Gå til innhold

Jeg vil lære å spille piano. Anbefaling av keyboard?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil lære å spille piano, men jeg har ikke plass til et piano. Jeg har heller ikke så veldig mye penger. Er 61 tangenter nok? 

Jeg ser de har noen keyboard på nett fra rundt 1000-1500 kroner som har sånn skjerm som viser hvilken note du spiller osv. 

Noen anbefalninger? Eller bare noen tips om hva jeg bør se etter? Jeg er jo helt nybegynner. Jeg har tatt i et piano før, jeg kan noen småsanger, men jeg har ikke noe sørlig erfaring. 

Jeg har lyst å lære å spille noe av musikken fra Studio Ghibli-filene. :fnise: A Town With an Ocean View, for eksempel. 

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste går vel an men vil du lære å spille piano skikkelig, må du ha tilgang til ihvertfall et el-piano i normal størrelse, helst et ekte piano. Vær også obs på at det å lære å spille et instrument tar tid, så drømmen om å lære spesielle låter kan fort gå i dass når du innser at det er mye du må lære før du kommer dit.

Hvis du bare vil lære disse låtene sånn høvelig og ikke har ambisjoner om å spille dem akkurat sånn som de spilles av skolerte pianister, holder det med et keyboard og læring av enkle akkorder. Det vil ikke høres ut som originalen men du klarer å spille enkle og helt greie versjoner av låtene. Hva du trenger av utstyr kommer an på dine forventninger og ambisjoner.

Anonymkode: 91a02...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må vel kunne gå an å begynne et sted og så oppgradere seg? 

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å lære det skikkelig. Jeg har en del instrumenter hjemme. Jeg kan spille gitar, så jeg vet at det tar tid å lære seg noe. :) Jeg ønsker jo selvfølgelig å kunne spille litt av hvert på piano, men jeg skjønner at jeg aldri blir noe Mozart. 

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å sprekke boblen din, men det kommer nok til å gå mye i «se min kjole» og «mikkel rev». - og lite SG i begynnelsen. Kjøp en begynnerbok for voksne og et vanlig keyboard. Fint om det har orgel i tillegg til piano. Det finnes også kurs for voksne (på nett også). 

Anonymkode: 86022...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det må vel kunne gå an å begynne et sted og så oppgradere seg? 

Anonymkode: 23e38...6fc

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt å lære det skikkelig. Jeg har en del instrumenter hjemme. Jeg kan spille gitar, så jeg vet at det tar tid å lære seg noe. :) Jeg ønsker jo selvfølgelig å kunne spille litt av hvert på piano, men jeg skjønner at jeg aldri blir noe Mozart. 

Anonymkode: 23e38...6fc

Som sagt: det er du som vet hvilke ambisjoner og mål du har. Selvfølgelig kan du kjøpe hvilket instrument du måtte ønske, så lenge du vet hvilke begrensninger det vil ha å velge billig/enkelt. Å ønske å lære å spille piano ordentlig betyr ikke at man har ambisjoner om å bli en Mozart, men at man ønsker å nå et ganske høyt nivå og dermed investerer i et godt instrument for å få fullt utbytte av det man lærer.
Har du ønske om å lære deg noen enkle låter og kunne spille på gøy i godt lag, så trenger du kanskje ikke sikte så høyt i forhold til instrument. Ta kontakt med en pianolærer for å få tips om hva som vil fungere best for deg. De jobber ofte med mennesker på alle nivåer og med vidt forskjellige mål og ambisjoner.

Anonymkode: 91a02...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å sprekke boblen din, men det kommer nok til å gå mye i «se min kjole» og «mikkel rev». - og lite SG i begynnelsen. Kjøp en begynnerbok for voksne og et vanlig keyboard. Fint om det har orgel i tillegg til piano. Det finnes også kurs for voksne (på nett også). 

Anonymkode: 86022...e37

Jeg har ikke noe imot enkle sanger, så lenge det hjelper meg å forstå ting bedre. Jeg kommer sikkert til å finne et engelsk kurs. 

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske nybegynner selv, og den eneste sangen jeg kan er «Lisa gikk til skolen», som jeg lærte når jeg var mindre. I det siste har ønsket å friske opp mine ferdigheter, og da fant jeg tilfeldig en veldig god en: Svein Waade: https://sveinwaade.no/spille-piano

Anonymkode: f32c0...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk har et seriøst ønske om å lære å spille piano, trenger du alle tangentene. Når du lærte å spille gitar, fjernet du noen av strengene? 

Yamaha P- serien er greie fullstørrelse elpianoer med ganske god lyd, feks:

https://www.4sound.no/tangenter/digitalpiano/stagepiano/yamaha-p-45-black 

 

 

Anonymkode: 43d6e...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faktisk har et seriøst ønske om å lære å spille piano, trenger du alle tangentene. Når du lærte å spille gitar, fjernet du noen av strengene? 

Anonymkode: 43d6e...974

Nei, men det er ikke det samme i det hele tatt. Du kan ikke spille guitar uten alle strengene, men du bruker nødvendigvis ikke alle tagentene på et piano. Det er ikke som om du tar bort en tone.

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Yamaha P- serien er greie fullstørrelse elpianoer med ganske god lyd, feks:

https://www.4sound.no/tangenter/digitalpiano/stagepiano/yamaha-p-45-black 

 

Anonymkode: 43d6e...974

De der var ikke så alt for dyre. Kanskje jeg skulle kjøpt meg en sånn. Burde kanskje kjøpe en pianopakke, slik at jeg har alt jeg trenger.

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ganske nybegynner selv, og den eneste sangen jeg kan er «Lisa gikk til skolen», som jeg lærte når jeg var mindre. I det siste har ønsket å friske opp mine ferdigheter, og da fant jeg tilfeldig en veldig god en: Svein Waade: https://sveinwaade.no/spille-piano

Anonymkode: f32c0...3ea

Veldig nyttig nettside! Tusen takk. :) 

Anonymkode: 23e38...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...