Gå til innhold

Begynne i barnehage når baby er 9 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på 7 uker. Min permisjon går ut 1 august(har da også tatt ut ferie) Min mann kan ikke ta ut pappaperm sier han, da han ikke har noen til å ta over jobben den perioden han er vekke(leder med mye kundekontakt) Han vil rett og slett ikke ta ut pappaperm. Heller ikke gradert. Han er på jobb fra 06-18 veldig mange dager, og mener hele karrieren blir ødelagt hvis han er borte. 

Vi har ikke mulighet til at jeg tar ulønnet perm heller. Jeg er så fortvilet, for dette betyr at datteren min må i barnehagen når hun er 9 mnd! Skulle vel tenkt på dette før vi fikk barn, men jeg hadde aldri trodd at han skulle mene jobben betyr mere enn henne. Og oss.

Noen råd eller erfaringer?

Anonymkode: 2732b...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehm, usikker på om de kan begynne når de er 9 mnd? Noen kommunale bhg har en regel på at barne skal fylle ett år den mnd de begynner:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man i det hele tatt barnehageplass til 9 mnd små barn?

Anonymkode: 04a59...9c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 9mnd kan man få plass, men ikke alle barnehager som tar imot så små barn. Så sjekk det før dere søker plass. Foreslår at dere snakker litt hjemme om hva som er deres prioriteringer, hva som er viktig for dere her i livet. Som du skriver burde dere ha snakket om dette tidligere.

Anonymkode: 7c5e2...ccf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han selvstendig næringsdrivende? Måten du skriver på gjør at jeg tenker at han er ansatt i et firma. Det er nok et problem at endel mennesker tror de er uerstattelige i arbeidslivet, men ikke innser at det er i familielivet de faktisk er uerstattelige. Jeg ville nok prøvd å snakke med han mer- spesielt for å prøve å få han til å ta ut gradert perm. Hvis ikke ville jeg iallefall ha bedt han om å ta ferie fra 1.august til 1.september- slik at barnet iallefall er en mnd større.  Selv om det betyr at dere ikke får ferie sammen dette året. 

Anonymkode: dae81...452

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt mellomste barn begynte i barnehage da hun var 9 mnd. Vi kjente barnehagen fra før pga storebror gikk der, så var sikker på at hun ville ha de fint der. Tilvenning gikk fint, og når barna er 9 mnd sover de jo ganske mye i løpet av dagen. Jeg leverte henne kl 0730, hun la seg 0830 og sov til 1030. Så opp å spise, leke litt og så sov hun igjen fra 1300-1500. Jeg hentet 1530/1600. Reell tid i bhg blir da 4 t. Hvor hun sover hadde jo ikke noe å si. Hun lekte jo ikke så mye med de andre barna og hadde en rytme som ikke fulgte resten av avdelingen, men de voksne var veldig flinke til å tilpasse seg hennes behov. 

For oss gikk det veldig fint å sende en 9 mnd gammel baby i bhg, men jeg ville ikke sendt henne til hvilken som helst bhg. Sjekk litt rundt og snakk med de forskjellige barnehagene.

og helt ærlig; hvis mannen din bare ikke har lyst til å ta pappaperm ville jeg klikka i vinkel om jeg var deg. Og egentlig synes jeg han burde finne en løsning på det og ikke du. Han løper fra sitt ansvar, og du sitter igjen med skyldfølelse. Det er ikke greit!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke funnet meg i at far synes jobben er viktigere enn barn. Hvis han i tillegg jobber 6-18 hver dag kan han like greit flytte ut når dere har baby. Han kommer jo ikke til å mye tid med baby og kommer til å bli plaget hvis baby våkner på natten. 

Min venninne måtte sende sin i barnehage 9 mnd gammel, men hun var alenemor. Vel, i praksis er du ikke langt fra alenemor selv. Det går nok bra.

Anonymkode: c3c9a...f05

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 8 måneder på deg til å spare sammen penger, så du kan ta en måned eller to til med ulønnet permisjon. Da er babyen 11 mnd istedet for 9. Med kontantstøtte og barnetrygd + oppsparte penger burde det vel gå om dere innstiller dere på å kanskje droppe sommerferieturen det året etc og leve sparsommelig de to mnd du har ulønnet permisjon?

Anonymkode: 4eace...282

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har 8 måneder på deg til å spare sammen penger, så du kan ta en måned eller to til med ulønnet permisjon. Da er babyen 11 mnd istedet for 9. Med kontantstøtte og barnetrygd + oppsparte penger burde det vel gå om dere innstiller dere på å kanskje droppe sommerferieturen det året etc og leve sparsommelig de to mnd du har ulønnet permisjon?

Anonymkode: 4eace...282

Man får ikke kontantstøtte før barnet er 13 måneder gammel. 

Ts: var jeg deg ville jeg krevd at han tok permisjon, om ikke annet så ihvertfall gradert. Jeg ville også vurdert å flytte hvis han ikke brydde seg nok om dere til å ta ut sine 10/15 uker. 

Anonymkode: 4f667...3e6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere se på om det er mulig å gradere permisjonene deres hvis det er vanskelig å være borte flere uker i slengen? Feks at du i en periode jobber 60% og han 40% eller omvendt? Hvis du har en jobb hvor det er mulig? 

Jeg forstår ikke prioriteringene hans, men det finnes jo løsninger. Ville denne mannen ha barn? 9 måneder er veldig tidlig å starte i barnehage, og et så lite barn legger beslag på mye personale som gir mindre til de andre barna. Jeg har respekt for barnehager som ikke vil ta inn barn under 1 år. 

Anonymkode: cf1e2...690

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt vikariat, men en kolllega skal overflyttes til kontor i en annen landsdel etter sommeren, og jeg har derfor fått tilbud om hennes jobb fra 1 aug. Så jeg kan ikke ta noe ulønnet, da står jeg uten jobb.

Han nekter rett og slett å ta ut perm, mener vi kommer til å slite økonomisk da(jobber i salgsbransjen) fordi han mister kunder og kontrakter. Mye av Lønnings er provisjonsbasert.Jeg kan ikke fatte at ikke jobben kan tilrettelegge... i juli er jobben hans stengt og alle tar ut ferie da, så han kan ikke ta ferie i desember.

Han mener det er helt normalt at fedre ikke kan ta pappaperm. Hvertfall i hans bransje. Skal høre med barnehagene om aldersgrense, håper de ikke tar noen inn før de fyller 1.

ts

Anonymkode: 2732b...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har 8 måneder på deg til å spare sammen penger, så du kan ta en måned eller to til med ulønnet permisjon. Da er babyen 11 mnd istedet for 9. Med kontantstøtte og barnetrygd + oppsparte penger burde det vel gå om dere innstiller dere på å kanskje droppe sommerferieturen det året etc og leve sparsommelig de to mnd du har ulønnet permisjon?

Anonymkode: 4eace...282

Kontantstøtte? Ehm...

Anonymkode: 6f116...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må iallfall søke allerede nå skal du ha sjanse å få plass da i det hele tatt fordi det kan ta litt tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare hatt vikariat, men en kolllega skal overflyttes til kontor i en annen landsdel etter sommeren, og jeg har derfor fått tilbud om hennes jobb fra 1 aug. Så jeg kan ikke ta noe ulønnet, da står jeg uten jobb.

Han nekter rett og slett å ta ut perm, mener vi kommer til å slite økonomisk da(jobber i salgsbransjen) fordi han mister kunder og kontrakter. Mye av Lønnings er provisjonsbasert.Jeg kan ikke fatte at ikke jobben kan tilrettelegge... i juli er jobben hans stengt og alle tar ut ferie da, så han kan ikke ta ferie i desember.

Han mener det er helt normalt at fedre ikke kan ta pappaperm. Hvertfall i hans bransje. Skal høre med barnehagene om aldersgrense, håper de ikke tar noen inn før de fyller 1.

ts

Anonymkode: 2732b...0f9

Kan han jobbe hjemme? Ei venninne har en mann som jobber med det samme og han jobber hjemme når han har "perm"

Anonymkode: 7cf1d...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener han veldig dårlig og jobber mye? I såfall er han nok ikke uerstattelig. 

Uansett de fleste har mulighet til ulønnet perm noen måneder om man sparer opp litt på forhånd, lever nøkternt i perioden det gjelder og ikke har belånt huset over pipa. 

Anonymkode: 4d74e...88c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en baby på 7 uker. Min permisjon går ut 1 august(har da også tatt ut ferie) Min mann kan ikke ta ut pappaperm sier han, da han ikke har noen til å ta over jobben den perioden han er vekke(leder med mye kundekontakt) Han vil rett og slett ikke ta ut pappaperm. Heller ikke gradert. Han er på jobb fra 06-18 veldig mange dager, og mener hele karrieren blir ødelagt hvis han er borte. 

Vi har ikke mulighet til at jeg tar ulønnet perm heller. Jeg er så fortvilet, for dette betyr at datteren min må i barnehagen når hun er 9 mnd! Skulle vel tenkt på dette før vi fikk barn, men jeg hadde aldri trodd at han skulle mene jobben betyr mere enn henne. Og oss.

Noen råd eller erfaringer?

Anonymkode: 2732b...0f9

Må si det høres litt rart ut at mannen din er leder og med så viktige oppgaver at han ikke kan ta perm - samtidig som han ikke tjener bra nok til at du kan ta ut ulønnet permisjon i noen måneder. Da har han virkelig valgt feil jobb!

Anonymkode: 0ada7...785

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde skjedd dersom han plutselig ble syk og ikke kunne jobbe da? Noen måtte jo tatt over arbeidsoppgavene hans da, så hvorfor ikke nå som arbeidsgiver har 8 måneder på seg til å planlegge for fraværet? 

Dersom du hadde hatt en jobb før august ville jo løsningen ha vært at far tok gradert permisjon, men nå går jo ikke det. Helt ærlig så hadde jeg nok meldt flytting fra far og midlertidig (?) flyttet inn hos foreldrene mine slik at du kan overta fars del av permisjonen dersom jeg hadde hatt en mann som ikke så viktigheten av å prioritere familien sin i denne tiden. 

Anonymkode: 1c46a...0b7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han burde skaffe seg en mer familievennlig jobb? Hva når barna blir større og han bare får se dem noen få timer i uka fordi han kommer hjem i det de skal legge seg? Hva når han aldri kan hjelpe barna med lekser? Hva når han ikke kan komme å se på fotballkamp eller være hjelpetrener på håndballen? Foreldremøter? Hva hvis barna blir syke? Hva hvis du eller han blir alvorlig syke?

Anonymkode: c3c9a...f05

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sender ikke en baby på 9 mnd i bhg. 

Ærlig talt. Har han i det hele tatt tenkt til å være en pappa? Og har han tenkt på hvilken utrolig stor arbeidsbelastning han legger på deg? 

Du kunne jo like så gjerne vært alene ned ungen! 

Han nekter å gjøre hva som er best for sitt barn. Det sier ganske mye om en persons omsorgsevner. 

Er han selvstendig næringsdrivende? 

Med så lange arbeidsdager må han være en rævva selger, hvis han har så dårlig lønn at 10-15 uker borte ruinerer dere. 

Gratulerer, du blir i praksis alenemor. For sånn som din mann driter i ungen, kan du banne på at det ikke blir mye hjelp å hente ved sykdom hos deg og barnet, nattevåk, tannfrembrudd, bleieskift, gulpeskift, tidlige morgener, sene kvelder, i helger osv. 

Anonymkode: 00055...6e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...