AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #21 Skrevet 6. desember 2018 Problemet er uvitenhet. Jeg har ikke (som jeg vet om) herpes i underlivet, men jeg innrømmer at jeg er livredd for å få det og det jeg har lest skremmer meg. Av og til kommer jeg over artikler som roer meg ned og tenker "herregud da, slapp av! Jeg har det sikkert selv uansett". Men så glemmer jeg det og blir redd igjen. Men hadde noen vist om det og ikke gitt meg beskjed før sex så er det skikkelig stygt gjort.. Er det rart folk er redde? Anonymkode: 2cbf4...aaa 2
Jentee22 Skrevet 6. desember 2018 Forfatter #22 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, Carrot skrev: Når man har en kjønnssykdom går det aldri så hett for seg at man ikke sier fra - for meg er det "utilgivelig" fordi det får meg til å lure på hva annet man kan "la vær å si" fordi det "bare ble sånn" i andre sammenhenger.. så jeg personlig ville nok slitt en del med dette, spesielt til jeg evt fikk svar på om jeg var smittet eller ikke. Også i forhold til en evt fremtid osv ville jeg nok hatt betenkeligheter. jeg ville følt meg lurt. Vi har sovet sammen utallige ganger og jeg har alltid vært klar på at det må fortelles før. Sagt til han at jeg vet at det ikke finnes unnskyldninger at dette er all on me og skikkelig dårlig. Det var etter noen drinker, romantisk tur og faktumet at det er første partner og bare hatt ett utbrudd. Selvom det ikke er god nok grunn. Jeg vet ihvertfall at jeg skal fortelle tidligere i date fasen, siden 6 uker er helt klart for lang tid.
Jentee22 Skrevet 6. desember 2018 Forfatter #23 Skrevet 6. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er uvitenhet. Jeg har ikke (som jeg vet om) herpes i underlivet, men jeg innrømmer at jeg er livredd for å få det og det jeg har lest skremmer meg. Av og til kommer jeg over artikler som roer meg ned og tenker "herregud da, slapp av! Jeg har det sikkert selv uansett". Men så glemmer jeg det og blir redd igjen. Men hadde noen vist om det og ikke gitt meg beskjed før sex så er det skikkelig stygt gjort.. Er det rart folk er redde? Anonymkode: 2cbf4...aaa Jeg vet at ord og handling er to forskjellige ting, Hadde jeg tenkt å ikke fortelle og holde det skjult så hadde jeg ikke fortalt det etter skaden var skjedd. Er ikke uker etter eller dager, men med en gang. Jeg fortalte fordi det var det rette og at jeg bryr meg om han det dreier seg om. Men synes det helt klart er en vanskelig problemstilling om når man skal si det. Helt klart før man har sex. Men når, det er såppas personlig at man skal vel ikke brette ut første uken?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #24 Skrevet 6. desember 2018 Sa han noe om at HAN hadde herpes før dere hadde sex da? Hvis ikke, er han vel like «skyldig» Anonymkode: 94b2f...f96 3
Jentee22 Skrevet 6. desember 2018 Forfatter #25 Skrevet 6. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sa han noe om at HAN hadde herpes før dere hadde sex da? Hvis ikke, er han vel like «skyldig» Anonymkode: 94b2f...f96 Nei han sa ikke at han hadde herps. Men han mener det ikke er det samme.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #26 Skrevet 6. desember 2018 Jeg hadde følt at det hadde vært ett stort tillitsbrudd om noen hadde en kjønnssykdom å holdt det hemmelig når vi skulle være intime. Herpes er jo en ting som kan smitte selv med kondom, men han burde selvsagt tatt ansvar for beskyttelse selv også. Skjønner at det er flaut å få herpes og måtte dele diagnose med alle nye partnere. Men det er det beste og gjøre. Jeg mistenker at du kan ha ødelagt mye med å holde det hemmelig. Jeg hadde iallefall hatt problemer med å stole på en partner om han ikke hadde delt noe så alvorlig før vi hadde hatt sex. Anonymkode: 6ae91...7fa 1
Minitroll Skrevet 6. desember 2018 #27 Skrevet 6. desember 2018 Klipt og limt fra NHI: Når man har blitt smittet med en type herpesvirus, lager kroppen antistoffer. Dette beskytter mot senere reaktivering av viruset slik at neste utbrudd ikke blir like ille som det første. Det gjør også at man har noe beskyttelse mot andre typer herpesvirus. Dersom man f.eks. er smittet med herpesvirus type 1 som munnsår, vil en smitte med genital herpesvirus type 2 medføre et mildere utbrudd enn dersom man aldri var smittet med herpesvirus. Herpesvirus type 1 er også veldig vanlig i befolkningen – ca. 90% av alle middelaldrende har antistoffer mot viruset, som tegn på at de har vært smittet tidligere (som regel i barndommen). 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #28 Skrevet 6. desember 2018 4 minutter siden, Jentee22 said: Nei han sa ikke at han hadde herps. Men han mener det ikke er det samme. Men da så fler og fler får type 1 i underlivet pga oralsex fra person med munnsår, men det tenker han ikke på, nei. Kanskje greit å bli kvitt han, når han er en hykler. Anonymkode: 3cbfe...b91 2
fjærestein Skrevet 6. desember 2018 #29 Skrevet 6. desember 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal vedde på at 90% av dere som sier at dere aldri hadde datet og hadde dumpet noen med herpes HAR HERPES SELV. Herregud det er ikke verdens undergang, selv om uvitende folk på forum får det til å høres slik ut! Anonymkode: 58cb8...d47 Jepp. Alle burde i grunn teste seg. Så vet en hva fakta er om egen status angående Herpes når en kommer opp i en situasjon hvor partner forteller om sin Herpes. Og denne partner slipper beskyldningen om å være den som ev har smittet videre. 2
Jentee22 Skrevet 6. desember 2018 Forfatter #30 Skrevet 6. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da så fler og fler får type 1 i underlivet pga oralsex fra person med munnsår, men det tenker han ikke på, nei. Kanskje greit å bli kvitt han, når han er en hykler. Anonymkode: 3cbfe...b91 Tydeligvis smitter type 1 på munnen til underliv bare ved utbrudd påstår han.noe som kan være sant for alt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #31 Skrevet 6. desember 2018 1 hour ago, Jentee22 said: Ja. Det er helt hjernedødt det er jeg fult klar over. burde det blitt fortalt med en gang man begynner å date? Det virker som at du forstår at dette forholdet du har med han er noe som er dødt og at du vil ha en forklaring på hva du gjør neste gang. Informer vedkommende med en gang. Anonymkode: b380d...222 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #32 Skrevet 6. desember 2018 2 hours ago, Jentee22 said: Tydeligvis smitter type 1 på munnen til underliv bare ved utbrudd påstår han.noe som kan være sant for alt jeg vet. Dette har jeg god kunnskap om. Han juger! For det er samme regel for type 1 som 2, overalt står det at type 1 også kan smitte utenom utbrudd, litt sjeldnere enn type 2, bare. Og har han allerede antistoffer mot type 1 skal det mye til for at du smitter han med type 2 når du ikke har utbrudd, det skjer så og si ikke. Du har bare hatt 1 utbrudd sier du, det betyr også at viruset er lite aktivt hos deg, som også minker smittefaren. Anonymkode: 3cbfe...b91 2
Jentee22 Skrevet 6. desember 2018 Forfatter #33 Skrevet 6. desember 2018 Betyr dette at man må si fra uansett hvilken type herpes man har?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #34 Skrevet 6. desember 2018 Akkurat nå, Jentee22 skrev: Betyr dette at man må si fra uansett hvilken type herpes man har? Så lenge man vet om det, er et et klart ja fra meg. Anonymkode: 7e120...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #35 Skrevet 6. desember 2018 Herpes smitter vel kun når det er utbrudd så syns ikke det er så relevant og fortelle om viruset før man evn har utbrudd. Mange har jo også viruset uten å noen sinne få utbrudd Anonymkode: f0335...189 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #36 Skrevet 6. desember 2018 Just now, Jentee22 said: Betyr dette at man må si fra uansett hvilken type herpes man har? Jeg har type 1, men legen min sa man ikke har plikt til å fortelle uansett, siden «alle» har herpes. Av etiske grunner er det kanskje lurt å si ifra, men jeg har aldri opplevd at noen har sagt ifra til meg at se har det. Har du testet at du har type 2 og ikke 1 der nede? Anonymkode: 3cbfe...b91 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. desember 2018 #37 Skrevet 6. desember 2018 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.12.2018 den 10.45): Blir for dumt. At mennesker skal forkastes om de har herpes, type 1 eller 2. "Feilen" her er vel at TS visste om det, men ikke informerte. Mange bærer også viruset uten at de vet det selv. Anonymkode: c54f5...492 Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #38 Skrevet 6. desember 2018 Helt og fullt fullstendig uaktuelt å fortsette å treffe et menneske som GLEMMER å fortelle at hun/han kan smitte meg med en smertefull kjønnssykdom som man har for livet. Vedkommende har bevist at h*n er egoistisk, ansvarsløs og hjernedød. Ville ikke ha hatt noe med mennesket å gjøre igjen. Det er nå mine tanker. Man kan ikke for at man har en sykdom, men man kan absolutt noe for å være tanketom og ansvarsløs. Anonymkode: 4feb5...7b3 2
Jentee22 Skrevet 6. desember 2018 Forfatter #39 Skrevet 6. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har type 1, men legen min sa man ikke har plikt til å fortelle uansett, siden «alle» har herpes. Av etiske grunner er det kanskje lurt å si ifra, men jeg har aldri opplevd at noen har sagt ifra til meg at se har det. Har du testet at du har type 2 og ikke 1 der nede? Anonymkode: 3cbfe...b91 Ja, jeg ba gynekologen min gjøre det, fordi jeg vet det er mulig med begge. Utifra hva legen min sa til meg så er det ett fett hvilken type man har/ får siden det er nesten samme virus. Før trodde de det ikke kunne kryss smitte. Dette er nå avkreftet etter hva jeg har forstått og da er det vel logisk at uansett hvilken type bør man etisk sett si ifra.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #40 Skrevet 6. desember 2018 1 minutt siden, Jentee22 said: Ja, jeg ba gynekologen min gjøre det, fordi jeg vet det er mulig med begge. Utifra hva legen min sa til meg så er det ett fett hvilken type man har/ får siden det er nesten samme virus. Før trodde de det ikke kunne kryss smitte. Dette er nå avkreftet etter hva jeg har forstått og da er det vel logisk at uansett hvilken type bør man etisk sett si ifra. Jepp! Og til neste mann legger du frem dette som udramatisk. Si at du har herpes og at selv om han også sannsynligvis har det så vil du si ifra. Legg frem litt rask fakta, at det er sjeldent det smitter uten utbrudd og at du bare har hatt det èn gang. Anonymkode: 3cbfe...b91 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå