Gå til innhold

Kokende vann "eksploderte" - hvordan er det mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe jeg har opplevd ofte, men en gang eller tre har jeg opplevd det, at kokende vann plutselig "eksploderer" som en geysir når jeg putter noe oppi vannet.

I går skjedde det igjen.
Jeg skulle koke pasta, vannet kokte, jeg puttet spagettien i vannet, og "poff" så fikk jeg en sprut kokende vann over håndleddet, som befant seg 7-10 cm over vannoverflaten.
Det var bare dette ene utbruddet, etterpå oppførte det seg som vanlig kokende vann igjen.

Hva skjedde?  Og hvordan kan jeg forhindre at det skjer igjen?

 

Anonymkode: 6cb34...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke legg noe i kokende vann. Da slipper du det.

 

Det som skjer er en reaksjon i vannet på at det er kommet noe kaldt i vannet.

Anonymkode: 005b2...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold hånden nærmere vannet når du skal ha pastaen i vannet... 

Anonymkode: 6e5e1...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at det skjer, når du slipper fra den avstanden over det kokende vannet. Hold det du skal ha i vannet næremere med handa, og hold den litt på siden av dampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere tror at jeg slapp pastaen ned i det kokende vannet fra høy avstand.

Jeg slapp den ikke bare nedi kjelen slik at det sprutet, jeg holdt øverst på spagettien, og da må hånda nødvendigvis være  ca 7-10 cm over vannoverflaten når nedre del av spagettien bryter vannet.

På 18.12.2018 den 8.39, AnonymBruker skrev:

 

Det som skjer er en reaksjon i vannet på at det er kommet noe kaldt i vannet.

Anonymkode: 005b2...0b4

Takk!

Anonymkode: 6cb34...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassboblene som gjør at vannet koker kommer av nukleasjon. Vanngassen kan enklere slippe unna ved å først samle seg i små ujevnheter i kjelen. Når du putter spaghetti i kjelen introduserer du samtidig mange nye ujevnheter som gassen kan unslippe fra, og det blir plutselig veldig mange ekstra bobler i vannet som gjør at vannet "eksploderer". Det kan nærmest sammenlignes med å putte Mentos i cola.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...