Gå til innhold

Ekkel tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, ekkoet skrev:

Men tror du virkelig de gjør det?

Min svigerfar fulgte min kone opp. Jeg har aldri tenkt tanken på at han gav henne bort til meg før jeg leste dette og jeg er ganske sikker på at han selv ikke tenkte tanken heller. Han håpte nok at jeg kom til å ta vare på henne slik han og moren hadde gjort, men det tror jeg min mor gjorde andre veien og. Jeg har tenkt på denne biten som en del av hele "skuespillet". 

Det er godt mulig at det har opprinnelse i annen symbolikk, men så lenge ingen i dag tenker i de baner, hvorfor er det noe å henge seg opp i? Jeg kan ikke skjønne at noen hadde protester dersom hun ville gå alene eller sammen med mannen.

 

Det er nok som du sier bare en del av tradisjonen, og ingen som tenker noe over at de gis bort/ gir bort. Likevel kan det (helt ubevisst) være en handling som skaper inntrykk av at kvinnen trenger "innblanding" fra menn i livets store avgjørelser. Folk hadde jo kommet til å reagere hvis de kom i et bryllup hvor bruden sto ved alteret og ventet på at brudgommen skulle bli ført oppover gulvet av en av sine foreldre. Det hadde nok i folks øyne sett helt feil ut, siden det er en etablert sannhet at det er kvinnen som skal gis bort.  "Vakker og kledt i uskyldens farge føres hun frem til mannen som fra nå av skal ta vare på henne"  ;) 

 

Anonymkode: 2317d...908

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke medgiften strengt tatt et større symbolsk problem enn hvem dere kvinner går opp midtgangen med? Vi menn forhandler jo gjerne i dagevis med fedrene deres før vi blir enig om en riktig pris for byrden vi overtar.. og deretter kan dere selv tenke dere styret med å finne nok kuer og geiter tilgjengelig for private, få overlevert dem i tettbygde strøk osv. 😄

Men sånn ellers: er det virkelig så fælt å være kvinne i Norge at hvem dere går ned midtgangen en gang (eller to) har så stor symbolverdi? Personlig synes jeg slike tradisjoner er i samme kategori som at det er hyggelig å åpne døren for kvinner, sjenke damene først, gi en hjelpende hånd med tunge ting og lignende. Ja, kvinner kan fikse det meste selv, men litt tradisjon kan vi vel påkoste oss hvis vi vil?

Skal man se på symbolverdi vil jeg si kvotering i langt større grad stakkarsliggjør kvinner enn hvem de selv velger å holde i hånden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.37, Gladgutten79 skrev:

Tradisjon.

Jeg hadde blitt skrekkelig fornærmet om min eneste datter hadde sett det på den snevre måten du gjør den dagen hun kanskje gifter seg

Nå har jeg overtatt "eierskapet" av min kone fra min svigerfar for mange år siden, vi måtte snakke ham til det da dette var hans eneste sjanse

Til Ts

Jeg fikk faktisk sjøte på eiendelen min også....Vigselsattest.......

Akkurat som konen din fikk skjøtet på eiendelen sin, da? Eller?

Anonymkode: 0b2b2...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som konen din fikk skjøtet på eiendelen sin, da? Eller?

Anonymkode: 0b2b2...98a

Nettopp 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noe galt i det.  Tror ikke det ligger noe symbol i det i dagens samfunn.  Det er også en stor dag for foreldrene og at en stolt far kan gå sammen med sin datter opp midtgangern syntes jeg egentlig er en fin handling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Stina234 skrev:

Kan ikke se noe galt i det.  Tror ikke det ligger noe symbol i det i dagens samfunn.  Det er også en stor dag for foreldrene og at en stolt far kan gå sammen med sin datter opp midtgangern syntes jeg egentlig er en fin handling

Hva med den stolte moren da.?

Anonymkode: b5601...dba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med den stolte moren da.?

Anonymkode: b5601...dba

Svigermor så ikke noe pga alle tårene så det passet liksom bedre med svigerfar. 

Anonymkode: 0fd30...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig der. Synes ikke noe om å skal blir "gitt" til mannen, slik TS beskriver.  Også det at mannen må få tillatelse av faren før de blir gift.  Husker søsteren min sin mann gjorde det. Ringte pappa for å spørre om han fikk lov.

Nå synes jeg bryllup er en religiøs greie så sikkert derfor jeg aldri har vært noe interessert i det.  Men blir det giftemål så blir det  på tinghuset, med pappa til stede da  ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Mette-Marit og kronprins Håkon. Gode forbilder! 

Hele kongehuset er ubrukelige snyltere, spør du meg.

Anonymkode: e8931...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke bare alle få gjøre som de selv synes er best da? 

Anonymkode: 99ce5...d12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 20.05, AnonymBruker skrev:

 Når man endelig tror at nivået på Kvinneguiden ikke kan synke noe mer. 

 Så kommer faktisk noe søppel som dette her... 

Anonymkode: f49cb...ed6

det er en amerikansk tradisjon basert på religion, som jo er gammeldags, og det er fakta. bare å lese seg opp. I gamle dager, altså da bestemor og bestefar giftet seg, gikk de opp midtgangen sammen. Tradisjonen om at brud skal overleveres fra far til brudgom er altså ikke en norsk tradisjon, den er amerikansk. Kanskje greit for de som er kristne, men ikke noe for meg. 

Anonymkode: aaeb6...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at pappen til kvinnen som skal gifte seg følger henne opp for å "gi henne fra seg" til en ny "eier" som da er mannen hennes. Jeg synes tradisjonen er helt forkastelig. Man tenker at det bare er hyggelig og fint, men det som ligger bak er usmakelig. Aldri i livet om jeg skal være med på å symbolisere at kvinnen er et objekt som skal gis bort til neste eier. 

Anonymkode: f8e61...fc0

Symboliserer vel mer at hun går fra en slekt til en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 12.12.2018 den 10.47, O.G. skrev:

Symboliserer vel mer at hun går fra en slekt til en annen. 

...og dermed også gir fra seg "pikenavnet" for å ta mannens etternavn? 

Det er greit å være klar over symbolikken bak dette. Det kan være så koselig og romantisk det bare vil, men det er jaggu mye uvitenhet og naivitet blant folk også! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tradisjonelle i Norge har vært at paret gikk sammen, men jeg ønsket wow-effekten, så jeg gikk alene:biggrin: 

Jeg liker symboleffekten det gir. Vi gikk inn i kirken alene, og kom ut sammen. 

Anonymkode: bbc85...426

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at pappen til kvinnen som skal gifte seg følger henne opp for å "gi henne fra seg" til en ny "eier" som da er mannen hennes. Jeg synes tradisjonen er helt forkastelig. Man tenker at det bare er hyggelig og fint, men det som ligger bak er usmakelig. Aldri i livet om jeg skal være med på å symbolisere at kvinnen er et objekt som skal gis bort til neste eier. 

Anonymkode: f8e61...fc0

Ser ikke på det sånn og syns det er en nydelig tradisjon. 

Anonymkode: d7043...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig symbolsk og romantisk jeg.

Det betyr jo at brudgommen har svigerfars velsignelse til å gifte seg med datteren hans og at han ønskes velkommen inn i familien.

Veldig koselig rett og slett. Jeg ser ingenting negativt med det.

Man er sin fars datter og ingen anstendig mann ville vel ønske noe annet enn svigerfars velsignelse til å ekte hans datter?

Likesåledes er det veldig hyggelig at bruden danser med sin far og siden med sin ektemann. 

Jeg personlig verdsetter tradisjoner og synes respekt er en viktig ingrediens i nære relasjoner.

Endret av kvinne35+
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...