Gå til innhold

Varig vekttap er umulig, bare å gi opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vanlig fyr
11 minutter siden, Thyra said:

Nei, man må ikke være mett hele tiden. Men å være sulten hele tiden er heller ikke godt. 

Nei godt trenger det ikke være, men det er heller ikke allverden og det er vel kanskje det som er noe av poenget mitt, selv om jeg ordlegger meg på en klumsete måte.

edit:

Quote

Grunnen til at mange legger på seg når de blir eldre, er at forbrenningen ofte går ned. Mange blir også mindre aktive. Og mange kvinner legger på seg pga hormonendringer i overgangsalderen. 

Forbrenningen går ned fordi kvinner får hormonendringer og menn får redusert testosteronnivå, og hvis man i tillegg sitter mye stille så må man jo spise mindre selv om det betyr å føle seg mer sulten.  

Endret av Vanlig fyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere. Men fellestrekket er livsstilsendring. Og at utgangspunktet var ganske dårlig, det vil si null aktivitet og dårlige kostholdsvalg. Blant annet ei venninne som gikk fra å spise så mye sjokolade hun ville til å ikke spise søtt - det var 10kg ned, som fortsatt er borte 12 år senere. Gikk selv ned 5kg (ikke overvektig i utgangspunktet) for 8 år siden da jeg endelig fikk struktur på treningen. 

Anonymkode: a0686...bca

Droppa ned 8 kg da jeg sluttet med sukker. Man skal være litt obs der ja!

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Overvekt er ikke en forbannelse som rammer de overvektige, det er selvpåført.

Anonymkode: 007ee...ea3

Hva med overvekt blant barn? Barnefedme? 

Anonymkode: a6f2c...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 140 kilo og slanket meg på egen hånd ned til 72 kilo. Altså et vekttap på 70 kilo. For å holde vekten måtte jeg legge  meg på rundt tusen kcal og da kunne jeg ikke skeie ut på lørdagene. Skulle jeg skeie ut , måtte jeg legge meg så lavt som 800 kcal for å holde vekten i hverdagene. Det sier seg selv at jeg HELE tiden gikk sulten. Kroppen vil HELE tiden forsøke å komme seg opp ti den største vekten den har hatt og det fikk jeg virkelig erfare. I tillegg må vi som har vært ekstremt overvektige, ligge veeeeldig lavt i kaloriinntak for i det hele tatt å holde vekten. 

Vi som har vært ekstrem overvektig må ligge på dette lave hele tiden for å holde vekten. Er jo faktisk et under at vi klarer det! 

 

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/2014/04/derfor-er-det-sa-vanskelig-holde-vekta

Anonymkode: 8cea3...232

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Var 140 kilo og slanket meg på egen hånd ned til 72 kilo. Altså et vekttap på 70 kilo. For å holde vekten måtte jeg legge  meg på rundt tusen kcal og da kunne jeg ikke skeie ut på lørdagene. Skulle jeg skeie ut , måtte jeg legge meg så lavt som 800 kcal for å holde vekten i hverdagene. Det sier seg selv at jeg HELE tiden gikk sulten. Kroppen vil HELE tiden forsøke å komme seg opp ti den største vekten den har hatt og det fikk jeg virkelig erfare. I tillegg må vi som har vært ekstremt overvektige, ligge veeeeldig lavt i kaloriinntak for i det hele tatt å holde vekten. 

Vi som har vært ekstrem overvektig må ligge på dette lave hele tiden for å holde vekten. Er jo faktisk et under at vi klarer det! 

 

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/2014/04/derfor-er-det-sa-vanskelig-holde-vekta

Anonymkode: 8cea3...232

Bra jobba!

giphy.gif.f0ab11d976db5018d6449b476fe5f23d.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har gått opp og ned i vekt minst 20 ganger i løpet av livet mitt. Og nå er jo forbrenningen helt ødelagt. Så lykke til nå.

Har og spurt legen min om hjelp flere ganger, men det er ikke hjelp og få, da jeg ikke er overvektig nok. Har bmi på 32. 

Vet faktisk ikke om jeg kjenner noen, som har gått ned i vekt, som har holdt seg der i mer enn 5 år. 

Anonymkode: 6dc7f...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har gått opp og ned i vekt minst 20 ganger i løpet av livet mitt. Og nå er jo forbrenningen helt ødelagt. Så lykke til nå.

Har og spurt legen min om hjelp flere ganger, men det er ikke hjelp og få, da jeg ikke er overvektig nok. Har bmi på 32. 

Vet faktisk ikke om jeg kjenner noen, som har gått ned i vekt, som har holdt seg der i mer enn 5 år. 

Anonymkode: 6dc7f...bc8

Her tror jeg at du er inne på noe helt essensielt. Nemlig ødelagt forbrenning. Og personen over deg, som gikk ned 70 kg, understreker jo nettopp dette. Etter at forbrenningen er ødelagt, så må man ligge på rundt 800 kalorier for å holde vekten. Det er jo umenneskelig. Respekt til deg som har klart det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://forskning.no/mat-og-helse-hormoner-overvekt/2012/08/lavkarbo-ga-hoyere-forbrenning

Omtaler denne: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/1199154

"Effects of Dietary Composition on Energy Expenditure During Weight-Loss Maintenance"

 

I tillegg har man:

https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4583

"Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial"

 

 

https://idmprogram.com/difference-calorie-restriction-fasting-fasting-27/

 

Anonymkode: 01bcb...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var 140 kilo og slanket meg på egen hånd ned til 72 kilo. Altså et vekttap på 70 kilo. For å holde vekten måtte jeg legge  meg på rundt tusen kcal og da kunne jeg ikke skeie ut på lørdagene. Skulle jeg skeie ut , måtte jeg legge meg så lavt som 800 kcal for å holde vekten i hverdagene. Det sier seg selv at jeg HELE tiden gikk sulten. Kroppen vil HELE tiden forsøke å komme seg opp ti den største vekten den har hatt og det fikk jeg virkelig erfare. I tillegg må vi som har vært ekstremt overvektige, ligge veeeeldig lavt i kaloriinntak for i det hele tatt å holde vekten. 

Vi som har vært ekstrem overvektig må ligge på dette lave hele tiden for å holde vekten. Er jo faktisk et under at vi klarer det! 

 

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/2014/04/derfor-er-det-sa-vanskelig-holde-vekta

Anonymkode: 8cea3...232

Dette tror jeg ikke noe på. Ja, det er riktig at man har lavere forbrenning etter å ha gått ned i vekt, men det er ikke sant at man må ligge på 800 kcal for å ikke gå opp i vekt. Nå vet ikke jeg om du er mann eller kvinne eller hvor gammel du er, men jeg tror du fint kan ligge på 15-1700 kcal uten å gå opp i vekt, selv etter et stort vektap, i hvert fall hvis du trener tre ganger i uka.  

Anonymkode: f0ef3...4f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har gått opp og ned i vekt minst 20 ganger i løpet av livet mitt. Og nå er jo forbrenningen helt ødelagt. Så lykke til nå.

Har og spurt legen min om hjelp flere ganger, men det er ikke hjelp og få, da jeg ikke er overvektig nok. Har bmi på 32. 

Vet faktisk ikke om jeg kjenner noen, som har gått ned i vekt, som har holdt seg der i mer enn 5 år. 

Anonymkode: 6dc7f...bc8

Det er ikke noe heter ødelagt forbrenning. Du kan rett og slett ikke ødelegge forbrenningen - det er bare tull.

Ikke gi opp, prøv i hvert fall å holde den vekten du er på nå. 

Anonymkode: f0ef3...4f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe heter ødelagt forbrenning. Du kan rett og slett ikke ødelegge forbrenningen - det er bare tull.

Ikke gi opp, prøv i hvert fall å holde den vekten du er på nå. 

Anonymkode: f0ef3...4f0

Nei, for alle har prikk lik forbrenning, den er lik jele livet, og absolutt ingenting kan påvirke den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. Ja, det er riktig at man har lavere forbrenning etter å ha gått ned i vekt, men det er ikke sant at man må ligge på 800 kcal for å ikke gå opp i vekt. Nå vet ikke jeg om du er mann eller kvinne eller hvor gammel du er, men jeg tror du fint kan ligge på 15-1700 kcal uten å gå opp i vekt, selv etter et stort vektap, i hvert fall hvis du trener tre ganger i uka.  

Anonymkode: f0ef3...4f0

Det er ikke først og fremst kalorimengden, men den metabolske effekten av kalorikilden, altså fett, protein, karboh., som er avgjørende her. 

Anonymkode: 01bcb...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har gått opp og ned i vekt minst 20 ganger i løpet av livet mitt. Og nå er jo forbrenningen helt ødelagt. Så lykke til nå.

Har og spurt legen min om hjelp flere ganger, men det er ikke hjelp og få, da jeg ikke er overvektig nok. Har bmi på 32. 

Vet faktisk ikke om jeg kjenner noen, som har gått ned i vekt, som har holdt seg der i mer enn 5 år. 

Anonymkode: 6dc7f...bc8

https://betterhumans.coach.me/why-caloric-restriction-fails-9dc18fe9cf23

 

https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt 

Anonymkode: 01bcb...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 40 + kg for 6-7 år siden. Har lagt på meg noen kilo, men anser det mer som at kroppen har stabilisert seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke umulig, men man må endre livsstil.

Det er DET som er vanskelig, ikke kosthold.

Anonymkode: cd384...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hører jeg stadig om, og jeg har venner som har gått ned mye i vekt som bekrefter at de må ligge veldig lavt på kcal for å ikke gå opp igjen. For meg funker det som en advarsel om at jeg aldri skal bli overvektig, og tar tak i all vektoppgang, om det så bare er et par kg med en gang. 

Anonymkode: dd772...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette hører jeg stadig om, og jeg har venner som har gått ned mye i vekt som bekrefter at de må ligge veldig lavt på kcal for å ikke gå opp igjen. For meg funker det som en advarsel om at jeg aldri skal bli overvektig, og tar tak i all vektoppgang, om det så bare er et par kg med en gang. 

Anonymkode: dd772...3c0

Anbefaler deg å lese linkene jeg har postet her, og gjerne dele dem med dine venner. Kunnskap er makt.

Anonymkode: 01bcb...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. desember 2018 den 12.08, Vanlig fyr skrev:

Nei godt trenger det ikke være, men det er heller ikke allverden og det er vel kanskje det som er noe av poenget mitt, selv om jeg ordlegger meg på en klumsete måte.

edit:

Forbrenningen går ned fordi kvinner får hormonendringer og menn får redusert testosteronnivå, og hvis man i tillegg sitter mye stille så må man jo spise mindre selv om det betyr å føle seg mer sulten.  

Man trenger hverken å være sulten eller legge på seg med alder dersom man forstår hvordan metabolismen fungerer og spiser deretter.

Anonymkode: 01bcb...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man trenger hverken å være sulten eller legge på seg med alder dersom man forstår hvordan metabolismen fungerer og spiser deretter.

Anonymkode: 01bcb...590

De færreste vet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at det er så vanskelig å være slank/tynn om det er det man ønsker. Ja, jeg skjønner om det er en sykdom bak. Men ikke alle andre. Man må rett og slett spise færre kalorier enn man gjør fra før. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig?! Det snakkes om hele tiden at man ønsker å bli tynn. Dette året skal jeg bli tynn osv. Er det ikke bare og gjøre det da?! 

Har du til og med fått en slankeoperasjon uten å være syk så bør man i alle fall klare å ta seg i nakken. 

 

Anonymkode: 50a94...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...