Gå til innhold

Trenger hjelp med trassig tenåringshund...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Har en engelsk bulldog på snart halvannet år som i bunn og grunn er verdens snilleste. Hun har ingen problemer i forhold til sånne vanlige utfordringer en relativt uerfaren hundeeier som meg kan oppleve, som for eksempel å møte andre hunder på tur eller å klippe klør o.l. Hun er ikke eiesyk på for eksempel mat eller leker, og hvem som helst kan fritt ta fra henne dette uten at hun reagerer (ikke at det gjøres ofte altså, men skulle det vært nødvendig er ikke det noe problem). Hun har ingen utfordrende atferd i forhold til noen andre situasjoner enn at hun plutselig biter på enten møblene eier sitter i eller biter etter eier. Hun har også god bitekontroll, så hun biter ikke slik at hun punkterer hud – kun hardt nok til at det er ubehagelig.
Vi har vært hos en veterinær som nå spesialiserer seg på hundeatferd fordi jeg er redd for at dette kan utvikle seg til aggresjonsproblemer eller at hun kan vise lignende oppførsel på andre, og spesielt redd for barn selvsagt. Veterinæren vi var hos var sammen med oss i flere timer og gjorde en vurdering som tilsa at det ikke er en aggressiv hund, og hennes forslag var å ignorere negativ atferd, samt rose god atferd. Dette har blitt forsøkt i forhold til at hun hopper da man kommer inn døra hjemme og har fundert godt der. Men ikke under noen omstendigheter har det fungert på bitingen. 

Til vanlig får hun tre gåturer om dagen, to på omlag 30 minutter til oppunder én time og en kortere tur midt på dagen. Hun får mat til relativt faste tider, tre ganger om dagen. Hun er ikke i bur på dagtid hvis hun er alene, noe hun er sjelden da begge i husholdningen jobber turnus. I løpet av en uke er hun nok hjemme alene i Max 15 timer fordelt på hele uka. Vi trener også på å utføre triks, lukt (søk med nese, noe som ikke fungerer så godt selvsagt, hunden har jo nesten ikke nese 😂), og øvelser med å få godbiter ut av flasker o.l slik at hun også får stimuli mentalt. 

Nå i senere tid har vi begynt med klikkertrening, noe som fungerer bra. Vi er i lærefasen begge to, så sånn sett er det sikkert ting vi gjør «feil», men sånn det er nå fungerer det for oss. Det er en trygg hund som også stoler på eieren sin og søker den hvis hun blir skremt (slik at vi sammen kan møte de skumle tingene, slik som vannsprederen i sommer. Den er ikke lenger skummel). 

Men jeg klarer ikke for alt i verden å finne ut hvordan jeg skal få unna denne bitingen. Slik hverdagen hennes er lagt opp tror jeg ikke det er frustrasjon på grunn av for mye energi (det er tross alt en hund som ikke trenger mye aktivitet), og det oppleves som om hun på et vis «trasser» som en annen tenåring. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre, og jeg er fortsatt redd for at dette skal forverre seg.

Kort oppsummert, det fungerer ikke å ignorere adferden. Det fungerer ikke å for eksempel sette henne i buret til hun roer seg, fortsetter da bare hun kommer ut, evt etter en stund. Det hjelper ikke å gi ros da hun ikke driver med dette. Hun har lært «nei» men hører ikke på det øret akkurat i denne situasjonen. 

Er det noen som har gode råd til meg?

Anonymkode: 0e9c5...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da min drev på med dette fikk jeg et råd om å dra til meg handa, gi uttrykk for smerte, snu meg bort og ignorere hunden helt sånn at den forbinder denne bitingen med at det smerter meg, det gir null oppmerksomhet og total ignorering. Etter en stund sluttet han helt med det, han var da 1 år. Vet ikke om det kan fungere på din.

Anonymkode: d5d40...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da min drev på med dette fikk jeg et råd om å dra til meg handa, gi uttrykk for smerte, snu meg bort og ignorere hunden helt sånn at den forbinder denne bitingen med at det smerter meg, det gir null oppmerksomhet og total ignorering. Etter en stund sluttet han helt med det, han var da 1 år. Vet ikke om det kan fungere på din.

Anonymkode: d5d40...587

Altså ikke bare gi utrrykk for smerte, skikkelig overdrive hele greia.

Anonymkode: d5d40...587

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså ikke bare gi utrrykk for smerte, skikkelig overdrive hele greia.

Anonymkode: d5d40...587

Godt råd, og det fungerer til en viss grad. Problemet er at da fortsetter hun med å bite på stolen jeg sitter i, eller evt sofaputa.... 😥 og hører da heller ikke på «nei». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bruker_ skrev:

Godt råd, og det fungerer til en viss grad. Problemet er at da fortsetter hun med å bite på stolen jeg sitter i, eller evt sofaputa.... 😥 og hører da heller ikke på «nei». 

Så dumt, da hadde jeg ikke flere råd, beklager, har du sett på utenlandske hundefora,om det er noe råd der?

Anonymkode: d5d40...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så dumt, da hadde jeg ikke flere råd, beklager, har du sett på utenlandske hundefora,om det er noe råd der?

Anonymkode: d5d40...587

Uansett tusen takk! Nei, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet heller. Har du noen forslag til hvor man kan finne noe sånt? 

Anonymkode: 0e9c5...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett tusen takk! Nei, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet heller. Har du noen forslag til hvor man kan finne noe sånt? 

Anonymkode: 0e9c5...a50

https://www.reddit.com/r/puppy101/

Jeg fikk veldig mye støtte og hjelp her til alt mulig, de om noen har gode tips til ditt problem?

Anonymkode: d5d40...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi henne ett alternativ. Nei til hånd og møbler, ja til hennes leke/ben etc. I gitte situasjoner hvor du vet problemet oppstår går du henne i forkant. Rop evt på henne og gi henne tingen sin, ikke mas henne opp, men bare gi og prat rolig/stryk henne rolig. Tar hun deg er det like rolig og bestemt nei, gi henne så hennes ting igjen. Man får ikke bort helt behov for biting/bæring, men man kan bestemme på hva 😉 Husk å bevisst sett henne i situasjonen mye i begynnelsen så det blir kontrollert. 

Anonymkode: ed1f1...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som maseatferd. Hun har lært seg at om hun biter på deg eller møbler så får hun oppmerksomhet (Det å bli satt i buret eller få et "nei" er også oppmerksomhet).

Jeg ville først sørget for at hun har fått den fysiske og mentale aktiviseringen hun er vant med. Deretter ville jeg hatt henne med deg i stuen, men hatt henne i bånd og bundet henne slik at hun ikke når å bite på verken deg eller møbler, gitt henne en kong/tyggebein og så ignorert henne. Og da mener jeg total ignorering, ikke se på henne en gang.

Gjenta som en fast rutine til du ser at hun roer seg med en gang. I begynnelsen kan det være at problemet eskalerer. Det kan være hun sutrer, bjeffer, blir urolig osv. Dette fordi når masing tidligere har gitt resultater, så vil de forsøke enda litt hardere før de gir opp. 

Deretter er neste steg at du lager klar kobbelet og har halsbåndet/selen på henne, men lar henne være løs. Forsøker hun igjen å bite, før henne bort og fest kobbelet med minst mulig oppmerksomhet (ikke se på eller prat til henne).

Dette er ikke trass, det er menneskeliggjøring av hunden. Det handler bare om at hunder gjør det som lønner seg for dem og hun har lært at masing fører til oppmerksomhet. Hun trenger å lære seg både at det ikke fungerer samt å finne roen inne. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 3.15, AnonymBruker skrev:

https://www.reddit.com/r/puppy101/

Jeg fikk veldig mye støtte og hjelp her til alt mulig, de om noen har gode tips til ditt problem?

Anonymkode: d5d40...587

Okei! Tusen takk 😄😄😄

Anonymkode: 0e9c5...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 7.09, AnonymBruker skrev:

Du må gi henne ett alternativ. Nei til hånd og møbler, ja til hennes leke/ben etc. I gitte situasjoner hvor du vet problemet oppstår går du henne i forkant. Rop evt på henne og gi henne tingen sin, ikke mas henne opp, men bare gi og prat rolig/stryk henne rolig. Tar hun deg er det like rolig og bestemt nei, gi henne så hennes ting igjen. Man får ikke bort helt behov for biting/bæring, men man kan bestemme på hva 😉 Husk å bevisst sett henne i situasjonen mye i begynnelsen så det blir kontrollert. 

Anonymkode: ed1f1...4a8

Problemet er at hun blir veldig fokusert på akkurat denne ene tingen. Og er ikke interessert i noe annet enn å bjeffe/bite på meg eller på stolen jeg sitter i. Det er fryktelig frustrerende for jeg mener i utgangspunktet at «straff» ikke er en god læringsmetode, men jeg kan jo heller ikke gi henne ros hver eneste gang hun ikke biter da dette skjer kanskje annenhver dag. Men da med en enorm intensitet! 😥

Anonymkode: 0e9c5...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 9.42, Tabris skrev:

Det høres ut som maseatferd. Hun har lært seg at om hun biter på deg eller møbler så får hun oppmerksomhet (Det å bli satt i buret eller få et "nei" er også oppmerksomhet).

Jeg ville først sørget for at hun har fått den fysiske og mentale aktiviseringen hun er vant med. Deretter ville jeg hatt henne med deg i stuen, men hatt henne i bånd og bundet henne slik at hun ikke når å bite på verken deg eller møbler, gitt henne en kong/tyggebein og så ignorert henne. Og da mener jeg total ignorering, ikke se på henne en gang.

Gjenta som en fast rutine til du ser at hun roer seg med en gang. I begynnelsen kan det være at problemet eskalerer. Det kan være hun sutrer, bjeffer, blir urolig osv. Dette fordi når masing tidligere har gitt resultater, så vil de forsøke enda litt hardere før de gir opp. 

Deretter er neste steg at du lager klar kobbelet og har halsbåndet/selen på henne, men lar henne være løs. Forsøker hun igjen å bite, før henne bort og fest kobbelet med minst mulig oppmerksomhet (ikke se på eller prat til henne).

Dette er ikke trass, det er menneskeliggjøring av hunden. Det handler bare om at hunder gjør det som lønner seg for dem og hun har lært at masing fører til oppmerksomhet. Hun trenger å lære seg både at det ikke fungerer samt å finne roen inne. :)

Okei... Jeg har full forståelse for at jeg kan ha gjort feil i «barneoppdragelsen» her altså, det her er hund nummer 2 i hele mitt liv så jeg er ingen dreven hundeeier. 😂 noen tanker om hvorfor dette har skjedd? Siden det da mest sannsynlig er en lært atferd.... Sånn for læring sin del bare. 

 

hun er heldigvis ingen «sutrete hund», så jeg har vansker for å se for meg at det vil bli mas eller uro hvis jeg forsøker dette faktisk. Så det skal jeg absolutt gjøre! 

Tusen takk for rådet! 😄😄

Anonymkode: 0e9c5...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hunden din ha lært denne oppførselen av samboeren din? 

Anonymkode: 90599...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Okei... Jeg har full forståelse for at jeg kan ha gjort feil i «barneoppdragelsen» her altså, det her er hund nummer 2 i hele mitt liv så jeg er ingen dreven hundeeier. 😂 noen tanker om hvorfor dette har skjedd? Siden det da mest sannsynlig er en lært atferd.... Sånn for læring sin del bare. 

 

hun er heldigvis ingen «sutrete hund», så jeg har vansker for å se for meg at det vil bli mas eller uro hvis jeg forsøker dette faktisk. Så det skal jeg absolutt gjøre! 

Tusen takk for rådet! 😄😄

Anonymkode: 0e9c5...a50

Hun har lært det fordi hun da har fått oppmerksomhet. Du har sett på henne, sagt "nei", ført henne til buret... alt dette er oppmerksomhet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...