Gå til innhold

Jeg opplever å ikke bli trodd av sjefen min..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På søndag fikk jeg omgangssyken. Jeg skjønte at det ikke var over til mandagen, så jeg prøvde å ringe sjefen på søndags kvelden for å gi henne litt tid til å ordne en vikar. Da jeg ringte svare henne ikke, så jeg sendte henne en melding om at jeg hadde prøvd å ringe henne. Jeg skrev også at jeg hadde fått omgangssyken så jeg kommer ikke på jobb i morgen. Det tok henne 1 minutt å svare på den meldingen, der sa hun jeg måtte ringe i morgen. Dagen etterpå ringte jeg og sa akkurat det samme som jeg sendte på melding, at jeg har omgangssyken så jeg kan ikke komme på jobb.

Da svarte hun: "Du er sikker på at du ikke bare er fyllesyk da?".
Jeg ble sjokkert og svarte: "Ja, jeg har omgangssyken altså".
Da svarte hun: "Hvordan fylle syk.. Nei, unnskyld - hvordan omgangssyken er det du har da?"
Da måtte jeg svare at jeg har vært på do i hele natt med både oppkast og diare.
Da svare hun bare: "Jaja, du vet best! God bedring" også la hun på.

Jeg blir så lei meg av at sjefen min ikke tror på meg når jeg ringer inn å sier jeg er syk. Jeg syns hun er uhyggelig og ufyselig i måten hun svarer meg på. Dette gjør så jeg kvier meg med å si ifra om ting, siden hun har null forståelse for noen ting. Jeg har virkelig ikke lyst til å jobbe der lenger pga. hvordan hun oppfører seg mot meg.. 

Hva tenker dere om måten sjefen min snakker til meg på?
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: cfd2a...677

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke grei reaksjon og dette syntes jeg du skal ta opp med andre kolleger om de opplever samme type anklager og respektløs holdning  og ta det opp face to face med sjefen som en problematisk og uprof, uakseptabel oppførsel fra hennes side 

Anonymkode: d15c5...81e

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På søndag fikk jeg omgangssyken. Jeg skjønte at det ikke var over til mandagen, så jeg prøvde å ringe sjefen på søndags kvelden for å gi henne litt tid til å ordne en vikar. Da jeg ringte svare henne ikke, så jeg sendte henne en melding om at jeg hadde prøvd å ringe henne. Jeg skrev også at jeg hadde fått omgangssyken så jeg kommer ikke på jobb i morgen. Det tok henne 1 minutt å svare på den meldingen, der sa hun jeg måtte ringe i morgen. Dagen etterpå ringte jeg og sa akkurat det samme som jeg sendte på melding, at jeg har omgangssyken så jeg kan ikke komme på jobb.

Da svarte hun: "Du er sikker på at du ikke bare er fyllesyk da?".
Jeg ble sjokkert og svarte: "Ja, jeg har omgangssyken altså".
Da svarte hun: "Hvordan fylle syk.. Nei, unnskyld - hvordan omgangssyken er det du har da?"
Da måtte jeg svare at jeg har vært på do i hele natt med både oppkast og diare.
Da svare hun bare: "Jaja, du vet best! God bedring" også la hun på.

Jeg blir så lei meg av at sjefen min ikke tror på meg når jeg ringer inn å sier jeg er syk. Jeg syns hun er uhyggelig og ufyselig i måten hun svarer meg på. Dette gjør så jeg kvier meg med å si ifra om ting, siden hun har null forståelse for noen ting. Jeg har virkelig ikke lyst til å jobbe der lenger pga. hvordan hun oppfører seg mot meg.. 

Hva tenker dere om måten sjefen min snakker til meg på?
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: cfd2a...677

Hadde krabba til jobb og satt meg tett inntil henne hele dagen. I håp om å smitte henne.

Tar det for gitt at du sjelden er syk og borte fra jobb. Er dette tredje mandagen du ringer deg syk i år, så kan jeg forstå henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Hadde krabba til jobb og satt meg tett inntil henne hele dagen. I håp om å smitte henne.

Tar det for gitt at du sjelden er syk og borte fra jobb. Er dette tredje mandagen du ringer deg syk i år, så kan jeg forstå henne. 

Dette er første mandagen jeg har ringt å sagt jeg er syk. Måten hun snakker på er likevel ikke greit syns jeg! Hun har ingen grunn til å tro at jeg skal være fyllesyk på en mandag? Jeg er da voksen nok til å vite forskjell på fyllesyk og omgangssyk..

Anonymkode: cfd2a...677

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er totalt uprofesjonell.

Anonymkode: 74f2a...e63

 

8 minutter siden, anni83 skrev:

Sykt uprofesjonelt! 

Hun er det! Jeg klarer ikke forstå hvordan hun har blitt sjef.. For meg så er hun ikke en sjef, kun en som veiver rundt med "makten sin" og spydige kommentarer..

Anonymkode: cfd2a...677

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kotyme å ringe sjefen på søndagskveld. En sms hadde holdt. Hva slags arbeidsplass er dette? Er det en ukultur for mandagsfravær? Noen spesiell grunn til at sjefen var skeptisk til ditt fravær? Hvis dette er et privat foretak der ansattes fravær går direkte utover sjefen kan jeg godt forstå det blir surmuling.

Anonymkode: 9a9f9...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke grei reaksjon og dette syntes jeg du skal ta opp med andre kolleger om de opplever samme type anklager og respektløs holdning  og ta det opp face to face med sjefen som en problematisk og uprof, uakseptabel oppførsel fra hennes side 

Anonymkode: d15c5...81e

Det er lettere sagt enn gjort.. Jeg har mest lyst til å slutte på dagen! Hun har gjort så mye som gjør at jeg ikke vil være der lenger..

Anonymkode: cfd2a...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig kotyme å ringe sjefen på søndagskveld. En sms hadde holdt. Hva slags arbeidsplass er dette? Er det en ukultur for mandagsfravær? Noen spesiell grunn til at sjefen var skeptisk til ditt fravær? Hvis dette er et privat foretak der ansattes fravær går direkte utover sjefen kan jeg godt forstå det blir surmuling.

Anonymkode: 9a9f9...9e7

Det kan hende, men hun har sagt hun ønsker at vi ringer hvis vi er syke. Dette er i en butikk på ett shopping senter. Sjefen har ingen grunn til å tro at jeg skal sluntre unna, hun er bare slik av natur. 

Anonymkode: cfd2a...677

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er første mandagen jeg har ringt å sagt jeg er syk. Måten hun snakker på er likevel ikke greit syns jeg! Hun har ingen grunn til å tro at jeg skal være fyllesyk på en mandag? Jeg er da voksen nok til å vite forskjell på fyllesyk og omgangssyk..

Anonymkode: cfd2a...677

Da synes jeg sjefen din behandler deg som dritt og dette bør du ikke finne deg i! 

Ofte har en sak flere sider enn det som blir fremlagt her på KG, derfor spurte jeg  :) Er selv arbeidsgiver og kjenner mine ansatte godt nok til å vite at de aldri er borte fra jobb hvis de ikke har en god grunn. Det finnes også de som er borte flere mandager i året pga fyllesyke. I ditt tilfelle er det helt klart sjefen din som har tråkket i salaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig kotyme å ringe sjefen på søndagskveld. En sms hadde holdt. Hva slags arbeidsplass er dette? Er det en ukultur for mandagsfravær? Noen spesiell grunn til at sjefen var skeptisk til ditt fravær? Hvis dette er et privat foretak der ansattes fravær går direkte utover sjefen kan jeg godt forstå det blir surmuling.

Anonymkode: 9a9f9...9e7

Det er ikke lov å sende sms om at en er syk. En må ringe så sant det er mulig. Ligger en på sykehus el lign så gir noen andre beskjed selvfølgelig.  Det er de retnigslinjene vi har på jobb..

Anonymkode: e5d11...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å sende sms om at en er syk. En må ringe så sant det er mulig. Ligger en på sykehus el lign så gir noen andre beskjed selvfølgelig.  Det er de retnigslinjene vi har på jobb..

Anonymkode: e5d11...e03

Det finnes ikke noen offisiell regel på dette, det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Vi har praktisert SMS i alle mine tre jobber. 

Anonymkode: 14f7b...9bb

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er første mandagen jeg har ringt å sagt jeg er syk. Måten hun snakker på er likevel ikke greit syns jeg! Hun har ingen grunn til å tro at jeg skal være fyllesyk på en mandag? Jeg er da voksen nok til å vite forskjell på fyllesyk og omgangssyk..

Anonymkode: cfd2a...677

Dette! Man er ikke fyllesjuk mer enn en dag. Er man det, er har man fått noe tilleggs greier som gir sykdomssymptomer.

Anonymkode: b9c0a...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde konfrontert henne når jeg kom tilbake på jobb. Her kan man ikke være konfliktsky. Jeg hadde fortalt henne ansikt til ansikt hvordan den behandlingen føltes og hva jeg syntes om oppførselen hennes. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uprofesjonelt av sjefen din, en ting er hva man tenker, en annen ting er hva man sier. Neste gang du ringer inn sykefravær så sier du bare at du er syk, du har ingen plikt til å opplyse om hvordan syk du er.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Chiyo skrev:

Jeg hadde konfrontert henne når jeg kom tilbake på jobb. Her kan man ikke være konfliktsky. Jeg hadde fortalt henne ansikt til ansikt hvordan den behandlingen føltes og hva jeg syntes om oppførselen hennes. 

Da hadde du nok måttet se deg etter en annen jobb om du hadde jobbet hos meg hvert fall. Det jeg selv ser etter hos arbeidstakere er lydighet. Se ned, vær lydig og gjør en god jobb, så går det mine arbeidstakere bra, og de får da også mulighet til forfremmelse. 

Og ja, sykdom på mandager er et stort problem i bransjer der det jobber mange unge. Sier ikke at det gjelder TS, men man bør jo kunne forstå at sjefen først spør om dette i en butikkjobb der det er mange unge som tidvis fester mye. Mandager er ofte slett ikke gøy, men man må jo bare gjennom de også. Og møter man ikke opp, så får det konsekvenser for kolleger, som får en verre start på uka. Det er faktisk sjefens ansvar å sørge for at de andre ikke blir overarbeidet også, og da må man tørre å spørre noen upopulære spørsmål rundt sykdom noen ganger. 

Anonymkode: 1409b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg. Du er der for å få lønn. 

Mange arbeidsgivere er som din sjef, og du vil treffe på slikt som dette igjen og igjen, særlig om du er ung. Å gå i kamp på slike kommentarer fører sjeldent noe godt med seg. Du få si til henne at ja vel, men syk var jeg altså. Behøver du at jeg går til legen? 

Om dette er en oppførsel som gjentar seg, og grenser til mobbing,  kan du ta det opp med verneombudet eller din tillitsvalgte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...