Gå til innhold

Sønnen min på 6 tisser på seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Sønnen min på 6 år tisser i buksa nesten hver dag, skylder selv på at han ikke rakk å gå til do pga lek el. Før var det bare små skvetter, akkurat som han bare lettet på trykket hvis han måtte på do. Men nå er det masse og du kjenner lykten når du nærmer deg han. Vil jo ikke at han skal holde på sånn, og ekstra ille nå som det lukter. Noen som har erfaringer med dette? Hvordan få han til å skjønne alvoret i dette? Jeg tror ikke han mobbes eller ikke trives på skolen. Løper ut døra hver dag og gleder seg. Tror bare han ikke har tid til å prioritere å gå på do og at han ikke ser problemet. Hjelp..!

Anonymkode: 74084...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tisset på meg til SJUENDE klasse fordi jeg ikke turte å gå på do på skolen.

Anonymkode: 72d54...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det opp med skolen å spurte om de kunne minne han på det litt jevnlig gjennom dagen at han må gå på do å sa at jeg var redd for at han skulle bli mobbet. Han gikk å holdt seg på skolen hele tiden å endte med uhell nesten hver dag. Skolen og SFO fulgte dette opp å siden har han ikke hatt uhell faktisk :)

Anonymkode: 47dbc...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneskolen jeg gikk på for mange herrens år siden var VELDIG gammel, og det var stadige problemer med blant annet dørene til toalett.  

Låser man dem, så var det alltid en risiko for at dørene gikk fullstendig i vranglås. Dermed ble man låst inne, og måtte rope eller banke på døren helt til noen gikk forbi hørte det. Dermed kunne de som hører dette, si ifra til en eller annen voksen som kunne dirke opp døren fra utsiden. Men dette tok jo selvfølgelig tid, og det var jo selvfølgelig aldri koselig for noen å bli låst inne på denne måten veldig lenge av gangen.    

Alternativet var å ikke låse døren i det hele tatt, og risikere at en eller annen fjott åpner døren og ser at noen sitter på toalett. Ha ha ha du sitter på potta, din lille bæsjeklump! og lignende kommentarer. Små drittunger i barneskole-alder, ikke sant. En del elever hadde ett system med at de aldri gikk på do helt alene, og fikk med seg en eller annen med-elev til å stå vakt utenfor døren. Dermed slapp de å låse døren på innsiden, samtidig som de forhindret at noen andre kom busende inn når de sitter der. Men det var jo ikke alltid at noen andre hadde tid eller lyst til å være med, og heller ville stikke rett ut å leke. Så resultatet ble jo selvfølgelig at en del elever vegret seg for å stikke på do i skole-tiden. Isteden forsøker de å holde seg gjennom hele dagen...

Anonymkode: facf2...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke rope OVERGREP bare av et lite symptom, men det KAN være et symptom på det. Kan være greit å ha i bakhodet som foreldrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, addict skrev:

Jeg skal ikke rope OVERGREP bare av et lite symptom, men det KAN være et symptom på det. Kan være greit å ha i bakhodet som foreldrer. 

Dustesvar!

Når småen skulle ta vaksine så fikk vi også spørsmål blant annet om han har hatt problemer med tisseuhell etter han begynte å skolen,det var visst helt vanlig ifølge henne. Som jeg har sagt tidligere ville jeg bedt skolen følge han litt bedre opp å sørge for at han går på do med jevne mellomrom,det var ingen problem for skolen å hjelpe sønnen min med det. Da ble vi helt kvitt tisseuhellene på skolen faktisk.

Anonymkode: 47dbc...ccd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dustesvar!

Når småen skulle ta vaksine så fikk vi også spørsmål blant annet om han har hatt problemer med tisseuhell etter han begynte å skolen,det var visst helt vanlig ifølge henne. Som jeg har sagt tidligere ville jeg bedt skolen følge han litt bedre opp å sørge for at han går på do med jevne mellomrom,det var ingen problem for skolen å hjelpe sønnen min med det. Da ble vi helt kvitt tisseuhellene på skolen faktisk.

Anonymkode: 47dbc...ccd

Jeg ble selv utsatt for overgrep som barn og det at jeg tisset meg ut var noe jeg begynte med da. Det er allmen kjent og et typisk symptom at vannlating kan være et tegn på overgrep. Google it.

 

Hadde noen tatt et steg tilbake og sett på symptomene mine som en pakke og ikke bare «hun tisser på seg», «hun er overfølsom», «hun har problemer med autoriteter», «hun utagerer» så kunne overgrepene ha blitt oppdaget tidligere. Det gjelder såklart flere symptomer, men akkurat denne tråden handler om en 6-åring som tisser seg ut.

 

Jeg sier, som allerede skrevet, ikke at det er et sikkert symptom eller at det er en stor varsellampe som burde gå av. Jeg sier at man som forelder burde ha det i bakhodet. Det kan være et større bilde.

 

Men for all del, kall det et dustesvar 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, addict skrev:

Jeg ble selv utsatt for overgrep som barn og det at jeg tisset meg ut var noe jeg begynte med da. Det er allmen kjent og et typisk symptom at vannlating kan være et tegn på overgrep. Google it.

 

Hadde noen tatt et steg tilbake og sett på symptomene mine som en pakke og ikke bare «hun tisser på seg», «hun er overfølsom», «hun har problemer med autoriteter», «hun utagerer» så kunne overgrepene ha blitt oppdaget tidligere. Det gjelder såklart flere symptomer, men akkurat denne tråden handler om en 6-åring som tisser seg ut.

 

Jeg sier, som allerede skrevet, ikke at det er et sikkert symptom eller at det er en stor varsellampe som burde gå av. Jeg sier at man som forelder burde ha det i bakhodet. Det kan være et større bilde.

 

Men for all del, kall det et dustesvar 😛

Nettopp, du må se hele pakka. Når du har en fornøyd unge som ikke har endra seg ellers, løper ut og gleder seg til skolen, leker oppslukt og glemmer å gå på do så han tisser på seg, da er overgrepstanken ikke den første man behøver komme trekkende med. 

Anonymkode: 61209...7f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sønner hvor begge har tissa en del på seg. Dette gjelder også flere av kompisene. Tror dette er ganske vanlig. Eldstemann sluttet vel ikke helt før han var rundt ni år. Yngstemann holder fremdeles på i en alder av åtte år. Han sier han ikke merker det, men er såpass observant at han dusjer og skifter truse når han skal legge seg og ser og lukter at trusa ikke er ren. Annet enn det er han helt uanfektet av det med mindre jeg påpeker det. Og han tisser ikke store mengder på seg om gangen, men nok til at trusa blir ganske våt, men ikke nok til at han merker at det renner liksom, eller at buksa blir våt utenpå. De få gangene han har skikkelig uhell, er han veldig brydd og lei seg. Vi har prøvd alt som kan prøves og har vært til legen, men er ikke noe gjøre. Så da får vi bare vente da. Husker jeg hadde også uhell til langt opp i barneskolen. 

Anonymkode: 886a8...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, du må se hele pakka. Når du har en fornøyd unge som ikke har endra seg ellers, løper ut og gleder seg til skolen, leker oppslukt og glemmer å gå på do så han tisser på seg, da er overgrepstanken ikke den første man behøver komme trekkende med. 

Anonymkode: 61209...7f9

Det var det jeg gjorde heller, jeg sa at det burde ligge i bakhodet til foreldre. Det er ikke kun TS som leser svarene. Det er i gjennomsnitt 2-3 elever i hver skoleklasse som opplever sexuelle overgrep.

 

Men for all del, lukk øynene og la være å snakk om det. Skjønner faktisk at barn går inne med hemmelighetene sine når voksne reagerer så sterkt bare på at noen nevner det. Hverken du eller noen andre her vet noe som helst om hverken denne saken eller andre saker. Barn reagerer forskjellig. Og statistikken er tross alt ganske høy. Åpenhet og åpne øyne blant oss voksne er avgjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et familiemedlem som tisset på seg ganske lenge. Foreldrene prøvde alt. Bestikkelser, skryt, kjeft, you name it.

Det viste seg at det var noe feil med blæren hans, og han trengte operasjon. 

Han ble ganske ødelagt psykisk av alt han måtte gjennom før legen fant ut at det var noe galt fysisk. Håper virkelig sønnen din får nøye utredning hos lege og spesialist. Ikke normalt at en gutt på 6år tisser seg ut daglig. Da er han gammel nok til å kjenne på skammen, risikerer mobbing osv. Og det ligger garantert noe mer bak enn at han er sjenert og ikke tør gå på do. 

Anonymkode: 596a0...102

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier at det er helt normalt - det er det faktisk ikke!

Anonymkode: 3be95...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om 2 gutter som går på samme trinn som mitt barn som sliter med at de glemmer seg og tisser i buksa. Dette er glade og fornøyde gutter som rett og slett glemmer seg ut, de går nå i andre klasse.

Ville uansett tatt dette med en lege hvis det var mitt barn, bare for å sjekke at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dere ikke minne ham på det en gang i timen at han skal prøve å gå på do? Er han på besøk hos noen så be de voksne der om å minne ham på det en gang i timen. Samme på skolen. Får han gode rutiner på det så løser det seg gjerne selv.

Jeg ville også tatt en tur til legen som nevnt av andre her, bare for å sjekke at det ikke er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier at det er helt normalt - det er det faktisk ikke!

Anonymkode: 3be95...bee

Jo som helsesøsteren sa er det helt normalt,det er bare tabu å snakke om det.

Anonymkode: 47dbc...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo som helsesøsteren sa er det helt normalt,det er bare tabu å snakke om det.

Anonymkode: 47dbc...ccd

Nei, det er absolutt ikke det, og ts burde få sønnen sjekket hos lege.

Anonymkode: 3be95...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er absolutt ikke det, og ts burde få sønnen sjekket hos lege.

Anonymkode: 3be95...bee

Ikke snakk om ting du tydligvis overhodet ikke har peiling på! Det er helt normalt med uhell!

Anonymkode: 47dbc...ccd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...