Gå til innhold

Til dere som sliter med kraftig seboreisk eksem i hodebunnen, se her!


pedagogstudent

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har slitt med KRAFTIG seboreisk eksem i hodebunnen, langs tinningen og rundt ørene i mange år nå. Har vært hos lege og fått påvist at det er eksem jeg har, og fått skrevet ut resept etter resept med kortisonkremer/salver/væske og hele pakka. Prøvd både fungoral og selucos over lengre perioder, og fult anvisningen på pakken. Har i tillegg brukt sjampoer som apoteket har anbefalt, slik som en fra la roche posay og cosmica. Til tross for alt jeg har blitt anbefalt så er det ingen som har fortalt meg om bivirkningene i disse produktene (selvom jeg selvfølgelig kunne ha lest om det selv mye tidligere enn nå). Bruker man kortison over lengre tid kan huden bli tynnere, og tørrere. I tillegg inneholder alle sjampoene jeg har blitt anbefalt noe som heter "sulfat" - noe som er helt sykt at de anbefaler folk med sensitiv hud og hvertfall eksem! Sulfat brukes i rengjøringsmidler og det er det som gjør at det skummer, og fjerner fett vanvittig effektivt. Man for et skinnende glatt hår, men det vil også si at hodebunnens naturlige fett- og oljelag fjernes og slites ned. Noe som eksemhud hvertfall ikke trenger.

For tre uker siden så kastet jeg alle sjampoene mine, og la vekk alle kortisonproduktene (de er litt for dyre for å kaste...). Har kun vasket hodebunnen med vann, og brukt en kam til å gre gjennom hele håret fra hodebunnen og ned til hårtuppene samtidig. I tillegg har jeg brukt balsam der balsam skal brukes, nemlig i enden av årene - for så å tørke håret fullstendig med en hårføner. Håret og hodebunnen min har aldri føltes bedre! Selvfølgelig er ikke eksemen helt borte, da dette er noe jeg har arvet og som alltid vil være med meg i noen grad. Det er likevel ikke på langt nær så ille og sjenerende som det har vært. Slipper å gå med hårbånd, med andre ord. For de som lurer - ja, hodebunnen og håret trengte virkelig å venne seg av sjampo den første tiden av "eksperimentet". Måtte ty til sulfatfri tørrsjampo den første perioden, men nå går jeg flere dager uten å vaske håret. Og nei - det lukter heller ikke vondt slik som man kanskje skulle tro! 

Jeg ville bare stikke innom for å tipse dere om dette! Jeg vet selv hvordan det er å ha seboreisk eksem, og være så fortvila at man googler rundt og leser alle tråder om det for å finne ut hvordan man kan bli kvitt problemet. Kanskje fungerer dette for deg? Man kan i hvertfall gi det en sjanse! Det holder dog ikke med én uke, da håret og hodebunnen krever tid til å venne seg av de sterke kjemikaliene som finnes i sjampoer. Går an å prøve en måneds tid, eller kun bruke sjampo feks annenhver gang du dusjer, eller kanskje hver tredje gang. Så sparer man miljøet også!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...