Gå til innhold

"vennligst ingen kondolanser ved graven"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om noen dager skal foreldrene til en begravelse for noen de kjenner. Nederst i dødsannonsen til den avdøde står det Vennligst ingen kondolanser ved graven. 

Men foreldrene mine er uenige om hva som egentlig er greit (eller ikke greit) i en slik situasjon. Faren min mener at det er nærmest fullstendig "totalforbud" mot å snakke med de nærmeste pårørende til den døde, etter at kiste (eller urne) er plassert i jorden. Med mindre den pårørende selv henvender seg til noen da, selvfølgelig.  

Men moren min mener at når den nærmeste familien er på vei vekk fra graven, og går tilbake til kirken eller bilen sin, så burde det være helt greit å åpne en samtale, ønske dem "kondolerer" og snakke en stund med dem. Ettersom dette ikke skjer direkte ved graven, så mener hun altså at dette er greit. 

Noen synspunkter på en slik situasjon?      

Anonymkode: 171f5...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kommer an på relasjon til avdøde og etterlatte, og at pappaen din har mest rett. Om man ser at de pårørende gjerne vil snakke med noen, så er det jo greit. Men hadde ikke likt at naboen til søstra til venninnen til min mamma hadde kommet for å prate om jeg hadde spesielt bedt om at det ikke ble noen kondolanser ved graven... Er jo en grunn til at man skriver det. 

Anonymkode: e2f5f...129

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kondolanser ved graven, betyr ingen kondolanser. Hvor stort geografisk område det dreier seg er vel ganske irrelevant. Men ja, relasjonen har mye å si. Er det sønnen deres som er etterlatt er det jo greit, men om det er naboen, så tenker jeg at det ikke er det.

Anonymkode: 4cf31...f93

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kondolanse er ingen kondolanse. De skal ikke passe de opp et annet sted for å dekke sitt behov. La de sørge i fred. 

Anonymkode: 58e57...037

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din tar veldig feil! Det det betyr er at de sørgende vil være i fred! Om det er ved selve graven eller bort fra den. Det skal IKKE være så vanskelig å forstå. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei i et tilfelle som dette der pårørende spesifikk ber om ingen kondolanser så er det ikke under noen omstendighet greit å følge etter eller oppsøke pårørende på vei vekk fra kisten for å si kondolerer. De har bedt om respekt for å få sørge i fred! 

Anonymkode: 56607...85d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende hylgriner og hulker foran kista, samt må nesten bæres til bilen, så er det litt uheldig å "slå av en prat og gi kondolanse"

Nå er det kanskje ikke den reaksjonen dere vil se på utsiden, men om vedkommende føler det slik på innsiden, så forstår jeg godt at de vil være helt i fred. Jeg hadde knapt ønsket å gå i begravelse om mannen min hadde dødd, som eksempel, fordi jeg absolutt ikke vil høre andre kondolere eller snakke med meg om det i den dype sorgen. Jeg sørger i fred eller går til de få, nære som jeg stoler på. Tanken på at bekjente eller slektninger skulle komme bort til meg for å si noe eller "trøste" der gjør at jeg tenker jeg hadde blitt hjemme

Anonymkode: d4a07...6ba

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Om noen dager skal foreldrene til en begravelse for noen de kjenner. Nederst i dødsannonsen til den avdøde står det Vennligst ingen kondolanser ved graven. 

Men foreldrene mine er uenige om hva som egentlig er greit (eller ikke greit) i en slik situasjon. Faren min mener at det er nærmest fullstendig "totalforbud" mot å snakke med de nærmeste pårørende til den døde, etter at kiste (eller urne) er plassert i jorden. Med mindre den pårørende selv henvender seg til noen da, selvfølgelig.  

Men moren min mener at når den nærmeste familien er på vei vekk fra graven, og går tilbake til kirken eller bilen sin, så burde det være helt greit å åpne en samtale, ønske dem "kondolerer" og snakke en stund med dem. Ettersom dette ikke skjer direkte ved graven, så mener hun altså at dette er greit. 

Noen synspunkter på en slik situasjon?      

Anonymkode: 171f5...f62

Ementittelen din og hi har dårlig sammenheng. 

Har du vært i en begravelse eller bisettelse og sett hvordan ting fungerer siden du spør slik du gjør? 

Ingen kondolanser burde være helt unødvendig å skrive i dødsannonser, så pass folkeskikk burde flok ha at du ikke slenger om seg med den typen ufølsomme falske fraser.  

Anonymkode: ae573...1b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ementittelen din og hi har dårlig sammenheng. 

Har du vært i en begravelse eller bisettelse og sett hvordan ting fungerer siden du spør slik du gjør? 

Ingen kondolanser burde være helt unødvendig å skrive i dødsannonser, så pass folkeskikk burde flok ha at du ikke slenger om seg med den typen ufølsomme falske fraser.  

Anonymkode: ae573...1b0

Jeg er ikke den du har sitert, men det er jo svært store variasjoner på hvordan begravelser fungerer når det gjelder blant annet dette. Ved en del tilfeller er det stort oppmøte i begravelser. Da står gjerne nærmeste pårørende ved graven en stund slik at som har møtt opp kan kondolere. Det har skjedd i minst to begravelser jeg var med i, men da var det stort oppmøte på begge disse. Andre begravelser har kun aller nærmeste familie/ganske få personer til stede. Da gjør man stort sett det man føler for der og da. Kan være litt varierende fra person til person i slike settinger også. Man må rett og slett se det hele litt an. Når pårørende skriver "vennligst ingen kondolanser ved graven", så betyr det at de ikke ønsker at andre skal ta kontakt med dem i kirka/på kirkegården/parkeringsplassen. Det burde være lett å forstå. Å sørge foran en flokk skuelystne er ikke en ok situasjon.

 

Hilsen datter av en prest.

Anonymkode: 776a0...db6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du har sitert, men det er jo svært store variasjoner på hvordan begravelser fungerer når det gjelder blant annet dette. Ved en del tilfeller er det stort oppmøte i begravelser. Da står gjerne nærmeste pårørende ved graven en stund slik at som har møtt opp kan kondolere. Det har skjedd i minst to begravelser jeg var med i, men da var det stort oppmøte på begge disse. Andre begravelser har kun aller nærmeste familie/ganske få personer til stede. Da gjør man stort sett det man føler for der og da. Kan være litt varierende fra person til person i slike settinger også. Man må rett og slett se det hele litt an. Når pårørende skriver "vennligst ingen kondolanser ved graven", så betyr det at de ikke ønsker at andre skal ta kontakt med dem i kirka/på kirkegården/parkeringsplassen. Det burde være lett å forstå. Å sørge foran en flokk skuelystne er ikke en ok situasjon.

 

Hilsen datter av en prest.

Anonymkode: 776a0...db6

Vennligst ingen kondolanser skriver vi i mitt område når vi ikke ønsker at andre mennesker skal komme og si kondolerer, nettopp fordi ordet "kondolerer" er totalt usmakelig. 

Ingen kondolanser ved graven betyr normalt sett ikke at man skal sky de pårørende som pesten, slik du mener. 

I begravelser, enten det er mange og fullsatt kirke/kapell eller det er bare noen få fordi begravelsen er untatt offentligheten, så er det visse ritualer man følger, på lik linje med andre ritualer ved konfirmasjon, dåp/navnefest ol. 

Et av de ritualene ved begravelse og bisettelse er at de nærmeste pårørende står og takker for at mennesker kom og fulgte den døde på hens siste reise. Dette skjer når begravelsen er over, og de oppmøtte bryter opp og går hver til sitt eller til samling etter begravelsen/bisettelsen. 

Jeg har vært i utallige begravelser siden jeg var et lite barn. En gang opplevde vi en inngift med en fjern slektning av den døde komme seilende inn på høye hæler, 《med skrangelde armbånd og røde negler) tok alle de nærmeste i hånden med sitt arrogante kondolerer og ikke noe annet. Reaksjonen hos alle var totalt upassende og usmakelig. 

Etter denne episoden har vi skrevet ingen kondolanser i alle familens dødsannonser. Kan ikke folk så trist, så leit eller andre ektefølte ord, så kan de for pokker holde seg unna begravelser. Ingenting provoserer meg mer enn kondolerer, både skriftlig og muntlig. Ordet vitner om overfladiske mennesker som prøver å opphøye seg selv, uten å kunne vise ekte følelser. 

Noen vil bli nesten like provosert av mitt svar som jeg blir av ordet kondolerer, vi er ulike og derfor oppfatter vi også ulikt. 

Anonymkode: ae573...1b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt å skrive det! Slitsomt når du er i en sårbar situasjon som i en begravelse, og så er du nødt til å hilse og småprate med alle som er der. Reagerte på det selv i en begravelse nylig. Alle skulle kondolere! Vet det er ment godt, men det ksn bli for mye på en så tung dag. Forøvrig enig med faren din 

Anonymkode: f57b3...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skriver her at å kondolere innebærer å si ordet kondolerer, og i følge ordbok, og slik jeg kjenner begrepet, så stemmer ikke dette. Å kondolere vil si å  gi «uttrykk for deltakelse, medfølelse i en annens sorg».

Så det er like mye kondolanse å si «så fryktelig trist, jeg har tenkt så mye på deg». 

På samme måte som å gratulere noen ikke behøver å innebære å si ordet gratulerer, hvis jeg sier «til lykke med fødselsdagen! », eller «jeg hører du har fått ny jobb, så fantastisk spennende!» så har jeg gratulert deg.

Så «ingen kondolanse ved graven» betyr at de ikke orker å forholde seg til de andre deltakerne i begravelsen akkurat denne dagen. 

Jeg forstår at folk har ulik oppfattelse av ordet kondolerer, men en kondolanse er uansett enhver uttrykkelse av medfølelse i annens sorg.

Anonymkode: 88c56...de1

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen skriver her at å kondolere innebærer å si ordet kondolerer, og i følge ordbok, og slik jeg kjenner begrepet, så stemmer ikke dette. Å kondolere vil si å  gi «uttrykk for deltakelse, medfølelse i en annens sorg».

Så det er like mye kondolanse å si «så fryktelig trist, jeg har tenkt så mye på deg». 

På samme måte som å gratulere noen ikke behøver å innebære å si ordet gratulerer, hvis jeg sier «til lykke med fødselsdagen! », eller «jeg hører du har fått ny jobb, så fantastisk spennende!» så har jeg gratulert deg.

Så «ingen kondolanse ved graven» betyr at de ikke orker å forholde seg til de andre deltakerne i begravelsen akkurat denne dagen. 

Jeg forstår at folk har ulik oppfattelse av ordet kondolerer, men en kondolanse er uansett enhver uttrykkelse av medfølelse i annens sorg.

Anonymkode: 88c56...de1

Jeg tenker det samme som deg. Det er ikke kun ordet «kondolerer» som ikke ønskes brukt, men det er generelt ikke ønskelig med oppmerksomhet etter begravelsen denne dagen

Anonymkode: f01f5...f0a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lurt å skrive det! Slitsomt når du er i en sårbar situasjon som i en begravelse, og så er du nødt til å hilse og småprate med alle som er der. Reagerte på det selv i en begravelse nylig. Alle skulle kondolere! Vet det er ment godt, men det ksn bli for mye på en så tung dag. Forøvrig enig med faren din 

Anonymkode: f57b3...a6b

Er det så lurt da? Jeg forstår jo det om noen ikke orker det, men det er faktisk en grunn til at man har denne skikken.

Jeg har mistet moren min. Kondolansene drev meg til å akseptere det vonde som hadde skjedd. Syns det var godt når folk sa det, selv om jeg hadde grått. Jeg følte meg hakket mindre alene i sorgen. Og selv om mange kom og snakket med meg så greide jeg ikke å si så mye annet enn takk. Ingen venter mer enn det.

 

Anonymkode: cbd3e...7b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Om noen dager skal foreldrene til en begravelse for noen de kjenner. Nederst i dødsannonsen til den avdøde står det Vennligst ingen kondolanser ved graven. 

Men foreldrene mine er uenige om hva som egentlig er greit (eller ikke greit) i en slik situasjon. Faren min mener at det er nærmest fullstendig "totalforbud" mot å snakke med de nærmeste pårørende til den døde, etter at kiste (eller urne) er plassert i jorden. Med mindre den pårørende selv henvender seg til noen da, selvfølgelig.  

Men moren min mener at når den nærmeste familien er på vei vekk fra graven, og går tilbake til kirken eller bilen sin, så burde det være helt greit å åpne en samtale, ønske dem "kondolerer" og snakke en stund med dem. Ettersom dette ikke skjer direkte ved graven, så mener hun altså at dette er greit. 

Noen synspunkter på en slik situasjon?      

Anonymkode: 171f5...f62

Mistet moren min når jeg var 30, og feks at min onkel kom og gikk med meg bort til kirken var en god følelse. Snodig at de ikke ønsker noe støtte fra de nærmeste, men kansje de er en privat og nær familie. Da vil de nok gå i fred. Det kan være at det er noen som har det særskillt vondt i dette, som gjør at de ikke vil ha kondolasjoner. Folk kan bli veldig spesielle på dette med begravelser. I min mening er det rart. Men man lider jo veldig i sorgen. 

Anonymkode: cbd3e...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan man ikke engang ta den nærmeste i hånda og gi en klem? Trenger ikke si noe hvis det ikke er naturlig. Føler det blir så "kaldt"....

Anonymkode: 7a334...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så lurt da? Jeg forstår jo det om noen ikke orker det, men det er faktisk en grunn til at man har denne skikken.

Jeg har mistet moren min. Kondolansene drev meg til å akseptere det vonde som hadde skjedd. Syns det var godt når folk sa det, selv om jeg hadde grått. Jeg følte meg hakket mindre alene i sorgen. Og selv om mange kom og snakket med meg så greide jeg ikke å si så mye annet enn takk. Ingen venter mer enn det.

 

Anonymkode: cbd3e...7b7

Det at mange kom var noe jeg satt pris på. Kondolansen ved graven synes jeg var forferdelg. Hadde nok med meg og mitt, det å ta t del i andres sorg ble for mye. Så skulle gjerne ha sluppet kondolering og hilsing ved gaven. 

Tenker at vi er forskjellige, og MÅ respektere andres ønsker. Altså ikke kondolere dgen begravelsen er.

Anonymkode: 421af...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke engang ta den nærmeste i hånda og gi en klem? Trenger ikke si noe hvis det ikke er naturlig. Føler det blir så "kaldt"....

Anonymkode: 7a334...29c

Men det gjør ikke det for alle. For meg ble det en ekstra byrde. Men derimot oppmøte i kappellet fortalte meg jeg ikke var alene.

Anonymkode: 421af...3b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at vi er forskjellige, og MÅ respektere andres ønsker. Altså ikke kondolere dgen begravelsen er.

 

Ja, absolutt. Moren til TS tar jo feil. 

Anonymkode: cbd3e...7b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...