Gå til innhold

Du som tok lappen i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Pitofinaa skrev:

Tok lappen på under 3 måneder fra første kjøretime til bestått! Tok automat fordi det daville gå raskere, og trengte lappen raskt pga vanskelig kollektiv vei til jobb

Det trenger nødvendigvis ikke gå raskere, jeg tok den og på automat og fikk den under 3mnd. Lillebroren min tok manuell og han klarte det og på under 3 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 22.12.2018 den 21.10, abrasiveRefraction skrev:

Du kjører for sjeldent. Det kommer til å koste MYE når du kjører så sjeldent.

Kjøring er som trening. Gjør du det en gang i måneden får du nesten ingen effekt. To ganger i måneden minimal effekt. Men en gang i uken gjør stor forskjell. To er ennå bedre. Tre er punktet der å øve/trene oftere gir mindre positiv effekt. 

Kjør oftere. Et par ganger i uken vil gjøre deg flinkere mye fortere. Og du vil huske mer mellom timene.

Synes du er herlig, skulle ønske du var min kjørelærer 😊 jeg har en lærer som er det stikk motsatte av deg. Nå er jeg ikke AB som du svarer på her, men ser du svarer i flere tråder og synes du er super. Jeg begynte med lappen i 2016 men kjørte veldig lite, typ 1 gang i mnd, noen lange pauser i mellom så 1 gang i mnd så lang pause osv. Brukt 3 år med lite kjøring. Kjørt nesten en gang i uka siden september (da strøk jeg på oppkjøringa) Strøk 3 ganger! Teorien stod jeg på første forsøk. Trenger lappen sårt og må kanskje som du sier bare kjøre 4 ggr i uka for å få det som en rutine. Er bare så demotivert.

Anonymkode: b94e4...687

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2018 den 13.46, Karovarher skrev:

Det trenger nødvendigvis ikke gå raskere, jeg tok den og på automat og fikk den under 3mnd. Lillebroren min tok manuell og han klarte det og på under 3 mnd. 

Hvor mye kjørte du, som kunne ta den på så kort tid? :) hver dag, hver uke eller?

Anonymkode: b94e4...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kjørte du, som kunne ta den på så kort tid? :) hver dag, hver uke eller?

Anonymkode: b94e4...687

Jeg kjørte to til fire ganger i uken og tok den på under to måneder.

Anonymkode: 10854...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg drøye to måneder, mest på grunn av ventetid på glattkjøring og oppkjøring. La opp til intensivprogram, og hadde en veldig flink kjørelærer. Timene tok jeg før jobb, jeg kom meg til kjøreskolen, vi kjørte rundt, og endte turen på jobben min. Kjørte privat med mannen 2-3 ganger i uka, hyppigere mot slutten. Både kjørelærer og mann sørget for at jeg fikk prøvd meg på en rekke utfordrende situasjoner. 

Teorien var overraskende enkel sett mot alt jeg hadde hørt, leste/øvde 2-3 kvelder, null feil. 

Anonymkode: 4115f...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på lappen da jeg var i 20-årene men falt ut pga en smell. Da hadde jeg 2-3 kjøretimer og sikkerhetskurs. Tok det opp igjen for 7 år siden og brukte 6 mnd. Kjørte med bror noen ganger og resten med lærer. Kjøpte en pakke som på den tiden inneholdt en del kjøretimer, også kjøpte jeg noen ekstra timer da jeg fullførte lappen. Kostet vel 20.000 totalt.  

Anonymkode: 737a8...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begynte på lappen da jeg var i 20-årene men falt ut pga en smell. Da hadde jeg 2-3 kjøretimer og sikkerhetskurs. Tok det opp igjen for 7 år siden og brukte 6 mnd. Kjørte med bror noen ganger og resten med lærer. Kjøpte en pakke som på den tiden inneholdt en del kjøretimer, også kjøpte jeg noen ekstra timer da jeg fullførte lappen. Kostet vel 20.000 totalt.  

Anonymkode: 737a8...fc8

Er 41 år nå. 

Anonymkode: 737a8...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du er herlig, skulle ønske du var min kjørelærer 😊 jeg har en lærer som er det stikk motsatte av deg. Nå er jeg ikke AB som du svarer på her, men ser du svarer i flere tråder og synes du er super. Jeg begynte med lappen i 2016 men kjørte veldig lite, typ 1 gang i mnd, noen lange pauser i mellom så 1 gang i mnd så lang pause osv. Brukt 3 år med lite kjøring. Kjørt nesten en gang i uka siden september (da strøk jeg på oppkjøringa) Strøk 3 ganger! Teorien stod jeg på første forsøk. Trenger lappen sårt og må kanskje som du sier bare kjøre 4 ggr i uka for å få det som en rutine. Er bare så demotivert.

Anonymkode: b94e4...687

Hvis du har strøket tre ganger anbefaler jeg deg å bytte lærer. 

Det hjelper ikke å ha den beste læreren som finnes hvis man ikke passer sammen. Noen elever får jeg ikke "connection" med på en måte, da er det bedre at de kjører med noen andre. Det har ingenting med meg eller dem å gjøre, men noen personer kommuniserer og jobber bedre sammen. Det er ikke mange men det er noen. Jeg tror dessverre mange elever har alt for høy terskel for å prøve en annen lærer (man kan alltid bytte tilbake hvis den nye ikke er bedre).

I tillegg er en elev litt som en essay, hvis jeg holder på for lenge blir jeg uuoppmerksom på feil de gjør og blir blind for ting. Ofte vil man se mye mer progresjon med et par friske øyne. Dessuten har lærere forskjellige fokus og forskjellige sterke og svake sider. Noen andre komplimenter kanskje deg bedre. 

Men hvis du har tatt mange og lange pauser er vel det nok til å gjøre det vanskelig. Da faller man tilbake og så ender man opp med å gjøre det samme igjen og igjen. Likevel er jeg skeptisk til at du har kjørt opp så mange ganger uten å bestå. Maste du om å kjøre opp? Jeg har noen ganger latt elever som er litt tvilsomme på kjøringen kjøre opp hvis de maser og hvis de har lite penger. Ikke helt bra, men det er ikke så mange alternativer. 

Jeg tror tre ganger i uken holder, med fire blir det ikke nok tid til tenking og refleksjon mellom timene. Og det er mye du kan gjøre selv. Se på trafikken, tenk over trafikale situasjoner. Gå deg en tur og se på biler i rundkjøringer eller kryss (om så en parkeringsplass). Se hva de gjør og tenk over hva du ville gjort, og hvorfor. Prøv å forstå hva de planlegger før de gjennomfører noe. 

Hvorfor strøk du? Hva klagde de på? Forstår du hva problemet er? Hvis du ikke forstår hva som må jobbes med kan det bli vanskelig å gjøre noe med det. Jeg jobber mye med å dele min forståelse for hva som er viktig for å bestå en føreprøve og hva elevene kan forbedre. Jeg vil helst at eleven selv skal kunne bedømme om kjøringen er god nok eller ikke (dette er også gjennomgående i opplæringen, fra første trinnvurdering osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du har strøket tre ganger anbefaler jeg deg å bytte lærer. 

Det hjelper ikke å ha den beste læreren som finnes hvis man ikke passer sammen. Noen elever får jeg ikke "connection" med på en måte, da er det bedre at de kjører med noen andre. Det har ingenting med meg eller dem å gjøre, men noen personer kommuniserer og jobber bedre sammen. Det er ikke mange men det er noen. Jeg tror dessverre mange elever har alt for høy terskel for å prøve en annen lærer (man kan alltid bytte tilbake hvis den nye ikke er bedre).

I tillegg er en elev litt som en essay, hvis jeg holder på for lenge blir jeg uuoppmerksom på feil de gjør og blir blind for ting. Ofte vil man se mye mer progresjon med et par friske øyne. Dessuten har lærere forskjellige fokus og forskjellige sterke og svake sider. Noen andre komplimenter kanskje deg bedre. 

Men hvis du har tatt mange og lange pauser er vel det nok til å gjøre det vanskelig. Da faller man tilbake og så ender man opp med å gjøre det samme igjen og igjen. Likevel er jeg skeptisk til at du har kjørt opp så mange ganger uten å bestå. Maste du om å kjøre opp? Jeg har noen ganger latt elever som er litt tvilsomme på kjøringen kjøre opp hvis de maser og hvis de har lite penger. Ikke helt bra, men det er ikke så mange alternativer. 

Jeg tror tre ganger i uken holder, med fire blir det ikke nok tid til tenking og refleksjon mellom timene. Og det er mye du kan gjøre selv. Se på trafikken, tenk over trafikale situasjoner. Gå deg en tur og se på biler i rundkjøringer eller kryss (om så en parkeringsplass). Se hva de gjør og tenk over hva du ville gjort, og hvorfor. Prøv å forstå hva de planlegger før de gjennomfører noe. 

Hvorfor strøk du? Hva klagde de på? Forstår du hva problemet er? Hvis du ikke forstår hva som må jobbes med kan det bli vanskelig å gjøre noe med det. Jeg jobber mye med å dele min forståelse for hva som er viktig for å bestå en føreprøve og hva elevene kan forbedre. Jeg vil helst at eleven selv skal kunne bedømme om kjøringen er god nok eller ikke (dette er også gjennomgående i opplæringen, fra første trinnvurdering osv). 

De to første gangene var jeg ikke klar men lærer pusha på, han sa at jeg må ta prøven helt til jeg står. Så tok jeg den siste i september og strøk. Sensor sa at jeg kjørte veldig bra, men med en gang jeg gjorde en feil begynte alle andre feil å komme siden jeg var så stressa. Du kan si at høye skuldre og stress gjør mye med meg. Teorien tok jeg uten noen feil. Første strøk jeg pga høy fart, andre for lav fart og siste pga teite ting som ødela for meg. Sensor sa også at én feil betyr ikke at man har strøket, for du kjørte så bra og kunne ha bestått om du ikke hadde stressa så mye av den feilen. 

Jeg er 30 år og aldri hatt problemer med utdanning jobb eller andre ting, men bilkjøring holder på å ta livet av meg, haha.

Må bare kjøre masse til neste oppkjøring. Er bare usikker om jeg skal vente lenge eller kanskje bestille en i mars og kjøre mye i forkant😊 tror problemet ligger i at jeg har tatt altfor mange pauser og kjøringen ikke har hatt noe kontinuitet.

Anonymkode: b94e4...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kjørte du, som kunne ta den på så kort tid? :) hver dag, hver uke eller?

Anonymkode: b94e4...687

Depends, 2 pr uke? faren vår var veldig "streng" på det. Alså, ja han var jo redd for at vi skulle krasje bilen osv, men han ville at vi skulle bestå på første forsøk og ikke måtte bruke alt for mye penger på lappen😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...