Gå til innhold

Hva er det mest fornuftige elbilkjøpet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen anbefalinger? Både med tanke på pris, størrelse og hva man faktisk får igjen i forhold til rekkevidde og kjøreegenskaper.

Anonymkode: 6ecb3...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kia Soul. Fantastisk plassutnyttelse, best garanti, god pris, god rekkevidde, pålitelig. 

Anonymkode: f7e01...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan vente på den nye modellen av Kia Soul blir rekkevidden nesten doblet.

Anonymkode: fda43...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har fått opp produksjonen av Model 3 og begynner sannsynligvis å levere disse fra Februar, vil sannsynligvis være gode kjøp.

Endret av prt90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, prt90 skrev:

Tesla har fått opp produksjonen av Model 3 og begynner sannsynligvis å levere disse fra Februar, vil sannsynligvis være gode kjøp.

Men produksjonen av batteri og andre deler ligger fremdeles temmelig langt bak produksjonen av bilene. 

Så hvis du har behov for nye deler, så er du nødt til å vente i mange uker eller måneder.                    

Anonymkode: 8742d...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er det mest fornuftige, men vi bestilte og venter på e-golf

Anonymkode: 5cc9f...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.1.2019 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan vente på den nye modellen av Kia Soul blir rekkevidden nesten doblet.

Anonymkode: fda43...7f1

Akkurat nå er vel situasjonen helt håpløs for nye kjøpere? Skal du ha en elbil i denne klassen så er ventetiden ca. 2 år (ref Kona, Ampera o.l.). Siden Soul 64 kWh ikke er tilsalg før sommeren så kan du dermed risikere å vente i 2 1/2 år før du får den.

Ryktene skal ha det til at neste uke så blir 60 kWh Leaf lagt ut offisielt. Erfaringsmessig er leveringstiden på Norges mest solgte elbilmodell mye kortere enn USA eller ASIA biler.

Anonymkode: 8598d...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ioniq bør også nevnes. Såpass effektiv at rekkevidden tangerer Leaf 40kwh (Leaf2). Ioniq har bare 28 kWh.

+Mye utstyr til prisen.

Anonymkode: 8aeb1...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 0.39, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er vel situasjonen helt håpløs for nye kjøpere? Skal du ha en elbil i denne klassen så er ventetiden ca. 2 år (ref Kona, Ampera o.l.). Siden Soul 64 kWh ikke er tilsalg før sommeren så kan du dermed risikere å vente i 2 1/2 år før du får den.

Ryktene skal ha det til at neste uke så blir 60 kWh Leaf lagt ut offisielt. Erfaringsmessig er leveringstiden på Norges mest solgte elbilmodell mye kortere enn USA eller ASIA biler.

Anonymkode: 8598d...5ad

Hvis ryktene stemmer vil heller ikke den nye 60kwh utgaven ha væskekjølt batteri. Så er redd rapidgate problemene vil vedvare.

Anonymkode: 8aeb1...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk først over hvor langt du trenger å kjøre, og lademulighetene dine. Jeg har en E-up. Den er liten, lettkjørt, men går nok ikke så langt på ladingen som de fleste andre elbiler. Men til daglig bruk litt hit og dit, er den super. Og faktisk får jeg en god del inn i den når jeg legger ned baksetene (som er helt forferdelig trange å sitte i, så er dere mer enn 2 glem det :) ). Det jeg liker ekstra godt med den, er størrelsen. Jeg kommer frem over alt ! 

Anonymkode: 0543c...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 3.42, AnonymBruker skrev:

Hvis ryktene stemmer vil heller ikke den nye 60kwh utgaven ha væskekjølt batteri. Så er redd rapidgate problemene vil vedvare.

Anonymkode: 8aeb1...b94

Nissan har "løst" rapidgateproblemet nå med software. Nå lar de batteriene koke på enda høyere temperaturer under lading slik at det skal gå fortere. Synd for levetiden, men har man dårlig tid så..

Anonymkode: 8598d...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 3.42, AnonymBruker skrev:

Hvis ryktene stemmer vil heller ikke den nye 60kwh utgaven ha væskekjølt batteri. Så er redd rapidgate problemene vil vedvare.

Anonymkode: 8aeb1...b94

Jeg har Nissan Leaf 40, og dette er jo et kjent problem, men spørsmålet om det er et problem for folk flest?

Jeg kjører sjelden lenger enn at jeg maks trenger å hurtiglade én gang om dagen, det går helt fint. Det gjorde iallfall det i sommer, med rekordvarme i Norge. 

Som noen nevnte over her, hva som passer deg, er avhengig av ditt behov og din lommebok. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 4525a...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Nissan Leaf 40, og dette er jo et kjent problem, men spørsmålet om det er et problem for folk flest?

Jeg kjører sjelden lenger enn at jeg maks trenger å hurtiglade én gang om dagen, det går helt fint. Det gjorde iallfall det i sommer, med rekordvarme i Norge. 

Som noen nevnte over her, hva som passer deg, er avhengig av ditt behov og din lommebok. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: 4525a...65b

Den samme analogien kan man bruke på biler som ikke har hurtiglading i det hele tatt. F.eks el-varebilen til Renault: Kangoo - denne leveres også som 5 seters familiebil. Den har en rekkevidde på ca 200km på sommeren. Trenger folk flest noe mer? Er det noen gode grunner for at folk skulle ta til takke med en Kangoo, når Nissan leverer tilsvarende varebil/maxi MED hurtiglading?

En elbil kjøpes ofte som bil nr 2, men blir fort oppgradert til bil nr 1. Når da hurtiglademulighetene er dårlige, eller helt fraværende, har man gjort et dårlig kjøp. Uansett om man 90% av året bruker bilen til jobbpendling godt innenfor rekkevidden en hjemmelading gir.

Forresten gikk det som jeg fryktet med Leaf 60kwh. Nissan beholder passiv kjøling av batteripakken også på denne. Det er det man kaller å ta en spansk en på godt norsk.

Anonymkode: 8aeb1...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Ioniq, og er superfornøyd med den. Pendler over 7 mil hver dag, nå på vinteren (Trøndelag) lader jeg annenhver dag. Jeg kjøpte denne pga at jeg ville ha en som så ut som en normal bil, ikke en liten kasse som lyser elbil på lang vei. Jeg ville også ha en som lader hurtig, og som er forholdsvis romslig innvendig.

 

Anonymkode: 37d93...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kia Soul

2. Nissan Leaf

3. Hyundai Ionic

Vi har to elbiler, og ingen av disse som jeg nevner. For det er f.eks ikke like mye kjøreglede i Leaf som det er i i3. Men mitt inntrykk er at det er disse som gir mest for pengene :)

Anonymkode: f2ec2...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Den samme analogien kan man bruke på biler som ikke har hurtiglading i det hele tatt. F.eks el-varebilen til Renault: Kangoo - denne leveres også som 5 seters familiebil. Den har en rekkevidde på ca 200km på sommeren. Trenger folk flest noe mer? Er det noen gode grunner for at folk skulle ta til takke med en Kangoo, når Nissan leverer tilsvarende varebil/maxi MED hurtiglading?

En elbil kjøpes ofte som bil nr 2, men blir fort oppgradert til bil nr 1. Når da hurtiglademulighetene er dårlige, eller helt fraværende, har man gjort et dårlig kjøp. Uansett om man 90% av året bruker bilen til jobbpendling godt innenfor rekkevidden en hjemmelading gir.

Forresten gikk det som jeg fryktet med Leaf 60kwh. Nissan beholder passiv kjøling av batteripakken også på denne. Det er det man kaller å ta en spansk en på godt norsk.

Anonymkode: 8aeb1...b94

Som jeg sier, alle må se på sitt behov. Før jeg kjøpte elbil, hadde jeg aldri kjørt lenger med bensinbilen enn det min elbil klarer. Derfor har jeg ikke noe som helst behov for å legge enn 200 000-300 000 ekstra for en med lenger rekkevidde. Bilen min passer mitt behov. Og om jeg skulle finne på å kjøre lenger en gang i året, så får jeg bite i det sure eplet og leie en bil, da. 

Anonymkode: 4525a...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.1.2019 den 17.22, prt90 skrev:

Tesla har fått opp produksjonen av Model 3 og begynner sannsynligvis å levere disse fra Februar, vil sannsynligvis være gode kjøp.

Men ganske dyre ennå. Når SR-modellen kommer til høsten blir det andre boller, forventet pris fra ca. 320k inkl. vinterdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, -jk- skrev:

Men ganske dyre ennå. Når SR-modellen kommer til høsten blir det andre boller, forventet pris fra ca. 320k inkl. vinterdekk. 

Også her vil nok Tesla levere de påkostede versjonene først, dvs 4WD, premium interiør, luftfjæring.. ? osv
En ribbet SR RWD må man vente på til 2020 tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Også her vil nok Tesla levere de påkostede versjonene først, dvs 4WD, premium interiør, luftfjæring.. ? osv
En ribbet SR RWD må man vente på til 2020 tipper jeg.

De dyre modellene er de i full gang med å levere, det kommer store mengder til Norge (flere tusen biler) i februar og mars. 

De første SR-modellene er ventet å ankomme Europa til høsten. Muligens får vi en MR-modell i mellomtiden, slik som i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...