Gå til innhold

Den store budsjettråden 2019!


Nuttery

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Er lettere om du spesifiserer hva disse småpostene er og tallene. Jeg har vært på teater én gang i år, kino ca 3 ganger. Har ikke vært på café, men bruker iblant penger i kantina. Til sammenlikning.. 

Anonymkode: fbbf8...6b5

Det er forbrukspenger. Tilsvarende lommepenger. More seg med penger. Og uforutsette/ikke-faste utgifter, typ lege, gaver. 

Anonymkode: 4afe3...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forbrukspenger. Tilsvarende lommepenger. More seg med penger. Og uforutsette/ikke-faste utgifter, typ lege, gaver. 

Anonymkode: 4afe3...df5

Poenget er litt at hvis du skal kunne kutte noe må du vite hvor pengene går, da er det lurt å spesifisere mer enn "lommepenger". Det kan for eksempel hende dere vil dra like ofte på restaurant og kino, men at dere kan kutte på matutgiftene. Eller at dere kan kjøpe mindre klær, men ikke vil kutte i matutgiftene. 

Nå er forbruket ditt på en måte et svart hull og da er det jo mye vanskeligere å finne hvor man skal spare inn, hvis du skjønner hva jeg mener :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, blåtimen said:

Poenget er litt at hvis du skal kunne kutte noe må du vite hvor pengene går, da er det lurt å spesifisere mer enn "lommepenger". Det kan for eksempel hende dere vil dra like ofte på restaurant og kino, men at dere kan kutte på matutgiftene. Eller at dere kan kjøpe mindre klær, men ikke vil kutte i matutgiftene. 

Nå er forbruket ditt på en måte et svart hull og da er det jo mye vanskeligere å finne hvor man skal spare inn, hvis du skjønner hva jeg mener :)

Jeg har meget presis forbruksoversikt i nettbanken. Har jobba hele året med å få ned matbudsjettet, det er nå halvert. Ikke mer å spare der. Jeg bruker helt ok sum på kino/cafe/restaurant. Ikke noe særlig på klær. Men besøk til familie, venner, oppgradering av stua og barnerom, og nå snart jentetur til Berlin. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal leve mer nøkternt, bortsett fra utenombys besøk lever vi nøkternt. Stort sett bare bruktting, reiser rimelig, osv.

Anonymkode: 4afe3...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom i dag, det ser ikke alt for ille ut. Regnet litt feil, så satte 7000 ekstra på sparekontoen, men det skulle nok vært med 5000, derfor jeg gikk i "minus". Har fått handlet noen julegaver også. 

Inntekter       Budsjett Regnskap
Inntekt (lønn, finn-salg osv)
      29000 29861.91
Airbnb       6000 6473.79
Totalt       35000 36335.7
           
Utgifter          
Totalt sparing på konto
      2250 9250
Boligutgifter/sparing
      17500 17500
Faste utgifter (abn, busskort etc)
      3053 3233.96
           
Variable utgifter          
Mat       3500 2201.23
Annet/gøy       15000 5690.62
Helseutgifter       1000 154.9
Totalt utgifter       40053 38030.71
Resultat       -5053 -1695.01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har meget presis forbruksoversikt i nettbanken. Har jobba hele året med å få ned matbudsjettet, det er nå halvert. Ikke mer å spare der. Jeg bruker helt ok sum på kino/cafe/restaurant. Ikke noe særlig på klær. Men besøk til familie, venner, oppgradering av stua og barnerom, og nå snart jentetur til Berlin. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal leve mer nøkternt, bortsett fra utenombys besøk lever vi nøkternt. Stort sett bare bruktting, reiser rimelig, osv.

Anonymkode: 4afe3...df5

Jaha.. men vi kan ikke gi noen råd hvis du ikke viser oss budsjett/regnskap.. 

Anonymkode: fbbf8...6b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember sitt budsjett. Håper jeg klarer å holde det :) Lønnen blir vel høyere grunnet halv skatt. Har et par julegaver til å kjøpe+ et par små tilleggsgaver. 

Inntekter       Budsjett
Inntekt (lønn, finn-salg osv)
      29000
Airbnb       4000
Totalt       33000
         
Utgifter        
Totalt sparing på konto
      2250
Boligutgifter/sparing
      17500
Faste utgifter (abn, busskort etc)
      3066
         
Variable utgifter        
Mat       3500
Annet/gøy       3500
Helseutgifter       200
Totalt utgifter       27766
Resultat       5234
Endret av elvital
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt spørsmål er: blir det budsjett-tråd for 2020 også?

Takk til alle som har bidratt her :nordvesta:

Jeg falt litt av lasset. Ønsker å prøve på ny! Veldig motiverende med en sånn tråd :blush:

Endret av Zenobia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Zenobia skrev:

Mitt spørsmål er: blir det budsjett-tråd for 2020 også?

Takk til alle som har bidratt her :nordvesta:

Jeg falt litt av lasset. Ønsker å prøve på ny! Veldig motiverende med en sånn tråd :blush:

Selvsagt må det bli 2020-tråd 😍 Gleder meg til blanke ark. Du er veldig velkommen til å slenge deg på igjen, Zenobia! 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere skrive hva dere har spart totalt i 2019?😊

Anonymkode: afb30...7c9

Jeg har spart 171 357kr. Målet var 175k, men jeg kjøpte bolig tidligere enn planlagt og har dermed også brukt opp nevnt beløp spart i 2019 😛

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, blåtimen skrev:

Selvsagt må det bli 2020-tråd 😍 Gleder meg til blanke ark. Du er veldig velkommen til å slenge deg på igjen, Zenobia! 

Jeg har spart 171 357kr. Målet var 175k, men jeg kjøpte bolig tidligere enn planlagt og har dermed også brukt opp nevnt beløp spart i 2019 😛

Takk :skya:

Bra jobba med sparing, og gratulere med boligkjøp! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Zenobia skrev:

Mitt spørsmål er: blir det budsjett-tråd for 2020 også?

Takk til alle som har bidratt her :nordvesta:

Jeg falt litt av lasset. Ønsker å prøve på ny! Veldig motiverende med en sånn tråd :blush:

Det syntes jeg vi skal ha :) Det er lov å komme og gå litt! Så du er velkommen tilbake for 2020 hvis du ønsker det ❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har meget presis forbruksoversikt i nettbanken. Har jobba hele året med å få ned matbudsjettet, det er nå halvert. Ikke mer å spare der. Jeg bruker helt ok sum på kino/cafe/restaurant. Ikke noe særlig på klær. Men besøk til familie, venner, oppgradering av stua og barnerom, og nå snart jentetur til Berlin. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal leve mer nøkternt, bortsett fra utenombys besøk lever vi nøkternt. Stort sett bare bruktting, reiser rimelig, osv.

Anonymkode: 4afe3...df5

Du gir fortsatt ingen informasjon som kan brukes til noe....

F.eks hva er halve matbudsjettet, og hva mener du med at det ikke er mer å spare? Er det 1500 kr per pers? 2000? 3000? 5000? Hva inngår i mat? Bare dagligvarer, eller også øl? Takeaway/restaurant? Hvor ofte spiser dere ute? Hvor mye er "ikke noe særlig" på klær? Hvor mye bruker du på transport i mnd? Har du bil? Hvorfor oppgraderte du stuen, hvor mye kostet det, hva kjøpte du? Kjøpte du på tilbud? Planla du? Hvor ofte pusser du opp? Hvor mye har du planlagt å bruke på jentetur? Hvor mange turer reiser du på i året? Når du besøker familie - hva slags transportmiddel bruker du? Hvor ofte går du til legen? Hvordan handler du apotekvare - kjøper du generisk versjon eller originalen? Bruker du klikk og hent (ofte billigere) istedenfor å bare handle i kassa? Hvor ofte går du på kafé? Kjøper du mye gaver? Hvilket telefonabbonement har du? Hvilken strømleverandør? Har du andre abbonement? 

Og så videre.

Endret av Nuttery
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hittil i år har jeg spart 164700,-. Det er ikke inkludert avdragene på boliglånet (som jeg regner som en slags sparing). I tillegg har jeg satt over ca 100000 fra sparekonto til ekstra nedbetaling av boliglånet (så har betalt ned ca 200000 i 2019)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Zenobia skrev:

Takk :skya:

Bra jobba med sparing, og gratulere med boligkjøp! 

Tusen takk! Jeg er storfornøyd 🥰

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nuttery skrev:

Det syntes jeg vi skal ha :) Det er lov å komme og gå litt! Så du er velkommen tilbake for 2020 hvis du ønsker det ❤️

:takke:  Skal sjekke ut den nye tråden nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

November 2019 Budsjett og regnskap

Boligutgifter: 21000/16720

Mat og dagligvarer: 3500/4082

Transport: 2000/1516

Underholdning: 0/0

Helse: 600/0

Ferie: 4000/200

Trening: 400/339

Abonement: 669/768

Personlig: 1100/150

Barn: 1200/1130

Ekstra nedbetaling av boliglån: 1/2 av restbeløpet ved månedsslutt / 0

Resultat: +9 564 kr :)

Kjøpte en varmepumpe, så minus uplanlagte 8500 kr der. Ellers fortsatt misfornøyd med matposten. Må minne på at det er det jeg betaler for mat og dagligvarer. Mannen bruker jo også en del. Jeg fører kun det som er inn og ut av mitt bankkort.

Ellers har det vært en god måned med tanke på salg på Finn. Ble kvitt noen småting som ble liggende i boden (hyller, lampe, barnesko).

Denne måneden bare beviser at det ikke er matposten man bør spare på, men andre poster. Jeg slapp å reise til utlande = flere tusen spart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desember 2019 Budsjett og regnskap

Boligutgifter: 25000/

Mat og dagligvarer: 3500/

Transport: 1000/

Underholdning: 0/

Helse: 0/

Ferie: 1000/

Trening: 400/

Abonement: 669/

Personlig: 3000/

Barn: 1200/

Sparing: 1/2 av restbeløpet ved månedsslutt / 0

Resultat: 

Siste måned med lønn, så er det flere måneder med ulønnet permisjon og jeg skal bruke av bufferkonto.

Skal også på ferie de siste 10 dagene i desember. Satser på at mannen betaler for leieboligen. Jeg har allerede betalt flybilettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra sjefen i dag om at det var gjort feil ved utbetaling av feriepenger i sommer, så jeg ikke var blitt trukket riktig (hadde ikkke opptjent full ferie). Så da må de trekke det nå. Så jeg merker vel ikke akkurat så mye til halv skatt i desember i år :( I tillegg da, noe som kanskje er mer irriterende, at jeg var dårlig den siste uken jeg hadde med ferie, så lå bare på sofaen likevel.  Hadde jo fått meg sykemelding hvis jeg hadde visst om at de ikke hadde trukket meg allerede. 😤 *frustrert*🤯

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.11.2019 den 19.26, Nuttery skrev:

Desember:
Husholdning:
2500/2500
Klær: 
-/-
Fornøyelser: 1385,25/3000
Diverse:
 2615,04/3262
Faste kostnader: 4631,46/4700
Transport: 1461/1500

Sparing Desember: 29 100/21 900 (minimum)
Totalspar 2019: 126 639 kr.

Sist oppdatert: 18/12

Snart jul! Jeg gleder meg ordentlig til å reise til familie, spise god mat og slappe av! Det blir nok en tur til sverige for å hamstre inn litt diverse i romjula, så jeg forsøker å holde litt igjen på kronene (så langt jeg gidder) :laugh:Det jeg har kjøpt meg denne mnd;

Spoiler

 

Fornøyelser;
- 52 kr på cafe
- 30kr til fredagslunsj på jobb
- 303 på en bar
- 155 for nattmat
- 66,25 i kantina på jobb
- 150 på kjøpesentercafé
- 629 kr for Foodora (mat til både meg og samboer

Diverse: 
- 2262 for ElSparkesykkel (kjøpt på black friday)
- 79,24 for 5pk sokker på H&M
- 99,80 for noe mat jeg hadde med meg på besøk
- 174 kr på Vita (fra Black Friday)

Transport: 
- 750 månedskort på bussen
- 84 kr i diverse el-sparkesykkeltjenester i Oslo
- 324kr på Nettbuss
- 105+198 på togbilletter

 

 

I tillegg er sparingen min fordelt slik; 
 

Spoiler

Aksjesparekonto:
- 1600 kr i fast månedlig sparing til 4 ulike fond
- 3000 kr til Dnb teknologi aksjefond
- 1500 kr til Dnb grønt Norden
- 3000 kr i Odin Eiendom C

Div spar:
20 000kr til neste års BSU

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...