Gå til innhold

Greit å spørre familie/venner om hjelp til oppussing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye penger er det vanlig å legge i innflyttningsgaver i din krets, ettersom du mener at mange timers hardt arbeid er en passende innflytningsgave?

Anonymkode: 7ed71...18e

Og hvor vanlig er det egentlig å i det hele tatt gi innflyttnigsgave? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Duff skrev:

Og hvor vanlig er det egentlig å i det hele tatt gi innflyttnigsgave? 

Det er da veldig vanlig. Tror neppe jeg har vært på innflytningsfest uten at folk har hatt med gaver.

Unntatt kanskje når vi flyttet inn i våre første hybler som unge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 11.34, AnonymBruker skrev:

 

Her er det kun mat og en fest til våren de får som takk etter langvarig jobb. Det er bare ikke greit. 

Anonymkode: 42b61...e7d

Og de som ikke gadd, kunne eller rakk å hjelpe til, blir sikkert invitert de også....

Jeg har en gang invitert på husmaling, øl og grill, vi ble ferdige og alle ble fulle. 

En gang skulle jeg rive opp et teppe i trappen, da inviterte jeg på middag og røsking...mens maten stod i ovnen, fikk vi fjernet teppet når vi var fire stykker. 

Sofamontering og pizza var en annen variant, ringte en venn og sa jeg skulle lage pizza, forresten er den nye sofaen kommet og jeg skjønner ingenting. Sofaen ble montert mens jeg laget pizza :) 

Hadde noen lagt meg til i gruppen Kari&Gunnars oppussing av nye huset ❤️ hadde jeg nok umiddelbart meldt meg ut igjen. Om man faen ikke gidder å ta opp telefonen og RINGE engang, ja da får de jammen klare seg selv! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Illuminatum skrev:

Det er da veldig vanlig. Tror neppe jeg har vært på innflytningsfest uten at folk har hatt med gaver.

Mens jeg har aldri vært på innflytningsfest hverken hos meg selv eller andre, og aldri har jeg hørt om noen som har slik fest heller. Så det varierer tydeligvis.

Anonymkode: 959b6...9a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Morten1 skrev:

Jeg kan kun snakket fra mine situasjoner, er utdannet håndtverker med en del års erfaring. Det hender at jeg får spørsmål om hvordan man skal gjøre ting og generellt å utføre arbeidet, dette er gjerne fra folk som jeg ikke har noe mye kontakt med og de ringer alltid når de trenger noe. Men her kommer det jeg skal frem til, hvis jeg skulle bedt vedkommende om å hjelpe meg med noe så vet jeg at de ikke kan klare å gjøre noe som helst, de er faktisk helt talentløse når det kommer til oppussing, bygging, maling etc. 

Så mitt råd til deg er å se ann nøye hvem du spør og tenk over hva du kan gi tilbake. Ikke spør samme folk for mange ganger heller, da dette kan virke masete. Men ellers er det ikke feil å spørre når man omgåes mye :)

Dette er litt av problemet med å be venner og familie om hjelp til oppussing. Ofte er de aller mest hjelpsomme og godhjertede de som knapt vet hvilken ende av penselen som skal dyppes i malerbøtta, og godt kunne finne på å male panelet på tvers. (I alle fall er det slik i min omgangskrets. I fare for å bli gjenkjent skal jeg ikke gi detaljer om min supersnille svigerinnes omgang med maling og kost. Men i det minste var det hennes egen stue som fikk gjennomgå, ikke min. :fnise:) Og når jeg er ganske pirkete på både grunnarbeid og finish, så ja - da blir det mye egenjobbing og lite hjelp. 

Ellers er jeg enig med dem som sier at FB-gruppe (og event også) fort blir veldig press om å delta. Ikke bare blir du invitert spesielt, men andre ser også hvem som deltar og ikke. Å legge ut en status med beskjed om at dere skal f.eks. male huset den og den lørdagen, er takknemlige for all hjelp dere kan få og at dagen avsluttes med middag og fest betalt av dere synes jeg derimot er OK. Da går henvendelsen ut til alle, og ingen trenger føle at de har blitt "plukket ut" til å delta. 

Anonymkode: fa866...a18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nølt. Selv har jeg omtrent trynet ned trappene i et borettslag med tunge ting mutters alene. Har ikke spurt andre og ingen har spurt meg. Vet veggene burde males, men dette må jeg kunne klare selv og det er bare prioritering det går på. Hadde noen lagt ut et stort maleprosjekt av en leilighet og bedt meg om å hjelpe, hadde jeg tenkt " nei, der går grensen, er det noen som egentlig trenger hjelp, så er det meg, men jeg vil ikke bry andre" Hadde vært litt småbitter, tror jeg. 

Anonymkode: d0666...610

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg opplevde akkurat dette for et par år siden. Vennepar kjøpte seg hus og laget en facebookgruppe med ca 20 medlemmer der de inviterte til flyttedugnad ei helg i august.  Synes det var kjempeekkelt å bli lagt til i gruppen, følte man ble stilt til veggs og måtte svare foran alle i gruppa. (Heldigvis skulle vi bort den helgen). Greit å spørre direkte men synes det er frekt å forvente at andre småbarnsfamilier skal sette av tid/krefter til å hjelpe til. Her hjemme har vi meeeer enn nok med full jobb, barn, rydding av bod, maling av veranda og andre småprosjekter som skulle blitt gjort og som vi aldri har tid/energi til å gjøre ferdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 16.10, Illuminatum skrev:

Det er da veldig vanlig. Tror neppe jeg har vært på innflytningsfest uten at folk har hatt med gaver.

Unntatt kanskje når vi flyttet inn i våre første hybler som unge.

Synes også det er valig å ha med innflyttingsgave når man er på besøk til noen som akkurat har flyttet inn. Tar med en orkidé eller liten potteplante eller noe  :)  helt vanlig i min krets hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...