Gå til innhold

Sykemeldt fra eksamen, hvordan blir det med stipend for vår halvåret?


Rebest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg studerer bachelor i sykepleie, og skulle etter planen avlagt eksamen i emnet SYP-1012 imorgen. Pga ulike årsaker har jeg blitt sykemeldt fra eksamen. Erklæringen fra legen er selvsagt sendt til  skolens fakultet, og etter en samtale med Lånekassen pr telefon fikk jeg beskjed om at denne også måtte sendes til dem - dette er også gjort. Logget inn på min side på lånekassen idag, og ser at de mottok brevet 11 des. Den står i behandlingskø... Jeg har ikke søkt om sykestipend eller noen ekstra stønad, kun dokumentert at jeg ikke avlegger eksamen. Noen som har vært gjennom noe av det samme, og fortsatte utbetalingene som før? Når jeg trykker på linken for å se hvor lang behandlingstid det er, kommer jeg bare til siden at lån og stipend er innvilget, alle felt er grønne, og utbetalingsplanen for vår semesteret er der, men denne er selvsagt ikke startet ettersom jeg først idag betalte semesteravgiften, og jeg må melde meg opp til eksamen i vårens emner når det er klart. Er fryktelig redd for at jeg nå blir stående uten stipend/lån i flere uker/måneder... På telefon fikk jeg inntrykk av at dette var en smal sak, men hadde vært fint å høre erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Du får støtte fra Lånekassen så lenge du ikke er forsinket med mer enn 60 studiepoeng😊 Hvis dette er den eneste eksamen du har fått støtte for hvor du ikke tar eksamen er du bare 7,5 studiepoeng forsinket. 

Anonymkode: 7c0d4...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Du får støtte fra Lånekassen så lenge du ikke er forsinket med mer enn 60 studiepoeng😊 Hvis dette er den eneste eksamen du har fått støtte for hvor du ikke tar eksamen er du bare 7,5 studiepoeng forsinket. 

Anonymkode: 7c0d4...0b2

Takk for svar!! 😊 Det stemmer, men vil sykemeldingen som er sendt inn forsinke fremtidige utbetalinger? 🙊 Tenker da spesielt på utbetalingen som skal utbetales i januar, ettersom jeg pga sykdom ikke har mulighet til å jobbe pr dags dato.. Stipend/lån er derfor eneste inntekt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rebest skrev:

Takk for svar!! 😊 Det stemmer, men vil sykemeldingen som er sendt inn forsinke fremtidige utbetalinger? 🙊 Tenker da spesielt på utbetalingen som skal utbetales i januar, ettersom jeg pga sykdom ikke har mulighet til å jobbe pr dags dato.. Stipend/lån er derfor eneste inntekt.. 

Det påvirker ikke utbetalingene i det hele tatt. Det dokumenterer bare fraværet. Fordelen med fravær grunned sykdom kontra stryk er at lånekassen ved sykdom kan se gjennom fingrene på regelen om å ikke havne mer enn 60 studiepoeng bak. 

Nå er ikke jeg sykepleierstudent, men mange eksamener har jo en kont på begynnelsen av vårsemesteret som også de med sykefravær kan melde seg opp til, så du trenger ikke nødvendigvis å henge etter heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rebest skrev:

Takk for svar!! 😊 Det stemmer, men vil sykemeldingen som er sendt inn forsinke fremtidige utbetalinger? 🙊 Tenker da spesielt på utbetalingen som skal utbetales i januar, ettersom jeg pga sykdom ikke har mulighet til å jobbe pr dags dato.. Stipend/lån er derfor eneste inntekt.. 

Dette har jeg ingen kunnskap om, beklager. Tror uansett ikke det skal ha noe som helst å si så lenge du har betalt semesteravgiften 😊

Anonymkode: 7c0d4...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sykmelding på en eksamen i fjor høst. Det eneste jeg gjorde var å sende dokumentasjon til skolens faktuelt. Sendte ikke inn noe til Lånekassen. Har ikke opplevd at jeg har fått mindre utbetalinger eller noe, så alt går som normalt - så lenge man ikke er 60 stp bak. Sto bare «Legeattest» som karakter. 

 

Anonymkode: 47025...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen 😃 skal melde meg opp til utsatt/konte eksamen som blir avholdt i April 👍🏻 da krysser jeg fingrene for at utbetalingene for vår semesteret følger den planlagte utbetalings planen som er satt opp 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Aleriy skrev:

Det påvirker ikke utbetalingene i det hele tatt. Det dokumenterer bare fraværet. Fordelen med fravær grunned sykdom kontra stryk er at lånekassen ved sykdom kan se gjennom fingrene på regelen om å ikke havne mer enn 60 studiepoeng bak. 

Nå er ikke jeg sykepleierstudent, men mange eksamener har jo en kont på begynnelsen av vårsemesteret som også de med sykefravær kan melde seg opp til, så du trenger ikke nødvendigvis å henge etter heller. 

Riktig - skal avlegge eksamen ved utsatt/konte som er satt opp i april 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...