Gå til innhold

Positiv EL test, men når ha sex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typisk så fikk jeg positiv eggløsningstest i går, søndag, i 10 tiden på morgenen. Vi hadde sex i natt og på fredag, men i dag til i morgen er jeg selvfølgelig borte.

Hvilket tidspunkt er mest gunstig å ha sex på etter positiv EL test når man vil bli gravid? Burde jeg egentlig blitt hjemme? 

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge ingen av dere har noen problemer holder hver andre til tredje dag, da sæden kan leve opptil fem dager, og egget et døgn. Da vil dere treffe fruktbare dager uansett 😊 Tenker dere er godt innfor om dere har mulighet i morgen kveld igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, prøverpåny skrev:

Så lenge ingen av dere har noen problemer holder hver andre til tredje dag, da sæden kan leve opptil fem dager, og egget et døgn. Da vil dere treffe fruktbare dager uansett 😊 Tenker dere er godt innfor om dere har mulighet i morgen kveld igjen!

Det er jeg! Da får jeg prøve til igjen da og håpe den sitter. 

Men når bør man egentlig ha sex når man har fått positiv eggløsningstest? 

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør heller ha sex dagene før positiv test, siden sædcellene lever flere dager, og de ligger de "klare" når egget slipper. Dagen etter positiv test, kan det være for sent! Denne PPen hadde vi sex tirsdag, torsdag, lørdag (positiv EL-test lørdag) og negativ igjen søndag. Fikk ikke hatt sex søndag da samboer var bortreist, men da tror jeg vi har truffet fra med dagene før :) Lykke til!

Anonymkode: 49e4a...c59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er også viktig å ikke «gi» seg før man vet at eggløsningen har vært selv det helt klart er viktigst med sex i forkant - en positiv EL-test kan ikke angi nøyaktig når eller om EL i det hele tatt kommer. Den enkleste og beste måte å vite når EL har vært er ved å tempe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør heller ha sex dagene før positiv test, siden sædcellene lever flere dager, og de ligger de "klare" når egget slipper. Dagen etter positiv test, kan det være for sent! Denne PPen hadde vi sex tirsdag, torsdag, lørdag (positiv EL-test lørdag) og negativ igjen søndag. Fikk ikke hatt sex søndag da samboer var bortreist, men da tror jeg vi har truffet fra med dagene før :) Lykke til!

Anonymkode: 49e4a...c59

Eltest viser jo at el skjer om 1-2 dager eller noe? Eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: bb6ec...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var positiv i går og i dag var den også positiv. Håper den er positiv i morgen også! 😄

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør heller ha sex dagene før positiv test, siden sædcellene lever flere dager, og de ligger de "klare" når egget slipper. Dagen etter positiv test, kan det være for sent! Denne PPen hadde vi sex tirsdag, torsdag, lørdag (positiv EL-test lørdag) og negativ igjen søndag. Fikk ikke hatt sex søndag da samboer var bortreist, men da tror jeg vi har truffet fra med dagene før :) Lykke til!

Anonymkode: 49e4a...c59

Og lykke til forresten ❤️

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eltest viser jo at el skjer om 1-2 dager eller noe? Eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: bb6ec...c74

Ja, skjer vel 12-36 timer etter positiv test. Så  har jo fortsatt tid ved positiv test. Men hvis man har en kort LH-topp (hvor el-tester blir raskt negative igjen) så tenker jeg det er greit å være litt i forkant med aksjeleggingen. Men man kan jo aldri vite hvor lang tid det tar før egget slipper, så er jo greit å helgardere seg litt både med aksjelegging før og etter positiv test :) 

Anonymkode: 49e4a...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eltest viser jo at el skjer om 1-2 dager eller noe? Eller har jeg misforstått? 

Anonymkode: bb6ec...c74

 

Og en ting til: ser at de fleste apper setter den "fertile perioden" til dagene før El og dagen etter EL :) 

Anonymkode: 49e4a...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil det si at aksjeleggingen i natt bør være ganske spot on da? :) Jeg hadde fremdeles positiv test i dag 🙂

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du har truffet fint😊 ganske mange har eggløsning dagen etter positiv test, så da har du kanskje hatt el i dag, og da var sex søndag spot on, som du sier. Man er mest fruktbar to dager før el og selve el-dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, N85 skrev:

Jeg vil tro at du har truffet fint😊 ganske mange har eggløsning dagen etter positiv test, så da har du kanskje hatt el i dag, og da var sex søndag spot on, som du sier. Man er mest fruktbar to dager før el og selve el-dagen.

Håper det. Kan en EL test være positiv etter eggløsning? 

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde positiv i dag også. Så nå har den vært positiv, søndag, mandag og i dag,  tirsdag. Er det vanlig da?

Da bør vel sjansene være der når vi hadde aksjelegging fredag, søndag og i dag? 

Vil så gjerne få det til denne mnd! 

Kryss fingrer, tær, livmor og eggstokker for meg! 

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din prøver kanskje på eggløsning, men egg blir ikke sluppet?

Anonymkode: d11a3...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen din prøver kanskje på eggløsning, men egg blir ikke sluppet?

Anonymkode: d11a3...c17

Åja kanskje. Men er det ikke vanlig at testen er positiv en dag etter eggløsning? 

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja kanskje. Men er det ikke vanlig at testen er positiv en dag etter eggløsning? 

Anonymkode: bb6ec...c74

Er teststreken helt like sterk eller sterkere enn kontrollstreken? Noen har lang LH-topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, prøverpåny skrev:

Er teststreken helt like sterk eller sterkere enn kontrollstreken? Noen har lang LH-topp.

Like sterk. Ikke sterkere.

Anonymkode: bb6ec...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på det samme og fikk svar fra Frøyaklinikken i en tråd på babyverden.no

Når er eggløsningen ifht positiv test:

"Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.) Det hender også at den ikke slår ut, selv om du har eggløsning. Fertilitesklinikkene opplever eggløsningstester som ikke pålitelige, mens vi på Frøyaklinikken bruker dem noe, så lenge det ikke skaper stress."

Når bør man ha sex ifht eggløsningen:

"Her strides ekspertene. Men flere fertilitesleger og androloger sier at det kan være en ide å ha samleie rett før eggløsningen, mens andre mener rett på eggløsningen. Det er også noe forskjell på guttesæden og jentesæden. Guttesæden er kjapp til å komme frem til egget, men ikke så utholdene, mens jentesæden er mer utholdene. Det sies så at det kan være letter å få jente hvis man har samleie rett før eggløsningen, mens det kan være lettere å få gutter rett på eggløsningen. Men om denne teorien er holdbar, er vi litt usikre på"

Link til tråden: https://forum.babyverden.no/threads/info-om-eggløsningstester.1683999/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...