Gå til innhold

Du som tok lappen i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid brukte du? Tok du deg fri fra jobb for å ta kjøretimer eller tok du den etter jobb? Hvor mye endte du opp med i utgifter på den?

Er 27 år, skal starte med lappen.

Anonymkode: 9c1d8...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke akkurat godt voksen, men begynte som 22-åring i fulltidsjobb. Jeg fikk kjøretimer fra 7 om morgenen, så ble jeg sluppet av på jobb kvart over 8. Kjøreskolen jeg gikk til hadde ikke timer på kveld, men syns det var ganske greit å bli vant til å kjøre i rushet på morgenen. 

Begynte å øvelseskjøre på våren og fikk lappen rett over nyttår året etter, så brukte litt under et år. Øvelseskjørte veldig lite hjemme (har sambo som kunne kjøre med meg men han hadde automatbil på den tiden, og jeg ønsket å kunne kjøre med manuell gir). Det gikk egentlig greit, men det ble veldig dyrt. Betalte vel rundt 55K. Strøk to ganger på oppkjøring også, så det gjorde jo at prisen hoppet en del kan man si.

Anonymkode: 70260...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 1/2 år. Jobber turnus, så tilpasset kjøretimer etter dette. Besto alt på første forsøk. Brukte mellom 20-30k. Hadde en del doble kjøretimer som dro opp prisen. 

Anonymkode: 15604...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 26 og brukte ca 3 måneder. Startet i slutten av Januar/ begynnelsen av Februar og fullførte i Mai. Gikk på skole da og "tok" meg fri for kjøretimene om det var midt på dag. Det ble vel rundt 30.000 alt i alt. Hadde ikke øvelseskjørt noe tidligere, men synes det gikk veldig greit.

Anonymkode: ca4ab...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte evigheter og aner ikke hvor mye jeg brukte totalt. Men var ganske lite motivert, så det tok sin tid. Fikk orden på motivasjonen til slutt, og da fikk jeg kjøretimer før jobb, og av og til avspaserte jeg noen timer fra jobb også. 

Anonymkode: 8f6c7...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 år og har bare kjøreskolen å trene med. Har aldri sittet bak ett ratt før og tar enkelttimer to ganger i uken etter jobb.

Har ca 40 kjøretimer med skolen, og ikke øvelseskjørt med noen andre for så vidt. Noen timer var dobble er oppe i ca 30 000kr. Er på trinn 3. Startet for 4 år siden, men sånn helt konkret har jeg vel hatt 3 måneder med kjøring hver uke til sammen. 

Ikke lett å få det til å gå opp med to barnehagebarn, full jobb og obligatoriske møter etter jobb, selv om de er betalte møter i regi av jobben. 

Kjenner jeg hadde vært langt lengre fremme om jeg kunne øvet med noen privat. Mengdetrening er viktig. Men når den muligheten ikke er her, da må jeg betale kjøreskole for alt. 

Trorien øver jeg på to ganger i uken, men har ikke bestått mange ganger ennå, på alle gratisprøvene som ligger ute på nettet.

Jeg betaler 655kr pr. enkelttime.

 

Består jeg teorien kjøper vi bil som jeg kan øvelseskjøre med. Så det er en gulerot for å øve på teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Wonders skrev:

Jeg er 38 år og har bare kjøreskolen å trene med. Har aldri sittet bak ett ratt før og tar enkelttimer to ganger i uken etter jobb.

Har ca 40 kjøretimer med skolen, og ikke øvelseskjørt med noen andre for så vidt. Noen timer var dobble er oppe i ca 30 000kr. Er på trinn 3. Startet for 4 år siden, men sånn helt konkret har jeg vel hatt 3 måneder med kjøring hver uke til sammen. 

Ikke lett å få det til å gå opp med to barnehagebarn, full jobb og obligatoriske møter etter jobb, selv om de er betalte møter i regi av jobben. 

Kjenner jeg hadde vært langt lengre fremme om jeg kunne øvet med noen privat. Mengdetrening er viktig. Men når den muligheten ikke er her, da må jeg betale kjøreskole for alt. 

Trorien øver jeg på to ganger i uken, men har ikke bestått mange ganger ennå, på alle gratisprøvene som ligger ute på nettet.

Jeg betaler 655kr pr. enkelttime.

 

Består jeg teorien kjøper vi bil som jeg kan øvelseskjøre med. Så det er en gulerot for å øve på teori.

Skjønner godt at det er en fin motivasjon at dere kjøper bil om du består teorien, men et tips er at å kjøpe en bil du kan øvelseskjøre mer med kan være en god investering for å bestå teorien, særlig om dere har planer om å kjøpe bil uansett og din samboer/mann/kone har lappen.

Teorien er mye mer forståelig om du lærer og ser det i praksis. I tillegg gjør det deg raskere til en bedre og tryggere sjåfør jo mer erfaring du får bak rattet. Så jeg ville vurdert å kjøpe bil med en gang. 

Men det krever jo såklart at man er motivert for å lære, og hvis du trenger en gulrot for å øve på teori - gå for den planen dere har.

Anonymkode: 70260...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjørt mye. Så jeg hadde bare 5 timer på kjøreskolen. Hadde kjøring tidlig på morgenen. 

Anonymkode: 39213...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det på sommeren, tok et intensivtkurs, der du så og si bare raser gjennom alt det obligatoriske også har du oppkjøring på slutten. Tok meg ca en uke fra start til slutt, og kostet rundt 19.000kr. Men da må du være dyktig til å kjøre. Tok den da jeg var 20, så kanskje ikke godt voksen, men sent ute sammenlignet med vennene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber turnus, så tok timer på dagtid når jeg skulle jobbe kveld. Hadde kjørt en del fra før av. Hadde én kjøretime + det obligatoriske. Husker ikke når jeg startet, men det tok litt tid fra start til slutt fordi jeg rakk å føde mens jeg ventet på oppkjøring! :ler:

Brukte 23k, kjørte opp i mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ca. 30 000 kr, hadde ikke øvelseskjørt noe på forhånd. Besto på første forsøk. Jobber turnus, så jeg tok timer før kveldsvakt o.l. 

Anonymkode: 79e4c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i desember og hadde lappen i mars. Husker ikke hvor mye jeg brukte men rett under 30.000

Hadde timene mine etter jobb, her får man bare doble timer, heldigvis trengte jeg veldig lite kjøretimer utover det obligatoriske. 

Ble hentet på jobb og så kjørte vi meg hjem etter. 

Anonymkode: f316b...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 år, startet i sommer, kjørt en dobbelttime i uka minus noen uker. Har ikke en jobb jeg får fri fra, har kjørt på ettermiddagen fra 1630-18. Øvekjørt minimalt utenom. har brukt ca 25000 hittil og har akkurat gjort ferdig trinn 3, ender vel på 35-40.000. Håper å bli ferdig rett over nyttår. 

Anonymkode: 0a324...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder på nå, og er på trinn 3. Holdt på i nesten 3 måneder, og har hatt 8 kjøretimer. Realistisk tenker jeg å ta oppkjøring til våren/sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kjørt mye. Så jeg hadde bare 5 timer på kjøreskolen. Hadde kjøring tidlig på morgenen. 

Anonymkode: 39213...afc

Tull, de obligatoriske er mer enn 5 timer

 

Anonymkode: 89e43...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad det er flere som bruker litt tid.

 

For jeg vil kunne ha lappen å kjøre bra i alle land. Er vi på ferie i Spania, Hellas, osv, vil jeg kunne kjøre en leiebil uten å blunke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 år og startet i juli, er i sluttfasen nå. Håper å ha klart det innen januar, men det kan jo ta lengre tid.  Kjørelæreren har ikke timer utenfor arbeidstid, så da har jeg måttet ta avspasering fra jobb for å ha kjøretimer, en dobbelttime i uka. Heldigvis er jobben min fleksibel, og jeg har valgt å prioritere det disse månedene. Jeg kjører også mye privat, flere ganger i uka. Men det har tatt tid å bli trygg og tilegne meg alt, tror nok jeg er "tregere" enn en på 18 år er.

Regner med å bruke ca 40.000 kr.

Anonymkode: 66529...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte to timer om dagen nesten daglig i en måned før åpningstid eller etter åpningstid på senteret. Bare for å bli vant til å gire og bremse /gasse. Så når jeg hadde det inne, dro jeg til kjøreskole for en dobbeltime, og etter dette kjørte jeg mye på privaten. Var heldig, alle ville lære meg å kjøre 😊

Var 26 år og kjørte før arbeidstid. Når jeg skulle ha langkjøring og oppkjøring brukte jeg to feriedager.

Må legge til at jeg fikk pakketilbud på alt obligatorisk til 20 000,-. Betalte ekstra for en dobbeltime før oppkjøring, betalte såklart for teoriprøven og oppkjøring utenom de 20 000,-. Hadde det ikke vært for foreldre og venner som ville kjøre med meg, hadde dette blitt langt dyrere.

Endret av Lily_88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen når jeg var 27år. Tok rett over 3 mnd fra start til slutt. Hadde ikke øvelseskjørt noe før jeg begynte. Dobbeltimer hver eneste morgen. Tror den kom på rundt 45000kr ish... Hadde vært langt rimeligere om jeg kunne kjøre på forhånd, og kun hadde tatt de obligatoriske kjøretimene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappene da jeg var 40 år, i ammetåka. Tok ca 6 mnd, brukte ca 60.000. Aldri sittet bak ett ratt før og ingen å øvekjøre med. Var ikke ett naturtalent for å si det slik, tok lang tid å bli trygg. Nå har jeg hatt lappen noen år og kjører hver dag innenlands som utenlands. 

Anonymkode: cf853...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...