Gå til innhold

Kunne du bodd i et bittelite hus? Hvorfor/hvorfor ikke?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne bo på mindre plass, da barna flytter hjemmefra. Men vil nok ha rundt 40 m2, eller litt mer. For jeg ønsker eget soverom og grei plass på kjøkkenet. 

Anonymkode: d8651...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bodde nærmere tre år i en 11 kvm stor hybelleilighet, altså inkludert kjøkken og bad 😛

Stortrivdes! Da kjæresten plutselig sto uten hybel og måtte flytte inn ble det en smule trangt. Men det gikk det og noen måneder :) Plassen var ikke egentlig et problem, digger min lille hule. Men, planløsningen i huset generelt var ikke den beste, mitt ene vindu var ut mot en veldig trafikkert vei, og det var et "nytt og moderne" hus hvor temperaturen for alle hybler ble stilt inn i et låst rom som studentsamskipnaden kontrollerte. Det var latterlig varmt der, og for mye bråk og støv fra veien for å ha vinduet åpent. Kunne sove naken uten dyne midt på vinteren 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg absolutt og det er noe jeg drømmer om, såfremt planløsningen er bra. Vil ha mitt eget bittelille hus i skogen, borte fra trafikkstøy og nabobarn som leker. 

Anonymkode: 5f32b...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2018 den 0.13, Tanuki skrev:

Ser på Tiny Living/ Bittelite drømmehus på TV. Jeg kunne aldri i verden ha bodd på 25 kvm. Kjøkkendelen er så liten at 2 personer nesten ikke kan sto sammen, for ikke å snakke om  at det omtrent ikke er benkplass. 

Hvordan kan noen orke å bo sånn? Jeg er ikke introvert men jeg setter virlelig pris på alene tid og litt "space", tror jeg hadde blitt gal av å bo så trangt. 

Finnes seriøse minihus-beboere på youtube. Dette er en livsstil som passer for noen få mennesker som er minimalister.  Har fulgt med på minihusserien på tv og parene der egner seg på ingen måte for den slags bolig. Jeg er hundre prosent sikker på at det bare er en døgnflue og en fiks ide om å rydde opp i skrotet sitt. Gir dem maks et år, da er de ute igjen og har enten solgt minihuset eller bruker det som hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke bodd i minihus sammen med noen andre. Jeg bodde seks år på 30kvm sammen med mannen min, og jeg var grundig lei mot slutten. Jeg trenger å kunne være alene, og ha muligheten til å gå på et annet rom dersom jeg vil. Selv om vi er gift tilbringer vi ikke all vår tid sammen, og vi har egne venner.

Hadde jeg vært alene ville det gått enklere. Hvis jeg har bad, kjøkken, seng, en godstol og spiseplass til et par gjester har jeg alt jeg trenger. Senga kan gjerne være en hems. Det eneste er at slike sammenleggbare løsninger ikke ville fungert så bra for meg, fordi det krever en struktur jeg ikke eier.

Anonymkode: f2f8f...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på 23 kvadrat med sambo i et år. Null stress. Eneste jeg tenker på nå i forhold til da er alle bøkene, og innekatten som trenger plass. Utenom det hadde jeg glatt gått for noe mindre enn de 50 vi har nå. 

Anonymkode: e5695...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne bodd på 25 kvm uten problem om jeg var alene. Bodde lenge på 16 kvm + 2 kvm bodplass og det passet meg utmerket!

Det var ikke kjøkken da, så spiste mye knekkebrød. Og siden jeg bodde så ufattelig billig så spiste jeg mye ute/take away. Hater å lage mat så det var igrunn  greit.

Når jeg flyttet sammen med kjæresten bodde vi ett års tid på 34 kvm. Det passet oss utmerket det også, men så ble jeg gravid. Så da flytta vi inn på 93 kvm, med en liten uteplass. Og der bodde vi lykkelig frem til jeg ble gravid med nummer 3.. Nå bor vi på 140 kvm + garasje og bod. Lengter etter noe større, kan du tenke deg? Kunne "fint" bodd på 25 kvm hvis jeg var alene med 1 barn eller hvis det bare var mannen min og jeg. 

Skal vurdere å flytte så trangt når ungene er  veletablert og trygt plassert i eget hus. Så kan vi heller bruke pengene som blir til overs på å dulle litt ekstra med barnebarna våre. Kanskje et av barna ender opp med å bygge en 30 kvm leilighet til oss i huset sitt 😁

 

Anonymkode: 88dd4...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS jeg er alene, så hadde 25 kvm fungert uten problemer.

HVIS mannen min skal bo med, så bør noen melde seg frivillig til å hjelpe meg med å gjemme liket hans.

Men altså, om vi hadde TO småhus på 25kvm hver så hadde det fungert aldeles nydelig det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er superkoselig. Jeg bodde selv i en leilighet på 12 kvm (nei, ikke hybel). Leiligheten hadde både fullverdig kjøkken og bad, og jeg trivdes kjempemye.

Jeg har dog for mye ting til at det hadde passet meg i dag, men jeg er veldig fascinert av "tiny house/tiny home"-bevegelsen. :) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kikket på småhus, eller evt mindre leiligheter. Det utrolig hvor smart og enkelt man kan bo, så mange bra løsninger.

Elsker minimalisme og enkelhet. Ble veldig inspirert av å ha sett en leilighet på 20kvm, hvor stor den virket pga løsningen. Perfekt for 1 menneske.

Anonymkode: a58fa...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mer enn gjerne! Men da alene og ikke som samboer. Jeg misliker store hus, og jeg misliker at det er høyt under taket. Føler meg som en maur, og liker å ha det intimt og oversiktlig rundt meg. Elsker minihus! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en episode i går kveld om en liten familie på 3 + kanin som fikk bygget et minihus. Ikke de av de aller minste, men noen og femti kvadratmeter, tror jeg. 

Sønnen fikk rom på hemsen, uten vegg ned?  Hvor uhyre upraktisk. De fikk også et nedfellbart spisebord som de syntes var mye styr med å bruke. 

Foreldrene fikk et lite soverom, greit nok. 

Men synes ikke det var et hus for en familie med barn, man bør kunne lukke døren og få være i fred et sted. 

Anonymkode: 2a6fb...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alene så kunne jeg bodd så lite, men sammen med andre blir det altfor lite. Bodde med en eks på 50 kvm og det var greit for to stykker. Om vi hadde hatt barn i tillegg så hadde jeg nok ønsket noe større. Jeg synes det er greit at barn har sine egne rom og greit å ha sted der man kan trekke seg tilbake.

Nå bor jeg på 19 kvm med kjøkken, men har da bod og tilgang på vaskerom. Trives veldig godt med det som singel og det kunne vel gått med en til her, men kjipt hvis en vil være våken for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kritt skrev:

Hva med lagringsplass? Hvor oppbevarer man vintertøy, skiutstyr, ryggsekker, kofferter, julepynt og alt mulig annet?

det lurer jeg og på. Jeg bor alene på 50 kvm og måtte kvitte meg med mye, føltes herlig. Men de fleste har jo kofferter, ski, verktøy, sommerdekk som må lagres om man ikke har dekkhotell. osv. , det ser ikke ut som det er noe lagringsplass eller bod på disse minihusene?

Anonymkode: 39c28...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 13.24, Emmelise skrev:

HVIS jeg er alene, så hadde 25 kvm fungert uten problemer.

HVIS mannen min skal bo med, så bør noen melde seg frivillig til å hjelpe meg med å gjemme liket hans.

Men altså, om vi hadde TO småhus på 25kvm hver så hadde det fungert aldeles nydelig det også.

Jeg elsker mannen min, men to småhus hadde virkelig vært perfekt. I tillegg ville jeg hatt en liten hage. 

Jeg kunne ikke hatt en hemsløsning. Et kaldt soverom er helt nødvendig.

Når jeg tenker etter dukker det visst opp flere krav, mulig jeg må ha et midihus. 😳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor på 30 kvm + ganske stor innglasset veranda, og det er akkurat passe for meg :)  Når man bor såpass smått har planløsningen alt å si, så jeg var på mange visninger før jeg fant det perfekte. her regner jeg med å bli til jeg evnt må flytte på sykehjem....  

Anonymkode: ab345...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...