Gå til innhold

Dere som er programmerer/har studert informasjonsbehandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet på helt feil hylle i arbeidslivet, og har innsett at dette ikke er yrket for meg. Har studert i seks år og har relativt dårlig lønn i forhold til utdanning og arbeidsbelastning. Men hovedpoenget er at jeg ikke trives. Dette er bare ikke for meg.

Jeg har alltid tenkt at jeg ikke er noe god innen realfag, IT og andre typisk mannsdominerte fagområder. Har tenkt at man må ha litt medfødte evner.

Men så har det seg sånn at jeg nå har begynt å snuse på utdanning innen IT, tenker først og fremst på informasjonsbehandling/programmering. Er helt blank fra før, men vet at jeg liker å jobbe med problemløsning. 

Er det sånn at man kan lære seg dette uten å ha noen spesielle evner innen matematikk eller forkunnskaper innen programmering?

Jeg må pga gjeld og andre forpliktelser jobbe fulltid, men tenker på å ta nettstudiet via NTNU. Jeg er selvdisiplinert og har gode studieteknikker.

Når det gjelder mattedelen, så tenkte som sagt lenge at jeg aldri ville få til noe som helst innen dette feltet. Men på studiet mitt måtte vi gjennom et emne i statistikk. Skjønner at det ikke er et hverken ordentlig eller tungt mattefag, men da jeg startet på det var jeg nesten overbevist om at det ikke ville gå. Klødde meg en del i hodet i starten, men etter hvert gikk det veldig bra og jeg endte opp med å synes det var veldig gøy. Fikk en B i emnet, og alt jeg hadde håpet på var en ståkarakter.

Poenget med å fortelle det er vel at jeg kanskje har fått litt troen på at man kanskje kan få til det meste, bare man jobber godt og nok med det.

Ble langt det her. Men hva tenker dere som i dag jobber som programmerere, er det noe man kan klare om man legger inn nok innsats og arbeid? Selv om man ikke var særlig flink i matte på videregående?

Anonymkode: 8e37c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Har tenkt at man må ha litt medfødte evner."

For å kunne skape noe nytt og sprenge grenser, ja. For å heve en egalitær, norsk lønn? Nei.

"Er det sånn at man kan lære seg dette uten å ha noen spesielle evner innen matematikk eller forkunnskaper innen programmering?"

Ja. Uten at jeg vet noe nærmere om hvilke fordypninger du kunne tenkt deg, vil du mest sannsynlig aldri trenge noe matematikk for å gjøre jobben din fra dag til dag. Kunstig intelligens og spillutvikling er vesentlige unntak. Studiet vil derimot kreve at du lærer om algoritmer og kalkulus.

Det er artig du nevner statistikk som noe som var overraskende enkelt. Blant siving-folket på NTNU er det mange som opplever statistikk som det vanskeligste matematikkemnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har havnet på helt feil hylle i arbeidslivet, og har innsett at dette ikke er yrket for meg. Har studert i seks år og har relativt dårlig lønn i forhold til utdanning og arbeidsbelastning. Men hovedpoenget er at jeg ikke trives. Dette er bare ikke for meg.

Jeg har alltid tenkt at jeg ikke er noe god innen realfag, IT og andre typisk mannsdominerte fagområder. Har tenkt at man må ha litt medfødte evner.

Men så har det seg sånn at jeg nå har begynt å snuse på utdanning innen IT, tenker først og fremst på informasjonsbehandling/programmering. Er helt blank fra før, men vet at jeg liker å jobbe med problemløsning. 

Er det sånn at man kan lære seg dette uten å ha noen spesielle evner innen matematikk eller forkunnskaper innen programmering?

Jeg må pga gjeld og andre forpliktelser jobbe fulltid, men tenker på å ta nettstudiet via NTNU. Jeg er selvdisiplinert og har gode studieteknikker.

Når det gjelder mattedelen, så tenkte som sagt lenge at jeg aldri ville få til noe som helst innen dette feltet. Men på studiet mitt måtte vi gjennom et emne i statistikk. Skjønner at det ikke er et hverken ordentlig eller tungt mattefag, men da jeg startet på det var jeg nesten overbevist om at det ikke ville gå. Klødde meg en del i hodet i starten, men etter hvert gikk det veldig bra og jeg endte opp med å synes det var veldig gøy. Fikk en B i emnet, og alt jeg hadde håpet på var en ståkarakter.

Poenget med å fortelle det er vel at jeg kanskje har fått litt troen på at man kanskje kan få til det meste, bare man jobber godt og nok med det.

Ble langt det her. Men hva tenker dere som i dag jobber som programmerere, er det noe man kan klare om man legger inn nok innsats og arbeid? Selv om man ikke var særlig flink i matte på videregående?

Anonymkode: 8e37c...e22

Jeg kom ikke inn på det studiet på NTNU. Hva hadde du som poengsum etter videregående skole? I år var gjennomsnittet 58,6. 

Jeg holder på å lære på egenhånd programmering og en ting til som er relatert til det, da jeg har vært ledig i noen år og ikke får jobb. Tenker at det øker antall jobber jeg kan søke på. Heldigvis har jeg veldig høy utdannelse innen realfag samt 20 års arbeidserfaring i det, og vært interessert i IT i veldig mange år. 

Lykke til! 

Anonymkode: 1af6a...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Magnus_L skrev:

"Har tenkt at man må ha litt medfødte evner."

For å kunne skape noe nytt og sprenge grenser, ja. For å heve en egalitær, norsk lønn? Nei.

"Er det sånn at man kan lære seg dette uten å ha noen spesielle evner innen matematikk eller forkunnskaper innen programmering?"

Ja. Uten at jeg vet noe nærmere om hvilke fordypninger du kunne tenkt deg, vil du mest sannsynlig aldri trenge noe matematikk for å gjøre jobben din fra dag til dag. Kunstig intelligens og spillutvikling er vesentlige unntak. Studiet vil derimot kreve at du lærer om algoritmer og kalkulus.

Det er artig du nevner statistikk som noe som var overraskende enkelt. Blant siving-folket på NTNU er det mange som opplever statistikk som det vanskeligste matematikkemnet.

Takk for svar!

Da er det kanskje mulig for en som meg, da. Tenker jo selv at om en bare står på, så er det meste mulig. Men blir redd jeg skal være litt overpositiv!

Jeg synes statistikk var overraskende enkelt, ja, men kan ikke skryte såpass at jeg synes det var super enkelt 😅 La inn mye arbeid og mange timer, og skjønte ikke stort i starten. Men det ble så utrolig morsomt etter hvert som jeg fikk til litt her og der. Og da var motivasjonen høy for å gå videre til ting jeg umiddelbart ikke skjønte så mye av. Skal sies at dette har blitt noen år siden nå. Jeg bladde for moro skyld litt gjennom pensum her om dagen, og husket ikke noe som helst! Men jeg kunne det en gang i tiden 😅

Anonymkode: 8e37c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ikke inn på det studiet på NTNU. Hva hadde du som poengsum etter videregående skole? I år var gjennomsnittet 58,6. 

Jeg holder på å lære på egenhånd programmering og en ting til som er relatert til det, da jeg har vært ledig i noen år og ikke får jobb. Tenker at det øker antall jobber jeg kan søke på. Heldigvis har jeg veldig høy utdannelse innen realfag samt 20 års arbeidserfaring i det, og vært interessert i IT i veldig mange år. 

Lykke til! 

Anonymkode: 1af6a...792

Ja, snittet var skyhøyt i år. Er veldig mange som har fått øynene opp for IT, tydeligvis. Og tror nok det blir flere i årene som kommer.

Jeg kommer nok heller ikke inn på selve studiet (har 54 og noen poeng), men man kan ta alle emnene i studiet som enkeltemner. Skal sies at det koster en del, men da får jeg bare bruke alt av feriepenger og sparing. Hvis jeg virkelig bestemmer meg for å satse, vel og merke. Og så må jeg vel bruke 4 år i stedet for 3 år, både med tanke på fulltidsjobb ved siden av og de økonomiske kostnadene.

Skal forsøke meg litt fram og se om jeg kan lære meg litt enkel programmering først og fremst. Se om det er noe for meg, både med tanke på om det er noe jeg kan mestre og trives med. Skal starte med Python, tenkte jeg.

Høres ut som om du har et veldig godt utgangspunkt, da. Slik jeg har forstått det MÅ man ikke ha en offisiell utdanning for å få jobb. Er vel om å gjøre å lære (godt) det som er ettertraktet kompetanse, og så få vist dette fram. Jeg har egentlig ikke peiling, er bare slik jeg har forstått det gjennom å ha undersøkt litt her og der i det siste. 

 

Anonymkode: 8e37c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2018 at 5:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg har havnet på helt feil hylle i arbeidslivet, og har innsett at dette ikke er yrket for meg. Har studert i seks år og har relativt dårlig lønn i forhold til utdanning og arbeidsbelastning. Men hovedpoenget er at jeg ikke trives. Dette er bare ikke for meg.

Jeg har alltid tenkt at jeg ikke er noe god innen realfag, IT og andre typisk mannsdominerte fagområder. Har tenkt at man må ha litt medfødte evner.

Men så har det seg sånn at jeg nå har begynt å snuse på utdanning innen IT, tenker først og fremst på informasjonsbehandling/programmering. Er helt blank fra før, men vet at jeg liker å jobbe med problemløsning. 

Er det sånn at man kan lære seg dette uten å ha noen spesielle evner innen matematikk eller forkunnskaper innen programmering?

Jeg må pga gjeld og andre forpliktelser jobbe fulltid, men tenker på å ta nettstudiet via NTNU. Jeg er selvdisiplinert og har gode studieteknikker.

Når det gjelder mattedelen, så tenkte som sagt lenge at jeg aldri ville få til noe som helst innen dette feltet. Men på studiet mitt måtte vi gjennom et emne i statistikk. Skjønner at det ikke er et hverken ordentlig eller tungt mattefag, men da jeg startet på det var jeg nesten overbevist om at det ikke ville gå. Klødde meg en del i hodet i starten, men etter hvert gikk det veldig bra og jeg endte opp med å synes det var veldig gøy. Fikk en B i emnet, og alt jeg hadde håpet på var en ståkarakter.

Poenget med å fortelle det er vel at jeg kanskje har fått litt troen på at man kanskje kan få til det meste, bare man jobber godt og nok med det.

Ble langt det her. Men hva tenker dere som i dag jobber som programmerere, er det noe man kan klare om man legger inn nok innsats og arbeid? Selv om man ikke var særlig flink i matte på videregående?

Anonymkode: 8e37c...e22

Jeg jobber innenfor programmering og er helt håpløs i matte. Hadde heller ingen forkunnskaper før jeg begynte å studere. Du kan absolutt klare dette.

Anonymkode: a2feb...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spørsmålet er vel egentlig om man trenger matte for å programmere? Finnes ikke fasitsvar på det, det kan være både ja og nei avhengig av hvilken retning man tar. Skal man drive med tyngre spillprogrammering er det en fordel å kunne en del matte siden man gjerne bruker matematiske modeller til å modellere elementer i spille, oppførsel i spillet osv. En del ingeniørrettede programmeringsfag krever også matte, f. eks. hvis man skal programmere algoritmer for å beregne materialstyrke o.l. Samme med typisk vitenskapelig programmering. 

Men det finnes også retninger som krever lite til ingenting, f. eks. mye frontendprogrammering, utvikling og integrasjon av administrative systemer i næringslivet osv. 

Som sagt, kommer helt an på hva man ønsker å lage/programmere. 

Anonymkode: ad0bc...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg liten tiltro til folk som sliter med matematikk. Det er en sterk korrelasjon mellom evnen til å tenke logisk og det å være en god programmerer. Men så kan det være grunner til at folk sliter med matematikken, noen gidder simpelthen ikke legge inn en innsats, og da kommer man til kort. 

Anonymkode: 06951...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Personlig har jeg liten tiltro til folk som sliter med matematikk. Det er en sterk korrelasjon mellom evnen til å tenke logisk og det å være en god programmerer. Men så kan det være grunner til at folk sliter med matematikken, noen gidder simpelthen ikke legge inn en innsats, og da kommer man til kort. 

Anonymkode: 06951...8a6

Så hvis noen fikk en toer i matte på vgs, men har en mastergrad i informatikk med utelukkende Aer og Ber på vitnemålet, har du liten tiltro til vedkommendes programmeringsegenskaper? Bra du ikke er representeret alle sjefer i IT-bransjen, da.

 

Logikk != matematikk. Man kan være flink til logisk tenkning uten å være flink i matematikk.

Anonymkode: a2feb...761

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis noen fikk en toer i matte på vgs, men har en mastergrad i informatikk med utelukkende Aer og Ber på vitnemålet, har du liten tiltro til vedkommendes programmeringsegenskaper? Bra du ikke er representeret alle sjefer i IT-bransjen, da.

Anonymkode: a2feb...761

Jeg kan ikke vite hva som er grunnen til at vedkommende fikk en toer i matte, om personen er mindre intelligent eller rett og slett ikke gadd å sette seg ned og bruke tid på faget. Men det er ikke et kvalitetstegn å være dårlig i matematikk, for å si det slik. 

Sitat

Logikk != matematikk. Man kan være flink til logisk tenkning uten å være flink i matematikk.

Uenig. Det er først og fremst noe man sier for å ikke føle seg mindreverdig. Det er underforstått at "flink i matematikk" betyr i denne konteksten å utvikle god forståelse i et begrenset pensum, f.eks et typisk siv.ing pensum i matematikk eller tilsvarende. 

Anonymkode: 06951...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg du fint kan lære deg uten medfødt "talent" :) Det vil være en stor fordel å ha en viss evne til logisk og strukturert tenkning da. Om du tok statistikk så greit etterhvert tenker jeg du kanskje har noe slik evne? Men tror egentlig de aller fleste kan lære seg programmering om de går inn for det og gjør en innsats og ikke er redd for datamaskiner og tenker alt med dem er vanskelig slik mange tenker. I jobb med IT er det en viss fordel å ha litt generell kunnskap om datamaskiner også, men man må ikke ha skrudd pcr på gutterommet fra man var 6 år heller! Gode IT-studier gir deg en del av den basiskunnskapen og så må man gidde å lære det såklart. Det er forresten mange stillinger innen IT der man ikke gjør så mye programmering, det er flere veier å gå innenfor fagfeltet. Har selv utdannelse innen det og jobber med det og synes selve programmeringen er det som er mest gøy, men det er mye annet jeg også gjør på jobb og flere andre i bedriften som har IT-utdannelse uten å programmere. Matte har jeg ikke trengt etter studiet, men i studiet trengte jeg det iblant. Generelt synes jeg studiet var mye vanskeligere enn det det er å jobbe, da jeg har en jobb innen IT som ikke krever såpass avansert problemløsning og programmering som det jeg måtte gjennom på studiet.

Anonymkode: b88f7...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...