Gå til innhold

Arbeidsgiver tolererer ikke at jeg får barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver vil ikke ha meg der lenger hvis jeg blir gravid. Dette har de vært tydelige på. De sier jeg får finne meg en annen jobb først hvis jeg planlegger barn. Jeg har visst ikke noe arbeid å komme tilbake til når min da eventuelle permisjon skulle være over. 

Jeg har 100% fast stilling der. Det er en privat bedrift. Det er veldig vanskelig å finne denne type jobb da den er ettertraktet, så ikke bare å bytte jobb. 

Jeg ser for meg at jeg får 1-2 barn i fremtiden. Men jeg kan jo ikke bli gravid og så ikke ha noe jobb å gå tilbake til. Om arbeidsgiveren vil ha meg sparket pga graviditet så finner de vel bare en annen grunn så de ikke gjør noe ulovlig? Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: a3f4f...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på å få slikt skriftlig, eller på lydopptak. 

Anonymkode: 6623b...32d

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sørge for å få det de sier skriftlig eller på opptak, opptak er lov så lenge du selv deltar i samtalen. Fader til idiotisk arbeidsgiver. 

Anonymkode: a48b2...5e6

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sørge for å få det de sier skriftlig eller på opptak, opptak er lov så lenge du selv deltar i samtalen. Fader til idiotisk arbeidsgiver. 

Anonymkode: a48b2...5e6

Så jeg kan ta lydopptak på tlf for eksempel å gjemme den halvveis i lomma under samtalen uten at jeg informerer om det? Men hva hvis arbeidsgiver nekter for at det er han som snakker på opptaket? 

Jeg får de jo selvfølgelig ikke til å gi meg det skriftlig, de ble jeg ikke født i går akkurat. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan ta lydopptak på tlf for eksempel å gjemme den halvveis i lomma under samtalen uten at jeg informerer om det? Men hva hvis arbeidsgiver nekter for at det er han som snakker på opptaket? 

Jeg får de jo selvfølgelig ikke til å gi meg det skriftlig, de ble jeg ikke født i går akkurat. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Ganske sikker på du må være i samme rom hvis det skal være lovlig.

Dvs. ikke lovlig å ta opp tlfsamtaler.  Og det er ofte ganske lett å høre forskjell på folk på et lydopptak. Og ganske lett å finne ut om det er tukla med. Mdn vil du virkelig jobbe i et firma hvor ledelsen har så lite respekt for folk at de driver med skremsel og trusler? 

Anonymkode: aca17...4b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få det skriftlig eller på opptak! Dersom du eventuelt blir sparket etter permisjon så kan du gå til sak og forvente en klekkelig erstatning (skjedd med bekjent av meg) 

Anonymkode: 695bb...f00

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og organiser deg- FØR evt problemer oppstår. Ellers tar ikke forbundet saken.

Anonymkode: b669e...ddd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/spesial/jerniasaken/

Det er ikke lett å fortsette i en slik jobb selv om man har rett. I jernia-saken hadde arbeidstaker opptak av samtalen og vant frem.

Anonymkode: 76c6b...27b

Ja, men han sluttet jo dessverre også. Men opptaket viste seg jo å være nyttig i etterkant da han fikk tatt hevn ved å gå til mediene :) Hadde gjort det samme selv. 

For øvrig hadde jeg ikke tatt en trussel om at noen "skal henge på det 24/7 og få deg sykemeldt" som en profesjonell trussel, men en personlig trussel. Og hadde det blitt personlig, så ville jeg også sørget for ennå mer alvorlige trusler mot den som truer meg og vedkommendes familie. Det kan jo hende en toppleder også har familie h*n bryr seg om. Og det er  nokganske ubehagelig at en direktør f. eks. får bilder av kona på hennes arbeidsplass 😈

Brutalitet besvares med grovere brutalitet. Den sterkestes rett. 

Anonymkode: 0e749...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, om ikke du er fagorganisert så fikser du det fort som fy.  

Når du så kommer i den situasjonen at du ønsker barn hører du med fagforening om rettigheter osv.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tånegla skrev:

Først av alt, om ikke du er fagorganisert så fikser du det fort som fy.  

Når du så kommer i den situasjonen at du ønsker barn hører du med fagforening om rettigheter osv.

Som regel er det dessverre litt sent å melde seg inn i en fagforening når en konflikt allerede har oppstått. Man skal selvfølgelig sjekke det, men etter min erfaring krever de fleste fagforeninger at man har vært medlem i et visst tidsrom før man kan få hjelp til konfliktløsning. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg sjekket muligheter for privat advokat, eller lavterskeltilbud som f. eks. JURK eller jussbuss. 

Anonymkode: 0e749...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så jeg kan ta lydopptak på tlf for eksempel å gjemme den halvveis i lomma under samtalen uten at jeg informerer om det? Men hva hvis arbeidsgiver nekter for at det er han som snakker på opptaket? 

Jeg får de jo selvfølgelig ikke til å gi meg det skriftlig, de ble jeg ikke født i går akkurat. 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Så lenge du selv er en del av samtalen så kan dj ta den opp uten å gi beskjed.

Anonymkode: ebc98...0ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er det dessverre litt sent å melde seg inn i en fagforening når en konflikt allerede har oppstått. Man skal selvfølgelig sjekke det, men etter min erfaring krever de fleste fagforeninger at man har vært medlem i et visst tidsrom før man kan få hjelp til konfliktløsning. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg sjekket muligheter for privat advokat, eller lavterskeltilbud som f. eks. JURK eller jussbuss. 

Anonymkode: 0e749...403

Konflikten har ikke egentlig oppstått. Sjefen har vist at han har bedritne holdninger. Er ikke for sent å organisere seg nå, skaffe seg lydopptak av sjefens holdninger, deretter bli gravid og la fagforeningen få lydopptaket om det blir baluba.

Uansett ville jeg nok alt nå begynt å lete etter en ny jobb for jeg hadde ikke hatt lyst til å ha en sånn tulling som sjef over flere år.

Anonymkode: e31e9...077

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Konflikten har ikke egentlig oppstått. Sjefen har vist at han har bedritne holdninger. Er ikke for sent å organisere seg nå, skaffe seg lydopptak av sjefens holdninger, deretter bli gravid og la fagforeningen få lydopptaket om det blir baluba.

Uansett ville jeg nok alt nå begynt å lete etter en ny jobb for jeg hadde ikke hatt lyst til å ha en sånn tulling som sjef over flere år.

Anonymkode: e31e9...077

Når ledelsen har vært tydelige på at man ikke ønsker arbeidstaker der av en eller annen grunn, så kan det tolkes slik at en konflikt er i gang, for det er naturlig nok ingen arbeidstakere som uten videre vil finne seg i det. Sier ikke at TS ikke bør prøve å melde seg inn, men man bør være forberedt på at man ikke nødvendigvis får hjelp i akkurat dette tilfellet. 

Anonymkode: 0e749...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er det dessverre litt sent å melde seg inn i en fagforening når en konflikt allerede har oppstått. Man skal selvfølgelig sjekke det, men etter min erfaring krever de fleste fagforeninger at man har vært medlem i et visst tidsrom før man kan få hjelp til konfliktløsning. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg sjekket muligheter for privat advokat, eller lavterskeltilbud som f. eks. JURK eller jussbuss. 

Anonymkode: 0e749...403

Slik jeg har forstått HI er det ikke noen konflikt enda. TS er ikke gravid, arbeidsgiver har sagt at de ikke ønsker at hun får barn.  Å være med i fagforening er aldri dumt uansett. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ledelsen har vært tydelige på at man ikke ønsker arbeidstaker der av en eller annen grunn, så kan det tolkes slik at en konflikt er i gang, for det er naturlig nok ingen arbeidstakere som uten videre vil finne seg i det. Sier ikke at TS ikke bør prøve å melde seg inn, men man bør være forberedt på at man ikke nødvendigvis får hjelp i akkurat dette tilfellet. 

Anonymkode: 0e749...403

No er ikkje TS gravid enno, så å melde seg inn i fagforening no vil absolutt vere lurt. Då har ho nokon i ryggen dersom ho skulle bli gravid om eit år eller to. At sjefen har sagt at han ikkje vil ho skal bli gravid er ikkje anna enn eit uttrykk for dårleg lederstil og bedritne haldningar, i alle fall ikkje slik situasjonen er for TS i dag. Det hadde vore noko anna om TS allereie var gravid, og sjefen hadde sagt at ho måtte sjå seg om etter ny jobb. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min arbeidsgiver vil ikke ha meg der lenger hvis jeg blir gravid. Dette har de vært tydelige på. De sier jeg får finne meg en annen jobb først hvis jeg planlegger barn. Jeg har visst ikke noe arbeid å komme tilbake til når min da eventuelle permisjon skulle være over. 

Jeg har 100% fast stilling der. Det er en privat bedrift. Det er veldig vanskelig å finne denne type jobb da den er ettertraktet, så ikke bare å bytte jobb. 

Jeg ser for meg at jeg får 1-2 barn i fremtiden. Men jeg kan jo ikke bli gravid og så ikke ha noe jobb å gå tilbake til. Om arbeidsgiveren vil ha meg sparket pga graviditet så finner de vel bare en annen grunn så de ikke gjør noe ulovlig? Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: a3f4f...7ea

Høres dette ut som et sted du ønsker å jobbe?

Du bør forsikre dem om at du ikke planlegger barn, men så snart du er på vei til å få barn begynner du å søke nye jobber samtidig som du ikke sier noe til sjefen. Så går du ut i permisjon der du jobber nå og forhåpentligvis rett inn i ny jobb når permisjonen er over. Så betaler den gamle arbeidsgiveren for permisjonen, mens du kan begynne med blanke ark et annet sted.

Uansett, dette kan du ikke akseptere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er det dessverre litt sent å melde seg inn i en fagforening når en konflikt allerede har oppstått. Man skal selvfølgelig sjekke det, men etter min erfaring krever de fleste fagforeninger at man har vært medlem i et visst tidsrom før man kan få hjelp til konfliktløsning. 

Hadde jeg vært TS så hadde jeg sjekket muligheter for privat advokat, eller lavterskeltilbud som f. eks. JURK eller jussbuss. 

Anonymkode: 0e749...403

Neida. Ikke alle forbund krever det. De krever at man må være medlem før saken har oppstått. Det har jo ikke oppstått sak enda, for TS er jo ikke gravid. 

Anonymkode: b669e...ddd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ledelsen har vært tydelige på at man ikke ønsker arbeidstaker der av en eller annen grunn, så kan det tolkes slik at en konflikt er i gang, for det er naturlig nok ingen arbeidstakere som uten videre vil finne seg i det. Sier ikke at TS ikke bør prøve å melde seg inn, men man bør være forberedt på at man ikke nødvendigvis får hjelp i akkurat dette tilfellet. 

Anonymkode: 0e749...403

Joda, for det er ingen konflikt nå. Men det vil bli det når hun blir gravid.

Og denne bedriften/ledelsen bør straffes og henges ut.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...