Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

November Budsjett Regnskap
Husleie 5500  
Studielån 3500  
Mat 2500  
Reise/transport 1000  
Helse 1500  
Viaplay abonnement 329  
Mobil 260  
Julegaver 1500  
Fornøyelser 1400  
Nye briller 1000  
Klær 1500  
Diverse 1000  
     
Sum 20989  
Inntekt 28000  
     
Sparing 7000  


Litt mer detaljert budsjett. Har med vilje økt avdraget på studielånet med en 1000-lapp i måneden. Det korter ned betalingsårene mine en del og en del renter som jeg sparer der i det lange løp. Så lenge jeg ikke har huslån eller andre lån nå så er det en økning jeg fint tåler og som er greitt å prioritere, akkurat den 1000-lappen merker jeg per nå ikke mye til. Jeg kunne også valgt å betale ned et større enkeltbeløp og fått slettet iallfall halve lånet, men jeg tenker det er greiere å spare de pengene til EK og eventuelt bilkjøp i fremtiden og derfor har jeg altså valgt en løsning der jeg betaler inn litt mer hver måned i en periode fremover. 

Skal også til optiker på fredag, synskontroll og planlegger å kjøpe nye briller. Aner ikke hva jeg kommer til å bruke på det, men setter iallfall av en 1000.lapp. I tillegg har jeg satt av 1500 kr til klær. Jeg bor nå et på kaldere sted enn før, og kommer til å trenge en tjukkere vinterjakke. Blir kanskje nye vintersko også. Så tenker jeg å begynne på julegavene. Tror jeg har en del å gå på noen poster, og at jeg kanskje kan gå over noen, men håper summert sett dette skal holde.

Jeg abonnerer på det dyreste Viaplay-abonnementet nå fordi Viaplay har tatt over kunstløp. 

Egentlig jobber jeg bare 80%, men jeg og sjefen har bestemt at jeg skal jobbe 100% og få 100% lønn i november for det er så mye å gjøre på jobb, så derfor ble heldigvis inntekten litt høyere enn forventet :) Orker ikke å endre skattetrekket, har regnet på deg og skal fremdeles ha god margin. Med BSU-fradrag er jeg uansett safe, men er jo greitt å få litt tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har plutselig fått noen ekstrautgifter denne uken som ikke var planlagt, så må ta fullstendig regnskap etterpå når jeg får kjøpt inn de siste tingene jeg må ha. 
men jeg har et «problem» jeg tenkte noen kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har en rolig jobb(90% av tiden), mye frihet, og en Rema rett ved siden. Så det blir fort en tur dit ila dagen. Og da går det nesten konsekvent 100-150kr. Det blir dyrt i lengden. Greit at jeg spiser 2-3måltider på jobb, men må jo kunne gjøre det billigere?! Greia er, vi har kjøkken og tid til å lage mat, så vil ikke sitte der med svette skiver med Ost liksom. jeg syns ikke jeg spiser spesielt fancy eller dyrt heller-bananpannekaker, knekkebrød, egg.. Kan noen hjelpe meg å bli flink til spennende/billig matpakke? Eller forslag på billig mat? 
Jeg har dessverre ikke så voldsom kjøleskapsplass på jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elvital skrev:

Jeg har plutselig fått noen ekstrautgifter denne uken som ikke var planlagt, så må ta fullstendig regnskap etterpå når jeg får kjøpt inn de siste tingene jeg må ha. 
men jeg har et «problem» jeg tenkte noen kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har en rolig jobb(90% av tiden), mye frihet, og en Rema rett ved siden. Så det blir fort en tur dit ila dagen. Og da går det nesten konsekvent 100-150kr. Det blir dyrt i lengden. Greit at jeg spiser 2-3måltider på jobb, men må jo kunne gjøre det billigere?! Greia er, vi har kjøkken og tid til å lage mat, så vil ikke sitte der med svette skiver med Ost liksom. jeg syns ikke jeg spiser spesielt fancy eller dyrt heller-bananpannekaker, knekkebrød, egg.. Kan noen hjelpe meg å bli flink til spennende/billig matpakke? Eller forslag på billig mat? 
Jeg har dessverre ikke så voldsom kjøleskapsplass på jobb. 

Lag litt større middag og ta med rester på jobb, kjøleskapsgrøt, yoghurt med granola, hjemmebakte baguetter med deilig pålegg(utrolig hvordan et salatblad og paprika/agurk får det til å se mer fristende ut), ulike salater, typ kylling/pesto/pasta-salat eller noe annet gøy google kan inspirere til. Wraps syns jeg er fine matpakker, tacolefser med salat, dressing og valgfri proteinkilde. 

Generelt bør du jo la vær å handle hver dag. Planlegg litt og handle en dag i uka, så vil jeg tro du totalt bruker mindre penger :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@missmcbeal Gøy å lese oppsummering og tanker rundt november!

Jeg skal også til optiker i morgen, tror ikke jeg skal ha nye briller(byttet glass i fjor og føler ikke synet har blitt særlig verre), men bare synstesten havner jo på rundt 600kr. Skal og bestille linser for seks måneder etter timen, pluss en tur til en privatlege som har minst 450kr egenandel. Så jeg får svidd av litt penger i morgen 😅

Men mest penger har jeg svidd av i dag, nå har nemlig egenkapitalen blitt overført til megler. Nå ser det skikkelig stusselig ut på konto :fnise: Planen min fremover er å kjøpe de siste julegavene og hvitevarer til leiligheten (håper å gjøre noen kupp på black friday!). Når flytting og alle småkjøp som trengs til det er overstått blir fokuset på å bygge opp en buffer som er god nok til at jeg kan slappe av. Jeg er enslig med sikker inntekt uten bil + leiligheten er i borettslag, så jeg tenker jeg er fornøyd hvis jeg har 40 000kr stående. Men det tar nok noen måneder, hva jeg får spart fremover står i stor kontrast til hva jeg har fått spart de siste par årene. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 20.21, blåtimen skrev:

Oktober
Mat: 134 / 700
Klær: 0 / 400
Hjem og tekstil: 512 / 300
Helse og velvære: 404 / 1000
Fornøyelser: 648 / 1200
Gaver: 704 / 600
Annet: 14 / 300
Totalt: 2416 / 4500

Sparing: 18 000 / 15 000

Sånn ble oktober, jeg er fornøyd! Skriver opp det jeg fikk spart selv om det alt er ute av konto 😅

Det jeg har kjøpt denne måneden: te, tupperware-boller(gjorde et kupp på finn!), kosttilskudd, en ny av favorittleppestiften, et spill til switch, 3 julegaver og skjermbeskytter til switchen(får utnytte ebay før tollgrensa forsvinner🙈). Ja, også leilighet da, hehe 🥰

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, blåtimen skrev:

@missmcbeal Gøy å lese oppsummering og tanker rundt november!

Jeg skal også til optiker i morgen, tror ikke jeg skal ha nye briller(byttet glass i fjor og føler ikke synet har blitt særlig verre), men bare synstesten havner jo på rundt 600kr. Skal og bestille linser for seks måneder etter timen, pluss en tur til en privatlege som har minst 450kr egenandel. Så jeg får svidd av litt penger i morgen 😅

Men mest penger har jeg svidd av i dag, nå har nemlig egenkapitalen blitt overført til megler. Nå ser det skikkelig stusselig ut på konto :fnise: Planen min fremover er å kjøpe de siste julegavene og hvitevarer til leiligheten (håper å gjøre noen kupp på black friday!). Når flytting og alle småkjøp som trengs til det er overstått blir fokuset på å bygge opp en buffer som er god nok til at jeg kan slappe av. Jeg er enslig med sikker inntekt uten bil + leiligheten er i borettslag, så jeg tenker jeg er fornøyd hvis jeg har 40 000kr stående. Men det tar nok noen måneder, hva jeg får spart fremover står i stor kontrast til hva jeg har fått spart de siste par årene. 😅

Jeg også skal svi av masse penger de komme dagene. Skal antagelig ta litt julehandel på lørdag. Så er det jo optiker i morgen med nye briller, og deretter blir det nok linsekjøp for meg også. Men jeg kjøper for 3 mnd om gangen, ikke 6 mnd. 

Grattis med overføring av egenkapital. Hvitevarer er jo en investering da. Høres ut som du har en god plan for din fremtidige og nye økonomi. Nå skal ikke du spare til leilighetskjøp lenger, men buffer og betale ned på ditt eget bo. Det blir nok godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.10.2019 den 6.55, elvital skrev:

Jeg har plutselig fått noen ekstrautgifter denne uken som ikke var planlagt, så må ta fullstendig regnskap etterpå når jeg får kjøpt inn de siste tingene jeg må ha. 
men jeg har et «problem» jeg tenkte noen kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har en rolig jobb(90% av tiden), mye frihet, og en Rema rett ved siden. Så det blir fort en tur dit ila dagen. Og da går det nesten konsekvent 100-150kr. Det blir dyrt i lengden. Greit at jeg spiser 2-3måltider på jobb, men må jo kunne gjøre det billigere?! Greia er, vi har kjøkken og tid til å lage mat, så vil ikke sitte der med svette skiver med Ost liksom. jeg syns ikke jeg spiser spesielt fancy eller dyrt heller-bananpannekaker, knekkebrød, egg.. Kan noen hjelpe meg å bli flink til spennende/billig matpakke? Eller forslag på billig mat? 
Jeg har dessverre ikke så voldsom kjøleskapsplass på jobb. 

Sånn er det - ekstrautgifter dukker opp hele tiden... Men sånn er det! Derimot den lunsjgreia di må du nok rydde opp i ja! Jeg tror rett og slett det viktigste er å ikke gå på butikken støtt og stadig, men å ha en plan for hva man skal ha med. Med 20 arbeidsdager i mnd og minimum 100 kr per tur blir det jo omtrent 2000kr i mnd bare på lunsj.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 21.42, Nuttery skrev:

Oktober:
Husholdning: 2500,00/2500
Klær: 141/-
Fornøyelser: 2525,82/2500
Diverse:
 342,04/200
Faste kostnader: 2786,58/2800
Transport: 443,19/800

Sparing Oktober: 8899,00/-
Totalspar 2019: 93 739 kr.

Sist oppdatert: 31/10

Slik oppsummerer jeg oktober. Totalt sett satt jeg igjen med ca 48 kroner, og det er jeg fornøyd med :) Jeg har hatt et oppbluss av en sykdom jeg har, som har ført til litt ekstra på diverse-posten. 4/6 innkjøp i diverse-kategorien var helserelaterte og uunngåelige. 

Uansett har jeg fått spart godt med penger, og jeg er veldig fornøyd :)

Endret av Nuttery
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

November:
Husholdning: 2000/2000
Klær:
-/-
Fornøyelser: 2771,69/2500
Diverse:
 990,9/1000
Faste kostnader: 4605,69/4700
Transport: 759,04/1000

Sparing November: 3800/1600 (minimum)
Totalspar 2019: 97 539 kr.

Sist oppdatert: 29/11

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Nuttery said:

Sånn er det - ekstrautgifter dukker opp hele tiden... Men sånn er det! Derimot den lunsjgreia di må du nok rydde opp i ja! Jeg tror rett og slett det viktigste er å ikke gå på butikken støtt og stadig, men å ha en plan for hva man skal ha med. Med 20 arbeidsdager i mnd og minimum 100 kr per tur blir det jo omtrent 2000kr i mnd bare på lunsj.

 

Må nok det. Viser seg at det blir store økonomiske endringer neste år antakelig, må nok flytte, blant annet, så må bli så økonomisk jeg var før! Det skal gå! 
 

hadde egentlig bestemt meg for å droppe julegaver i år, men har funnet ut at jeg skal gi likevel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 18.12, missmcbeal skrev:

Jeg også skal svi av masse penger de komme dagene. Skal antagelig ta litt julehandel på lørdag. Så er det jo optiker i morgen med nye briller, og deretter blir det nok linsekjøp for meg også. Men jeg kjøper for 3 mnd om gangen, ikke 6 mnd. 

Grattis med overføring av egenkapital. Hvitevarer er jo en investering da. Høres ut som du har en god plan for din fremtidige og nye økonomi. Nå skal ikke du spare til leilighetskjøp lenger, men buffer og betale ned på ditt eget bo. Det blir nok godt :)

Håper brillejakt gikk greit i dag og lykke til med julegavehandel! Det er jo så kos, jeg syns det er alt for lett å bli revet med. Setter jo opp budsjett, men så var det jo "bare 70kr over budsjett" og det gjentas med nesten alle gavene 😂 Troor jeg skal holde meg greit innafor da. Ble faktisk sittende med litt mer penger enn jeg trodde etter overføring av egenkapitalen og, så jeg er ikke like fattig som jeg først trodde. 

Og ja, det blir vanvittig godt å betale ned på eget bo og ikke bare spare med dårlig rente! Det som liksom lå så langt inn i fremtiden har faktisk skjedd nå, det er ganske moro. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått tatt budsjettet for oktober. Jeg har økt innbetaling på boliglån litt, i tillegg ble det plutselig et par turer til lege med dertil medisiner. Og så er det jo denne matposten... Den gikk jo totalt ad undas denne måned. Hamstret en del på 10.krs marked, problemet er bare at jeg jeg spiste det opp med en gang, så totalt ble det jo veldig dyrt. Burde heller holdt meg til det jeg pleier.

Inntekter       Budsjett Regnskap
Inntekt (lønn, finn-salg osv)
      29000 35565.34
Airbnb         4841.34
Totalt       29000 40406.68
           
Utgifter          
Totalt sparing på konto
      2250 2250
Boligutgifter/sparing
      16200 17500
Faste utgifter (abn, busskort etc)
      3053 3190
           
Variable utgifter
         
Mat       3500 5109.78
Annet/gøy       15000 14803.5
Helseutgifter
      300 660.07
Totalt utgifter
      38053 41263.35
Resultat       -9053 -856.67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet for November kommer her. Det ser jo litt rart ut, men i annet-posten ligger ferien jeg er på nå, og bestilling av tur til London til vinteren som kommer fra ferie-kontoen. Der ligger også rørlegger som i prinsippet kommer fra bolig-konto. Bør nok også se litt på julegaver denne måneden. Målet er å bruke opp maten jeg har i fryser og kjøleskap, og så skal jeg kjøpe nye medisiner. 

Inntekter       Budsjett Regnskap
Inntekt (lønn, finn-salg osv)
      29000  
Airbnb       6000  
Totalt       35000 0
           
Utgifter          
Totalt sparing på konto
      2250 2250
Boligutgifter/sparing
      16200 17500
Faste utgifter (abn, busskort etc)
      3053 2803
           
Variable utgifter          
Mat       3500  
Annet/gøy       15000 0
Helseutgifter       1000  
Totalt utgifter       38753 20303
Resultat       -3753 -20303
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser jeg er elendig til å vite hvilke utgifter kan komme i løpet av neste måned... Bommet på det meste i budsjettet. 

Skal bruke snittet for alle månedene ved planlegging av november.

Oktober 2019 Budsjett og regnskap

Boligutgifter: 25000/20000

Mat og dagligvarer: 2500/4251

Transport: 2000/2755

Underholdning: 0/

Helse: 0/3123

Ferie: 0/4756

Trening: 250/478

Abonement: 669/668

Personlig: 500/50

Barn: 1000/2767

Totalt: 31 919-38 848 = -6929

Ekstra nedbetaling av boliglån: 1/2 av restbeløpet ved månedsslutt / 5000 kr

________________________________________________________

November 2019 Budsjett og regnskap

Boligutgifter: 21000/

Mat og dagligvarer: 3500/

Transport: 2000/

Underholdning: 0/

Helse: 600/

Ferie: 4000/

Trening: 400/

Abonement: 669/

Personlig: 1100/

Barn: 1200/

Ekstra nedbetaling av boliglån: 1/2 av restbeløpet ved månedsslutt / 

 

Endret av Ny Bruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC'en krasjet i går, og dermed ble det ikke bare utgifter til ny, men hadde ikke backup av budsjettet så det forsvant. Så da har jeg lært meg å synkronisere til skyen heretter. :)  Jeg har arv på vei inn på kontoen, så det blir uansett store avvik fra det jeg planla. Holder på å sette opp neste års budsjett, og der må jeg regne inn formuesskatt siden arven dytter meg over grensen. Den skatten blir dessverre lik selv om man får pengene sent på året og ikke rekker få noe særlig renter. Så det ligger an til en betydelig baksmell neste år. Men et lite rentefritt lån fra staten frem til våren i det minste. Neste år blir kapitalinntektene større og lønnsinntektene mindre. Målet er å bli stadig mindre avhengig av jobb, selvsagt. 

Anonymkode: 51ad0...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være dere her driver jeg og lærer å sette opp budsjett og regnskap, er ikke så flink enda, men vil takke dere for inspirasjon til å komme i gang, dere er så flinke! 

Anonymkode: 2b8d2...be9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som skriver budsjett til en voksen og et barn i barneskolealder her? Skulle gjerne fått litt insight og inspirasjon. Blir snart alenemor og tror budsjettet kan bli stramt. 😞

 

Anonymkode: e2e39...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 19.03, missmcbeal skrev:

 

November Budsjett Regnskap
Husleie 5500  
Studielån 3500  
Mat 2500  
Reise/transport 1000  
Helse 1500  
Viaplay abonnement 329  
Mobil 260  
Julegaver 1500  
Fornøyelser 1400  
Nye briller 1000  
Klær 1500  
Diverse 1000  
     
Sum 20989  
Inntekt 28000  
     
Sparing 7000  


Litt mer detaljert budsjett. Har med vilje økt avdraget på studielånet med en 1000-lapp i måneden. Det korter ned betalingsårene mine en del og en del renter som jeg sparer der i det lange løp. Så lenge jeg ikke har huslån eller andre lån nå så er det en økning jeg fint tåler og som er greitt å prioritere, akkurat den 1000-lappen merker jeg per nå ikke mye til. Jeg kunne også valgt å betale ned et større enkeltbeløp og fått slettet iallfall halve lånet, men jeg tenker det er greiere å spare de pengene til EK og eventuelt bilkjøp i fremtiden og derfor har jeg altså valgt en løsning der jeg betaler inn litt mer hver måned i en periode fremover. 

Skal også til optiker på fredag, synskontroll og planlegger å kjøpe nye briller. Aner ikke hva jeg kommer til å bruke på det, men setter iallfall av en 1000.lapp. I tillegg har jeg satt av 1500 kr til klær. Jeg bor nå et på kaldere sted enn før, og kommer til å trenge en tjukkere vinterjakke. Blir kanskje nye vintersko også. Så tenker jeg å begynne på julegavene. Tror jeg har en del å gå på noen poster, og at jeg kanskje kan gå over noen, men håper summert sett dette skal holde.

Jeg abonnerer på det dyreste Viaplay-abonnementet nå fordi Viaplay har tatt over kunstløp. 

Egentlig jobber jeg bare 80%, men jeg og sjefen har bestemt at jeg skal jobbe 100% og få 100% lønn i november for det er så mye å gjøre på jobb, så derfor ble heldigvis inntekten litt høyere enn forventet :) Orker ikke å endre skattetrekket, har regnet på deg og skal fremdeles ha god margin. Med BSU-fradrag er jeg uansett safe, men er jo greitt å få litt tilbake.

Helt ærlig tenker jeg jo at siden du tjener såpass godt nå så har man "lov" til å kjøpe seg litt ekstra ting, oppgradere ting som begynner å bli litt skrantent osv. Man begynner jo ikke å tjene mere penger for å holde samme standard som tidligere! Bruk og kos deg så lenge du er lur med pengene dine totalt sett! Man skal jo leve også 😄 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 31.10.2019 den 9.00, blåtimen skrev:

November
Mat: 75 / 700
Klær: 0 / 400
Hjem og tekstil: 0 / 300
Helse og velvære: 1930 / 1000
Fornøyelser: 232 / 1200
Gaver: 1012 / 600
Annet: 0 / 300
Totalt: 3249 / 4500

Denne måneden går rett vest :fnise:

Ser ikke så ille ut nå, bortsett fra høye helseutgifter. Egenandel hos optiker, gynekolog og fastlege, medisiner og kosttilskudd. Har enda ikke bestilt nye linser, så det kommer ca 650kr til på den posten. 

Men i helgen skal det svies av noen kroner, vi snakker ny vaskemaskin, oppvaskmaskin, robotstøvsuger(nødvendighet pga sykdom), to panelovner og maling til hele stua. Dyrt å flytte 🙈 Har 20% rabatt på en lokal hvitevarebutikk via medlemskapet i boligbyggelaget da, så jeg sparer litt. Og det er jo ting som skal vare meg i mange år. Men jeg er lite gira på totalen på månedens regnskap altså 😛

Jeg fant meg et gratis spisebord i teak som skulle kastes etter et loppemarked. Skal pusse det opp, men har bestemt meg for å vente en stund fordi jeg trenger diverse utstyr og det er faktisk ikke billig! Bordet er jo helt fungerende, så får jeg bare utsette å få det sprekt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, blåtimen skrev:

Denne måneden går rett vest :fnise:

Ser ikke så ille ut nå, bortsett fra høye helseutgifter. Egenandel hos optiker, gynekolog og fastlege, medisiner og kosttilskudd. Har enda ikke bestilt nye linser, så det kommer ca 650kr til på den posten. 

Men i helgen skal det svies av noen kroner, vi snakker ny vaskemaskin, oppvaskmaskin, robotstøvsuger(nødvendighet pga sykdom), to panelovner og maling til hele stua. Dyrt å flytte 🙈 Har 20% rabatt på en lokal hvitevarebutikk via medlemskapet i boligbyggelaget da, så jeg sparer litt. Og det er jo ting som skal vare meg i mange år. Men jeg er lite gira på totalen på månedens regnskap altså 😛

Jeg fant meg et gratis spisebord i teak som skulle kastes etter et loppemarked. Skal pusse det opp, men har bestemt meg for å vente en stund fordi jeg trenger diverse utstyr og det er faktisk ikke billig! Bordet er jo helt fungerende, så får jeg bare utsette å få det sprekt. :)

Flytting koster flesk ja - og engangssummen er så høy :fnise: Men når du endelig kommer i ordning så roer det seg, og da kan du bare nyte det nye hjemmet ditt! Uansett er jo november/desember gjerne dyre måneder.. Kanskje du får handlet en del rimelig på nett på black friday? 

Tips til å fikse teakbord: Bland 50/50 eddik og olivenolje og smør med det mens du venter. Jeg har pusset opp en del teakmøbler og forsøkt meg med alle mulige dyre løsninger, med dårlig effekt. Fant tipset om å smøre med den blandingen på et dansk interiørforum, og har aldri hatt penere teakmøbler. Ikke minst gjort på en enkel måte.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...