. Men for mange bønder er rovdyrerstatning mer lønnsomt enn å bygge gjerder." Dagens Næringsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 6.24, Hverdagsfrue skrev:

Amen!🙌🏻

Drep all ulven!

 

Og ikke glem de j.... måkene!

 

Og veps!

 

Når vi først er i gang, drep alle byduer også! 

for bare æsj....

 

Og kan noen sette skuddpremie på alle katter (utenom min egen). Er så lei av at naboens katter pisser i hagen min🤬

 

Og utrydd alle rådyr! For de spiser prydbuskene mine.

 

Kan vi også bare skyte all annen del av dyreriket som var her før meg?! 

 

Hvorfor skal ikke vi mennesker kunne bygge og bo midt i ulveterritorie og starte med sau uten at det skal være et så helsikkens problem.... ?

Hvorfor skal VI måtte  ta hensyn og tilrettelegge?

Det er jo ikke som om at vi deler denne jordkloden med andre levende vesner. Vi er mennesker, vi gjør hva vi vil hvor vi vil.

Drep ALT som står i veien!

 

Som jeg skulle sagt det selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ein umulig debatt! Den eine sida vil at alle ulvene skal være her og den andre sida vil at alle ulvene skal utryddes. DET er slik det framstilles i media og på SoMe. Men løsninga MÅ bli å møtes på det standpunktet som mange har ; å FORVALTE ulven. Å la ulvesoner og ha færre dyr så begge parter er tilfreds. Dyrevernere ser at den IKKE er utrydda og sauebønder ser at det er vilje til å beholde den kun der det er lite eller ingen sau. Og at det er mulig å skyte skadedyr uten å gjennom ei papirmølle for godkjenning. 

Og så ber jeg om at ulvemotstandere setter seg inn i hvordan Norge blir uten beitedyr. For det er ikke bare sau mot ulv som er saken. Det er være eller ikke være for mange bygder, det er om man vil ha åpne landskap der turgåere kan gå osv. Det er lett å sitte på et kontor i byen og tro at eg vet noe som helst om det som skjer på bygda. 

Og en ting til ; at sau også  blir drept av andre ting enn ulv er jo sant, men det tallet på drepte dyr gjelder hele landet. Og da må folk vite at ulv finns ikke overalt Men i de områdene den finns ( eks i Østerdalen) er det et stort problem. Det tallet kan ikke deles på antall sau i Norge eller antall bygder og få en prosent, det blir bare totalt misvisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 23.02, BMW 5-serie 535D skrev:

Når skal vi bygdefolk bli hørt om den jævla ulven som løper rundt husene og dreper alt av liv kun for moro?? Når faen skal de forstå plagen det jævla kjæledyret demmes rammer oss bygdefolk? Jeg har mange ganger hatt flere ulver rett utenfor utgangsdøren, kan ikke engang ha en hund i bånd i hagen utenfor huset uten at den blir drept. Hvorfor skal lystmordere løpe og herje og utrydde alt der hvor den er, hva har dere igjen for å ha et slikt møkadyr i naturen, og på toppen av det hele så hører den ikke hjemme her i Skandinavia! 

Dere oslofolk er hjertelig velkommen hit og hente deres flotte kjæledyr, vi skal såklart stille opp å hjelpe dere til å få fanget de så dere får de med dere uten for mye stress for det snille og stakkars kjæledyret deres! Vi har nå hatt ulven så lenge så nå unner vi dere byfolk gleden av å ha ulven rundt dere, ulven kan jo bli med dere på handletur på Karl Johan. 

Hvilke gode grunner er det for å ha hundrevis av lystmordere i naturen som dreper alt den kommer over? 

Dere som snakker om at det er et liv og har livets rett, hva faen har sauen, elgen, bikkja, rådyr og alle andre byttedyr? Hvor mange dyreliv dreper den jævla ulven å året? Tenk hvor mange dyreliv vi sparer pr ulv som blir skutt!!!

Er du ironisk? Litt usikker på om du mener dette på alvor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Så jeg er vanskelig fordi jeg spør om argumentene for at ulv skal bli i Norge også gjelder for andre arter enn bare ulv? Det er tydeligvis sånn at ulveforkjempere synes de argumentene bare gjelder for ulv. Jeg tror ikke ulveforkjemperne er sauebonder for å si det sånn. Da hadde de ikke vært ulveforkjempere, og det kan man se bare man ser argumentene for å bevare ulven som i grunnen igjen ikke er norsk, men finsk-russisk. 

For sauebondene som har opplevd store økonomiske tap grunnet ulv så har ulven gjort stor skade. 

Du er klar over at det var et ulvepar som ikke var Finsk-Russisk og som var viktig for ulvebestanden, ble skutt i høst? De ansvarlige burde blitt stilt til ansvar for faunakriminalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oardnji skrev:

Da burde vi ihvertfall utrydde katter, de tilhører ikke her og de gjør enorm stor skade på norsk fauna, da spesielt fugler.

Det er helt sant! Fugler forsvinner fordi det er så mange katter. Kanskje man skulle begrenset kattehold til en katt per husholdning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...