AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #1 Skrevet 15. desember 2018 Hei Dere som pumper ut melk, hvorfor gjør dere det? Er det fordi at pappaen til kan gi mat til barnet hvis du må ut? Du jobber? Har for lite melk og vil øke produksjonen? Andre årsaker? Barnet mitt er 1 mnd gammel føler j har nok melk. Men vil gjerne ha litt melk i fryseren som barnet kan få når jeg ikke er hjemme. Jeg kan liksom ikke gå til nær butikken en gang fordi baby blir fort sulten og mannen ringer og maser på meg at jeg må komme hjem med en gang☹ Og så tenker jeg det kan være greit å ha litt mm i fryseren for å blande det i grøten når baby starter fast føde. Hvs syns dere? Anonymkode: 7f4f2...0b8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #2 Skrevet 15. desember 2018 Bare å kjøre på det vel? Jeg pumper så far kan gi flaske når jeg ikke er hjemme med puppen Anonymkode: 9c4eb...d2d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #3 Skrevet 15. desember 2018 Jeg pumper slik at baby har melk hvis jeg ikke er hjemme. Jeg pumper hvis jeg skal ta et-to glass alkohol en kveld. Regner med at jeg pumper slik at far kan gi mat når jeg begynner å jobbe igjen også, da jeg vil gi «amme» lengst mulig 😊 Anonymkode: 583fe...585
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #4 Skrevet 15. desember 2018 Kjør på. Jeg pumper for at pappaen skal kunne gi mat når jeg er ute. Pumper 3-4 ganger i uka så jeg alltid har en flaske fersk mm i kjøleskapet. Anonymkode: e7ed3...ca1 1
Rucula Skrevet 15. desember 2018 #5 Skrevet 15. desember 2018 Jeg fullpumpet i 12 mnd I begynnelsen hadde jeg ikke nok melk. Hadde mye melk på morningen og lite på kvelden, så ved å pumpe kunne jeg fordele melken utover dagen Jeg pumpet også for å øke produksjonen 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #6 Skrevet 15. desember 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å kjøre på det vel? Jeg pumper så far kan gi flaske når jeg ikke er hjemme med puppen Anonymkode: 9c4eb...d2d 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pumper slik at baby har melk hvis jeg ikke er hjemme. Jeg pumper hvis jeg skal ta et-to glass alkohol en kveld. Regner med at jeg pumper slik at far kan gi mat når jeg begynner å jobbe igjen også, da jeg vil gi «amme» lengst mulig 😊 Anonymkode: 583fe...585 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjør på. Jeg pumper for at pappaen skal kunne gi mat når jeg er ute. Pumper 3-4 ganger i uka så jeg alltid har en flaske fersk mm i kjøleskapet. Anonymkode: e7ed3...ca1 Følte dere at produksjonen ble økt etter at dere begynte å pumpe ut melk? At det kom enda mer melk pga pumping? Ts Anonymkode: 7f4f2...0b8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #7 Skrevet 15. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Følte dere at produksjonen ble økt etter at dere begynte å pumpe ut melk? At det kom enda mer melk pga pumping? Ts Anonymkode: 7f4f2...0b8 Ja jeg følte produksjonen min økte etter at jeg pumpet. Og hvis det var dager jeg ikke pumpet så merket jeg forskjell, at det ble mindre, akkurat som om kroppen visste at det ikke var «behov» for like mye melk. I hvert fall slik jeg opplever det. Det er fantastisk hvordan kroppen kan tilpasse seg 😁 Anonymkode: 583fe...585
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #8 Skrevet 16. desember 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg følte produksjonen min økte etter at jeg pumpet. Og hvis det var dager jeg ikke pumpet så merket jeg forskjell, at det ble mindre, akkurat som om kroppen visste at det ikke var «behov» for like mye melk. I hvert fall slik jeg opplever det. Det er fantastisk hvordan kroppen kan tilpasse seg 😁 Anonymkode: 583fe...585 Så da vil det si at man MÅ pumpe hver dag når man først har begynt med det?? Anonymkode: 7f4f2...0b8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #9 Skrevet 16. desember 2018 Jeg pumpet av flere grunner: For å øke produksjonen i starten. For å gi fra flaske når jeg skulle vekk noen timer. Når baby sov lenge, og jeg trengte å lette trykket. Fryse ned slik at jeg hadde et lager om jeg skulle ha fri, eller til grøten senere. For å ha litt ekstra til kvelden, da baby ofte var veldig sulten, mens produksjonen min var lavere. Var en deilig følelse hver gang jeg puttet et beger i fryseren. Omtrent som om jeg hadde laget meg noen timer med fritid som jeg kunne ta frem ved senere behov. Problemet viste seg etter hvert å være at babyen ikke likte smaken på melk som hadde vært frosset. Det meste av det jeg frøs ned, gikk dermed i bosset, og når jeg skulle ut av huset, pumpet jeg ny melk og supplerte med nan i stedet. Anonymkode: bc113...83f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #10 Skrevet 16. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da vil det si at man MÅ pumpe hver dag når man først har begynt med det?? Anonymkode: 7f4f2...0b8 Jeg skal ikke si jeg er noe ekspert, men min erfaring er at når jeg begynte å pumpe, fikk jeg mer melk. Når jeg stoppet å pumpe så opprettholdt kroppen kun melken som baby tok. Men hvis jeg pumpet igjen, så kom det mer igjen. Kroppen skal tilpasse seg etter forespørsel. Altså stimulering via amming eller pumping. Jo mer man stimulerer, jo mer signaler sender du til kroppen at den skal lage mer melk. Er ikke sikkert det gjelder alle altså, for jeg vet at enkelte kan slite med produksjonen. Men slik var det for meg 😊 Du må nesten bare prøve deg frem. Anonymkode: 583fe...585
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #11 Skrevet 16. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke si jeg er noe ekspert, men min erfaring er at når jeg begynte å pumpe, fikk jeg mer melk. Når jeg stoppet å pumpe så opprettholdt kroppen kun melken som baby tok. Men hvis jeg pumpet igjen, så kom det mer igjen. Kroppen skal tilpasse seg etter forespørsel. Altså stimulering via amming eller pumping. Jo mer man stimulerer, jo mer signaler sender du til kroppen at den skal lage mer melk. Er ikke sikkert det gjelder alle altså, for jeg vet at enkelte kan slite med produksjonen. Men slik var det for meg 😊 Du må nesten bare prøve deg frem. Anonymkode: 583fe...585 Takk for svaret😊 Anonymkode: 7f4f2...0b8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #12 Skrevet 16. desember 2018 Sett deg inn i hvor lenge mm varer etter frysing, jeg husker at jeg pumpet veldig mye og skrev på dato. Etter en viss tid måtte jeg kaste gammel melk, dersom det ikke var brukt opp. Hvis du pumper idag så tviler jeg på at den er fersk nok til pappapermisjonen, men som sagt sett deg inn i det Er så mange år siden nå så husker ikke... Anonymkode: 6ff1b...404
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #13 Skrevet 16. desember 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Så da vil det si at man MÅ pumpe hver dag når man først har begynt med det?? Anonymkode: 7f4f2...0b8 2 hours ago, AnonymBruker said: Følte dere at produksjonen ble økt etter at dere begynte å pumpe ut melk? At det kom enda mer melk pga pumping? Ts Anonymkode: 7f4f2...0b8 Jeg pumper bare en gang til dagen, så jeg synes ikke det utgjør stor nok merkbar forskjell for meg. Men en uke pumpet jeg 4x om dagen, da økte produksjonen. Jeg pumper min "gang" på morgenen når produksjonen er best, mellom.to amminger eller at jeg pumper ett bryst og ammer det andre. Anonymkode: e7ed3...ca1
w0ho Skrevet 16. desember 2018 #14 Skrevet 16. desember 2018 Jeg pumper kanskje en gang i uka, om ikke sjeldnere. Har det i fryseposer fra medela og skriver dato på (melka kan være fryst ett halvt år, dvs. 6mnd). Jeg gjør det for at jeg skal ha melk på lager dersom vi trenger barnepass, jeg skal bort ol. Merker ikke noe særlig ang økt melkeproduksjon de gangene jeg gjør det.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #15 Skrevet 16. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett deg inn i hvor lenge mm varer etter frysing, jeg husker at jeg pumpet veldig mye og skrev på dato. Etter en viss tid måtte jeg kaste gammel melk, dersom det ikke var brukt opp. Hvis du pumper idag så tviler jeg på at den er fersk nok til pappapermisjonen, men som sagt sett deg inn i det Er så mange år siden nå så husker ikke... Anonymkode: 6ff1b...404 Hva er fristen til å bruke opp frossen mm?🙂 Anonymkode: 7f4f2...0b8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #16 Skrevet 16. desember 2018 47 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er fristen til å bruke opp frossen mm?🙂 Anonymkode: 7f4f2...0b8 Det står jo i innlegget over ditt, 6 mnd. Les mer her https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-morsmelk Anonymkode: e7ed3...ca1
Rucula Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 På 16.12.2018 den 5.28, w0ho skrev: Jeg pumper kanskje en gang i uka, om ikke sjeldnere. Har det i fryseposer fra medela og skriver dato på (melka kan være fryst ett halvt år, dvs. 6mnd). Jeg gjør det for at jeg skal ha melk på lager dersom vi trenger barnepass, jeg skal bort ol. Merker ikke noe særlig ang økt melkeproduksjon de gangene jeg gjør det. Det skal mye mer til enn 1 gang i uka!
w0ho Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 55 minutter siden, Rucula skrev: Det skal mye mer til enn 1 gang i uka! Det er jeg klar over
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #19 Skrevet 18. desember 2018 Hei ts her. Pumpet ut melk i dag. Fikk ut 30ml på 10.minutter. syns det er nesten ingen ting😶 Lurer på om man skal koke pumpe maskinen hverdag? Holder det med at jeg legger alle delene i varmt vann og såpe for halv time og så skylle dem godt. Eller må jeg bruke børste /svamp også? Anonymkode: 7f4f2...0b8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #20 Skrevet 19. desember 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei ts her. Pumpet ut melk i dag. Fikk ut 30ml på 10.minutter. syns det er nesten ingen ting😶 Lurer på om man skal koke pumpe maskinen hverdag? Holder det med at jeg legger alle delene i varmt vann og såpe for halv time og så skylle dem godt. Eller må jeg bruke børste /svamp også? Anonymkode: 7f4f2...0b8 Var det 30ml totalt på begge bryst? Når på dagen pumpet du? Hvor lenge siden var det du ammet? Bruker du elektrisk eller håndpumpe? Passer trakten og innstillinger deg? Ikke gi opp, første gang man pumper får man gjerne ikke ut så mye. Ja, man må koke pumpa en gang om dagen hvis man bruker den daglig. Bruker du den flere ganger daglig holder det å skylle og vaske mellom bruk, men må uansett koke en gang daglig. Bruker hun pumpa en gang i uka så holder det at du koker etter bruk og oppbevarer den i en ren plastpose ol til neste gang du skal bruke. Husk å vaske og skylle før du koker. Skyll og vask med en svamp og skyll igjen - det tar 20 sek. Det står om vasking og vedlikehold i bruksanvisningen til pumpa. Anonymkode: e7ed3...ca1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå