Gå til innhold

Noen tipps til å selge bil privat på FINN?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal snart kvitte oss med en 18 år gammel Toyota. Bilen er fin og vi tenkte også å få den godkjent før salg.

Men likevel er bilen over halvveis til veteran og vi skal ikke gi noe som helst garanti. Jeg ser at mange skriver noe om delebil, men bilen vår er langt ifra dårlig. For det første: Har disse frasene i det hele tatt juridisk relevans? Hva kan jeg skrive for å si at dette er en god bil, men neppe noe jeg vil ha ansvar for i fem år til?

Ellers ser jeg at noen FINN-annonser har både fett tekst, video og annet snacks integrert i annonseteksten. Hvordan gjør man det? Er det bare HTML eller er dette en slags premiumfunksjon for forhandlere?

Når det gjelder det sosiale så har vi både møtt og ikke møtt - satt av noe i ukesvis uten at vedkommende kom - store idioter via FINN. Man mister litt troen på menneskeheten her. Er det noe som funker for at folk tar en annonse seriøst? Jeg har prøvd kort tekst, og får mange like spørsmål. Med lange, opplysende tekster er min erfaring at folk flest ikke en gang gidder å lese annonsen. Hvordan løser man denne knuten?

Det blir uansett bare en bil til rundt 40000, men jeg vil redusere stresset med det hele ved å være litt godt forberedt. :) På forhånd takk for alle konstruktive svar!

Anonymkode: f11ce...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, enten så er du veldig optimistisk eller så er det en meget eksklusiv og velutstyrt bil du selger. Hadde aldri i verden betalt så mye som 40.000,- for en 18 år gammel bil. 

Anonymkode: 7f48a...9a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder det sosiale så har vi både møtt og ikke møtt - satt av noe i ukesvis uten at vedkommende kom - store idioter via FINN. Man mister litt troen på menneskeheten her. Er det noe som funker for at folk tar en annonse seriøst? Jeg har prøvd kort tekst, og får mange like spørsmål. Med lange, opplysende tekster er min erfaring at folk flest ikke en gang gidder å lese annonsen. Hvordan løser man denne knuten?

Anonymkode: f11ce...4f7

Finn.no tar ingen ansvar for at kjøper ikke møter opp eller holder seg til avtaler. Juridisk sett er jeg usikker på om avtaler som gjøres via Finn.no på meldinger er bundne. I alle fall har jeg opplevd mye rart der og det virker som at altfor mange tror at Finn.no er en søppelplass der de kan få noen slanter for varene sine. For eks. legger en del ut bilder av tingene de skal selge og det er tydelig at de møkkete, fulle av støv osv. Er det ikke mulig å vaske tingene så de ser litt mer presentable ut? Tydeligvis ikke. Mange krever forskuddsbetaling på ting og "glemmer" kjøperen når pengene er ankommet kontoen deres. Og hvis man sier fra om at manglende korrespondanse ikke er okei, så får til svar at man ikke skal belære dem om noe. Skikk og bruk, etikk og moral er virkelig fraværende i mange tilfeller. Men heldigvis finnes det seriøse selgere og de får gjerne positive vurderinger av kjøpere.

I ditt tilfelle vil jeg si at dere fyller inn den informasjonen deres synes er viktig og deretter har is i magen. Ikke stol på noen kjøper før vedkommende står på døren deres. Det er kostnaden man må påta seg for å selge privat.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, alt for mye idioter på finn.

Anonymkode: ffbb3...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF-test er sikkert lurt. Da får du justert forventningsnivået ditt med tanke på pris, og du har ryggen rimelig fri i forhold til klager fra kjøper senere.

Anonymkode: 6e1ba...2ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er en stor, velutstyrt bil med svær motor. Vet ikke om NAF test blir aktuelt, langt til neste stasjon her.

Jeg er enig med @007_008_007 om dette med oppmøte og utrolig sjuskete annonser. Min kommentar om juridisk forpliktende setninger gjelder dog kun formuleringer som har med garanti å gjøre.

Anonymkode: f11ce...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre dette er en landcruiser må du justere ned forventninger om pris.

Alle andre 2001 mod Toyota som selges i Norge er neppe verdt mere enn vrakpanten.

Jeg antar vi snakker om en LC her siden du i det hele tatt har fått respons.

 

Anonymkode: f54b2...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom an folkens, spørsmålene mine handler ikke om pris...overhodet. :)

Anonymkode: f11ce...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom an folkens, spørsmålene mine handler ikke om pris...overhodet. :)

Anonymkode: f11ce...4f7

Jo. Du spør om hvordan du skal få solgt bilen. Pris er vesentlig.

Hva du skriver om mangel på garanti, spiller ingen rolle. Kunden har krav på å få vite det du vet om bilens mangler, og krav på at det skal være et visst samsvar mellom pris og vare.

Anonymkode: 6e1ba...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom an folkens, spørsmålene mine handler ikke om pris...overhodet. :)

Anonymkode: f11ce...4f7

Haha, selvsagt handler det om pris.

Ingen vil kjøpe bilen din, fordi den er gammel og oppbrukt og du skal ha alt for mye for den. Det er bare å ta det innover seg.

Anonymkode: f54b2...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke NAF-test er aktuelt så ville jeg skaffet en tilstandsrapport fra et annet verksted. I tillegg kan du legge ved bilder av serviceheftet hvis bilen har fått jevnlig service. Et servicehefte uten hull er et stort pluss for å få solgt, og prisen synker betraktelig hvis du ikke kan vise til en komplett servicehistorikk.

Anonymkode: 230bf...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så gammel bil er pris aller viktigste faktor. Hva slags Toyota er det snakk om?

Anonymkode: de930...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe mye info, med luft. Gode bilder. På en så gammel bil passer man spesielt på å ta bilde av hjulbuene bak, for det er der rusten som regel kommer først, og er dyrest å gjøre noe med.

 

Passe mye informasjon er km.stand, rust, generell tilstand, utstyr, dekktilstand evt. feil og mangler. Det du evt. har byttet bør ikke nevnes så mye om, spesielt hvis det er mye på kort tid. Mange byttede deler på kort tid kan tolkes som vanskjøtsel, dårlig behandling av bilen eller at den er kjørt mye i saltlake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre dette er en landcruiser må du justere ned forventninger om pris.

Alle andre 2001 mod Toyota som selges i Norge er neppe verdt mere enn vrakpanten.

Jeg antar vi snakker om en LC her siden du i det hele tatt har fått respons.

 

Anonymkode: f54b2...e61

Tja, jeg solgte min 2002-modell til 25 000 for ikke så lenge siden. Så den kan godt være verdt mer enn vrakpanten, men jeg har også vanskelig for å se for meg 40 000 for den. 

 

Når det er sagt, legg deg litt over det du er villig til å godta i pris, jeg mistenker at ingen på Finn kjøper pris uten å prute. Ikke la deg lure av de første som ringer deg og vil "hjelpe" deg ved å ta bilen dagen etter til halv pris. Jeg la ut annonsen en lørdag, solgte bilen på søndag, så det gikk veldig fint. Valgte ut noen som fremsto som seriøse, men slikt kan man jo aldri vite. 

Jeg skrøt i grunn minimalt av bilen. Jeg sa bl.a. "lite rust" i annonsen, noe kjøper lurte på hva jeg mente med, for det fantes jo ikke rust på bilen. Jeg tenkte jeg hadde mitt på det tørre hvis jeg fikk en vanskelig kjøper :P 

Anonymkode: 44c14...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS: Når du selger som privatperson, har kjøper to års reklamasjonsrett.

"Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger."

Så det lønner seg ikke å juge for mye ved salg. I gamle dager stod det gjerne i kjøpekontrakten "Bilen selges som den står, uten heftelser." Det går ikke lenger.

Anonymkode: 6e1ba...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS: Når du selger som privatperson, har kjøper to års reklamasjonsrett.

"Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger."

Så det lønner seg ikke å juge for mye ved salg. I gamle dager stod det gjerne i kjøpekontrakten "Bilen selges som den står, uten heftelser." Det går ikke lenger.

Anonymkode: 6e1ba...2ac

Det er dette jeg er ute etter. Har ingen planer om å juge, selvsagt. Bilen skal uansett på EU kontroll før annonsen kommer ut. Likevel kan det alltid skje noe, og det er langt fra sikkert at vi vet alt som kommer opp snart. Jeg er sikker på at bilen vil være på veien i mange år fremover, men vil ikke ha ansvar for denne. Og de som skriver at "bilen selges som den er"/"som delebil" har likevel dette garantiaktige kravet rettet mot seg?

Bilen har en V6 bensinmotor, så det er vel bl.a. det som er prisdrivende.

Anonymkode: f11ce...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

V6 bensin er vel heller det motsatte av prisdrivende, de sluker jo drivstoff. 

Kjøp/salgskontrakt finner du sikkert på NAF, Forbrukerrådets sider etc. 

Bilen kan holdes av mot håndpenger, 10-15% av salgssummen. De beholder du om kjøper ikke dukker opp eller ombestemmer seg. 

Lykke til. Selv leverte jeg min 2007 til innbyttekampanje da jeg kjøpte nyere bruktbil. Etter jeg solgte en 10.000 krs bil i 2010 bestemte jeg meg for å aldri mer selge billig bruktbil på Finn 😵

Anonymkode: bc041...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til. Selv leverte jeg min 2007 til innbyttekampanje da jeg kjøpte nyere bruktbil. Etter jeg solgte en 10.000 krs bil i 2010 bestemte jeg meg for å aldri mer selge billig bruktbil på Finn 😵

Anonymkode: bc041...6fe

Det er nok en del sære individer man kan støte på. Derfor er det greit å få bilen undersøkt og taksert av NAF eller et annet verksted.

Anonymkode: 6e1ba...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...