Gå til innhold

Hvordan skal jeg komme meg gjennom en utdannelse med DYSKALKULI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, nicecar skrev:

Hvordan er det mulig? Man må jo ha generell studiekompetanse før man søker?

I særskilte tilfeller kan man søke om dispensasjon om kravet i fra generell studiekompetanse. Det gjorde jeg. Har gode karakterer i alle fag, bortsett fra matematikk der jeg strøk. Men jeg har dokumentasjon i fra PPT og andre instanser, så jeg fikk innvilga dispensasjon og kom innpå universitet.

Anonymkode: da53b...7a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du har lyst til å ta en utdannelse. 

Jo mindre regning, jo enklere blir studiet. Men husk at selv om du har et handikap, så kan du oppnå målene dine om du står på. Det som gjør at folk lykkes, er at de setter seg mål og står på. Tenk bare på munn- og fotmalere, eller dem som konkurrerer i paralympics. De bruker ikke energien sin på å synes synd på seg selv, vil jeg tro. Selv om de sikkert innimellom gjør det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, eller skrev:

Så flott at du har lyst til å ta en utdannelse. 

Jo mindre regning, jo enklere blir studiet. Men husk at selv om du har et handikap, så kan du oppnå målene dine om du står på. Det som gjør at folk lykkes, er at de setter seg mål og står på. Tenk bare på munn- og fotmalere, eller dem som konkurrerer i paralympics. De bruker ikke energien sin på å synes synd på seg selv, vil jeg tro. Selv om de sikkert innimellom gjør det også.

Unnskyld meg, men jeg er ikke handikapet på noen måte.

Anonymkode: 83a35...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men jeg er ikke handikapet på noen måte.

Anonymkode: 83a35...7f8

Vi har alle handikap. Situasjonsspesifikke handikap.

Datteren min med ADHD, har et handikap i situasjoner som krever total konsentrasjon. 

For meg som astmatiker, har jeg et handikap mtp lungekapasitet i kald, tørr vinterluft.

En med dysleksi, vil ha et handikap mtp å gjennomføre studier.

Et handikap, er en diagnose eller vanske som påvirker fungering. Dyskalkuli faller inn i denne definisjonen. 

Anonymkode: f321d...516

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle handikap. Situasjonsspesifikke handikap.

Datteren min med ADHD, har et handikap i situasjoner som krever total konsentrasjon. 

For meg som astmatiker, har jeg et handikap mtp lungekapasitet i kald, tørr vinterluft.

En med dysleksi, vil ha et handikap mtp å gjennomføre studier.

Et handikap, er en diagnose eller vanske som påvirker fungering. Dyskalkuli faller inn i denne definisjonen. 

Anonymkode: f321d...516

Når jeg tenker handikap tenker jeg på de som sitter i rullestol, blant annet. Eller blinde, eller de som har autisme.

Anonymkode: 83a35...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker handikap tenker jeg på de som sitter i rullestol, blant annet. Eller blinde, eller de som har autisme.

Anonymkode: 83a35...7f8

Folk flest gjør det. Fordi disse har en større og mer synlig nedsatt fungering. Så jeg forstår din reaksjon på @eller sitt innlegg. Derfor valgte jeg å definere og eksemplifisere 'handikap' ut fra ordets rene betydning. 

Som vernepleier har jeg erfart at det å ha samme forståelse for et ords grunnbetydning, er alfa og omega for å kunne kommunisere konstruktivt med hverandre. 

Anonymkode: f321d...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest gjør det. Fordi disse har en større og mer synlig nedsatt fungering. Så jeg forstår din reaksjon på @eller sitt innlegg. Derfor valgte jeg å definere og eksemplifisere 'handikap' ut fra ordets rene betydning. 

Som vernepleier har jeg erfart at det å ha samme forståelse for et ords grunnbetydning, er alfa og omega for å kunne kommunisere konstruktivt med hverandre. 

Anonymkode: f321d...516

 

Så det betyr at jeg kan parkere på handikap :PNeida bare tuller :laugh: Forstår hva du mener :)

Anonymkode: 83a35...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en med dyskalkuli som har doktorgrad innenfor et naturvitenskapelig fag, så ingen er like og det er mange muligheter for de fleste. Han jeg kjenner kom seg gjennom matematikken på videregående med et nødskrik og det samme med den enkleste universitetsmatten. Han klarte å lære seg noen få metoder og formler. Ingen matteforståelse i det hele tatt, han bare pugget måten formlene ble brukt på og godtok at han ikke forsto noe som helst. Han er superflink og smart på alle andre områder (bare 6-ere  og noen få femmere på vitnemålet fra vgs bortsett fra i matte) og innmari god på å igjenkjenne visse mønstre, som fex hvilken type oppgaver som gikk igjen og eksakt fremgangsmåte på oppgavene. Men samtidig kan du spørre vedkommende om 30 * 6 og han har ikke filla peiling på om det er 0,0000180, 180 eller 180000000. 

Jeg mener ikke at du må studere naturfag, men det finnes drøssevis av studier som ikke innebærer matte i det hele tatt. Du har fått noen forslag, men det er nesten bare å bla gjennom alle studiene på Samordna opptak, plukke ut det som ser spennende ut og lese mer om dem. Ulike fag innen språk, historie, pedagogikk, kunst og kultur har ikke noe regning. I de fleste tilfeller holder det å kunne forstå 2+2, men ikke mye mer enn det.  

Anonymkode: 4d8e1...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått påvist noe dyskalkuli, men jeg er håpløs med tall og har alltid slitt med matte. Jeg er jurist, har ikke hatt behov for tall der.

Anonymkode: 6068b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...