Gå til innhold

Bipolar lidelse og uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har diagnosen bipolar lidelse type 2, og skal etterhvert søke om uføretrygd. Har hatt arbeidsavklaringspenger i to år. Jeg hører ofte om hvor vanskelig det er å få innvilget og jeg har ei venninne med alvorlig grad ME som nettopp fikk avslag. 

Er det noen her med bipolar lidelse som får uføretrygd? Hva slags / hvor mye dokumentasjon hadde dere? Hva gjorde utslaget for at søknaden ble innvilget. Noen tips? F.eks stemningsdagbok osv osv. 

🙂

Anonymkode: fef06...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på arbeidsevne, og ikke på diagnose. Har du gode dokumenter på behandling, sykdomsforløp og arbeidsutprøving skal det ikke være noe problem. 

Anonymkode: a47a5...c07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på arbeidsevne, og ikke på diagnose. Har du gode dokumenter på behandling, sykdomsforløp og arbeidsutprøving skal det ikke være noe problem. 

Anonymkode: a47a5...c07

Av det jeg har sett angående folk som får/ikke får så virker det som det er de utspekulerte svindlerne som får oftest, og de som virkelig trenger hjelp får ikke. Ansatte på NAV har et helt fjernt virkelighetsbilde, de mener folk på 60 år med godt dokumenterte psykiske problemer har like stor mulighet for å få jobb som nyutdannede siviløkonomer. Atter igjen ser jeg folk i 20-årene som bare vet de "riktige" tingene de skal si som klarer å bli uføretrygdet! Helt vanvittig.

Anonymkode: 3259d...aa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har sett angående folk som får/ikke får så virker det som det er de utspekulerte svindlerne som får oftest, og de som virkelig trenger hjelp får ikke. Ansatte på NAV har et helt fjernt virkelighetsbilde, de mener folk på 60 år med godt dokumenterte psykiske problemer har like stor mulighet for å få jobb som nyutdannede siviløkonomer. Atter igjen ser jeg folk i 20-årene som bare vet de "riktige" tingene de skal si som klarer å bli uføretrygdet! Helt vanvittig.

Anonymkode: 3259d...aa6

Wow. Dette er sånn kommentarer det er kava umulig å ta på alvor

Anonymkode: 5c01b...378

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har sett angående folk som får/ikke får så virker det som det er de utspekulerte svindlerne som får oftest, og de som virkelig trenger hjelp får ikke. Ansatte på NAV har et helt fjernt virkelighetsbilde, de mener folk på 60 år med godt dokumenterte psykiske problemer har like stor mulighet for å få jobb som nyutdannede siviløkonomer. Atter igjen ser jeg folk i 20-årene som bare vet de "riktige" tingene de skal si som klarer å bli uføretrygdet! Helt vanvittig.

Anonymkode: 3259d...aa6

Hva vet du om deres dokumenterte sykdomsbilde? Det er klart at Nav gjør feil, men at du mener at dette er en trend synes jeg er rart. Kanskje andre ville mene at du er en "svindler".

Anonymkode: a47a5...c07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har andre diagnoser enn deg, fysiske - men jeg opplevde det som enormt styrete å få det. Er selvsagt takknemlig for at jeg fikk det til slutt, men det var en lang og tung vei å gå.

Jeg har to bipolare venninner (eller, hun ene er tidligere venninne). For hun ene var det veldig enkelt og smikk smakk så fikk hun ufør i veldig ung alder, mens hun andre (som er mye sykere og har vært innlagt med f. eks. mange psykoser, selvskading, selvmordsforsøk etc med tilleggvansker) slet en del mer. Begge har ufør da.

Anonymkode: 99361...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har diagnosen bipolar lidelse type 2, og skal etterhvert søke om uføretrygd. Har hatt arbeidsavklaringspenger i to år. Jeg hører ofte om hvor vanskelig det er å få innvilget og jeg har ei venninne med alvorlig grad ME som nettopp fikk avslag. 

Er det noen her med bipolar lidelse som får uføretrygd? Hva slags / hvor mye dokumentasjon hadde dere? Hva gjorde utslaget for at søknaden ble innvilget. Noen tips? F.eks stemningsdagbok osv osv. 

🙂

Anonymkode: fef06...9fb

2 år er ikke lang tid på AAP,og det er ikke du som bestemmer når du skal søke uføretrygd,dette ligger på Nav.

Ellers så slenger jeg meg på kommentaren til første AB.

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har andre diagnoser enn deg, fysiske - men jeg opplevde det som enormt styrete å få det. Er selvsagt takknemlig for at jeg fikk det til slutt, men det var en lang og tung vei å gå.

Jeg har to bipolare venninner (eller, hun ene er tidligere venninne). For hun ene var det veldig enkelt og smikk smakk så fikk hun ufør i veldig ung alder, mens hun andre (som er mye sykere og har vært innlagt med f. eks. mange psykoser, selvskading, selvmordsforsøk etc med tilleggvansker) slet en del mer. Begge har ufør da.

Anonymkode: 99361...8cc

Hvem som er sykest er ikke opp til deg å bedømme ;)

Anonymkode: 5c01b...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om deres dokumenterte sykdomsbilde? Det er klart at Nav gjør feil, men at du mener at dette er en trend synes jeg er rart. Kanskje andre ville mene at du er en "svindler".

Anonymkode: a47a5...c07

Jeg trenger heldigvis ikke hjelp fra NAV, men jeg har støtt på mange "yrkes-NAVere" i 20-årene som vet akkurat hva de skal si til NAV for å fortsette å få støtte, og akkurat hvordan de skal vise seg så udugelige at de ikke får jobbe mer der de blir utplassert. Og så vet jeg om folk rundt 60 år som NAV på ufattelig vis mener er arbeidsføre og kan ta seg en av de "mange" jobbene som venter på dem. Min konklusjon er at saksbehandlere hos NAV mangler kontakt med virkeligheten. De er selv kommunalt ansatt og trenger ikke å skjønne hvordan det private næringsliv genererer penger, og hvem de ansetter.

Anonymkode: 3259d...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bipolar lidelse og fikk ufør som 28/29-åring, da var det psykiateren min som sa jeg hadde krav på det. Hadde fått nav-støtte siden jeg var 19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på arbeidsevne, og ikke på diagnose. Har du gode dokumenter på behandling, sykdomsforløp og arbeidsutprøving skal det ikke være noe problem. 

Anonymkode: a47a5...c07

Ja det skjønner jeg selvfølgelig. Men å bevise nedsatt arbeidsevne pga bipolar lidelse er jo litt annerledes enn f.eks ved en ryggprolaps, så er derfor jeg spurte om noen med samme diagnose hadde noen tips. Har det noe for seg å føre og levere stemningsdagbok f.eks. 

Og hvor mye arbeidsprøving er nok? Er livredd for å levere en søknad for så å få svar fra nav at "nei du har ikke prøvd det og det". 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 år er ikke lang tid på AAP,og det er ikke du som bestemmer når du skal søke uføretrygd,dette ligger på Nav.

Ellers så slenger jeg meg på kommentaren til første AB.

Anonymkode: 5c01b...378

Ja, men etter nye regler fra januar 2018 så er det vel slik at man får aap i maks 3 år, så skal man være ferdig avklart? Ellers er det over på sosialstønad. Og siden nav har en behandlingstid på minst 8 mnd, så er det greit å sette igang snart 😛

Er i et tiltak gjennom DPS i samarbeid med nav. IPS heter det. Og min veileder i dette tiltaket mente det var på tide å sette igang med søknaden. 

:) 

Anonymkode: fef06...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bipolar 2 og er litt nysgjerrig på hva det er som gjør at dere er uføre?

Anonymkode: 6b1a9...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av det jeg har sett angående folk som får/ikke får så virker det som det er de utspekulerte svindlerne som får oftest, og de som virkelig trenger hjelp får ikke. Ansatte på NAV har et helt fjernt virkelighetsbilde, de mener folk på 60 år med godt dokumenterte psykiske problemer har like stor mulighet for å få jobb som nyutdannede siviløkonomer. Atter igjen ser jeg folk i 20-årene som bare vet de "riktige" tingene de skal si som klarer å bli uføretrygdet! Helt vanvittig.

Anonymkode: 3259d...aa6

Gi deg. Hvor mange uføre og 60-åringer med godt dokumenterte psykiske lidelser kjenner du? Regner med at den uttalelsen din der kommer ut fra rykter, synsing og det du eventuellt har lest noe sted. Slutt liksom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får jo ikke uføretrygd pga en lidelse, men arbeidsevnen din. Jeg er halvt ufør pga fysisk skade. Syns det er dønn kjedelig å bare være hjemme ute av stand til annet enn å bevege seg minimalt. Jeg ville ikke bli delvis ufør, men hadde ikke noe valg. Fatter ikke at noen faktisk vil det om de ikke må. Det tror jeg heller ikke skjer veldig ofte for å si det sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Ja det skjønner jeg selvfølgelig. Men å bevise nedsatt arbeidsevne pga bipolar lidelse er jo litt annerledes enn f.eks ved en ryggprolaps, så er derfor jeg spurte om noen med samme diagnose hadde noen tips. Har det noe for seg å føre og levere stemningsdagbok f.eks. 

Og hvor mye arbeidsprøving er nok? Er livredd for å levere en søknad for så å få svar fra nav at "nei du har ikke prøvd det og det". 

Ja, men etter nye regler fra januar 2018 så er det vel slik at man får aap i maks 3 år, så skal man være ferdig avklart? Ellers er det over på sosialstønad. Og siden nav har en behandlingstid på minst 8 mnd, så er det greit å sette igang snart 😛

Er i et tiltak gjennom DPS i samarbeid med nav. IPS heter det. Og min veileder i dette tiltaket mente det var på tide å sette igang med søknaden. 

:)

Anonymkode: fef06...9fb

Men det er Nav som avgjør dette!

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er Nav som avgjør dette!

Anonymkode: 5c01b...378

Ja, altså dette er jo Nav! 😛

Anonymkode: fef06...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du får jo ikke uføretrygd pga en lidelse, men arbeidsevnen din. Jeg er halvt ufør pga fysisk skade. Syns det er dønn kjedelig å bare være hjemme ute av stand til annet enn å bevege seg minimalt. Jeg ville ikke bli delvis ufør, men hadde ikke noe valg. Fatter ikke at noen faktisk vil det om de ikke må. Det tror jeg heller ikke skjer veldig ofte for å si det sånn. 

Ja og den arbeidsevnen er kraftig nedsatt pga psykisk lidelse. Jeg har vel ikke sagt at jeg ønsker å bli ufør for moro skyld? Ønsker ikke denne sykdommen på min verste fiende. 

TS

Anonymkode: fef06...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hufsa0991

Mitt inntrykk er ikke at NAV er så opptatt av hva brukeren sier, eller at brukeren sier "de rette tingene". Tror de legger mest vekt på det lege eller psykiater sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså dette er jo Nav! 😛

Anonymkode: fef06...9fb

Ok ;)

Anonymkode: 5c01b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og den arbeidsevnen er kraftig nedsatt pga psykisk lidelse. Jeg har vel ikke sagt at jeg ønsker å bli ufør for moro skyld? Ønsker ikke denne sykdommen på min verste fiende. 

TS

Anonymkode: fef06...9fb

Jeg mente ikke å si at du ville det for morro skyld. Mulig jeg kunne misforståes der. 

Uansett så er det NAV som avgjør, og noen må vente lenge mens andre ikke fullt så lenge. Det gikk ganske fort her, men det er noen år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...