Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fjollefyr skrev (4 minutter siden):

Du er altså ikke enig i det heller. 

Riktig. Der var vi faktisk uenige.

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nekinn@ skrev (10 minutter siden):

Å være skeptisk er i utgangspunktet en sunn egenskap - kan jeg spørre om det finnes noe du i et hele tatt er sikker på, på noen områder?

Ja, mye det. Men ikke ang det enorme universet vi får servert og noe vi aldri får oppleve fysisk selv så lenge vi lever. Det kan ingen være sikre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, mye det. Men ikke ang det enorme universet vi får servert og noe vi aldri får oppleve fysisk selv så lenge vi lever. Det kan ingen være sikre på. 

Igjen, å være skeptisk er som regel en god egenskap. Men å påpeke at alt vi pr i dag ikke har et klart svar på, handler om å få "noe" servert, gjør meg skeptisk.

Jeg for min del klarer å se at jeg tidvis kan være naiv og lene meg for mye på kunnskap - vi har vært og vil være, vitne til at anerkjent og etablert kunnskap endrer seg over tid. Men for min del så handler dette om utvikling, ikke om misvisning eller feilinformasjon. Om man ikke lener seg på kunnskap, hva skal man ellers lene seg på? Synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (18 minutter siden):

Men hvem og hvorfor skal noen skjule at jorden er flat? Hva er fordelene med å skjule at jorden flat? Hvem har gevinst av at jorden en kule som gjør at de påstår det? 

Vi skal ikke tro at vi er noe. Hvis jorden er rund, så er vi faktisk absolutt ingenting i det store universet. 

Blir litt som religion. Hvorfor har vi det? Hvorfor lærer vi om bibelen, med en gud større enn alt som overvåker og bedømmer alt vi gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ved å se det selv blant annet. Det har jeg undersøkt ved å studere videoer av ballonger i stratosfæren blant annet. Klarer ikke å se noen krumning, og da velger jeg å tro det jeg ser.

Mye mulig at man ser at jorden krummer lenger opp, men det har jeg ikke fått mulighet til å se enda, som jeg med sikkerhet vet at ikke er manipulert.

Og hvordan vet du at stratosfæren eksisterer? Har du vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi skal ikke tro at vi er noe. Hvis jorden er rund, så er vi faktisk absolutt ingenting i det store universet. 

Blir litt som religion. Hvorfor har vi det? Hvorfor lærer vi om bibelen, med en gud større enn alt som overvåker og bedømmer alt vi gjør?

Dette forstår jeg ingenting av. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Og hvordan vet du at stratosfæren eksisterer? Har du vært der?

At det finnes en høyde over oss, det ser vi jo. Blant annet via månen, sola og stjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei, det var ikke det

AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 0.45):

Den kummer seg, den. 

IMG_1191.jpeg

IMG_1192.jpeg

Anonymkode: 695b8...26a

Jo, det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det finnes en høyde over oss, det ser vi jo. Blant annet via månen, sola og stjernene.

Hvordan vet du dette? Kan du forklare hvordan du vet dette ved hjelp av månen, sola og stjernene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (1 minutt siden):

Dette forstår jeg ingenting av. 

Kanskje du forstår det hvis du ser denne videoen. En veldig fin video faktisk, men du får en uvirkelighetsfølelse, og forstår at du ikke er noen ting i det store og hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du forstår det hvis du ser denne videoen. En veldig fin video faktisk, men du får en uvirkelighetsfølelse, og forstår at du ikke er noen ting i det store og hele.

Huff så trist. Om du får en følelse av å være ubetydelig så er det bare trist. Jeg får ikke det. Jeg finner verdi i meg selv, min familie og venner. Mitt liv er betydningsfullt. For meg, og de som er glad i meg. Andres liv, gir meg en mening og følelse av å være elsket. Uavhengig av at universet er flatt og lite, eller stort og rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, det var det.

De bildene har jeg allerede kommentert, og hvis du absolutt skal bruke bilder, så har jeg tatt noen andre. Nei, ser ingen krumning. Og dette er mye høyere opp

Screenshot_20231015_185911_YouTube.jpg

Screenshot_20231015_190655_YouTube.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (7 minutter siden):

Huff så trist. Om du får en følelse av å være ubetydelig så er det bare trist. Jeg får ikke det. Jeg finner verdi i meg selv, min familie og venner. Mitt liv er betydningsfullt. For meg, og de som er glad i meg. Andres liv, gir meg en mening og følelse av å være elsket. Uavhengig av at universet er flatt og lite, eller stort og rundt. 

Neida, der er ikke så ille at det går utover hverdagen, så det er ikke trist😊 

Men får en uvirkelighetfølelse når jeg ser slike videoer. Og kanskje det er nettopp uvirkelig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, der er ikke så ille at det går utover hverdagen, så det er ikke trist😊 

Men får en uvirkelighetfølelse når jeg ser slike videoer. Og kanskje det er nettopp uvirkelig det er.

Ja, det er jo utrolig og uvirkelig at universet er så stort. Men det er faktisk det. Men for meg ville det vært mer skremmende om Paasche har rett. At stjerner og planeter uendelig langt unna skal påvirke meg mer enn jeg aner og har kontroll på. Det er jo helt kokko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo utrolig og uvirkelig at universet er så stort. Men det er faktisk det

Og det har du sett selv?

Men for meg ville det vært mer skremmende om Paasche har rett. At stjerner og planeter uendelig langt unna skal påvirke meg mer enn jeg aner og har kontroll på. Det er jo helt kokko

Akkurat det har jeg ikke satt meg inn i, så her aner ikke jeg hva du prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det har du sett selv?

Altså.. Det er nok nå. Nysgjerrig og søkende er bra, men dette er jo bare tull. Dette var greit da du var 4 år gammel, "hvorfor det? " - spørsmål har en grense. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. Det er nok nå. Nysgjerrig og søkende er bra, men dette er jo bare tull. Dette var greit da du var 4 år gammel, "hvorfor det? " - spørsmål har en grense. 

Ingenting galt med det spørsmålet. Det er ingen her som med sikkerhet kan påstå at det er sånn. Hvis vi ikke er noenting i det store og det hele, så vil ikke engang utstyret vi bruker være stort nok til å klare og avdekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting galt med det spørsmålet. Det er ingen her som med sikkerhet kan påstå at det er sånn. Hvis vi ikke er noenting i det store og det hele, så vil ikke engang utstyret vi bruker være stort nok til å klare og avdekke det.

Mener du at jeg ikke er noenting i det store og det hele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (Akkurat nå):

Mener du at jeg ikke er noenting i det store og det hele? 

Nei, ingen av oss er jo det, ikke en gang jorda. Bare sola i seg selv er så stor at den liksom rommer 1,3 millioner jordkloder.

Synes ikke du også at det er litt rart at forskere kan finne ut så mye om universet, men forsatt så er det 80% av havet her på jorda som vi ikke vet noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt sant at det ikke er noe galt med det store spørsmålet men en bør jo ha noen tanker bak annet enn at "jeg tror ikke på det de sier"? 

Jeg for min del lener meg på forskning frem til noe annet bekreftes - kan du gi meg gode grunner til å la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...