Gå til innhold

Jeg opplever å ikke bli trodd av sjefen min..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Thyra skrev:

Du bør ha ganske godt grunnlag for å komme med beskyldninger ovenfor en ansatt også. En god leder beskylder ikke de ansatre for å skulke jobben pga fyllesyke uten å ha god grunn for anklagen. 

Og her har faktisk ts et godt grunnlag for å komme med beskyldninger ovenfor leder. Da ts blir beskyldt for løgn og dårlig arbeidsmoral når ts selv vet det ikke er tilfellet. 

Som skrevet tidligere, så kunne nok denne lederen ha formulert seg annerledes, men jeg syntes nå en leder har plikt til å spørre hvis h*n vet det generelt er mye fravær på arbeidsplassen, f. eks. særlig det er mange unge mennesker. Det av hensyn til de andre arbeidstakerne. 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet tidligere, så kunne nok denne lederen ha formulert seg annerledes, men jeg syntes nå en leder har plikt til å spørre hvis h*n vet det generelt er mye fravær på arbeidsplassen, f. eks. særlig det er mange unge mennesker. Det av hensyn til de andre arbeidstakerne. 

Anonymkode: 1409b...89e

Om det er mye fravær generelt, er ikke noen grunn til å mistenke ts som ikke har mye fravær. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 10.10, AnonymBruker skrev:

Da hadde du nok måttet se deg etter en annen jobb om du hadde jobbet hos meg hvert fall. Det jeg selv ser etter hos arbeidstakere er lydighet. Se ned, vær lydig og gjør en god jobb, så går det mine arbeidstakere bra, og de får da også mulighet til forfremmelse. 

Og ja, sykdom på mandager er et stort problem i bransjer der det jobber mange unge. Sier ikke at det gjelder TS, men man bør jo kunne forstå at sjefen først spør om dette i en butikkjobb der det er mange unge som tidvis fester mye. Mandager er ofte slett ikke gøy, men man må jo bare gjennom de også. Og møter man ikke opp, så får det konsekvenser for kolleger, som får en verre start på uka. Det er faktisk sjefens ansvar å sørge for at de andre ikke blir overarbeidet også, og da må man tørre å spørre noen upopulære spørsmål rundt sykdom noen ganger. 

Anonymkode: 1409b...89e

Og jeg hadde aldri ansatt deg som sjef i mitt foretak. Snakk om prakteksempel på dårlig lederstil. Og hadde du våget å sparke en av de ansatte på så tynt grunnlag hadde jeg gjort et tydelig eksempel av deg. 

Anonymkode: 0b37b...a01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lojalitet handler f. eks. om at man generelt sett ikke skal handle mot arbeidsgivers interesser. F. eks. at man ikke starter opp et konkurrerende merke av noe slag hvis man jobber i en merkebutikk, eller f. eks. at man ikke bryter konkurranseklausuler ved å akseptere et jobbtilbud for en direkte konkurrent (dersom man har slik karanteneklausul om at det skal gå en viss tid før man sier opp til man kan ta jobb hos konkurrerende virksomhet)

Lydighet handler om at man må følge arbeidsgivers "ordre". Og det er korrekt siden arbeidsgiver har styringsrett når det gjelder arbeidsstedets oppgaver. 

Anonymkode: 1409b...89e

Nå må du slutte med de lydighet og leders ordre greiene dine, det blir for smålig og jeg får tanker om en nyansatt leder som må påpeke "ikke glem at det er jeg som bestemmer" type..

Det er et tjenesteforhold. Man utfører en jobb for bedriften og får betalt for det. I administrasjon og nedover bestemmes det hva som skal gjøres,hvordan og når på et generelt nivå. Deretter får ledere beskjed om hva som skal gjøres og gir videre beskjed til de ansatte.

I normale bedrifter så får de ansatte oppgaver som skal gjøres, men i stor grad får de velge selv hvordan de gjør disse oppgavene,selvfølgelig innenfor fastsatte rammer. Leder skal ta seg av drift og administrasjon og holde seg unna det å kontrollere og styre de ansattes hverdag på et detaljnivå.

Når man bruker ord som makt,bestemme over,lydighet,undersåtter osv så må man skjønne at folk reagerer på ordbruken fordi den fremstår som uprofesjonell og nedlatende.

 

Anonymkode: 71e16...6d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg hadde aldri ansatt deg som sjef i mitt foretak. Snakk om prakteksempel på dårlig lederstil. Og hadde du våget å sparke en av de ansatte på så tynt grunnlag hadde jeg gjort et tydelig eksempel av deg. 

Anonymkode: 0b37b...a01

Ja, du liker vel å true dine mellomledere :) 

Hadde bare vært å prøve seg det, så skulle du fått smake. En ting er det en leder gjør i kraft for å være leder, en annen er det som gjøres for hevn (såkalt "eksempel"). Da hadde det blitt personlig, og jeg skulle ha gjort livet ditt til et levende helvete med grusomheter du ikke engang kan se for deg.

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte med de lydighet og leders ordre greiene dine, det blir for smålig og jeg får tanker om en nyansatt leder som må påpeke "ikke glem at det er jeg som bestemmer" type..

Det er et tjenesteforhold. Man utfører en jobb for bedriften og får betalt for det. I administrasjon og nedover bestemmes det hva som skal gjøres,hvordan og når på et generelt nivå. Deretter får ledere beskjed om hva som skal gjøres og gir videre beskjed til de ansatte.

I normale bedrifter så får de ansatte oppgaver som skal gjøres, men i stor grad får de velge selv hvordan de gjør disse oppgavene,selvfølgelig innenfor fastsatte rammer. Leder skal ta seg av drift og administrasjon og holde seg unna det å kontrollere og styre de ansattes hverdag på et detaljnivå.

Når man bruker ord som makt,bestemme over,lydighet,undersåtter osv så må man skjønne at folk reagerer på ordbruken fordi den fremstår som uprofesjonell og nedlatende.

 

Anonymkode: 71e16...6d2

Altså det er jo som du selv påpekte to forskjellige ord. Jeg har da ikke snakket om å detaljstyre ansatte i det hele tatt, men noen ganger må en jobb gjøres på en bestemt måte (f. eks. av sikkerhets og hms grunner), så det er ikke alltid sånn at ansatte kan velge hvordan de gjør det. 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså det er jo som du selv påpekte to forskjellige ord. Jeg har da ikke snakket om å detaljstyre ansatte i det hele tatt, men noen ganger må en jobb gjøres på en bestemt måte (f. eks. av sikkerhets og hms grunner), så det er ikke alltid sånn at ansatte kan velge hvordan de gjør det. 

Anonymkode: 1409b...89e

Men du klarer å forstå at ordbruken din er feil?

Nei selvfølgelig kan ikke en ansatt nekte å gå med vernesko eller nekte å bruke uniform,men dette er ikke såkalt lydighet, det er å forholde seg til regler. De samme reglene som du skal forholde deg til.

 

Anonymkode: 71e16...6d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 15.20, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har hatt en "sjef" slik som deg, og jeg har aldri gjort en så rævva jobb. Jeg gjorde det helt greit, fulgte instruksen til punkt og prikke og gjorde ikke noe galt, jeg var jo lydig. Men slike holdninger som du fremviser her dreper all motivasjon og arbeidsglede. Det som skjedde på min jobb var at samtlige sa opp samtidig. Og siden dette var en arbeidsplass med rævva kontrakter og korte oppsigelsesfrister gikk det bare noen uker før sjefen sto der alene. 2 uker før jul :)

Man kommer langt ved å behandle andre som mennesker, og ikke en brikke på timelisten. 

Anonymkode: 09495...90f

Dødsbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Altså det er jo som du selv påpekte to forskjellige ord. Jeg har da ikke snakket om å detaljstyre ansatte i det hele tatt, men noen ganger må en jobb gjøres på en bestemt måte (f. eks. av sikkerhets og hms grunner), så det er ikke alltid sånn at ansatte kan velge hvordan de gjør det. 

Anonymkode: 1409b...89e

Aaahhaa, så det var derfor du vil at alle dine ansatte skal stå å se ned når du snakker til dem -de skal dobbeltsjekke at de har husket å ta på seg verneskoa!! 

Anonymkode: 526e0...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gjelder ikke sms som melding om sykefravær.
Men som en som jobber på senter, vil jeg si at jeg vil mange ganger heller ha spørsmål om å hoppe inn på en vakt søndag kveld, enn mandag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Det er nok litt ulikt, her sendes kun mail.

Anonymkode: 74f2a...e63

Det kommer nok helt an på jobben, jobber man vakter som må fylles av andre så har jeg opplevd strenge prosedyrer med ringing av både sjef og arbeidsplass ved sykdom, mens i jobber hvor fraværet ikke må fylles av andre så har det vært nok med SMS/e-post.

 

 

 

Anonymkode: d9525...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lonelyheart

Litt av en sjef, gitt ... Sjefen burde tro på deg spesielt når du ringer tidligere enn forventet. Det betyr at du tar jobben på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...