Gå til innhold

"vennligst ingen kondolanser ved graven"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig med din far. Vi skrev dette på mammas dødsannonse, og det var fordi vi virkelig ønsket å være i fred. Kriteriet fra 16 år gamle meg for å i det hele tatt stille i begravelsen var at jeg ikke skulle bli angrepet av en skokk naboer, gamle tanter, venninner, kollegaer etc som skulle klemme, kondolere, gråte og prate. Derfor skrev pappa ''ingen kondolanser ved graven'' i dødsannonsen. Alle respekterte heldigvis det. Og ja, det gjaldt også på vei til bilen 😛 

Din mor tar feil, din far har rett.

 

Anonymkode: 15bf0...255

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din far har rett. Med mindre de selv henvender seg til dere eller gjør tydelige tegn til at de ønsker kontakt så holder man avstand. De har mest sannsynlig mer enn nok med seg selv og de aller nærmeste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen betyr i n ge n, enkelt og greit 

Anonymkode: 1ee53...573

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke engang ta den nærmeste i hånda og gi en klem? Trenger ikke si noe hvis det ikke er naturlig. Føler det blir så "kaldt"....

Anonymkode: 7a334...29c

Nei, ikke når de har presisert at de ikke ønsker kondolanser. Å ta i hånda og gi en klem ER en form for kondolanse. Ergo noe de har bedt om å slippe. 

Anonymkode: e83d6...a3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde tenkt på å bruke denne frasen. Jeg syntes det ble veldig invaderende med alle som skulle slå av en prat ved graven. Vi hadde begravelse "i stillhet" for kun de nærmeste, men var veldig mange som regnet nettopp seg selv med blant de nærmeste. Det er i grunnen godt å se at jeg ikke er så spesiell som jeg trodde med ønsket om privatliv i forbindelse med begravelse. Det virker som de fleste tror man ønsker å klemme og prate og sørge offentlig. Hvis jeg følte jeg hadde noe valg ville jeg ikke hatt noen seremoni i det hele tatt, ser på sorgen som noe helt privat. Ta avskjed med avdøde må man gjøre mens vedkommende fortsatt er i live.

Anonymkode: 1fae8...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme i dødsannonsen til min far. Det var, i følge begravelsbyrået som hadde en opptelling, ca 150 tilstede i kirken. Vi orket rett og slett ikke at alle disse 150 skulle komme og ta oss i hånden ved graven å kondolere etter kisten er heist ned, slik som er vanlig der jeg kommer fra. 

Omtanke, varme, samtaler osv ved andre anledninger var fint. 

Anonymkode: a36eb...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver de "ingen kondolanser" ønsker de å være i fred, og det bør man respektere. Folk sørger forskjellig, så jeg håper moren din ikke insisterer på å rusle over for å snakke med dem, når de så spesifikt har bedt om at de ikke ønsker det. Hun mener det helt sikkert godt, men når de har spesifisert dette dødsannonsen er det fordi de har nok med sin egen sorg og ikke har overskudd til å "underholde" oppmøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjør ikke det for alle. For meg ble det en ekstra byrde. Men derimot oppmøte i kappellet fortalte meg jeg ikke var alene.

Anonymkode: 421af...3b9

Dette.

Det gir en god følelse som nærmeste pårørende å se/føle at folk brydde seg nok til å møte opp men når det merkes at det ikke ønskes kondolanser så betyr dette rett og slett "ligg unna" fysisk sett.

Skulle ønske presten som foretok begravelsen hadde hatt vett til å forstå det samme (vikarprest satt inn i siste liten som var litt i overkant glad i å plukke/klemme på oss under stillheten før seremonien begynte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden begravde jeg begge mine foreldre (med kort mellomrom). Anslår at det var 50-100 tilstede i begravelsene, og vi hadde også invitert til minnesamvær på menighetshuset i etterkant. Etter at kisten hadde blitt senket ned i jorden, før vi gikk til menighetshuset, ble det slik at de fleste fremmøtte "viste sin respekt" til oss i den nærmeste familien. Dette ble i praksis slik at vi sto ved siden av hverandre, så ble det en hel kø av folk som skulle ta oss i hånden / gi en klem / si noen trøstende ord.

Første gangen var ikke jeg helt forberedt på dette, og det var litt surrealistisk, men jeg tenker at det er en måte for de fremmøtte å vise omtanke for de etterlatte og at de også satte pris på den døde.

Så selv om det nok var tungt å stå der (med det lange "toget av folk"), så var det også en måte å være sammen i sorgen på. Noen brukte ordet kondolerer, andre brukte andre ord. Uansett var alt en måte å vise omsorg på.

Jeg tolker uttrykket "Ingen kondolanser ved graven" som at de ikke vil ha dette "kondolerer-toget" når kisten er i jorden. Kanskje har noen av de nok med sin egen sorg. Hvis man tilfeldigvis går til parkeringsplassen ved siden av de og det blir naturlig, og man er nær, kan man si noen ord da, men man skal ikke "løpe og oppsøke" den nærmeste familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi orket rett og slett ikke at alle disse 150 skulle komme og ta oss i hånden ved graven og kondolere etter kisten er heist ned, slik som er vanlig der jeg kommer fra. 

Alle 150 kommer ikke og kondolerer familien. Mange møter opp i kirken for sin EGEN del, for selv å ta avskjed. Det kan for eksempel være en arbeidskollega – ektefelle og barn vet en kanskje ikke hvordan ser ut engang, og da føles det veldig påtatt å kondolere. Her på mine kanter er det bare rundt halvparten som kommer fram og veksler noen ord med de etterlatte, gjerne de samme som blir med på minnestunda etterpå.
Likevel, det er til stor hjelp om mange møter opp. Både er det min personlige erfaring fra begravelsene etter to foreldre og to søsken; jeg har også hørt andre si det samme. 

Anonymkode: 9873b...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Jeg kondolerer aldri i begravelser. Jeg sender en blomst til kirken og takker for alle gode minner. På den måten får de nærmeste vite at jeg føler med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har nok med seg selv og begravelsen. Det kan være forferdelig tungt å forholde seg til en mengde kondolanser ved graven. Det jeg har gjort når det ikke er ønskelig med slikt, er å gi hånden deres et lett trykk mens jeg har øyekontakt med ansiktet. Jeg har ofte gitt dem et lite smil også. Ikke stort smil, det passer seg ikke, men et lite medfølende smil som jeg håper varmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...