Gå til innhold

Heisann! Har flyttet til indre del av Finnmark, bør jeg selge min elbil og kjøpe bensin, muligens diesel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet kjærligheten i nord og faktisk fått meg jobb der oppe, så da er det bare å flytte. Så da lurer jeg på om jeg bør selge min elbil og kjøpe bensin eller diesel? Såvidt jeg har forstått kan det bli ned mot 50 kalde der oppe.... så da duger ikke en elbil i flere mil, ei heller diesel regner jeg med?

Noen som har anbefaling av hvilken bil jeg bør gå for og hvilket drivstoff? Får sikkert tilgang på snøskuter der oppe 🤣🤣

Håper at noen som kan om bil og kulde gidder å gi litt svar, ellers får jeg sende spørsmålet til broom benny. 

 

Anonymkode: 4da96...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke kjent i Finnmark, men jeg bor i et kaldt område i innlandet selv og vi har en elbil i husholdningen. Hos oss funker det, men bare fordi vi har to biler. Elbilen får betydelig kortere rekkevidde på vinteren, men en av oss har kort reiseveg til jobb og til lokalkjøring er elbilen fin på vinteren også. I området vi bor er det dessuten noenlunde grei tilgang til ladestasjoner. Jeg innbiller meg at det er lengre mellom ladestasjonene i Finnmark, samt at avstandene generelt i det fylket jo er store, så jeg tror jeg ville solgt elbilen og skaffet meg noe annet. Bensinmotorer går for å være lettere enn diesel å starte i sprengkulda. Jeg har ikke hatt noen problemer med diesel her. Hos oss kan det være lengre perioder med -25 på vinteren, men vi har sjelden lange perioder med -30 og kaldere, så det er en viss forskjell. 

Anonymkode: 7ab82...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke kjent i Finnmark, men jeg bor i et kaldt område i innlandet selv og vi har en elbil i husholdningen. Hos oss funker det, men bare fordi vi har to biler. Elbilen får betydelig kortere rekkevidde på vinteren, men en av oss har kort reiseveg til jobb og til lokalkjøring er elbilen fin på vinteren også. I området vi bor er det dessuten noenlunde grei tilgang til ladestasjoner. Jeg innbiller meg at det er lengre mellom ladestasjonene i Finnmark, samt at avstandene generelt i det fylket jo er store, så jeg tror jeg ville solgt elbilen og skaffet meg noe annet. Bensinmotorer går for å være lettere enn diesel å starte i sprengkulda. Jeg har ikke hatt noen problemer med diesel her. Hos oss kan det være lengre perioder med -25 på vinteren, men vi har sjelden lange perioder med -30 og kaldere, så det er en viss forskjell. 

Anonymkode: 7ab82...cff

Takk for svar!

Ja jeg også har merket vesentlig forskjell på rekkevidden på vinteren selv om at jeg bodde der det er mildt, bodde i Eidsvåg ved langfjorden i Møre og Romsdal. Har enda ikke flyttet alt opp til Finnmark, men skal begynne i den nye jobben 18 mars. Så tror jeg legger ut bilen for salg om ikke så lenge, i Finnmark blir jeg nok aldri kvitt den. 

Er veldig lite ladestasjoner der oppe ja og lange distanser, men det eneste jeg tenker på er om jeg skal ha elbilen om sommeren, men usikker på om det også går der. Det er så og si ikke en eneste elbil der oppe ifølge kjæresten, så hen fraråder meg å ta den med, så bør nok høre på hen.

Der oppe er det visstnok lange perioder med minus 30 og lavere 

Anonymkode: 4da96...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en lang og artig tur om du skal kjøre den opp selv :p 

Anonymkode: 976f0...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en eneste hurtigladestasjon i Finnmark. Og indre finnmark er jo det kaldeste stedet i finnmark. Jeg bor på vestkysten i finnmark, og kunne aldri ha vurdert elbil!

Anonymkode: cb77e...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjørt hjemmefra (Kautokeino) og til bensinstasjonen, og tilbake igjen,  i 40 minus. Det er ca.2 km. Gikk akkurat👍🏻😂 

Bensin er tingen i kulda. 

Anonymkode: e6c7e...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en eneste hurtigladestasjon i Finnmark. Og indre finnmark er jo det kaldeste stedet i finnmark. Jeg bor på vestkysten i finnmark, og kunne aldri ha vurdert elbil!

Anonymkode: cb77e...db5

Hotellet på Skaidi har hurtiglader 

Anonymkode: e6c7e...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt kreftbiler i indre Finnmark tidligere. Med temperaturer ned i -40'c så kan du glemme å slå av oljebrenneren når du stopper på tur. Den vil i så fall ikke våkne opp før våren. Står du utenfor den lokale butikken i f.eks. Kautokaino en typisk vinterdag så vil du finne flere titalls alvorlige miljøbrudd på parkeringsplassen. Vi pleide å fylle på litt bensin i dieseltanken for å tynne den ut noen ganger så ikke dieselen krystalliserte seg.

Elbil er derimot tingen her. Du vil aldri oppleve at bilen ikke starter så lenge du lader den av og til. Med effektiv varmepumpe vil du oppleve hetebølge på innsiden i løpet av svært kort tid. Hvis du har app på elbilen så slipper du også å skrape vinduene.

 

Anonymkode: 96667...869

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjørt kreftbiler i indre Finnmark tidligere. Med temperaturer ned i -40'c så kan du glemme å slå av oljebrenneren når du stopper på tur. Den vil i så fall ikke våkne opp før våren. Står du utenfor den lokale butikken i f.eks. Kautokaino en typisk vinterdag så vil du finne flere titalls alvorlige miljøbrudd på parkeringsplassen. Vi pleide å fylle på litt bensin i dieseltanken for å tynne den ut noen ganger så ikke dieselen krystalliserte seg.

Elbil er derimot tingen her. Du vil aldri oppleve at bilen ikke starter så lenge du lader den av og til. Med effektiv varmepumpe vil du oppleve hetebølge på innsiden i løpet av svært kort tid. Hvis du har app på elbilen så slipper du også å skrape vinduene.

 

Anonymkode: 96667...869

Det er vel ikke miljøbrudd å ha bilen på tomgang i Norge? 😛

Anonymkode: bb807...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke miljøbrudd å ha bilen på tomgang i Norge? 😛

Anonymkode: bb807...344

streng ulovlig å kjøre diesel på tomgang:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/12/195339447/lar-du-bilen-sta-pa-tomgang-risikerer-du-flere-tusen-kroner-i-bot

Anonymkode: 96667...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbiler varmer ikke bilen før etter en 20-30 min aktiv kjøring om du ikke har dieselvarmer, du kan fryse alvorlig på den tiden i -50!

Anonymkode: df1c2...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står UNØDIG. Er det 40 minus og langt ute på bygda, kan det være nødvendig å la bilen gå, for man er ikke garantert å få start på den igjen. Flere av mine bekjente kjører vogntog som må stå på tomgang hele natten for ikke å gå strømtom og fryse ihjel  i mange minus. 

Anonymkode: 976f0...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hotellet på Skaidi har hurtiglader 

Anonymkode: e6c7e...294

For de som bor der ja. 

Men skaidi er nok noen timer unna der Ts planlegger å bosette seg 😅

Anonymkode: cb77e...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er heldig som får bo der! Nydelig natur og flotte mennesker ! Gled deg ❤️

Anonymkode: a5250...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det vil være betydelig enklere å få start på en elbil i 50 kuldegrader enn en dieselbil uten motorvarmer.

 

 

Anonymkode: 1b0a7...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk det vil være betydelig enklere å få start på en elbil i 50 kuldegrader enn en dieselbil uten motorvarmer.

 

 

Anonymkode: 1b0a7...a8c

Joda, vi fikk se det på nyhetene i fjor vinter....en BMW i3 fikk fører såvidt lurt i gang, og det var ikke mer enn -40🤣😁😂😂❄️❄️❄️

Anonymkode: 7ddfa...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Finnmark, og har valgt å ha hybrid. Denne startet selv ved -40 uten problemer i vinter, da det er kombinasjon av strøm +  bensin. Ville aldri kjøpt dieselbil i Finnmark.. Elbil er fint det, men mange tar ikke helt høyde for noen sinnsyke (øde) avstander i nord, selv om det ikke alltid virker slik på kartet. :)

Anonymkode: 2fc12...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...