Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 3.6.2019 den 11.27, Kardinal skrev:

Noe mai budsjett ble det visst ikke....! Ting tar tid. Men her kommer iallefall juni budsjett. Har og en post med faste kostnader men den må jeg komme tilbake til. Har kommet til 3 juni og enda ikke brukt penger 😁

-       Mat og drikke:                     7000 / 4565

-       Klær og sko (2v, 1 b):          1000 / 200

-       Helse:                                      800 / 80

-       Personlig pleie:                      100 / 800

-       Gaver:                                     400 / 300

-       Hus og hjem:                         1000 / 860

-       Lek og mediebruk:               1000 / 0

-       Ferie:                                      2000 / 270

-       Andre dagligvarer:               200 / 0

-       Diverse:                                  500 / 0

-       Bil og transport:                   3000 / 1500

Er innom å oppdaterer. Merker at om jeg skal holde tritt og følge med på utgifter/sortere dem osv, så må jeg nok innom tidligere og ikke utsette det til slutten i mnd. Så tenker jeg kommer innom rundt den 15 (midt i mnd) og ved månedslutt fremover.

Godt fornøyd med foreløpig resultat. Men det kommer nok en heavy rekning på bilen så den posten ryker så det jomer etter. Men planen er at 3000 i mnd skal rekke til reperasjoner, service, olje, utstyr til bil, bensin, bom og ferje. Og at på årsbasis skal skal budsjettet ca stemme. Neste mnd må jeg få inn inntekter og summere faste avgifter i månenden. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere andre som bruker budsjett osv, hvordan løser dere "summeringsbiten"? Når dere skal oppdatere budsjettet over hva dere faktisk har brukt, hvordan organiserer dere det? Tar dere vare på alle kvitteringer? Skriver dere opp hver dag en plass? Skrivere dere det på tlf? Og isåfall hva med det dere betaler i nettbanken som dere ikke får kvittering på? Netthandel, vipps osv?

Skrevet
1 time siden, Kardinal skrev:

Dere andre som bruker budsjett osv, hvordan løser dere "summeringsbiten"? Når dere skal oppdatere budsjettet over hva dere faktisk har brukt, hvordan organiserer dere det? Tar dere vare på alle kvitteringer? Skriver dere opp hver dag en plass? Skrivere dere det på tlf? Og isåfall hva med det dere betaler i nettbanken som dere ikke får kvittering på? Netthandel, vipps osv?

Jeg går rett inn i regnearket og skriver opp når jeg har brukt penger. Bruker regneark-appen til Google, så det er fort gjort. Og så følger jeg litt med i DnB-appen for å føre opp ting som blir trukket automatisk. 

Før noterte jeg meg ting i notater på mobilen og la alt inn på slutten av måneden, men det ble bare utsatt og skapte mer jobb syns jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser i nettbanken på butikkene jeg har brukt penger på. Husker som regel hva jeg har kjøpt. Og regner sammen ca 1/uke

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, blåtimen skrev:

Jeg går rett inn i regnearket og skriver opp når jeg har brukt penger. Bruker regneark-appen til Google, så det er fort gjort. Og så følger jeg litt med i DnB-appen for å føre opp ting som blir trukket automatisk. 

Før noterte jeg meg ting i notater på mobilen og la alt inn på slutten av måneden, men det ble bare utsatt og skapte mer jobb syns jeg. 

Jeg er der at jeg noterer det på tlf, i notater og det blir himla rotete/uoversiktlig osv🤣

Denne appen du mener?

D1E33B11-93DA-4E24-A6AC-4250A7E3812F.png

Skrevet
2 minutter siden, Kardinal skrev:

Jeg er der at jeg noterer det på tlf, i notater og det blir himla rotete/uoversiktlig osv🤣

Denne appen du mener?

D1E33B11-93DA-4E24-A6AC-4250A7E3812F.png

Ja, riktig app :)

Det er der jeg fører regnskapet. Kjekt å kunne logge inn og få tilgang til det fra alle enhetene mine. Fører bare rett inn på riktig kategori når jeg har kjøpt noe. Har formler i oppsettet som regner alt kontinuerlig, både totalen i hver kategori, totalen månedlig og gjennomsnittlig forbruk i alle kategoriene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vil være med og spare og ha oversikt! Foreløbig har jeg bare et omtrentelig oversikt og budsjett, men håper på å skjerpe meg etterhvert som jeg får overskudd igjen etter lang tids stress og søvnmangel. Problemet her er mat og sosialiseringsposten tar altfor mye penger. Jeg bor usentralt, så møter som regel venner på byen eller restaurant. Er i tillegg ikke god på matlaging, så tør ikke invitere til mat - ikke at jeg syns hjemmelaget mat er så billig egentlig! I tillegg har jeg en kjæreste som mener at han glemmer å handle mat (og lage) mat, så store deler av utgiftene mine er faktisk mat til han (han veier dobbelt så mye og spiser 4-5 ganger så mye som meg..). 

ok, så her er mitt omtrentelige budsjett - med STORT sparepotensiale:
Mat, drikke, husholdning, take away, på-byen-penger: 9000

Leilighet, strøm, internett:  10 000 (har kontaktet banken, ikke mulighet for endring her ennå)

klær, sko: 0-2000 (gjelder barn og meg) (varierer egentlig)

sparing: 6000-8000 pr mnd

transport: 500kr

Ja, jeg har svært lav inntekt (25000-27 000) ... Og kun en inntekt i husholdningen, da kjæreste og jeg ikke bor sammen, men han tilbringer mye tid her og nesten spiser meg ut av huset. Jeg tenker at jeg kanskje kan spare ca 4000 mer pr mnd, dersom jeg kutter matbudsjettet. Det er min challenge for siste del av 2019! Problemet er en lite bevisst og samarbeidsvilllg kjæreste, da....

Anonymkode: 11e9a...dde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 2/4/2019 at 5:27 PM, blåtimen said:

Spar på kontaktlinser ved å google typen linse først. Ok, denne er litt vrien å forklare, men det er virkelig et godt tips. Jeg bruker kontaktlinser som heter Biofinity Toric. Hvis du går på lensit.no og søker på biofinity toric koster én eske 475kr. Men hvis du derimot går på Google og søker på biofinity toric, dukker de opp i den "shoppingbaren" øverst i søket fra lensit til 305kr. Med andre ord sparer du 170kr per boks ved å gå via Google i stedet for direkte i nettbutikken!

Skriver ny post når jeg kommer på mer :)

Funker også å søke kontaktlinser gjennom prisjakten! Får billigere pris da. :) 

Anonymkode: e2de4...134

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Kardinal said:

Jeg er ny i tråden her, men drister meg til et svar allikevel: jeg har ikke så presist budsjett, fordi jeg er uansett mest opptatt av å få totalsummen pr mnd ned. Så jeg har bare en totalsum for alt som er lek-moro-mat-take away-på-byen-diverse-inkl-kaffe latte. Men jeg har brukt flere år på å venne meg av dårlige vaner; f.eks. slutte å kjøpe kaffe latte daglig, slutte å røyke, slutte å kjøpe klær som ikke faktisk blir brukt. Rett og slett venne meg av diverse utgiftssluk, så jeg har omtrentelig oversikt på hvor jeg kan stramme inn. Jeg tror ikke jeg har ork til å lage enda mer presist budsjett, med tanke på at jeg lever jo i bunn og grunn svært nøkternt allerede, sammenlignet med mange.

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg vil være med og spare og ha oversikt! Foreløbig har jeg bare et omtrentelig oversikt og budsjett, men håper på å skjerpe meg etterhvert som jeg får overskudd igjen etter lang tids stress og søvnmangel. Problemet her er mat og sosialiseringsposten tar altfor mye penger. Jeg bor usentralt, så møter som regel venner på byen eller restaurant. Er i tillegg ikke god på matlaging, så tør ikke invitere til mat - ikke at jeg syns hjemmelaget mat er så billig egentlig! I tillegg har jeg en kjæreste som mener at han glemmer å handle mat (og lage) mat, så store deler av utgiftene mine er faktisk mat til han (han veier dobbelt så mye og spiser 4-5 ganger så mye som meg..). 

ok, så her er mitt omtrentelige budsjett - med STORT sparepotensiale:
Mat, drikke, husholdning, take away, på-byen-penger: 9000

Leilighet, strøm, internett:  10 000 (har kontaktet banken, ikke mulighet for endring her ennå)

klær, sko: 0-2000 (gjelder barn og meg) (varierer egentlig)

sparing: 6000-8000 pr mnd

transport: 500kr

Ja, jeg har svært lav inntekt (25000-27 000) ... Og kun en inntekt i husholdningen, da kjæreste og jeg ikke bor sammen, men han tilbringer mye tid her og nesten spiser meg ut av huset. Jeg tenker at jeg kanskje kan spare ca 4000 mer pr mnd, dersom jeg kutter matbudsjettet. Det er min challenge for siste del av 2019! Problemet er en lite bevisst og samarbeidsvilllg kjæreste, da....

Her må du da kunne ta en prat med kjæresten om at enten må han faktisk bidra med å handle mat, eller så må han begynne å sette over penger for mat? Og kanskje ukeshandling kunne være en ide for deg å begynne med? Hvis ikke du gjør det allerede da. Og å lage matplan, så du får brukt opp rester av matretter og av ingredienser? :)

• Liker 3
Skrevet

Skattepengene har kommet :skya:

Jeg falt av budsjett-lasset. Det vil si, jeg falt av bokføringen. Selve forbruket er ifølge planen.

Frykter noen bilutgifter.

Leser her og blir inspirert :kghjerte:

• Liker 1
Skrevet

Blir spennende om jeg klarer å nå målet om ikke å bruke mer penger i juni nå.. Blir også spennende å se hva jeg får i feriepenger nå - blir trukket for to uker ulønnet ferie da jeg ikke har opparbeidet full ferie på denne arbeidsplassen

Variable       budsjett regnskap
Mat       2000 2087.04
Annet/gøy       2000 3452.24
Helseutgifter
      150 146.45
Ekstra sparing
      2000  
Ferie       7500 4594.1
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 31553.17
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hallo alle sammen, håper dere har en fin juni :) Jeg begynte i jobben for snart 2 uker siden og det er deilig å endelig tjene inn penger igjen, ikke bare bruke fra oppsparte penger. Fikk jo også feriepenger og litt tilbake på skatten nå i juni. Nå gleder jeg meg til å begynne å spare i juli 😄

Jeg har sånn ca. handlet meg ferdig for juni så budsjettet slik det ser ut nå blir mest trolig stående slik. Nå med jobbhverdag så og mer forutsigbarhet i økonomien er jeg mer avslappet i forhold til budsjett. Samtidig har jeg denne måneden ikke hatt så mye mulighet til å handle så mye da jeg er langt borte fra kjøpesenter og ikke har en fast postadresse, så det har gått greitt, selv om jeg har gått litt over budsjettet nå også.

Juni Reelt forbruk Rest
Husleie 3458 3458 0
Mobil 129 134 −5
Mat 500 901 −401
Spotify 54    
Regning 1274 1267 7
Diverse 700 1103 −403

Sum 6115 6863 −748

Tror jeg nedjusterte matposten, men den kunne likegodt blitt justert opp igjen. Nå bor jeg hos moren min i sommer og får gratis kost om jeg ønsker, men siden hun fortiden er på lavkarbodiett så har det likevel blitt til at jeg har brukt litt penger på mat, som brød og frukt og noe pålegg. Middag har jeg ikke behøvd å kjøpe inn til til, så sparer en del der. 900 er faktisk bare på en halv måned, så jeg bruker jo likevel tilnærmet på matbudsjettet som jeg gjorde da jeg bodde for meg selv, men noe av forklaringen er begrenset utvalg i matbutikker her, der det blir å handle på Joker som ikke akkurat er billig. I tillegg har jeg begynt å kjøpe en del nøttebarer til jobb da jeg ofte blir veldig sulten før jeg får tid/pause til å spise niste, så det går litt penger der. En hyggelig ting jeg fant ut er at vi spiser gratis middag på jobb i helgene og det er skikkelig god mat også! En fin motivasjon for å jobbe i helgene altså.

Ellers utgjør halvparten av diverseposten en full tank med bensin til jobbkjøring, veldig merkelig å plutselig ha dette inn i budsjettet. Det er heldigvis bare 8 km til jobb, og jeg har ca 500 km igjen til jeg må fylle igjen, så grovt beregnet så virker det som jeg kan komme meg til og fra jobb i en måned på en tank, så drivstoffutgiftene er ikke så ille. Resten av diverse er faktisk også bussbillett hit, så utenom en lottokupong og et flaxlodd har jeg faktisk ikke kjøpt en eneste unødvendig ting denne måneden 😮 Bare mat, reise og bensin. 

Nå gledes det til juli. Ingen husleie, mer inntekt, sparemål og jeg skal begynne å betale ned på studielånet! Har akkurat godkjent første trekk i nettbanken i juli. Det er en rar og god følelse på samme tid. Jeg har også lagt inn litt mer slakk i budsjettet, slik at det skal være mulig å kanskje spare fra noen av budsjettpostene :) 

Endret av missmcbeal
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Siden jeg har klart budsjettet for juli så legger jeg det inn allerede :) Skal jo jobbe hele juli, så blir jo ikke noen ferietur på meg, men har noen helger fri, så kanskje blir det en kort helgetur et sted. Studielånet mitt er beregnet til å være 2660 kr per måned nå, men jeg har akkurat søkt om å få slettet renter det siste året ettersom jeg har studert uten studielån og har rett på få renter slettet. Det kan derfor være at beløpet blir nedjustert, men behandlingstiden er lang så foreløpig så er dette trekket. Edit: Beløpet blir selvfølgelig ikke nedjustert, men forskjellen blir at jeg i stedet for å bare betale renter i starten, faktisk begynner å betale ned på lånet med en gang. Så i realiteten kutter jeg på rentekostnader på lånet.

Budsjett juli Utgifter Regnskap

Studielån 2660  
Mat 2300  
Bensin 1000  
Reiseutgifter 800  
Diverse 2000  
Mobil 130  
Spotify 54  

Sparing 3500  

Sum 12444  
Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Skrevet
På 11.6.2019 den 13.40, blåtimen skrev:

Juni
Mat: 1386 / 700
Klær: 0 / 400
Hjem og tekstil: 620 / 300
Helse og velvære: 72 / 1000
Fornøyelser: 1366 / 1200
Gaver: 640 / 600
Annet: 0 / 300
Totalt: 4084 / 4500

Sparing: 27 000 / 27 000

Oppsummerer måneden nå jeg, tror ikke jeg skal bruke mer penger.

Maten ble høy fordi jeg unnet meg 3 måneder med Vegobox. Det er en abonnementservice hvor du får tilsendt en boks med masse vegansk snacks og digg en gang i måneden. Har prøvd den før og vært veldig fornøyd! Litt sunnere alternativer til småspising 🙈 Sparte på å betale for tre måneder om gangen og ikke månedlig. 

Lite utgifter på medisiner og velvære denne måneden, kun en deodorant.

Fornøyelser er bare HBO og masse bøker, jeg ble litt ivrig :fnise: Men bøker er det som gjør meg mest glad, så det gjør meg ingenting. 

Gaver innebærer jo også veldedige formål, så 300 av de 640kr var det og de resterende kronene var en bursdagsgave og en vertinnegave. 

Alt i alt relativt fornøyd. Fikk spart masse pga skattepenger og skattefri utbetaling. Solgte til og med to greier på finn til totalt 550kr. Den ene tingen hadde ligget ute i flere måneder, så jeg er glad jeg ikke ga opp å få solgt den :)

• Liker 3
Skrevet

Målet mitt om ikke å bruke mer penger i juni utgikk da jeg trengte mat (og skatte-/+feriepengene tikket inn). I tillegg til det så deiset det inn nesten 10000kr pga av airbnb/utleie i juni. Så da ble det greit med sparing i hvert fall :) Utleiepengene går 50/50 til feriesparing og til skattebetaling av utleien(+uforutsette utgifter/buffer siden man ikke betaler 50% skatt ;) ). Er i vurderingsfasen ang flytting. Bestemmer jeg meg for å kjøpe ny leilighet koster jo det litt. Hvis jeg skal bli boende, så brukes nok mye til å betale ned lån, i tillegg til jeg skal sette opp fond-sparing nå.

Fast - sparing
      budsjett regnskap
Buffer       2000 49500
Forsikringer       250 1250
Ferie         25250

Variable          
Mat       2000 2101.94
Annet/gøy       2000 3640.14
Helseutgifter
      150 146.45
Ekstra sparing
      2000  
Ferie       7500 4594.1
Fremtidig ferie
      0  

Totalt       32919 80255.97

1742,08 kr over budsjett på utgifter.

Juli sitt budsjett ser slikt ut, Nesten uendret fra juni:

Fast - sparing
      budsjett Regnskap
Buffer       2000  
Forsikringer       250  
Ferie          

Variable          
Mat       2000  
Annet/gøy       2000  
Helseutgifter
      150  
Ekstra sparing
      2000  
Ferie       0  
Fremtidig ferie

Totalt       25419 16246

• Liker 2
Skrevet
På 31.5.2019 den 8.45, Nuttery skrev:

Juni:
Husholdning: 
1587,82/1400
Klær: 
409,00/0
Fornøyelser:
1905,20/1500
Diverse: 
710,79/700
Faste kostnader:
 5543,27/5500
Transport: 601,05/500
Helse: 3000/3000
Ferie: 14 356,11/10 000

Sparing Juni: 10 000/10 000
Totalspar 2019: 65 762 kr.

Sist oppdatert: 1/7

Kaster opp litt i munnen min... :) Men men. Hjemme fra ferie, og klar for ny måned!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Juli:
Husholdning: 2500,00/2500
Klær:
-/0
Fornøyelser: 2476,42/3000
Diverse: 
2500,00/2500
Faste kostnader:
 2270,34/2500
Transport: 1316,34/1300

Sparing Juli: 3809,00/0
Totalspar 2019: 72 071 kr.

Sist oppdatert: 31/7

Endret av Nuttery
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Nuttery skrev:

Juli:
Husholdning: 0/2500
Klær:
-/0
Fornøyelser: 0/3000
Diverse: 
0/2500
Faste kostnader:
 0/2350
Transport: 0/1300
Helse: 0/0

Sparing Juli: 0/0
Totalspar 2019: 65 762 kr.

Sist oppdatert: 1/7

Har faste kostnader gått ned og forbruk opp?😊

Anonymkode: afb30...7c9

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har faste kostnader gått ned og forbruk opp?😊

Anonymkode: afb30...7c9

Endringer i inntekt mellom meg og samboer, slik at vi nå fordeler felleskostnadene litt annerledes :) Forbruket generelt har jeg justert litt opp, ettersom jeg nå er ferdig med utdanningen min og bare skal ha ferie og kose meg i sommer :) Justerer ned igjen neste mnd tenker jeg. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...