Gå til innhold

Ekkel tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, kvinne35+ skrev:

Jeg synes det er veldig symbolsk og romantisk jeg.

Det betyr jo at brudgommen har svigerfars velsignelse til å gifte seg med datteren hans og at han ønskes velkommen inn i familien.

Veldig koselig rett og slett. Jeg ser ingenting negativt med det.

Man er sin fars datter og ingen anstendig mann ville vel ønske noe annet enn svigerfars velsignelse til å ekte hans datter?

Likesåledes er det veldig hyggelig at bruden danser med sin far og siden med sin ektemann. 

Jeg personlig verdsetter tradisjoner og synes respekt er en viktig ingrediens i nære relasjoner.

Selv synes jeg ikke det er romantisk i symbolikken rundt at brudgommen skal ønske svigerfars velsignelse til å ekte hans datter. Det antyder at svigerfar også kan nekte å gi velsignelse. Hva har svigerfar med saken å gjøre, datteren hans er forhåpentligvis voksen. Og hva med svigermor, det er hun som har født datteren, har ikke hun noe hun skulle sagt?

At bruden danser med sin far ser jeg ingen problemer med, selv om jeg trodde bruden først danset med sin brudgom og så med sin far? Selv droppet vi akkurat denne tradisjonen, for min far danser ikke.

Anonymkode: bbc85...426

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv synes jeg ikke det er romantisk i symbolikken rundt at brudgommen skal ønske svigerfars velsignelse til å ekte hans datter. Det antyder at svigerfar også kan nekte å gi velsignelse. Hva har svigerfar med saken å gjøre, datteren hans er forhåpentligvis voksen. Og hva med svigermor, det er hun som har født datteren, har ikke hun noe hun skulle sagt?

At bruden danser med sin far ser jeg ingen problemer med, selv om jeg trodde bruden først danset med sin brudgom og så med sin far? Selv droppet vi akkurat denne tradisjonen, for min far danser ikke.

Anonymkode: bbc85...426

Et ekte mannfolk gir da vel både blomster og sjokolade til sin svigermor i starten av forholdet. Det er vel en selvfølge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Et ekte mannfolk gir da vel både blomster og sjokolade til sin svigermor i starten av forholdet. Det er vel en selvfølge?

Har jeg aldri hørt om...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Var ikke Sven-O der?

Anonymkode: 6b0ed...73f

jo, men han fulgte ikke bruden. Det var det Håkon som gjorde. Og det er jo hele poenget. Mette Marit og kronsprinsen gikk ned midtgangen sammen, til tross for at hennes far var tilstede, og det gjør jo valget mye tydeligere og helt bevisst.

Husker det ble diskusjon i Sverige da kronprinsesse Victoria ble fulgt til alteret av sin far, nettopp på grunn av det forelda tankegodset som ligger bak tradisjonen.

Anonymkode: f8588...10f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig glad for at min far fulgte meg opp kirkegulvet. Et kjært minne i ettertid, nå da han ikke lenger er blant oss. Jeg tviler på at han følte eierskap til meg, men vet han satte pris på at vi gikk sammen opp. Og mannen min er rimelig klar over at han ikke eier meg. Er vel bare å gjøre det annerledes, om en ikke liker det.

 

Men du, ts, har vel ikke juletre i stua heller? Ganske teit skikk. For ikke å snakke om julegaver, for å feire en baby født i Betlehem for lenge siden. 

Anonymkode: 4cf8e...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg.  I Norge er vi kvinner så heldige at vi hverken er vår far`s eller ektemann`s eiendom, og likevel ønsker vi å bli "gitt bort" 😱  I Norge har likestillingen kommet langt, men vi er ikke helt i mål enda. Kanskje noe av årsaken f.eks. er at vi omfavner slike ritualer som vi heller burde finne nedverdigende!   Store deler av jordens kvinnelige befolkning har ikke noe de skulle ha sagt, de gis bort helt på ordentlig, mens vi synes det er en koselig tradisjon.... :rolleyes:  

Anonymkode: 2317d...908

Jeg er også enig! Ekkel tradisjon ! Samme med hvit brudekjole. Den er jo til for å bevise jomfruelighet. 

Godt noen har evnen til å reflektere over dette Ts ! :) 

Anonymkode: a5ba4...a6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også enig! Ekkel tradisjon ! Samme med hvit brudekjole. Den er jo til for å bevise jomfruelighet. 

Godt noen har evnen til å reflektere over dette Ts ! :) 

Anonymkode: a5ba4...a6e

:fnise: hahaha ja ikke sant hvis den andre delen er et problem så må vel den hvite kjolen være like malplassert... :eeeh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.13, AnonymBruker skrev:

Prøv å ikke legg så mye i det. Det betyr uansett så hinsides mindre enn 0.

Anonymkode: 6b0ed...73f

Det betyr mye, men folk i dag liker ikke virkeligheten! ;) 

Anonymkode: 7158b...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg gikk opp med kjæresten. Nå er min far død så det var ikke et alternativ å gå opp med han. Men hadde han vært levende ville jeg fortsatt gått med kjæresten. Fikk kommentarer på at det gikk an å gå med bror/onkel. HELT uaktuelt. Jeg er et selvstendig individ. Jeg har selv valgt partner og det er oss det handler om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir dette å lage et problem av noe som ikke er det, i et land hvor man er svært likestilt, og ingen ser på kvinnen som en manns eiendom. For meg er det litt fint, rent symbolsk, at man går fra mor og far som sin primære familie, til å starte en ny familie sammen med ektemannen. Det er også fint om mine foreldre kjenner seg trygge på å "gi meg bort" til min kommende mann, altså trygge på at han vil gi meg et godt liv. Dette gjelder riktignok så klart begge veier.

Om jeg en dag gifter meg, vil det være etter at jeg har bodd for meg selv i noen år. Det er altså ikke slik at jeg går fra far til ektemann. For alle rundt meg er det selvfølgelig at jeg er en selvstendig kvinne. Likevel ville jeg ikke hatt et problem med å la min far føre meg opp kirkegulvet.

Anonymkode: 8c252...ddf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en skikk vi har hentet fra utlandet i senere år? For bare noen tiår siden var det vanlig at paret kom ned kirkegulvet sammen.

Anonymkode: dd2b7...7bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.37, Gladgutten79 skrev:

Tradisjon.

Jeg hadde blitt skrekkelig fornærmet om min eneste datter hadde sett det på den snevre måten du gjør den dagen hun kanskje gifter seg

Nå har jeg overtatt "eierskapet" av min kone fra min svigerfar for mange år siden, vi måtte snakke ham til det da dette var hans eneste sjanse

Til Ts

Jeg fikk faktisk sjøte på eiendelen min også....Vigselsattest.......

Du ville blitt fornærmet om din datter ikke ønsket at du skulle gi henne bort i bryllupet henbes?!? Du skjønner at det er hennes bryllup, og hva hun ønsker bør veie tyngre enn at du ikke skal bli firnærmet? 

Dette er heller ikke noen tradisjon her til lands. Det er noe som kommer av amerikanisering og påvirkning fra film, og har først blitt vanlig de senere år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2018 den 23.46, Zienna skrev:

Enig.  Mannen min og jeg gikk sammen oppover kirkegolvet.  Det var ikke vanlig i min manns familie, som er svært konservativ og tradisjonsbundet.  En "overlevering" fra min far til svigersønn ville passet dem bedre. 

Syntes det var veldig teit, så slik ble det ikke.  Syntes jeg strakk meg mer enn langt nok ved å stille i hvit kjole og til megastort bryllup!  .....

Er din manns familie norsk? I så fall var nok ikke det med at faren gir bort bruden akkurat noen gammel tradisjon i din manns familie heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/12/2018 at 10:47 AM, O.G. said:

Symboliserer vel mer at hun går fra en slekt til en annen. 

Går hun fra en slekt til en annen?

Anonymkode: cdde7...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med bryllup og ekteskap er ekkelt i mine øyne. Har heldigvis ikke tradisjon for å holde på med slikt i min familie😊

Anonymkode: 95ed6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk sammen opp. To feministkvinner følte det var riktig :)

Anonymkode: 236fd...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt med bryllup og ekteskap er ekkelt i mine øyne. Har heldigvis ikke tradisjon for å holde på med slikt i min familie😊

Anonymkode: 95ed6...36a

Er ingen i din familie gift? Heller ikke besteforeldre, oldeforeldre o.s.v?

Anonymkode: cdde7...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Thyra skrev:

Du ville blitt fornærmet om din datter ikke ønsket at du skulle gi henne bort i bryllupet henbes?!? Du skjønner at det er hennes bryllup, og hva hun ønsker bør veie tyngre enn at du ikke skal bli firnærmet? 

Dette er heller ikke noen tradisjon her til lands. Det er noe som kommer av amerikanisering og påvirkning fra film, og har først blitt vanlig de senere år. 

Finnes nå værre ting vi har tatt fra amerikanerne enn at en far følger sin datter opp kirkegulvet, her hvor jeg bor er det helt vanlig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen i din familie gift? Heller ikke besteforeldre, oldeforeldre o.s.v?

Anonymkode: cdde7...a8a

Ikke oldeforeldre, ikke besteforeldre, ikke foreldre, ikke søsken og heller ikke jeg. Både kvinner og menn har hatt lik fordeling i hjem/eierskap og arbeid i alle nevnte generasjoner. 

Anonymkode: 95ed6...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gladgutten79 skrev:

Finnes nå værre ting vi har tatt fra amerikanerne enn at en far følger sin datter opp kirkegulvet, her hvor jeg bor er det helt vanlig 

Ja, det har blitt ganske vanlig de senere år. Og ja, det finnes verre tradisjoner vi har adoptert fra USA. Men det er da fortsatt ikke noe å bli fornærmet over om din datter ikke vil at du skal følge henne. Når noen skal gifte seg bør de vel få gjøre det slik de selv ønsker, og ikke måtte tenke på at de skal gjøre slik og sånn for at andre ikke skal bli fornærmet. 

Endret av Thyra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...