Gå til innhold

Svigermor har fått slag. Utsette dåpen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn umiddelbart tenker jeg dette er noe du bør ta direkte med foreldrene og ikke hinte så mye, jeg som mann liker i alle fall ikke hinting , det er jo ikke sikkert du heller sitter med hele oversikten over kabalen som skal legges i forhold til dåpen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha kjørt som planlagt. 

Sjansen for at hun ikke orker å være med om man utsetter er fortsatt stor.

Har ikke helt fått med meg om Ts er bestemor eller grandtante til dåpsbarnet. Er hun bestemor, synes jeg det er OK å nevne at utsettelse kan være et alternativ. Om grandtante holder man munn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er mye man kan gjøre for å inkludere en eldre slektning som ikke orker eller er for syk til en hel dag med ståhei. Det viktigste er vel akkurat det - inkluderingen? Synes fremdeles noe av det fineste jeg har opplevd var min unge venninne som besøkte sin sengeliggende oldemor på sykehjemmet på bryllupsdagen sin iført brudekjole og "full pynt" og det ble selvsagt tatt bilde av det. En annen bekjents forelder deltok i rullestol iført treningsbukser og flip-flops på sitt barns runde dag og døde tre måneder etterpå. 

Man må ikke gjøre verden så stiv og firkantet at den stopper helt opp fordi alt ikke kan bli slik som opprinnelig planlagt. Finn en måte å inkludere den syke på - enten det er transport til og fra kirken, til og fra selskapet eller besøk av mor-far-dåpsbarn på hjemmet slik at den syke kan få delta på det premisset som eksisterer den dagen. Det kan bli et like flott minne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at hun kan synes det er leit å ikke få være med. Dato for dåp ble bestemt litt på grunn av at det er flere bursdager rundt samme dato, og noen bor ikke i Norge. Men om de utsetter par måneder tror jeg likevel de andre har mulighet til å delta selv om det ikke blir rundt alle bursdagene i familien. Hun er over åtti år, og jeg synes man skal ta hensyn. Nå har jeg sendt en melding og spurt om de kan undersøke om hun kan være med, uten å nevne at de kan utsette dåpen. De er voksne og bør klare tenke selv. Ba de snakke med min svigersøster og høre. 

Ts

Anonymkode: 894ff...5c9

Hva med de som har bestilt flybilett?

Anonymkode: 04ee1...35f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som har bestilt flybilett?

Anonymkode: 04ee1...35f

Virker som TS ikke synes det er så nøye med dem. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kan jeg ikke nevne at jeg gjerne vil ha oldemor med? Hvorfor skal alle holde munn? 

Det er det jeg prøver å få frem, overfor foreldrene har jeg holdt en forsiktig tone i meldingen. De skal besøke oldemor i dag. 

Ts

Anonymkode: 894ff...5c9

Du kan nevne at det hadde vært koselig at hun  blir med, men ikke foreslå å flytte dåpen. Spesielt mtp at det allerede er tatt masse hensyn. 

Anonymkode: a0676...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det din unge? Om ikke ville jeg holdt munn.

Anonymkode: a0676...b12

Det er mormoren, ikke fienden.... Er lov av familie å ønske at alle er med/komme med forslag?!? 

Anonymkode: 927ac...c46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bestemmer da ikke en dritt ang.andres dåp..

Anonymkode: c5b43...468

Seriøs?? Hvem er du? 

Anonymkode: 927ac...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mormoren, ikke fienden.... Er lov av familie å ønske at alle er med/komme med forslag?!? 

Anonymkode: 927ac...c46

Det er stor forskjell på å si at det hadde vært fint at hun er med enn å foreslå å flytte en dåp 2 uker unna. Det ene er koselig, det andre invaderende.

Anonymkode: a0676...b12

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Catalina Culès skrev:

Selvfølgelig utsetter du dåpen.

Jeg synes ikke det er noe selvfølgelig. Det er antakelig bedt mange andre gjester som har holdt av dagen og lagt planer for å kunne delta. En dåp er ikke en SÅ stor dag at det er nødvendig å utsette den fordi svigermor kanskje ikke kan være med hele dagen.

Anonymkode: bd31c...b96

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er noe selvfølgelig. Det er antakelig bedt mange andre gjester som har holdt av dagen og lagt planer for å kunne delta. En dåp er ikke en SÅ stor dag at det er nødvendig å utsette den fordi svigermor kanskje ikke kan være med hele dagen.

Anonymkode: bd31c...b96

Jeg tenker også at for de som syns dåp er såpass viktig er det  også viktig at den er så tidlig som mulig 

Anonymkode: a0676...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dagen skal gå som planlagt, så kan dere heller forsøke å inkludere din svigermor hvis det er mulig. F.eks at hun kan bli med i kirken hvis hun helst vil det, både kirke og selskap om hun orker, eller foreldre og dåpsbarn kan besøke henne i løpet av dagen. Det er ingen garanti for at hun er bedre om noen måneder, og da kan det godt være andre familiemedlemmer som ikke har råd til å komme om de må bestiller flybilletter en gang til (ikke alle billetter som kan endres). Det er hyggelig av deg å ønske at alle skal med, men noen ganger skjer det uforutsette ting som gjør at ting ikke helt blir som planlagt.

Og så er det det som er rudt sykdommen. Hvis hun er lammet i halve kroppen og snakker dårlig, hvordan er det da f.eks med muligheten for å spise og drikke? Har hun svelgvansker? Må hun ha hjelp ved måltid? Har hun neglekt som kan bli vanskelig? Hvordan er det med kontinens, bruker hun bleie? Trenger hun hjelp til å skifte denne eller gå på toalettet i besøk? Er det en plan for hvem som skal hjelpe henne med det? Er toalettet/lokalet tilrettelagt? Det er ingen garanti for at slike ting kommer seg og man blir selvhjulpen selv om hun er på rehabilitering, det kan være hun er like hjelpetrengende om noen måneder som nå. Det er kanskje enda mer sårt å innse at deltagelse blir vanskelig om noen måneder når det ikke har gått nok fremover enn nå, når hun kan tenke at hun har en sjans til å bli bedre. Realiteten er nemlig at selv om mange har fremgang på rehabilitering, er det de færreste som er tilbake til den de var før slaget når rehabiliteringen er over. Akkurat det virker det ikke helt som om du har tenkt på. 

Anonymkode: 3b9e9...c99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Det er mye man kan gjøre for å inkludere en eldre slektning som ikke orker eller er for syk til en hel dag med ståhei. Det viktigste er vel akkurat det - inkluderingen? Synes fremdeles noe av det fineste jeg har opplevd var min unge venninne som besøkte sin sengeliggende oldemor på sykehjemmet på bryllupsdagen sin iført brudekjole og "full pynt" og det ble selvsagt tatt bilde av det. En annen bekjents forelder deltok i rullestol iført treningsbukser og flip-flops på sitt barns runde dag og døde tre måneder etterpå. 

Man må ikke gjøre verden så stiv og firkantet at den stopper helt opp fordi alt ikke kan bli slik som opprinnelig planlagt. Finn en måte å inkludere den syke på - enten det er transport til og fra kirken, til og fra selskapet eller besøk av mor-far-dåpsbarn på hjemmet slik at den syke kan få delta på det premisset som eksisterer den dagen. Det kan bli et like flott minne det.

Etter som jeg skjønte på TS så skulle foreldrene til dåpsbarnet på besøk til oldemoren i dag, så det kan godt være at de tenker slik som du gjør, eller faktisk avtaler direkte med oldemoren hva de skal gjøre, er jo ikke sikkert hun er umyndiggjort enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det burde være uproblematisk å snakke om dette, og lufte med foreldrene hva de tenker om saken. 

Men det er jo mange hensyn å ta. Har andre gjester ordnet seg fri, bestilt flybilletter etc? Er lokaler booket og det følger kostnader med å bytte dato? Vil dåpsbarnet vokse ut av dåpskjolen? Er det lett å få ny dato med kirken? Man kan jo ikke bare ta hensyn til en person dessverre, dersom det går ut over mange andre. 

Så er det vel dessverre slik at noen ganger går man glipp av ting. Det er kjempedumt, men ikke alltid praktisk mulig å unngå. Kan oldemor involveres på annet vis? Kan man ikke sette på dåpsbarnet kjolen dagen etter eller noe, og dra på besøk? Det finnes muligheter! 

Anonymkode: b550b...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlyse på to ukers varsel, med tilreisende utenlandske gjester og lage masse styr og ekstra arbeid for alle involverte for at oldemor kanskje skal kunne værer til stede? Beklager, men det hadde faktisk vært fullstendig uaktuelt. Jeg skjønner at oldemor gjerne vil, men her mener jeg hensynet til de mange må trumfe hensynet til den ene (og hvis hun er noenlunde klar i hodet skjønner hun det selv også). 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Daria skrev:

Avlyse på to ukers varsel, med tilreisende utenlandske gjester og lage masse styr og ekstra arbeid for alle involverte for at oldemor kanskje skal kunne værer til stede? Beklager, men det hadde faktisk vært fullstendig uaktuelt. Jeg skjønner at oldemor gjerne vil, men her mener jeg hensynet til de mange må trumfe hensynet til den ene (og hvis hun er noenlunde klar i hodet skjønner hun det selv også). 

Så enig. Dette går inn under livets gang/realiteter, sånn jeg ser det. 

Anonymkode: c1859...d2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må jeg si meg enig. Jeg har en mor som alltid skal legge seg oppi og ha en finger med i de fleste anledninger som dåp, konfirmasjoner, brylluper og ellers andre anledninger. Hun har passert 70, så hun har dirigert en stund. Også legger hun masse energi i disse anledningene og styrer værre, for så å klage over hvor sliten hun er.

Ta, jeg synes du skal respektere foreldrene til dåpsbarnet og la de kjøre sitt løp som de ønsker. Du sier at du sikkert både må bake og hjelpe til med koldtbord, men det gir deg ingen rett til å overstyre dåpen. Jeg antar at du også får hjelp tilbake når du trenger det, så du trenger ikke å bli så snurt. 

Anonymkode: 25309...f14

Jeg har bare nevnt muligheten for at oldemor kan være med. Det var greit å gjøre før de dro på besøk. De fikk snakket med de som jobber der. Jeg er ikke snurt, som du kaller det. 

19 timer siden, Brunello skrev:

Jeg ville ha kjørt som planlagt. 

Sjansen for at hun ikke orker å være med om man utsetter er fortsatt stor.

Har ikke helt fått med meg om Ts er bestemor eller grandtante til dåpsbarnet. Er hun bestemor, synes jeg det er OK å nevne at utsettelse kan være et alternativ. Om grandtante holder man munn.

Jeg er bestemor. Svigermor er oldemor til barnet. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nevne at det hadde vært koselig at hun  blir med, men ikke foreslå å flytte dåpen. Spesielt mtp at det allerede er tatt masse hensyn. 

Anonymkode: a0676...b12

Jeg har gjort det. Det med flybilletter tenkte jeg faktisk ikke på.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at for de som syns dåp er såpass viktig er det  også viktig at den er så tidlig som mulig 

Anonymkode: a0676...b12

De er ikke kristne. Dåp er mer som en tradisjon for dem og det er ikke av hensyn til mitt syn. 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dagen skal gå som planlagt, så kan dere heller forsøke å inkludere din svigermor hvis det er mulig. F.eks at hun kan bli med i kirken hvis hun helst vil det, både kirke og selskap om hun orker, eller foreldre og dåpsbarn kan besøke henne i løpet av dagen. Det er ingen garanti for at hun er bedre om noen måneder, og da kan det godt være andre familiemedlemmer som ikke har råd til å komme om de må bestiller flybilletter en gang til (ikke alle billetter som kan endres). Det er hyggelig av deg å ønske at alle skal med, men noen ganger skjer det uforutsette ting som gjør at ting ikke helt blir som planlagt.

Og så er det det som er rudt sykdommen. Hvis hun er lammet i halve kroppen og snakker dårlig, hvordan er det da f.eks med muligheten for å spise og drikke? Har hun svelgvansker? Må hun ha hjelp ved måltid? Har hun neglekt som kan bli vanskelig? Hvordan er det med kontinens, bruker hun bleie? Trenger hun hjelp til å skifte denne eller gå på toalettet i besøk? Er det en plan for hvem som skal hjelpe henne med det? Er toalettet/lokalet tilrettelagt? Det er ingen garanti for at slike ting kommer seg og man blir selvhjulpen selv om hun er på rehabilitering, det kan være hun er like hjelpetrengende om noen måneder som nå. Det er kanskje enda mer sårt å innse at deltagelse blir vanskelig om noen måneder når det ikke har gått nok fremover enn nå, når hun kan tenke at hun har en sjans til å bli bedre. Realiteten er nemlig at selv om mange har fremgang på rehabilitering, er det de færreste som er tilbake til den de var før slaget når rehabiliteringen er over. Akkurat det virker det ikke helt som om du har tenkt på. 

Anonymkode: 3b9e9...c99

Alt dette har jeg ikke tenkt over, men tror lokalet er tilrettelagt. Det er snakk om at en i hennes familie vil ta ansvaret hvis hun kommer til dåpen. Det med at det vil virke mer sårt senere hvis hun ikke har stor fremgang er et viktig poeng.

Overskriften i innlegget kom kanskje litt feil ut. Jeg har ikke tenkt å overkjøre foreldrenes valg, og må gjenta at jeg ikke har foreslått at de utsetter dåpen. Det var noe jeg tok opp i denne tråden til noens store ergrelse. 

Ts

Anonymkode: 894ff...5c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at hun kan synes det er leit å ikke få være med. Dato for dåp ble bestemt litt på grunn av at det er flere bursdager rundt samme dato, og noen bor ikke i Norge. Men om de utsetter par måneder tror jeg likevel de andre har mulighet til å delta selv om det ikke blir rundt alle bursdagene i familien. Hun er over åtti år, og jeg synes man skal ta hensyn. Nå har jeg sendt en melding og spurt om de kan undersøke om hun kan være med, uten å nevne at de kan utsette dåpen. De er voksne og bør klare tenke selv. Ba de snakke med min svigersøster og høre. 

Ts

Anonymkode: 894ff...5c9

Nei, synes ikke de skal utsette en planlagt dåp med familie som flyr inn fra utlandet. I overskriften kunne det tyde på at det var dåpsbarnets bestemor som var syk, men det er altså oldemor på over 80. 

Synes ikke du bør be dem endre dato. I stedet kan de be oldemor på en koselig liten samenkomst en søndag senere når hun er bedre. Spise kake og ha en rolig dag sammen. 

Anonymkode: 11605...d63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 14.31, AnonymBruker skrev:

De med rehabiliteringspotensiale, altså de som sendes fra slagposten til en rehabiliteringsavdeling kommer seg relativt raskt. Hadde det ikke vært rehabiliteringspotensiale, enten det er en pasient på 80 år eller 65 år, hadde sykehjem vært neste stopp. Nå vet ikke jeg med deg, men min erfaring med slagpasienter (jobber på rehabiliteringsavdeling) er at de som kommer dit, kommer seg ganske bra. Noen få har lite eller ingen forbedring, uavhengig av alder, men de aller fleste blir mye bedre, også 80-åringene. 

Anonymkode: 28e38...7e6

Men de praktiseres ikke slik overalt. På mange sykehjem (kanskje særlig på bygdene) har de en egen rehabiliteringsavdeling. Der kommer det all slags pasienter, døende kreftpasienter, slagrammende, kolspasienter osv. At de får plass på rehabilitering sier ingenting om deres rehabiliteringspotensiale. Men TS har kanskje fått noe informasjon om dette fra leger eller sykepleiere. 

Ellers må jeg si at jeg hadde ønsket at de hadde gjenomført dagen som planlagt, om det var meg som var syk. De er mange hensyn og ta, og jeg ville ikke stått i veien og lagt styr og bry fordi jeg var syk. Hadde da satt mer pris på å blitt bedt på besøk i ettertid i mer rolige omgivelser. TS skriver og at alles barn skal være med i dåpen. En dag fullt av folk, med mye som skjer kan være fryktelig slitsomt for en slagrammet. Man har lite krefter og blir fort utmattet. Hadde de utsatt for hennes skyld hadde de jo lagt et veldig press på at oldemor må delta  i den utsatte dåpen. Blir jo vanskelig for henne å si hun ikke orker, når TS har fått de til å lage så mye styr på hennes vegne?

Anonymkode: 11605...d63

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i omsorgsboliger, men tror det er ganske likt på rehab på sykehjemmet mtp å tilrettelegge.

Dere vet jo ikke hvor lang tid hun vil trenge med rehab, ei heller om hun blir noe bedre etter rehab. Synes derfor dåpen skal gå sin gang, også får svigermor være med de timene hun orker. Det er ikke sikkert at hun orker så mange timene. 

En annen ting er at det er vel en dåpskjole som skal passe? 

Anonymkode: 25309...f14

Enig i det med dåpskjolen. 

Så er det også slik at hele gjestelisten ikke skal måtte vike for 1 person. Det er også en oldemor og ikke far eller mor. Så jeg ville latt dåpen være på satt dato. 

Folk har planlagt reise og sikkert kjøp flybilletter og diverse, så da synes jeg det er respektløst overfor dem å skal endre alle planene deres kun pga 1 person. 

Vi kan ikke alltid tilrettelegge for alle, noen vil det gå utover og sånn er det bare. Samtidig er det bare en dåp og ikke er bryllup, så det er ikke verdens undergang å ikke få med seg. 

 

Anonymkode: 64f7e...f6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...