Gå til innhold

Ekkel tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om at pappen til kvinnen som skal gifte seg følger henne opp for å "gi henne fra seg" til en ny "eier" som da er mannen hennes. Jeg synes tradisjonen er helt forkastelig. Man tenker at det bare er hyggelig og fint, men det som ligger bak er usmakelig. Aldri i livet om jeg skal være med på å symbolisere at kvinnen er et objekt som skal gis bort til neste eier. 

Anonymkode: f8e61...fc0

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å ikke legg så mye i det. Det betyr uansett så hinsides mindre enn 0.

Anonymkode: 6b0ed...73f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om at pappen til kvinnen som skal gifte seg følger henne opp for å "gi henne fra seg" til en ny "eier" som da er mannen hennes. Jeg synes tradisjonen er helt forkastelig. Man tenker at det bare er hyggelig og fint, men det som ligger bak er usmakelig. Aldri i livet om jeg skal være med på å symbolisere at kvinnen er et objekt som skal gis bort til neste eier. 

Anonymkode: f8e61...fc0

hvor tradisjonen har opphav og hva som er blitt en fin tradisjon over tid synes ikke jeg trenger å være problematisk. Om du leter etter et problem, så finner du det sikkert. 

Du får lov til å gjøre det du selv vil, heldigvis. ikke noe problem.

 

Endret av megda
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenker dere ikke at symbolet som ligger bak er feil? Eller tenker dere at kvinner faktisk blir eid av sin far og derretter av sin mann? 

Anonymkode: f8e61...fc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tenker dere ikke at symbolet som ligger bak er feil? Eller tenker dere at kvinner faktisk blir eid av sin far og derretter av sin mann? 

Anonymkode: f8e61...fc0

Tenker at kvinner som menn ikke blir eid av noen, men at moren og faren har ansvar for barnet sitt. 

Det virker på meg som du bevisst blir støtt av et problem som ikke eksisterer i nåtiden. du reiser mentalt tilbake i tid og prøver å dra den konteksten som gjaldt da til nuet og gjøre det relevant. Når du da har satt deg inn i det mentale bildet, så blir du støtt fordi konteksten plutselig er blitt helt lik. jeg skjønner deg jo på en måte. fantasi er et viktig redskap. 

Endret av megda
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den tradisjonen henger igjen fra gammelt av. Mange kvinner idag er selvstendige, og trenger ikke å bli eid av en far eller mann. Anbefaler alle å gå opp kirkegulvet med sin fremtidige mann. Slik som Mette-Marit og Kronprins Håkon. Gode forbilder! 

Anonymkode: f8e61...fc0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men den tradisjonen henger igjen fra gammelt av. Mange kvinner idag er selvstendige, og trenger ikke å bli eid av en far eller mann. Anbefaler alle å gå opp kirkegulvet med sin fremtidige mann. Slik som Mette-Marit og Kronprins Håkon. Gode forbilder! 

Anonymkode: f8e61...fc0

Var ikke Sven-O der?

Anonymkode: 6b0ed...73f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ts. Utrolig teit tradisjon! Kunne aldri gjort det selv. Man blir heldigvis godt gift selv om man velger bort denne amerikaniserte tradisjonen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke Sven-O der?

Anonymkode: 6b0ed...73f

Mulig han var der, men han ga ikke bort datteren sin til hennes nye mann. De gikk opp sammen 

Anonymkode: f8e61...fc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg være ærlig tror jeg det for mange bruder handler om at de ønsker "wow" effekten når dørene går opp. Bonus hvis brudgom gråter en skvett :P Det er nok de aller færreste som tenker at de går fra sin fars eie til sin manns. Det er hyggelig å gå sammen med noen, og hvorfor da ikke pappa, dersom du ikke vil gå sammen med den kommende mannen fordi du vil overraske han med kjole/hår etc etc? 

Vi gikk opp sammen da vi giftet oss, nettopp fordi jeg synes det er noe arkaisk over denne tradisjonen, men jeg blir ikke provosert over at noen velger å gjøre det sånn, nei.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen gammel norsk tradisjon, men heller påvirkning fra angloamerikansk tradisjon via populærkultur. Mine foreldre giftet seg i Norge tidlig på 1960-tallet, og gikk sammen i kirken både før og etter vielsen. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig han var der, men han ga ikke bort datteren sin til hennes nye mann. De gikk opp sammen 

Anonymkode: f8e61...fc0

Mulig han ikke var helt i form.

Anonymkode: 6b0ed...73f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gikk sammen opp når vi giftet oss vi, og det var for 28 år siden...

Anonymkode: b5601...dba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon.

Jeg hadde blitt skrekkelig fornærmet om min eneste datter hadde sett det på den snevre måten du gjør den dagen hun kanskje gifter seg

Nå har jeg overtatt "eierskapet" av min kone fra min svigerfar for mange år siden, vi måtte snakke ham til det da dette var hans eneste sjanse

Til Ts

Jeg fikk faktisk sjøte på eiendelen min også....Vigselsattest.......

Endret av Gladgutten79
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tradisjon, det er et av de gode minnene jeg har fra bryllupet vårt. Ingen la noe i det, det var bare hyggelig å gå frem i kirken ledsaget av min far. Giftet oss for nesten 40 år siden. 

Anonymkode: 4dad0...635

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...