Gå til innhold

Greit å leke i en tom hundepark når tispa har løpetid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Valpen har fått sin første løpetid. Ho begynte å blø i dag, så om jeg er heldig blør ho bare i 1 uke. Men så er det vel uka/tiden etter at blødning slutter ho kan bli drektig. Da lurer jeg på om det er greit å gå i hundeparken om den er tom? Tenker på dere med hannhunder som blir "gale" av tisselukta til tisper med løpetid. Nå har ho alltid venta til vi har gått ut av hundeparken før ho tisser eller bæsjer, av en eller annen merkelig grunn, meeen jeg kan jo ikke garantere at ho ikke tisser der. 

Vanligvis hadde jeg ikke giddet å gått i hundeparken i løpetida uansett, men nå har det seg slik at vi reiser "heim til Jul" om en uke, og hundeparken der hjemme er fantastisk. Mitt søskenbarn og jeg hadde også gledet oss over å leke i hundeparken sammen med valpen. De fleste gangene jeg har vært der har den vært tom, men nå er det jo ferie når jeg er der. Det er også en grei regel der om at de som ankommer hundeparken må spørre de som allerede er der om det er greit å komme inn med sin hund ( i tilfelle noen har redde, nervøse hunder etc. Og det kan bli konflikt eier ikke ønsker). Så jeg kan fint unngå at ho blir parret, da jeg bare kan forlate parken om det kommer noen, uten at hundene trenger å møtes. Eneste jeg tenker på er at jeg "tuller til" hundepark opplevelsen for andre hanner og eiere 😅 kanskje jeg tenker for mye.

Anonymkode: a83fe...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær så snill, IKKE!

Det kommer til å bli katastrofe når andre hunder kommer dit og får ferten, selv om hun ikke er der lenger...

Anonymkode: 1d0c1...7d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill, IKKE!

Det kommer til å bli katastrofe når andre hunder kommer dit og får ferten, selv om hun ikke er der lenger...

Anonymkode: 1d0c1...7d6

Dummeste jeg har lest på lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hannhund som går rundt og sturer og ikke spiser på to dager dersom han får ferten i løpetid-lukt. 

Anonymkode: 0b9a6...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av tispe så tenker jeg det er lite hensynsløst over for hannhundene som bruker parken til daglig. Selv om tispa de verken tisser eller berte vil det sannsynligvis dryppe blod og lukten hennes vil være det. I verste fall kan det skape konflikter mellom hannhunder som egentlig går overens. 

Jeg er daglig i hundepark, men når tispa mi har løpetid går jeg ikke en gang tur forbi parken. 

Anonymkode: 335d8...d9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør det! Du ødelegger turen for alle de andre hannhundene som kommer etter. Lukten henger igjen, hvor lenge vet jeg ikke men det kan føre til konflikt blant hannhundene og du ødelegger turen iform av at de kan stresse rundt, på grunn av at din hund har vært der. 

10 minutter siden, padawan skrev:

Dummeste jeg har lest på lenge. 

Du har vell ikke erfaring med hund skjønner jeg. 

Anonymkode: 86553...9bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vell ikke erfaring med hund skjønner jeg. 

Anonymkode: 86553...9bb

Neida, jeg har bare vokst opp med det og hatt det hele livet. Hannhunder får ferten av slikt uansett hvor man drasser med tispen utendørs så skal en tenke slik må en holde henne innendørs hele løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er som mennesker, de har eggløsning i litt forskjellig tid i løpetiden sin. 

Anonymkode: ab565...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke latt være å gå i hundeparken med tispa mi fordi hun hadde løpetid. Jeg går i skogen med løpetispe selv om det går veldig mange andre hunder der.
Hanner lukter løpetisper på flere kilometer.

Anonymkode: 814b2...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar72

Nei er ikke greit. Om du leser reglene så står det klart og tydelig at man ska ikke inn om hunden har løpetid. Har ikke tall på hvor mange jeg har gitt grei melding på at de må komme seg ut. 

Syns jo egentli når folk går inn i hundegården med løpetid så er man kjempeegoist. Og litt gjennomtrekk mellom ørene. 

 

Så helt rett at du kødder det til for hannhunder. Lukten av din tispe er nok til 2 hanner eller fler går i kamp. For han ene hannen fant ut at dette er min lukt. 

 

Om du leser reglene på hundeparken står det klart og tydelig. Hvertfall om det er i regi av kommunen. Om ikke så bruk sunn fornuft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at hannhunder kan lukte tisper i løpetid fra 4.8km unna. Dere med hannhunder må ha det vanskelig 

Anonymkode: a5b63...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bry deg om teite hannhundeiere som ikke har kontroll på sin hanne. Bruk hundeparken så mye du vil (om ikke reglene presiserer at tisper med løpetid ikke har adgang.)

De med hannhunder sitt ansvar å lære de å konse på andre ting enn løpetispelukt.

Hilsen HANNhundeier 🙂

Anonymkode: 2f5c2...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i hundeparken da noen gikk gjennom parken med en tispe med løpetid. Etter dem ut av parken fulgte en av hannhundene som var løs fordi den var i hundeparken. Den ble påkjørt av bil i første veikryss. 

Det er lurt å holde tisper unna der eiere har hannhundene løse. 

 

Anonymkode: 4fdf2...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en hundepark kan lukt av tispe med løpetid utløse konflikt mellom hannhunder som kommer like etter.  Hannhunder som har fått ferten av tispe i løpetid mister sans og samling. Å kjenne lukten når de er i bånd kan ikke sammenlignes!! Da har man tross alt kontakt og kontroll. I hundeparken er hundene løse!!

Anonymkode: e128b...92e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.12.2018 den 15.39, Diamant20 skrev:

Kan du ikke ha truse på hun?

Truse er for at de ikke skal blø på gulvet innendørs. Det skal da ikke brukes utendørs?

Anonymkode: 6ac8a...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Truse er for at de ikke skal blø på gulvet innendørs. Det skal da ikke brukes utendørs?

Anonymkode: 6ac8a...6fd

Gjetter det går greit i hundepark så lenge den slipper ellers når den er ute, ihvertfall hvis den liker seg i hundeparken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...