Gå til innhold

Fadder som dropper konfirmasjon til lillesøsteren min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster skal konfirmeres neste vår. Hun har en fadder som bor langt vekk, men som hun likevel har kontakt med flere ganger i året. Vi sendte ut invitasjoner til konfirmasjon 1 år i forveien, hvor min fadder svarte at hun gledet seg til å komme. Hun jobber noen ganger i helgene, og skulle gi beskjed til arbeidsgiver om dette.  Så sender hun en ny melding  til min mor for to uker siden. Hun forteller min mor at hun har bestilt tur til Australia for en yogatur i tidsrommet når konfirmasjonen skal avholdes. Hun kan dermed ikke komme i konfirmasjonen til søsteren min likevel. Hun bestilte turen selv om hun hadde takket ja til å komme i konfirmasjonen. Hun er veldig interessert i yoga, og drar på flere slike turer i året. Turen bestilte hun etter å ha fått vite datoen til konfirmasjonen. Virket ikke som om hun tok det så veldig tungt heller. Hun sendte rett og slett bare en melding om at hun hadde bestilt tur til Australia. 

Hun er en veldig god venninne av min mor, og min mor er ganske irritert på henne og synes det er dårlig. 

Hva tenker dere om dette?

 

 

Anonymkode: 31cc6...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde lett valgt Australia. Er ingen unger i dag som bryr seg om konfirmasjonen, kun gavene. Det er ingen faddere som følger den rollen der. Er bare på papiret/tradisjon. 

Så be hu sende en gave. Så er alle glad, bortsett fra modern. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg hadde også valgt Austraiia tur over konfirmasjon. 

Ikke som fadder, man tar faktisk på seg forpliktelser ved å akseptere oppdraget som fadder. Å delta i komfirmasjonen til fadderbarnet er en av disse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne turer er vel gjerne gruppeturer med faste datoer? Jeg hadde nok også prioritert en to-ukers tur over en konfirmasjon, hvis de to tingene kolliderte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daria skrev:

Sånne turer er vel gjerne gruppeturer med faste datoer? Jeg hadde nok også prioritert en to-ukers tur over en konfirmasjon, hvis de to tingene kolliderte.

Sånne turer arrangeres stadig vekk. Konfirmasjonen er en gang. 

Må si jeg er sjokkert over egoismen i svare e TS får. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Litt spesielt, når hun allerede hadde takket ja. Hun kunne ventet med den Australia turen til etter konfirmasjonen, forstår dere reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder har ikke noe juridisk ansvar, kun evnt etisk i de familier hvor de tradisjoner pleies. Så det sier heller mer om dama. Men er det så mange i 2018 som henger noen timer i en konfirmasjon så høyt? Viktigere alt det andre man evnt stiller opp for barnet, enn hva man gjør akuratt de timene syns jeg.

Anonymkode: d7a6a...f88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rainstorm skrev:

DIN fadder eller din søsters fadder? :klo:

Hvis det er DIN fadder som ikke kommer, så skjønner jeg det veldig godt. 

Det er søsteren min sin fadder :) 

Anonymkode: 31cc6...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg fatter ikke at det er noe å lage et stort nummer av. Hadde vært noe annet hvis det var konfirmantens fadder som ikke kom.

Når det er sagt:

En innbydelse er ikke noe man sier ja til i påvente av at noe mer gøyalt dukker opp. Jeg ser at det er en del folk som tror dette. Har man først sagt ja til å komme i en eller annen form for selskap så er det bare sykdom eller en større livshendelse som bør være avlysningsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at hun ikke ønsker å droppe en toukers tur til fordel for konfirmasjonene til en venninnes barn, fadder eller ei. 

Anonymkode: a87e4...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg fatter ikke at det er noe å lage et stort nummer av. Hadde vært noe annet hvis det var konfirmantens fadder som ikke kom.

Når det er sagt:

En innbydelse er ikke noe man sier ja til i påvente av at noe mer gøyalt dukker opp. Jeg ser at det er en del folk som tror dette. Har man først sagt ja til å komme i en eller annen form for selskap så er det bare sykdom eller en større livshendelse som bør være avlysningsgrunn.

Det er nettopp fadderen til selve konfirmanten som ikke kommer. 

Anonymkode: 31cc6...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Dr. A. Kula said:

Ikke som fadder, man tar faktisk på seg forpliktelser ved å akseptere oppdraget som fadder. Å delta i komfirmasjonen til fadderbarnet er en av disse. 

Ts sier ikke noe om det er kirkelig eller borgerlig. Borgerlig har ingen forpliktelse til å være med i konfirmasjonen så vidt jeg vet.

Faddere i kirken er pålagt til å: 
Ved døpefonten svarer foreldre og faddere ja til at barnet skal vokse opp med den kristne tro. 

Folk følger som regel ikke det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er søsteren min sin fadder :) 

Anonymkode: 31cc6...cb5

Okei, jeg ble forvirret av å du først skrev om din søsters fadder, og deretter om "min fadder".

Jeg tenker at hun ikke er spesielt interessert i konfirmasjoner, og hvilket ansvar hun har takket ja til. Og så er hun en del av vår tid der man sier ja, bare til noe bedre dukker opp, som er en skikkelig usympatisk greie i samfunnet for tiden. Skjønner at moren din blir skuffet og sur, fordi hun nok hadde trodd at venninnen ville prioritere det. Men sånn er det, og så tar man det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp fadderen til selve konfirmanten som ikke kommer. 

Anonymkode: 31cc6...cb5

Har dere samme fadder? For dette er ikke tydelig av hovedinnlegget.

En fadder har ikke noe med å ikke komme i konfirmasjon med mindre alvorlig sykdom eller livshendelse kommer i veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem gidder gå i konfirmasjon? Bare hyklere der. Jeg hadde bare unnskyldt meg med at jeg måtte en tur til fylkeshovedstaden; Australia er ikke nødvendig å skylde på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert Australia. Det er ingen som er særlig opptatt av konfirmasjoner lengre, det er utdatert. Selv ikke de som konfirmeres bryr seg, de gjør det kun for gavene.

Anonymkode: c22a9...c9f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er en konfirmasjon så viktig for deg? Folk tar det jo ikke høytidelig lenger. Husker selv at jeg ikke brydde meg så mye ved min egen konfirmasjon. Var bare glad jeg fikk gaver😂 Forstår godt at hun velger Australiatur ovenfor konfirmasjon, men er dog enig med deg at det er rart å bestille tur når hun allerede har takket ja

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lipglossy skrev:

Hvorfor er en konfirmasjon så viktig for deg? Folk tar det jo ikke høytidelig lenger. Husker selv at jeg ikke brydde meg så mye ved min egen konfirmasjon. Var bare glad jeg fikk gaver😂 Forstår godt at hun velger Australiatur ovenfor konfirmasjon, men er dog enig med deg at det er rart å bestille tur når hun allerede har takket ja

Hvis du leser innlegget mitt ordentlig, så ser du at jeg ikke har tatt noe standpunkt til denne saken. Det er derimot min MOR som er skuffet og sur. Jeg er helt enig med deg i at konfirmasjoner er relativt oppblåst. Husker at jeg hatet min egen konfirmasjon og helst ikke ville feiret den overhodet. Men jeg er selv i starten av 20-årene, og lurer på hva slags syn andre har på dette. Derfor postet jeg innlegget. 

Anonymkode: 31cc6...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...