Gå til innhold

Kunne du bodd i et bittelite hus? Hvorfor/hvorfor ikke?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Ser på Tiny Living/ Bittelite drømmehus på TV. Jeg kunne aldri i verden ha bodd på 25 kvm. Kjøkkendelen er så liten at 2 personer nesten ikke kan sto sammen, for ikke å snakke om  at det omtrent ikke er benkplass. 

Hvordan kan noen orke å bo sånn? Jeg er ikke introvert men jeg setter virlelig pris på alene tid og litt "space", tror jeg hadde blitt gal av å bo så trangt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde på 25kvm med eksen min et halvt år. Og aldri igjen. Som du sier, kjøkkenet er smått, alt er smått. Lysten skittentøyhaug føltes ut som Mount Everest, og det rotet det ble når de måtte henges opp også. 

Jeg har aldri vært så glad som det jeg er idag på 160kvm alene. 

Anonymkode: b8d1c...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hm... Ikke sååå bittelite, men et lite hus på 90 kvm, kanskje, midt i skogen et sted hadde vært kult! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne bodd lite, men når jeg ser disse programmene, og ser disse trange loftene hvor det ikke går an å stå oppreist, får jeg klaustrofobi! Så et program i dag, hvor hun damen fikk skrivebord integrert i gulvet, som kunne løftes opp. Hun måtte da sitte på gjestesenga og jobbe på skrivebordet. Kjenner bena dovne, irritasjonen komme over at jeg ikke kan bevege meg, samt klausen for at det er så lavt under taket. Skifte sengetøy på madrasser på gulvet, er et ork!! Vi har leid endel hotellrom i syden, hvor vi ofte har måttet bruke sofaen i stua til seng til oss eller noen av barna. Det er styrete å måtte veksle mellom seng og sofa hver dag, og vi har da til slutt bare latt det være seng. Å bo slik, at alt må stå slik og slik, for at vi skal få plass til å slå ut seng, bord etc, gjør meg stresset. Koselig med "campingvogn", men ikke å bo i en ;) Kjenner jeg blir svett bare jeg skriver her. Irriterer meg grønn over dette programmet. Skulle ønske de kom tilbake 1 år etter de flyttet inn, og ikke kun 1 mnd.... d

Anonymkode: 45269...10b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

 

Hm... Ikke sååå bittelite, men et lite hus på 90 kvm, kanskje, midt i skogen et sted hadde vært kult! 

 90 kvm er jo en stor leilighet i blokk, så å få det overført til skogen måtte vært gull. Mange hytter er ikke mer enn 50-60 kvm. 

Anonymkode: 45269...10b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke tanken på å bo sammen med en partner, men hadde nok greid det sammen med barn :)

Anonymkode: 39932...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Kaffefrøken skrev:

 

Hm... Ikke sååå bittelite, men et lite hus på 90 kvm, kanskje, midt i skogen et sted hadde vært kult! 

Jeg bor sånn!  Hus på 90 kvm i skogen! 

Anonymkode: 57569...1e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor sånn!  Hus på 90 kvm i skogen! 

Anonymkode: 57569...1e2

 

Så koselig! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor sånn!  Hus på 90 kvm i skogen! 

Anonymkode: 57569...1e2

Jeg også. Et plan :) 15 min til byen, men hjemme er vi midt i naturen.

Anonymkode: 39932...441

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kaffefrøken said:

 

Hm... Ikke sååå bittelite, men et lite hus på 90 kvm, kanskje, midt i skogen et sted hadde vært kult! 

For meg virker 90kvm mer enn stort nok. Bor på 50 kvm nå, med mann, hund og barn. Det føles til tider ekstremt trangt, særlig fordi planløsningen er rævva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tanuki skrev:

For meg virker 90kvm mer enn stort nok. Bor på 50 kvm nå, med mann, hund og barn. Det føles til tider ekstremt trangt, særlig fordi planløsningen er rævva.

 

Alt er relativt. :) Jeg bor i 90 kvm leilighet med min mann, synes det er trangt nok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kunne bodd lite, men når jeg ser disse programmene, og ser disse trange loftene hvor det ikke går an å stå oppreist, får jeg klaustrofobi! Så et program i dag, hvor hun damen fikk skrivebord integrert i gulvet, som kunne løftes opp. Hun måtte da sitte på gjestesenga og jobbe på skrivebordet. Kjenner bena dovne, irritasjonen komme over at jeg ikke kan bevege meg, samt klausen for at det er så lavt under taket. Skifte sengetøy på madrasser på gulvet, er et ork!! Vi har leid endel hotellrom i syden, hvor vi ofte har måttet bruke sofaen i stua til seng til oss eller noen av barna. Det er styrete å måtte veksle mellom seng og sofa hver dag, og vi har da til slutt bare latt det være seng. Å bo slik, at alt må stå slik og slik, for at vi skal få plass til å slå ut seng, bord etc, gjør meg stresset. Koselig med "campingvogn", men ikke å bo i en ;) Kjenner jeg blir svett bare jeg skriver her. Irriterer meg grønn over dette programmet. Skulle ønske de kom tilbake 1 år etter de flyttet inn, og ikke kun 1 mnd.... d

Anonymkode: 45269...10b

Enig, og virker slitsomt med alle de "smarte" lagringsløsningene. Så en del på programmet da jeg bodde i utlandet. Var en episode med et litt eldre ektepar som kjøpte et Tiny house, der måtte man jo ned p kne og åpne luker bare for å få tak i et pledd. Mon tro hvor mange som orker å bo sånn i lengden.

På en annnen side er jeg veldig for å bo mindre og bruke mindre på hus. Har vurdert et sånn minihus selv, jeg er veldig usikker på om vi blir boende i norge i fremtiden så hadde vært fint å ikke ta opp et stort lån for å kjøpe et normalt stort hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus
1 time siden, Kaffefrøken skrev:

 

Hm... Ikke sååå bittelite, men et lite hus på 90 kvm, kanskje, midt i skogen et sted hadde vært kult! 

Sånn bor jeg! På sommeren har jeg hagen full av gårdsdyr som er på beite og har forvillet seg til meg. På vinteren er det å måke snø tre ganger om dagen så jeg ikke snør inne, på høsten hører jeg skudd konstant fra jegere og jeg må bruke refleksvest når jeg går tur utenfor tomta mi så jeg ikke blir skutt, og generelt hele året må jeg håndtere dyr som ødelegger alt av møbler, pynt og biler jeg har stående ute. 😅 Jeg hadde ikke garasje da jeg bodde her i begynnelsen, og jeg måtte sette opp strømgjerde rundt bilen min hver gang jeg parkerte den ellers så fikk jeg dyr som skulle slikke salt av den, klø seg på den, sparke litt på den og sove under den! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fint bodd på 25kvm alene, men hvis jeg skulle bodd et sted med samboeren så måtte jeg nesten hatt 50kvm for å ikke bli gal.

synes også at det er helt tullerusk at par orker å bo så trangt. Tror det blir veldig slitsomt i lengden å bo sånn oppå hverandre! Får jo aldri fred 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fant en noen tråder om minihus på reddit. Noen angrer veldig fordi de ikke får forsikret huset, eller solgt, det slites ned invending og at å bo så trangt ikke fungerer dersom man får barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne bodd så smått alene, aldri med noen. Men måtte hatt mye uthus til lagring. 

Anonymkode: 3fa75...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse upraktisk ved disse husene, som ikke kommer fram i solskinnsreportasjene på TV. Alle de funksjonelle multiløsningene er egentlig ikke så veldig fleksibelt. Feller man ned senga fra veggen, er det ikke plass til at noen ikke vil sove. Feller man ned spisebordet fra veggen får man ikke ligget i senga samtidig osv, for å sette alt på spissen. Dessuten har de aller aller fleste mange flere ting enn det aller mest minimalistisk nødvendige. Vi har mer enn fire tallerkner og to kasseroller, for å si det slik. Kjøkkenmaskiner og bakeutstyr er det ikke plass til. Ikke minst har vi mer klær og utstyr enn disse husene har rom for, og ikke minst skal vi vaske og tørke disse klærne. Det kan sikkert gå for en begrenset periode, fra noen måneder til noen år, men ikke på langt sikt. 

Anonymkode: 3f47d...391

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...