Gå til innhold

Er det noen her som kjører uforsikret bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NRK skriver at det skjer to ulykker for dagen med uforsikrete biler...det høres ganske vilt ut for meg:

https://www.nrk.no/ostfold/tross-dagboter_-fortsatt-mange-som-kjorer-uten-forsikring-1.14324913

Er det noen her som kjører slik? Jeg skjønner ikke en gang at det går an. Man får jo ørten varsel osv?

Anonymkode: f6a97...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke det at man ikke vet man er uforsikra, men at man ikke har penger/ikke prioriterer å betale. Det er utrolig risikabelt, skjønner ikke at de tør!

Anonymkode: 5409b...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen tørr.... Kan jo bli sittende med million gjeld resten av livet hvis det går virkelig galt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste har bil men ikke forsikring. Han vil heller ikke ha. 😕 Jeg har kjørt en del, men mine foreldre ønsker at jeg slutter så klart. Er enebarn. 

Anonymkode: ad3a7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kjørt en del før. Bilen står bare nå. Kan være at vi får forsikring likevel. Foreldre legger heldigvis press på. 😌

Anonymkode: ad3a7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min kjæreste har bil men ikke forsikring. Han vil heller ikke ha. 😕 Jeg har kjørt en del, men mine foreldre ønsker at jeg slutter så klart. Er enebarn. 

Anonymkode: ad3a7...2bb

Nå har han ikke et valg ang forsikring da. Man må ha det. Er ulovlig å kjøre uten. Men sikkert greit å få en straff på papiret.

Anonymkode: b8445...f91

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig risikabelt, skjønner ikke at de tør!

Nei, risikoen er helt minimal. Jeg er vel nokså typisk: I løpet av 20000 km x 30 år har jeg hatt bruk for ansvarsforsikringa én gang.

Anonymkode: 7485f...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, risikoen er helt minimal. Jeg er vel nokså typisk: I løpet av 20000 km x 30 år har jeg hatt bruk for ansvarsforsikringa én gang.

Anonymkode: 7485f...64d

Det handler jo ikke om hvor ofte man må bruke forsikringa, men hvor jævlig dyrt det blir hvis man skader andre eller bilen deres. Da får man fort en voldsom gjeld, og å kjøre uten forsikring antas å være uforsvarlig kjøring, noe som kan gjøre en liten ulykke til en straffesak. Å kjøre uten forsikring er helt idiotisk, og det gjør man bare ikke.

Heldigvis blir man nå pålagt gebyr på 150kr døgnet dersom man har skilter på en bil som ikke er forsikret. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min kjæreste har bil men ikke forsikring. Han vil heller ikke ha. 😕 Jeg har kjørt en del, men mine foreldre ønsker at jeg slutter så klart. Er enebarn. 

Anonymkode: ad3a7...2bb

Håper du vet at hvis du kommer i en ulykke og har skylden så er det du som må betale for skaden. Det blir fort mye penger...

Hvis en person blir skadet for livet kan du fort måtte betale millioner..... Dvs at du sitter i gjeld resten av livet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forsikringa er jo bakt inn i årsavgiften! Alle betaler trafikkforsikring nå. De gjorde dette fordi at folk kjørte uforsikret. De som evt ikke betaler trafikkforsikring har ikke betalt årsavgift heller. Da kan de jo bare bli avskilta.... 

Trafikkforsikring. Den dekker alt av mennesker i en ulykke inkl deg selv, pluss alle andre biler bortsett fra din egen. Det betaler du kasko på.

Jeg betaler bare kasko på en av bilene mine. Den gamle som er verdt kanskje 20 000,- får bare bli skrotet hvis jeg kræsjer. 18 åringer kjører ofte biler i den prisklassen så at de ikke betaler kasko skjønner jeg godt. 

Kjører du i fylla slutter all forsikring å gjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, risikoen er helt minimal. Jeg er vel nokså typisk: I løpet av 20000 km x 30 år har jeg hatt bruk for ansvarsforsikringa én gang.

Anonymkode: 7485f...64d

Jeg har heller aldri kræsjet i løpet av mine 20 år med sertifikat og 10 år med egen bil, men ser det fortsatt som ekstremt risikabelt å ikke være dekka av forsikring, man risikerer å bli gjeldsslave for livet. 

Anonymkode: 5409b...6e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, risikoen er helt minimal. Jeg er vel nokså typisk: I løpet av 20000 km x 30 år har jeg hatt bruk for ansvarsforsikringa én gang.

Anonymkode: 7485f...64d

Hvis du betaler årsavgift så betaler du forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre alt for mange som ikke gidder å betale, og tar sjansen på at det går bra. Innmari dumt hvis man skulle havne i en ulykke. Og har man ikke råd til forsikring som nevnt over her, så trenger man heller ikke ha bil! Det eneste man MÅ ha er ansvar, og det er strengt talt ikke så dyrt på de fleste modeller. Jeg har aldri krasjet på de 21 årene jeg har hatt bil og lappen. Men en ting er hva jeg gjør og min tro på meg som sjåfør. En annen ting er alle de idiotene rundt i trafikken man ikke kan ha kontroll på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, risikoen er helt minimal. Jeg er vel nokså typisk: I løpet av 20000 km x 30 år har jeg hatt bruk for ansvarsforsikringa én gang.

Anonymkode: 7485f...64d

Du vet at det er flere som dør i bilulykker enn i noen andre ulykker i året? Og at det hver eneste dag skjer hundrevis av ulike kollisjoner rundt omkring i landet? Jeg kaller ikke det minimal risiko jeg altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, halvehimmelen skrev:

Det handler jo ikke om hvor ofte man må bruke forsikringa, men hvor jævlig dyrt det blir hvis man skader andre eller bilen deres

Det BLIR ikke jævlig dyrt, som du hevder. Det KAN bli dyrt, ja, men det kan også bli lommerusk, som i mitt tilfelle: 10 000 på 30 år. 

Anonymkode: 7485f...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gasellen skrev:

Men forsikringa er jo bakt inn i årsavgiften! Alle betaler trafikkforsikring nå. De gjorde dette fordi at folk kjørte uforsikret. De som evt ikke betaler trafikkforsikring har ikke betalt årsavgift heller. Da kan de jo bare bli avskilta.... 

 

Det er motsatt.

Årsavgiften er bakt inn i forsikringen.  Betaler du ikke forsikring, betaler du heller ikke årsavgift.

Og ansvarsforsikring/trafikkforsikring har vært påbudt i mange år, og har vært avskiltningsgrunn i like mange år uten at det hjalp.
De som ikke er forsikret gir blaffen!

Anonymkode: 04505...ed7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har han ikke et valg ang forsikring da. Man må ha det. Er ulovlig å kjøre uten. Men sikkert greit å få en straff på papiret.

Anonymkode: b8445...f91

 

29 minutter siden, emilie123 skrev:

Håper du vet at hvis du kommer i en ulykke og har skylden så er det du som må betale for skaden. Det blir fort mye penger...

Jeg har tatt feil. Han har forsikring. 

Anonymkode: ad3a7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gasellen skrev:

Kjører du i fylla slutter all forsikring å gjelde

Sovner du så gjelder heller ikke forsikringen eller avkorting

Kjører du med feil dekk så kan du drite i forsikringen i praksis

Kjører du for fort så får dette konsekvenser

Kjører for ung sjåfør i forhold til ditt forsikringsselskap så har du et problem

etc etc

I det hele tatt skal man holde seg innenfor den smale sti for å lykkes i kampen mot forsikringsmafian.

Anonymkode: d4743...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jadzia skrev:

Du vet at det er flere som dør i bilulykker enn i noen andre ulykker i året? Og at det hver eneste dag skjer hundrevis av ulike kollisjoner rundt omkring i landet? Jeg kaller ikke det minimal risiko jeg altså.

Det er sikkert hundre ganger så mange som dør mens de ligger i senga enn som dør i bilulykker.
"Jeg kaller det ikke minimal risiko, jeg altså, å ligge i senga"?
Dette blir for dumt, håper jeg du ser. Risiko må måles i ugunstig utfall i forhold til gunstig utfall. Ergo er det ikke farlig å ligge i senga, og det er svært liten sjanse for at jeg jeg får ansvar i en kollisjon neste år, langt mindre at jeg tar livet av noen (1 bulk på 30 år, så langt).

Anonymkode: 7485f...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke, man får jo dagbøter fra trafikkforsikringsforeningen med én eneste gang? 

Jeg kjøpte (og omregistrerte) bil en lørdags ettermiddag, banken stengt var stengt både lørdag og søndag - så bilen ble forsikret mandag. Gjett hvem som fikk bot for manglende forsikring på søndagen, ramlende ned i postkassen samme uke? Det var meg! 

Hvordan er det mulig å kjøre rundt i uforsikrede biler lenge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...