Gå til innhold

Bipolar lidelse og uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Hufsa0991 skrev:

Mitt inntrykk er ikke at NAV er så opptatt av hva brukeren sier, eller at brukeren sier "de rette tingene". Tror de legger mest vekt på det lege eller psykiater sier. 

Dette!

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Hufsa0991 skrev:

Mitt inntrykk er ikke at NAV er så opptatt av hva brukeren sier, eller at brukeren sier "de rette tingene". Tror de legger mest vekt på det lege eller psykiater sier. 

Dette er det jeg opplever også. Jeg er også bipolar, er sykemeldt pga det i kombinasjon med utfordringer på arbeidsplassen. Jeg har sagt til nav at jeg vil ut i ny jobb asap, mens de har snakket med behandleren min, og overtaler meg på bakgrunn av det, til å ta det litt med ro med jobbsøking.. så det leger og behandlere har å si, betyr mye!

Anonymkode: 13d9c...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Anonymkode: 5c01b...378

Det bryr de seg ikke mye om, Nav legen mener jeg er frisk, har mange diagnoser, satt av de beste spesialistene i landet. Jeg er utredet på 4 forskjellige sykehus, sendt rundt til alle mulige spesialister, og fått noen diagnoser på DPS og. Men mest er fysisk sykdom. Bevises ved blodprøver, og graden vises og gjennom blodprøver. Og uansett alle disse bevisene, så er ikke Nav legen enig. Og jeg vet flere opplever dette.

Anonymkode: aac04...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bryr de seg ikke mye om, Nav legen mener jeg er frisk, har mange diagnoser, satt av de beste spesialistene i landet. Jeg er utredet på 4 forskjellige sykehus, sendt rundt til alle mulige spesialister, og fått noen diagnoser på DPS og. Men mest er fysisk sykdom. Bevises ved blodprøver, og graden vises og gjennom blodprøver. Og uansett alle disse bevisene, så er ikke Nav legen enig. Og jeg vet flere opplever dette.

Anonymkode: aac04...9bf

I mitt tilfelle veide ikke min ord så mye. Jeg skrev toppen 2 setninger selv og saken ble avgjort på vel et døgn,mem hadde da vært sykepenger,rehab 3 år,midlertidig ufør (unødvendige) 4 år på AAP med und uføre.

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bipolar, men emosjonelt ustabil pf, PTSD og spiseforstyrrelse. Fikk godkjent 100% ung ufør etter nesten 9 år på AAP.

Anonymkode: 8dfe1...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bipolar, men emosjonelt ustabil pf, PTSD og spiseforstyrrelse. Fikk godkjent 100% ung ufør etter nesten 9 år på AAP.

Anonymkode: 8dfe1...ac3

Og trengte ikke noe arbeidsutprøving, har kun hatt behandling som aktivitet alle årene på AAP. Jeg skrev ikke noe ekstra selv, kun søknaden og spesialisterklæring fra DPS.

Anonymkode: 8dfe1...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bipolar, men emosjonelt ustabil pf, PTSD og spiseforstyrrelse. Fikk godkjent 100% ung ufør etter nesten 9 år på AAP.

Anonymkode: 8dfe1...ac3

Ung uføre er ikke en egen ytelse,men et særtillegg ;)

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og trengte ikke noe arbeidsutprøving, har kun hatt behandling som aktivitet alle årene på AAP. Jeg skrev ikke noe ekstra selv, kun søknaden og spesialisterklæring fra DPS.

Anonymkode: 8dfe1...ac3

Ikke den du siterte,men jeg hadde kun behandling som aktivitet :)

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre er ikke en egen ytelse,men et særtillegg ;)

Anonymkode: 5c01b...378

Beklager så meget. Fikk innvilget 100% uføretrygd med rettigheter som ung ufør ;)

Anonymkode: 8dfe1...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PTSD og bipolar type 2. Sendte inn uføresøknad i høst og er veldig spent på resultatet...det var saksbehandler på NAV som anbefalte å sette i gang prosessen, men er forberedt på avslag selv om NAV lokalt mener det er grunnlag for ufør. 

Fikk beskjed om at de kun trengte erklæring fra fastlege siden de allerede hadde en erklæring fra DPS liggende. Den er riktignok noen år gammel, så jeg er spent på om de godtar den...

Anonymkode: 15ce4...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 år er ikke lang tid på AAP,og det er ikke du som bestemmer når du skal søke uføretrygd,dette ligger på Nav.

Ellers så slenger jeg meg på kommentaren til første AB.

Anonymkode: 5c01b...378

Nei, 2 år er ikke lang tid. Det irriterende med uføretrygd er at man vet ikke på forhånd hvor mange år en må investere i AAP for å få det. Noen får det fort, andre må vente i mange flere år.

For min del var det avgjørende å vente til reformen i 2015 tredde i kraft. Dette utgjorde en himmelvid forskjell i utbetaling, da jeg hadde jobbet i få år, men hadde svært god lønn. Å bli beregnet etter det gamle systemet hadde vært katastrofe.

Anonymkode: ef8af...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som er sykest er ikke opp til deg å bedømme ;)

Anonymkode: 5c01b...378

Det er veldig tydelig at hun ene er veldig mye sykere enn hun andre. Jeg var veldig tett på begge to, og hun ene var for det meste innlagt mens hun andre gikk turer, shoppet, dro på ferier, festet som en villbass, gikk på kurs, hadde venninnekvelder og ikke minst - presiserte hver eneste dag hvor fett det er å leve som en konge på NAV uten å måtte løfte en finger og lo av hvor lett det hadde vært å få uføretrygd i plenum på offentlige steder.

Anonymkode: 99361...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har sett angående folk som får/ikke får så virker det som det er de utspekulerte svindlerne som får oftest, og de som virkelig trenger hjelp får ikke. Ansatte på NAV har et helt fjernt virkelighetsbilde, de mener folk på 60 år med godt dokumenterte psykiske problemer har like stor mulighet for å få jobb som nyutdannede siviløkonomer. Atter igjen ser jeg folk i 20-årene som bare vet de "riktige" tingene de skal si som klarer å bli uføretrygdet! Helt vanvittig.

Anonymkode: 3259d...aa6

Måtte så klart komme en slik kommentar. Standar kommentar i alle uføre trådene på KG. For du vet hvem som fortjener uføretryg og ikke? Du vet at folk i 20 årene svindler til seg en uføretrygd ved å bare si de riktige ordene? Hva er det disse 20 årene sier da? Siden du er ekspert 

Anonymkode: 1d9a0...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 4 fysiske sykdommer (diagnoser) som hemmer meg i hverdagen. Det finnes heller ikke nok smertestillende og behandling. Jeg får null og niks, men er i grunn glad for det. Å være i NAV-systemet er bare styr. 

Anonymkode: f72c1...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interessert i å vite hva som gjør at dere med bipolar 2 er/blir uføre? 

Hvilken helsehjelp har dere fått? Hva har vært utprøvd?

Anonymkode: ebc5d...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er dessverre ikke godkjent diagnose hos nav mtp ufør, de ser ikke på arbeidsevnen din, som de sier de gjør, men diagnosen. Bipolar vet jeg ikke, men det er lettere å få ufør med psykisk lidelse enn med ME, samme hvor alvorlig grad av ME man har. NAV mener nemlig ME ikke er kronisk, noe vel bipolar er. 

Anonymkode: 6a51d...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 4 fysiske sykdommer (diagnoser) som hemmer meg i hverdagen. Det finnes heller ikke nok smertestillende og behandling. Jeg får null og niks, men er i grunn glad for det. Å være i NAV-systemet er bare styr. 

Anonymkode: f72c1...29c

Klarer du å jobbe? ☺️ 

Jeg har ME og kan ikke klare jobb, ikke engang 20 %, så er helt avhengig av å være i nav-systemet.. Skulle så gjerne hatt en jobb istedet for å være avhengig av NAV

Anonymkode: 6a51d...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt tyngre diagnose enn deg. Jeg fikk innvilget ufør etter to år på AAP. I denne perioden hadde jeg kun behandling, ingen arbeidsutprøving. Jeg hadde to møter med NAV i denne perioden, men mannen min hadde litt telefonkontakt. Det gikk heldigvis helt smertefritt, og jeg fikk også tillegg for ung ufør, fordi jeg har hatt diagnosen siden jeg var ung, men likevel klart å jobbe i mange år. 

Prosessen var at NAV innhentet erklæring fra psykiater og psykolog, fastlegen var ikke involvert. Begge skrev en erklæring på halvannen side og ordlyden var veldig nøktern. De gjorde rede for diagnosen og prognoser framover. Deretter ble jeg bedt om å søke ufør og fikk dette innvilget etter tre uker.

Anonymkode: 973bb...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME er dessverre ikke godkjent diagnose hos nav mtp ufør, de ser ikke på arbeidsevnen din, som de sier de gjør, men diagnosen. Bipolar vet jeg ikke, men det er lettere å få ufør med psykisk lidelse enn med ME, samme hvor alvorlig grad av ME man har. NAV mener nemlig ME ikke er kronisk, noe vel bipolar er. 

Anonymkode: 6a51d...ba4

Det stemmer jo. Vet om flere som har blitt friske av ME. Bipolar blir man ikke frisk av

Anonymkode: e3599...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...